• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

B&R vs. GS???

Depp-Erik

Silver
Tjena Klocksnackare!

Har gått ett tag sedan jag sålde min Speedy och börjar sukta efter nån ny klocka, dock mycket utgifter för tillfället så inga förväntningar på att detta ska bli en paketöppningstråd i närtid tack ;)

Har kommit fram till att nästa klocka borde vara en GADA klocka med GMT-visare. Jag vill alltså att den ska vara estetiskt mångsidig (passa till varierande klädsel) och i alla fall 100M vattentålig.

I detta har jag kommit fram till två modeller och funderar nu på om det över huvud taget är relevanta jämförelser... nämligen Grand Seiko SBGN003 och Bell & Ross V2-93. De känns ganska olika, en automatare och en kvartsare, en japan och en Schweizare, en med modernt utseende och en med lite mer retro/pilot-feeling. Samtidigt så känns det som att båda två skulle funka bra som vardagsklocka, samt att de ligger i liknande prisklass. Kan tillägga att B&R även finns med svart urtavla, men den blå ser nästan mysigare ut (i alla fall på bild).

Vad säger panelen? Kan man jämföra dessa? Vilken skulle du valt? Vad hade du valt istället om ingen tilltalar dig?

Bilder stulna från resp. officiella hemsida.

SBGN003G.png

BR-V2-93-gmt-blue-steel-585x1050.png

Självklart är ju allt individuellt, Men jag tycker att B&R har någon speciell dragningskraft i detta fall. Dessutom så gillar jag datumfönstrets placering på B&R.
Alltså Bell & ross för min del.

Jag har inte ägt någon av dem men pillat på båda. Finish och design på GS är fantastisk medan B&R inte riktigt lever upp till prisnivån. Personligen har jag dessutom svårt för B&R:s visare, datumfönster och jättesiffrorna. GMT-visaren på B&R kommer också täcka datumfönstret i ett par timmar mellan 8 och 10 på morgonen.

För mig utan tvekan GS av de två. Håller helt med @AndersM och hans analys. Har personligen haft en sbgn001. Tyvärr hade jag svårt att få den sitta bra på min handled. Annars så måste jag säga att Sinn556 tickar många boxar. Har haft en brun och den som heter 556A, men tänker att 556i förmodligen är mest gada av alla varianter på den. Lycka till och det roliga är ju att välja.

Tjena Klocksnackare!

Har gått ett tag sedan jag sålde min Speedy och börjar sukta efter nån ny klocka, dock mycket utgifter för tillfället så inga förväntningar på att detta ska bli en paketöppningstråd i närtid tack ;)

Har kommit fram till att nästa klocka borde vara en GADA klocka med GMT-visare. Jag vill alltså att den ska vara estetiskt mångsidig (passa till varierande klädsel) och i alla fall 100M vattentålig.

I detta har jag kommit fram till två modeller och funderar nu på om det över huvud taget är relevanta jämförelser... nämligen Grand Seiko SBGN003 och Bell & Ross V2-93. De känns ganska olika, en automatare och en kvartsare, en japan och en Schweizare, en med modernt utseende och en med lite mer retro/pilot-feeling. Samtidigt så känns det som att båda två skulle funka bra som vardagsklocka, samt att de ligger i liknande prisklass. Kan tillägga att B&R även finns med svart urtavla, men den blå ser nästan mysigare ut (i alla fall på bild).

Vad säger panelen? Kan man jämföra dessa? Vilken skulle du valt? Vad hade du valt istället om ingen tilltalar dig?

SBGN003G.png

Den där b&r är så jäkla bra. Hade nog valt gråskalevarianten men modellen är oavsettt bra. Har du testat live? Är rädd att den ska kännas biffig med 41mm och 22mm (väl?) länk

Hej igen,

Kul med lite olika reaktioner, även om det verkar tilta åt att det är GS som är the shit!

@AndersM Tack för kommentar om kvalitén/finish på B&R. De designgrejer du nämner (visare, siffror och datumfönster) tycker jag dock är snyggt! Gillar också Sinn, testat några av deras kronografer men de var jäkligt höga kändes det som. Så Sinn känns lite väl tooligt, precis som du säger om 105an också.

