• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Början till slutet på sommar- och vintertid?

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Denna debatt är något jag inte blir klok på öht. Folk menar alltså att det är för jobbigt att ägna EN MINUT eller två åt att ställa om några väggklockor och armbandsur hemma två ggr per år, för att i gengäld få märkbart mer ljus under dygnets vakna timmar i MÅNADER?

Vad är det för fel på er?

Varför inte avskaffa tandborstning, det tar ju 2x2=4 minuter per dag, låter ni bli det får vi visserligen tandvärk några timmar per dag sedan, samt får till slut äta mat med sugrör vilket också tar någon timme mer per dag. Men hey, ni sparade ju fyra minuter!

Vill inte ta till epitet men resonemanget att kalla en tvåminutersinsats som ger hundratals timmar i payback för besvärlig säger väldigt mycket om avsändarens förmåga till att skjuta upp belöningar (vedertagen proxy för intelligens och framgång, se marshmallow-testet mm).
Herregud, tagga ner några hekto. Du jobbar inte med IT märker jag. För oss som jobbar med t.ex. integrationsteknik är sommar- och vintertid inte kul. Det finns också, som många andra har påpekat, tydliga bevis för att det har en negativ påverkan på hälsan.

Bara för att det inte drabbar dig så betyder inte det att det inte drabbar andra. Dags att lämna din lilla bubbla.
 

Timer

Panerai
Herregud, tagga ner några hekto. Du jobbar inte med IT märker jag. För oss som jobbar med t.ex. integrationsteknik är sommar- och vintertid inte kul. Det finns också, som många andra har påpekat, tydliga bevis för att det har en negativ påverkan på hälsan.

Bara för att det inte drabbar dig så betyder inte det att det inte drabbar andra. Dags att lämna din lilla bubbla.
Jag var lite uppskruvad i morse, drack kaffe för sent igår 😳 Ber om ursäkt om det var otrevligt.

Och absolut, man kan ha olika perspektiv, för att inte tala om upplevelser och åsikter. Jagr lite störd fortfarande dock på ensidig forskning alt ensidig tolkning av forskning i den kampanj som bedrivs f n. Men vi får väl se vad en majoritet vill, och så blir det så.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag var lite uppskruvad i morse, drack kaffe för sent igår 😳 Ber om ursäkt om det var otrevligt.

Och absolut, man kan ha olika perspektiv, för att inte tala om upplevelser och åsikter. Jagr lite störd fortfarande dock på ensidig forskning alt ensidig tolkning av forskning i den kampanj som bedrivs f n. Men vi får väl se vad en majoritet vill, och så blir det så.
Märktes knappt. 😉 Håller med om din poäng när det gäller folk som klagar på att behöva ställa om klockan, det är ju ett icke-problem i mina ögon också.

Svårt det där men jag ser inte riktigt poängen med sommar- och vintertid. Personligen hade jag gärna sett permanent sommartid för att förlänga ljuset på eftermiddagen även på vintern men det finns säkerligen nackdelar med det också.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
För mig är förlusten av sömn och rubbningar av kroppens ”rutiner” större än vinsten med ljuset. Herregud vad spelar det för roll att vi vinner en timme med ljus? En vecka senare är det lika mörkt igen...
Vi som har barn vet att det här med att ställa om klockan är ett jäkla otyg, am I right or am I right?o_O
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Märktes knappt. 😉 Håller med om din poäng när det gäller folk som klagar på att behöva ställa om klockan, det är ju ett icke-problem i mina ögon också.

Svårt det där men jag ser inte riktigt poängen med sommar- och vintertid. Personligen hade jag gärna sett permanent sommartid för att förlänga ljuset på eftermiddagen även på vintern men det finns säkerligen nackdelar med det också.
Personligen föredrar jag att vakna till en soluppgång och sedan gå till jobbet. Så normaltid är det jag skulle föredra. "Poängen" om det finns någon alls idag är tveksam, men förr var det väl bönder som var betjänta av att klockan följde djurens rytm (dom följer ju inte klockan utan ljuset).
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
förr var det väl bönder som var betjänta av att klockan följde djurens rytm (dom följer ju inte klockan utan ljuset).
Det låter bekant! Att jag föredrar normaltid nu är att det vore en fördel om alla hade det så att vi inte behöver massa parallella tidszoner.

