• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Balans med länkbitar.

C

Coach

Guest
Igår när jag var på väg hem med en nyinköpt dinka så var det en sak som jag reflekterade på i efterhand.

Jag noterade att när länken kortats med en länkbit hos butiken så var det 5 länkbitar på ena sidan och 8 på den andra. Bör det inte vara så balanserat som möjligt med ex 6 bitar på ena sidan och 7 på den andra ?
Kontentan av det för mig blir att spännet hamnar på sidan istället för i mitten vilket jag inte gillar. Tycker det skaver då.

Tänkte inte på det när jag var i butiken för då hade jag frågat men finns det någon speciell anledning till att man kortar så ojämnt istället för att få den så balanserad som möjligt ?

En på gränsen till ocd / överpedantisk fråga men jag vill gärna få input i ämnet.

Igår när jag var på väg hem med en nyinköpt dinka så var det en sak som jag reflekterade på i efterhand.

Jag noterade att när länken kortats med en länkbit hos butiken så var det 5 länkbitar på ena sidan och 8 på den andra. Bör det inte vara så balanserat som möjligt med ex 6 bitar på ena sidan och 7 på den andra ?
Kontentan av det för mig blir att spännet hamnar på sidan istället för i mitten vilket jag inte gillar. Tycker det skaver då.

Tänkte inte på det när jag var i butiken för då hade jag frågat men finns det någon speciell anledning till att man kortar så ojämnt istället för att få den så balanserad som möjligt ?

En på gränsen till ocd / överpedantisk fråga men jag vill gärna få input i ämnet.

brukar ju bli så för att få clasp centrerat över handleden.

För mig på oysterlänk så har jag 4 bitar på insidan och 6 bitar på andra sidan för att få det någorlunda centrerat. Liten handled på 16.5cm

Oftast brukar färre länkbitar eller kortare gummi "kl 6" ge en mer centrerad balans på handleden.

Jag var också "brydd" av det men har som tidigare nämnt lärt mig att det beror på handleden hos brukaren. Skulle man köra en jämn fördelning nu skulle det kännas konstigt. :)

Som tidigare nämnt kan olika faktorer både på klockan och bäraren påverka. Min erfarenhet är att det många gånger bara kortas utan att ta hänsyn till var spänner hamnar. Det är ju lättare att ta alla länkar från samma sida.
Stör mig själv otroligt mycket på om spänner inte är relativt centrerat och om det dessutom skaver skulle jag gå tillbaka och få det fixat.

Oftast brukar färre länkbitar eller kortare gummi "kl 6" ge en mer centrerad balans på handleden.
Ok det är bra att veta. Jag tror just i det här fallet att det behövs läggas till en länkbit på kl 6 sidan för att få mer balans. Just nu hamnar spännet på sniskan åt det hållet.

Som tidigare nämnt kan olika faktorer både på klockan och bäraren påverka. Min erfarenhet är att det många gånger bara kortas utan att ta hänsyn till var spänner hamnar. Det är ju lättare att ta alla länkar från samma sida.
Stör mig själv otroligt mycket på om spänner inte är relativt centrerat och om det dessutom skaver skulle jag gå tillbaka och få det fixat.
Ja det blir helt klart att gå tillbaka och styra upp det. Märkte det inte när jag var där men det brukar ta ett tag innan man får en känsla för hur det känns. Jag tänkte mest om de medvetet kortar länkar på det sättet med en tanke om att det ska bli så bra som möjligt.

Bara att hålla upp klockan och kolla!
11C956D5-E735-4D34-9A00-5EDF1457D34D.jpeg

I detta fall blir balansen fin med 6,5+4, hade sett snett och vansinnigt ut med 5 på varje sida.

Jag var också "brydd" av det men har som tidigare nämnt lärt mig att det beror på handleden hos brukaren. Skulle man köra en jämn fördelning nu skulle det kännas konstigt. :)
brukar ju bli så för att få clasp centrerat över handleden.

För mig på oysterlänk så har jag 4 bitar på insidan och 6 bitar på andra sidan för att få det någorlunda centrerat. Liten handled på 16.5cm
Tack för input.

butiksbiträdet måste ju vart full när du fick hjälp med kortning av länken :)
Ha ha ja något snedfördelat blev det :)
Det var så att biträdet som hjälpte mig gick iväg med klockan och om det var hon eller någon annan som kortade vet jag ej.
Kan tycka att jag själv borde ha sett det men tänkte konstigt nog inte på det förrän jag upplevde lite skav i sidan. Men då satt jag redan på tåget när det upptäcktes.

