• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bada/Duscha med Omega Speedmaster PRO...

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
masterkiller skrev:
...gör ni det? Hur vattenkänslig är den egentligen?

Nu pratar vi inte vintage utan nyare varianter...

En och annan rapport har man väl läst om hur bra det går att duscha och bada i pool med Speedy Pron....själv skulle jag aldrig göra det. Hur det ligger till med automat-safirarna vet jag inte.
 

F-L-P

Panerai
Denke skrev:
masterkiller skrev:
...gör ni det? Hur vattenkänslig är den egentligen?

Nu pratar vi inte vintage utan nyare varianter...

En och annan rapport har man väl läst om hur bra det går att duscha och bada i pool med Speedy Pron....själv skulle jag aldrig göra det. Hur det ligger till med automat-safirarna vet jag inte.

Är inte dom iaf täta till 100 m? burde ju fungera för lite lätt blaskande i så fall.

edit: enhetsfel
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
F-L-P skrev:
Denke skrev:
masterkiller skrev:
...gör ni det? Hur vattenkänslig är den egentligen?

Nu pratar vi inte vintage utan nyare varianter...

En och annan rapport har man väl läst om hur bra det går att duscha och bada i pool med Speedy Pron....själv skulle jag aldrig göra det. Hur det ligger till med automat-safirarna vet jag inte.

Är inte dom iaf täta till 100 atm? burde ju fungera för lite lätt blaskande i så fall.

Har för mig att de varierar från typ 50m till 100m...
 

Johan M

Cartier
Det känns onödigt att chansa om man kan lägga den ifrån sig på en säker plats, t ex när man är hemma.

Jag har en tidig åttiotalare och den blöter jag inte ner i onödan, mest för att jag misstänker att tryckknapparna behöver bytas ut iofs. Om jag servar och trycktestar den så skulle jag däremot inte vara lika rädd om den.

Så, vet du att den är servad och trycktestad nyligen och du verkligen måste bada eller duscha med den så kan du nog göra det.
 

F-L-P

Panerai
Denke skrev:
F-L-P skrev:
Denke skrev:
En och annan rapport har man väl läst om hur bra det går att duscha och bada i pool med Speedy Pron....själv skulle jag aldrig göra det. Hur det ligger till med automat-safirarna vet jag inte.

Är inte dom iaf täta till 100 atm? burde ju fungera för lite lätt blaskande i så fall.

Har för mig att de varierar från typ 50m till 100m...

Stämmer säkert. Tittade lite på sånna för något år sidan och tror att alla då låg på 100m (blev fel där med atm)..
 

Ricrob

Patek
Jag hade en Pro från 2006 och den fick inte ens hänga med in i duschen, efter vad jag hörde då. De ska klara 50m och jag tror inte det är ngt problem egentligen eftersom med min nuvarande Speedy BA Auto med safir är det inga problem. De klarar 100m och min är t.o.m. provtryckt till 100m. Vad som gör de mer tåliga är Pro'n är en gåta, för de delar boett, oskruvad krona o.s.v. och materialet i glaset har ju knappast betydelse på de här djupen, så m.a.o. tror jag Pro'n fixar 100m den också.

Tar dock inte ansvar om ngn vill testa! :mrgreen:
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Personligen skulle jag inte ens duscha med en dykare, eftersom vattenånga ska visst ha en förmåga att tränga in i dom mest omöjliga förseglingarna..
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Har en Speedy från -69. Oskruvad krona får mig att bli nervös. Den tar jag således av mig vid vattenkontakt.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Bada/Duscha med Omega Speedmaster PRO...

Har ju ingen Speedy, men säger som jag sagt innan i ämnet:
Finns ingen anledning att duscha/bada med klockan om man kan lägga den säkert, men hellre riskera vattenläcka än få klockan stulen på stranden/i badhuset/på Auf Guss-spa i Schweiz!!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Som Niklas säger så bör klockan vara dugligt plasksäker till att börja med (iaf skruvad krona och 150m på papperet) och givetvis också vara nyligen trycktestad. Spelar i princip ingen roll vad det är för klocka om packningar och annat är slut. Överlag så tar jag av mig klockan före dusch/bad/vattenkrig. Ser inget större behov av att ha en klocka på mig under sådana aktiviteter.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
Nej!