En annan sak som stör med omställningen idag är att så många datorsystem, program med tid i, och även många människor, inte förstår att GMT alltid är samma tid. Följaktligen står det halva året felaktigt ”GMT +1” på vår tidszon. Och så skulle Storbritannien slippa byta namn på sin tidszon till British Summer Time (BST) över sommaren.
 

Timer

Panerai
För mig är förlusten av sömn och rubbningar av kroppens ”rutiner” större än vinsten med ljuset. Herregud vad spelar det för roll att vi vinner en timme med ljus? En vecka senare är det lika mörkt igen...
Vi som har barn vet att det här med att ställa om klockan är ett jäkla otyg, am I right or am I right?o_O
Jag tycker den där timmen spelar stor roll, i alla fall större än de där minutrarna det tar att ställa om klockorna 😊

Barn är ett jäkla otyg 365 dagar på året ändå, vad gör ett till besvär, amirite or amirite?😉
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Jag tillhör dem som tycker att det är lite jobbigt att gå upp en timme tidigare när vi byter till sommartid, så jag välkomnar avskaffandet av denna omställning. Helst skulle jag ha normaltid året runt, då jag värderar ljusa förmiddagar högre än ljusa eftermiddagar på vintern. Sommartid året runt skulle också funka. Det viktiga är att vi kommer överens med de EU-länder som idag ligger i samma tidszon.

Dessutom vore det lite coolt att låta min Grand Seiko kvarts utan datum gå i åratal utan att jag behöver ställa om den.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
För oss som jobbar med t.ex. integrationsteknik är sommar- och vintertid inte kul.
Även operativa driftverksamheter som är igång dygnet runt och hanterar tidsserier, larm och händelser har det lite stökigt med omställningen när timmen mellan 2.00 och 3.00 kommer två gånger respektive ingen gång.
 

Kroken

Omega
Måste bara hålla med Timer här. Att byta mellan normal- och sommartid är ju väldigt mycket vinst i förhållande till det besvär det ställer till.

Väldigt mycket forskning visar hur viktigt det är för välbefinnandet att det är någorlunda ljust på morgonen vilket ger att det inte skulle vara vettigt att köra sommartid året om, det skulle bli väldigt många fler mörka morgnar för väldigt många människor. Men om man då kör normaltid får vi under de ljusa månaderna en massa dåligt utnyttjade ljusa timmar. Genom att då ställa om klockan får de allra flesta en timme mer användbart ljus per dygn. Det lilla besväret att ställa om klockan två gånger ger då den normalarbetande svensken kanske 150 timmar extra användbart ljus under året.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Måste bara hålla med Timer här. Att byta mellan normal- och sommartid är ju väldigt mycket vinst i förhållande till det besvär det ställer till.

Väldigt mycket forskning visar hur viktigt det är för välbefinnandet att det är någorlunda ljust på morgonen vilket ger att det inte skulle vara vettigt att köra sommartid året om, det skulle bli väldigt många fler mörka morgnar för väldigt många människor. Men om man då kör normaltid får vi under de ljusa månaderna en massa dåligt utnyttjade ljusa timmar. Genom att då ställa om klockan får de allra flesta en timme mer användbart ljus per dygn. Det lilla besväret att ställa om klockan två gånger ger då den normalarbetande svensken kanske 150 timmar extra användbart ljus under året.
Även om jag själv tycker det verkar bäst med sommartid året om verkar som sagt forskningen tyvärr hyggligt överens om att ljuset på morgonen är viktigt för att sätta igång kroppen och därför är uppenbarligen (och tyvärr) vintertid att föredra. I det perspektivet kanske den lösning vi har inte är så dum ändå....
 