Den där b&r är så jäkla bra. Hade nog valt gråskalevarianten men modellen är oavsettt bra. Har du testat live? Är rädd att den ska kännas biffig med 41mm och 22mm (väl?) länk
Har inte testat, men det sitter en i skyltfönstret på Franks ur på Drottninggatan. Tycker den ser rätt välproportionerlig ut men inte testat som sagt.

Tjena Klocksnackare!

SBGN003G.png

Tycker båda dessa är riktigt snygga! Personligen dras jag mer till GS, men den där B&R är riktig fin den med. Hur skiljer de sig rent prismässigt? Är ju även en fråga om du vill ha Quartz eller Automatic.

Hej igen,

Kul med lite olika reaktioner, även om det verkar tilta åt att det är GS som är the shit!

@AndersM Tack för kommentar om kvalitén/finish på B&R. De designgrejer du nämner (visare, siffror och datumfönster) tycker jag dock är snyggt! Gillar också Sinn, testat några av deras kronografer men de var jäkligt höga kändes det som. Så Sinn känns lite väl tooligt, precis som du säger om 105an också.
Kronograferna är tjocka/höga men 105:an är bara 11,9 mm:)

GS lätt. Nu sålde jag visserligen just min SBGN003 men bara för att finansiera en annan GS quartz. Bättre klockan får man leta efter. Finishmässigt finns inget bättre som går att köpa för rimliga pengar. Precision och hållbarhet sannolikhet överlägset allt annat. Läser man på om verket inser man att det ur rent horologiskt perspektiv är mycket mer speciellt på alla sätt än ett vanligt ETA verk. Hela klockan inklusive urverket är också tillverkat/sammansatt med hög grad av hantverk och urmakar magi på ett sätt som få andra klockor i rimlig prisklass. Det enda dåliga med den modellen är väl att länken saknar mikrojustering....

GS lätt. Nu sålde jag visserligen just min SBGN003 men bara för att finansiera en annan GS quartz. Bättre klockan får man leta efter. Finishmässigt finns inget bättre som går att köpa för rimliga pengar. Precision och hållbarhet sannolikhet överlägset allt annat. Läser man på om verket inser man att det ur rent horologiskt perspektiv är mycket mer speciellt på alla sätt än ett vanligt ETA verk. Hela klockan inklusive urverket är också tillverkat/sammansatt med hög grad av hantverk och urmakar magi på ett sätt som få andra klockor i rimlig prisklass. Det enda dåliga med den modellen är väl att länken saknar mikrojustering....
Problemet - för mig - är att den är för bra! Blir nästan tråkigt. Lite som en Toyota/Lexus...!

Helt klart B&R för att den är roligare och snyggare.
Möjligt att GS har bättre finish, men detta överdrivs i varenda tråd som GS är med ;)
Det är inte"möjligt" utan ett oumkullrunkeligt fakta. Dessutom är det jäkligt svårt att överdriva finish på GS. Jag har haft många klockor av finare märken och ingen har varit riktigt nära ännu. Ge ett exempel som skulle mäta sig?😁

Utan att ha ägt BR dock provat en del hos olika Europeiska ADs, så håller jag med om att slutprodukten inte når upp till listpriset fisnishmässigt vs GS.

Missförstå mig rätt men Svärre hade nån form av billig Regal variant/kopia med formen av B&R och designen tilltalar mig men faaaaan priset sabbar.

I detta fall är det GS som tar hem det på totalen, man får absurdt mycke klocka för pengen vs BR.

Så säger bara en person som inte jämfört GS och andra märken med mikroskop.
Om man inte ser någon skillnad utan mikroskop så kan det ju nästan kvitta. Inte ofta man har ett sånt i bakfickan till vardags, inte jag i alla fall.
Har dock en känsla av att man kanske kan se viss skillnad ändå om man anstränger sig.

Tjena Klocksnackare!

SBGN003G.png

Mycket trevliga båda två men jag hade för egen del kört på B&R. Grym färgkombo och sen är jag svag för H-länk om den är bra. B&R känns något sportigare (enligt mig) 😊.

Tillbaka
Topp