• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bada med '50m' klockor - Gör ni det?

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nädå! Det beror ju bara på att RicVin inte vågar bada, punkt. Han halvligger i en solstol med en drink och flashar klockan, med matchande orange shorts...
Menar du typ så här?!
image.jpg

You know me to well!! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul att ni badar med era APs! Jag har ingen 50m-klocka, men två 100m-klockor (SBGM001 & el primeron).

El primeron kommer aldrig få bada även om den klarar det eftersom den är på läder. Det är oftast det som sätter stopp för mig.

GSen har dessutom skruvad krona så den skulle kunna få bada, men då måste den tryckas och länken måste på först.
 

TKVF

Panerai
Hmm. Har ni inte läst min utläggning?! Skäms... Som jag tidigare påpekat och bland annat China gör i denna tråd så SKA en klocka som är såld som tät till ett visst tryck klara det. Som båda vi två sagt är en riktigt testad ISO 6425 klocka testad enligt vissa sätt som är standard. Den största skillnaden mot 2281 är att där väljer tillverkaren sätt.

Skruvad krona är bra i vissa fall. Men det är inte där enbart som tätheten hänger på. Det är ju också resten av konstruktionen.

Vill inte säga att du ska bada med din klocka. Men säljs den vattentät till 6 bar eller 50 meter så ska den också klara det. Annars är det åt helvete med deras marknadsföring. Hur hade du känt (och lagen sagt) om du köper en bil som ska gå i 120 km/h och den bara gör 50?!!!
 

Onelund

Rolex
Poolbadar bara med mina klockor, detta efter ha tappat en i havet vid simtur.

Har ett par Suuntoklockor som får vara badur
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Vad är syftet annars med en sportklocka om inte för att använda den...?:)

Lånar tråden lite...När ska första trycktestet ske från att klockan är ny? Min är 2 år gammal gmtc, finns det någon risk att den inte är tät?
 

lex

Omega
Jag vågar i alla fall inte bada eller duscha med dyrare klockor som inte är dykarklockor.
Ska jag till stranden så blir det dykarklocka :)
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Vet inte vad dom tar på Rob eller Nymans men Stjärnurmakarna (klockmaster numera tror jag) i Farsta centrum tog runt 150kr för att testa min citizen aqualand i februari inför dyksemester i Thailand klarade både test och dykning till 22m.
 
Topp