Ploki

Breitling
Även om jag själv tycker det verkar bäst med sommartid året om verkar som sagt forskningen tyvärr hyggligt överens om att ljuset på morgonen är viktigt för att sätta igång kroppen och därför är uppenbarligen (och tyvärr) vintertid att föredra. I det perspektivet kanske den lösning vi har inte är så dum ändå....

Med största sannolikhet blir det sommartid året om. Det blir befängt att anpassa hela året efter december och januari.

Vi lever dessutom på 2000-talet. Den som har problem att komma upp på vintern får tända lampor.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Bra. Det ska ju hjälpa att få ljusare morgnar och längre solkvällar men det tar ju bara en vecka innan man är ikapp ändå. Totalt värdelöst med sommar/vintertid-omställningarna.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Jag tycker den där timmen spelar stor roll, i alla fall större än de där minutrarna det tar att ställa om klockorna 😊

Barn är ett jäkla otyg 365 dagar på året ändå, vad gör ett till besvär, amirite or amirite?😉
Att ställa om klockan är ett ickeproblem. Och jag står fast vid att den där timmen du ”tjänar” inte är värt det då det ändå efter en vecka är lika mörkt igen. Mycket ståhej för så kort tid.
 

Kroken

Omega
Med största sannolikhet blir det sommartid året om. Det blir befängt att anpassa hela året efter december och januari.

Vi lever dessutom på 2000-talet. Den som har problem att komma upp på vintern får tända lampor.

Fast det är ju ganska välbelagt att det är dagsljus vi behöver på morgonen och att lampor inte fungerar som substitut.
Att ställa om klockan är ett ickeproblem. Och jag står fast vid att den där timmen du ”tjänar” inte är värt det då det ändå efter en vecka är lika mörkt igen. Mycket ståhej för så kort tid.
Det är ju inte så att den här timmen på morgonen relativt sommartiden försvinner efter en vecka, det blir ju en timme ljusare morgnar hela vinterhalvåret.


Slänger in en länk till en intervju med en sömnforskare som helst skulle vilja ha kvar tidsomställningen och påpekar vikten av dagsljus på morgonen

 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Fast det är ju ganska välbelagt att det är dagsljus vi behöver på morgonen och att lampor inte fungerar som substitut.

Det är ju inte så att den här timmen på morgonen relativt sommartiden försvinner efter en vecka, det blir ju en timme ljusare morgnar hela vinterhalvåret.


Slänger in en länk till en intervju med en sömnforskare som helst skulle vilja ha kvar tidsomställningen och påpekar vikten av dagsljus på morgonen

Jag undrar vilket Stockholm sömnforskaren bor i. Solen går ändå upp långt efter att de flesta av oss måste vakna, tidsomställning eller ej.
 

Kroken

Omega
Jag undrar vilket Stockholm sömnforskaren bor i. Solen går ändå upp långt efter att de flesta av oss måste vakna, tidsomställning eller ej.
Beror väl på när på året vi pratar om. Nästa vecka kommer solen gå upp vid 7 ungefär i Stockholm när vi ställt om till normaltid. Om en månad kommer den gå upp strax före 8, tillräckligt tidigt för att de flesta ska få i sig lite dagsljus på väg till jobb/skola.
 

skyseeker

Rolex
Har inget att göra med hur vida det är jobbigt att ställa om klockan eller inte. Inte så mycket med ljus heller. Det handlar om - Ekonomiska fördelar.
 

Ploki

Breitling
Fast det är ju ganska välbelagt att det är dagsljus vi behöver på morgonen och att lampor inte fungerar som substitut.

Det är ju inte så att den här timmen på morgonen relativt sommartiden försvinner efter en vecka, det blir ju en timme ljusare morgnar hela vinterhalvåret.


Slänger in en länk till en intervju med en sömnforskare som helst skulle vilja ha kvar tidsomställningen och påpekar vikten av dagsljus på morgonen


Finns viktigare faktorer än att få solljus på morgonen. Såsom eftermiddags ljus och kvällsljus. Ger positiva effekter i form av mer motion och mer handel. Dessutom mindre kriminalitet.