Min regel är att jag endast badar/duschar med +200m-rateade grejor som är trycktestade, tar det säkra för det osäkra

Min regel är trycktestad till minst 150m, för lite dyrare dinkor, dvs över 2000 kr ;-) För de billigare testar jag mig fram, ja jag vet att jag är lite crazy och en riktig våghals ;-) Klara de inte dusch, är det bara att dumpa skiten!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Målarn

The Steak
Kanske vore dags för min Speedy Pro att bli servad för första gången haha :D
Farsan köpte den Ny från Eriksons Urhandel i sumpan på 80talet och tickar på som vanligt fortfarande :D
Aldrig vågat bada eller duscha med den..
 

rogman

Breitling
Är det lite åt det här hållet som ni funderar?
6b152012125826e9b5.jpg

Det här med lite vatten fixar en Speedy Pro utan problem förutsatt att packningar är i gott skick.
Så inte oroa sig för mycket över det här med vatten, speedyn är inget ömtåligt smyckeur, men heller inget dykarur.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
badar/duschar med min explorer II ratead till 100m, hade inte gjort det med en speedy pro eller någon kronograf utan skruvade kronografknappar/krona
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Just skruvad krona känns, för mig, inte som den stora vattendelaren (*insert fniss här för det vansinnigt roliga ordvalet*) i frågan.

Jag har en manuell Glycine Incursore med vanlig tryckkrona som är ratad till 200M och trycktestad för detta. Som några säger så handlar det mer om packningar och konstruktion.

Sen är väl den vanliga Speedy Pron ratad till 30m väl?

@rogman: glory to the brave! :mrgreen:
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Denke skrev:
Just skruvad krona känns, för mig, inte som den stora vattendelaren (*insert fniss här för det vansinnigt roliga ordvalet*) i frågan.

Jag har en manuell Glycine Incursore med vanlig tryckkrona som är ratad till 200M och trycktestad för detta. Som några säger så handlar det mer om packningar och konstruktion.

Sen är väl den vanliga Speedy Pron ratad till 30m väl?

@rogman: glory to the brave! :mrgreen:

Stämmer bra det. Min Speedy Pro med refnr 3573.50.00 är ratad till 30 m.
 

Johan M

Cartier
Jag undrar vad som skiljer Speedmaster Professional 30m från de med 50m. Förmodligen bara packningarna va? I så fall skulle även en nyservad äldre klocka kunna testas till 50m.
 

mackman

Cartier
Bump nu inför badsäsongen...
Någon som har sin under garanti som vågar dyka ner X antal meter "bara för att"? ;) skitsugen på en men är tveksam till vattentätheten...
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Bump nu inför badsäsongen...
Någon som har sin under garanti som vågar dyka ner X antal meter "bara för att"? ;) skitsugen på en men är tveksam till vattentätheten...
Minns inte vem det var, men någon här på KS mailade Omega för att fråga ifall Speedyn pallar en dusch, och enligt Omega själva så ska det vara nemas problemas... Med det sagt så har jag inte vågat chansa med min. :)
 

Fred72

Cartier
Jag tyckte den senaste KS-podden avklarade ämnet med vattentäthet/Plexi/packningar mm. ganska väl. Urmakaren förklarade vad som händer vid vattentryck och temperaturskillnader. Har för mig att han avrådde liknande vattenaktiviteter, men med tanke på att Masterkiller har en ny som är under garanti så tycker jag att han ska ta en för laget och återkomma med resultatet.
Ingen kommer ihåg en fegis...
//Freddan
 

mackman

Cartier
Minns inte vem det var, men någon här på KS mailade Omega för att fråga ifall Speedyn pallar en dusch, och enligt Omega själva så ska det vara nemas problemas... Med det sagt så har jag inte vågat chansa med min. :)
Jomen jag vet att det går att bada med den, men det jag mena mer hur "mycket bad" den tål. :rolleyes:
 
Topp