Sömnförskaren svarar endast på vad han tror är bäst för sömnen.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
För mig är förlusten av sömn och rubbningar av kroppens ”rutiner” större än vinsten med ljuset. Herregud vad spelar det för roll att vi vinner en timme med ljus? En vecka senare är det lika mörkt igen...
Vi som har barn vet att det här med att ställa om klockan är ett jäkla otyg, am I right or am I right?o_O

Barnperspektivet har inte tagits upp förrän nu - jag håller med om att det är ett otyg.
Sjukt jobbigt med en timmes jet-lag när ungen vill sova.
 

Kroken

Omega
Finns viktigare faktorer än att få solljus på morgonen. Såsom eftermiddags ljus och kvällsljus. Ger positiva effekter i form av mer motion och mer handel. Dessutom mindre kriminalitet.

Sömnförskaren svarar endast på vad han tror är bäst för sömnen.
Sant. Sömnforskare verkar dock tämligen överens om att det här med morgonljus är en väldigt viktig faktor för sömnen och därmed till välbefinnandet som helhet.

Jag har inte sett någon som har kunnat visa att sommartid även på vintern skulle vara signifikant positivt för handel, motion och minskad kriminalitet.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Beror väl på när på året vi pratar om. Nästa vecka kommer solen gå upp vid 7 ungefär i Stockholm när vi ställt om till normaltid. Om en månad kommer den gå upp strax före 8, tillräckligt tidigt för att de flesta ska få i sig lite dagsljus på väg till jobb/skola.
Påväg till jobbet? Vi vanliga knegare har redan krigat på minst en timme innan solens uppgång.
Då uppskattar jag sol längre på eftermiddagen.
 

Kroken

Omega
Påväg till jobbet? Vi vanliga knegare har redan krigat på minst en timme innan solens uppgång.
Då uppskattar jag sol längre på eftermiddagen.
Det finns många sorters knegare. Och bara för att du börjar jobba vid 06 så betyder det inte att alla andra gör det. Väldigt många yrkesgrupper börjar 7-8.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Det finns många sorters knegare. Och bara för att du börjar jobba vid 06 så betyder det inte att alla andra gör det. Väldigt många yrkesgrupper börjar 7-8.
Nej, jag börjar vid 7 :) men då är det ju redan nu mörkt menar jag.
Men men, det verkar ju inte som att detta kommer ändras på de närmsta åren så det är väl inget att diskutera egentligen...
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Herregud, tagga ner några hekto. Du jobbar inte med IT märker jag. För oss som jobbar med t.ex. integrationsteknik är sommar- och vintertid inte kul. Det finns också, som många andra har påpekat, tydliga bevis för att det har en negativ påverkan på hälsan.

Bara för att det inte drabbar dig så betyder inte det att det inte drabbar andra. Dags att lämna din lilla bubbla.
Nu är det ju bättre än det varit på It-sidan, med system som ofta loggar transaktioner i UTC. Minns när jag började på mitt nuvarande jobb för ca 8 år sedan och vi var tvungna att ställa om klockan i kundplattformen två ggr om året. Men det är iaf ett otyg med tidsomställningar på IT sidan.

För mig är förlusten av sömn och rubbningar av kroppens ”rutiner” större än vinsten med ljuset. Herregud vad spelar det för roll att vi vinner en timme med ljus? En vecka senare är det lika mörkt igen...
Vi som har barn vet att det här med att ställa om klockan är ett jäkla otyg, am I right or am I right?o_O
Minns fortfarande när vi fått första barnet att konsekvent somna vid 20 på kvällen, och så blev det sommartid..
Lite OT, men sex timmars arbetsdag vore inte helt fel. Känner det speciellt nu med småbarn.
Tar hellre en ledig dag faktiskt.. Jag både mår och jobbar bättre om jag får en dags vila utan barn eller jobb. Men skulle det bli så kan man ge sig på att barnen också måste vara hemma..
 
Topp