Det är nog bara en länk som behöver flyttas. Stäng spännet så får du en bättre uppfattning.
Spännet är ju stängt på den andra bilden? Det ser ut att behöva flyttas minst en länkbit, kanske två, men bara grejen med att sälja en Rolex för x antal tusen (eller en klocka över huvud taget) och dels göra en länkjustering med 4+7 vilket i och för sig skulle kunna vara ett ärligt misstag men att sen inte ens uppmärksamma att det sitter helt skevt när kunden provar klockan är helt galet. Det känns som att man skulle kunna få ett bättre jobb gjort hos valfri sko- och nyckelservice...

Ja, det är ju för fasen en Rolex AD! :eek: Eller är det någon av våra gråhandlare? Pinsamt dåligt utfört oavsett.
Det är en Rolex AD. Tar på mig en del av ansvaret då jag kanske borde ha sett det.
Men någonstans förväntar jag mig att dom kan se hur det sitter och att de kan sin sak.
Kommunikationsmissar kan väl ske oavsett iof.

Det är en Rolex AD. Tar på mig en del av ansvaret då jag kanske borde ha sett det.
Men någonstans förväntar jag mig att dom kan se hur det sitter och att de kan sin sak.
Kommunikationsmissar kan väl ske oavsett iof.
Även om du som kund är nöjd med justeringen kan man tycka att de åtminstone borde informera om att det kan vara både opraktiskt och obekvämt, i synnerhet när det gäller klockor i den här prisklassen där även butiksmedarbetarna verkligen borde ha koll på en sådan grundläggande sak.

Spännet är ju stängt på den andra bilden? Det ser ut att behöva flyttas minst en länkbit, kanske två, men bara grejen med att sälja en Rolex för x antal tusen (eller en klocka över huvud taget) och dels göra en länkjustering med 4+7 vilket i och för sig skulle kunna vara ett ärligt misstag men att sen inte ens uppmärksamma att det sitter helt skevt när kunden provar klockan är helt galet. Det känns som att man skulle kunna få ett bättre jobb gjort hos valfri sko- och nyckelservice...
Jag misstänker att butiksbiträdet ej kortade själv utan att hon agerade lite mellanhand då hon gick iväg med den.
Men vet ej säkert att det var så.

• Like
Reactions: HSK
Även om du som kund är nöjd med justeringen kan man tycka att de åtminstone borde informera om att det kan vara både opraktiskt och obekvämt, i synnerhet när det gäller klockor i den här prisklassen där även butiksmedarbetarna verkligen borde ha koll på en sådan grundläggande sak.
Ja det är nog lite åt den sortens service som jag förväntar mig faktiskt.
Fick inga tips eller förslag alls utan det var mest hur det kändes för mig.
Dom verkar jobba lite olika på den punkten ADs och det är klart att det beror väl på hur personen i butiken är.
Ex på Nymans Ur i Västerås fick jag konkreta tips på saker och ting vilket jag uppskattar.

Samspelet mellan butiksbiträde och kund är ju också lite relativt i sig med hur man upplever en service utifrån vad man föredrar.
Så bemötandet i sig var trevligt men länkjusteringen blev fel kan man säga.
Som tur är så är det lätt fixat men kände ändå att jag ville ställa frågan här i tråden för att se ifall jag inbillar mig :)

• Like
Reactions: HSK
Jag misstänker att butiksbiträdet ej kortade själv utan att hon agerade lite mellanhand då hon gick iväg med den.
Det är det jag menar, till och med butiksbiträdet borde ha kunskap om en sån vanlig och enkel sak och det är än mer skrämmande att det kanske till och med är någon av deras urmakare eller någon "bättre kunnig" i butiken som utfört jobbet.

Kortade nyss en på krons och där fixa dem det på första försöket, förvisso sa jag att 4 och 6 länkbitar kommer funk bra. Fick hjälp med att korta en Jubilee länk där biträdet verkade fixa allt själv hos Bergströms i Uppsala. Hon kollade noga och tipsade om hur länken skulle justeras så att den skulle sitta bra, dels ta bort länkbitar eller flytta sprinten i spännet och även ta hänsyn hur det blir med easy link.

skulle nog säga överlag att alla säljare har bra koll på hur det bör sitta med tanke på hur många klockor dem säljer. Kan ju fått en extraarbetare som hjälpte.

Kortade nyss en på krons och där fixa dem det på första försöket, förvisso sa jag att ville 4 och 6 länkbitar kommer funk bra. Fick hjälp med att korta en Jubilee länk där biträdet verkade fixa allt själv hos Bergströms i Uppsala. Hon kollade noga och tipsade om hur länken skulle justeras så att den skulle sitta bra, dels ta bort länkbitar eller flytta sprinten i spännet och även ta hänsyn hur det blir med easy link.

skulle nog säga överlag att alla säljare har bra koll på hur det bör sitta med tanke på hur många klockor dem säljer. Kan ju fått en extraarbetare som hjälpte.
Ja det var väldigt mycket folk i butiken och dom hade det körigt kan man lugnt säga.
Kan ha varit en som var ny på jobbet.

Ja det var väldigt mycket folk i butiken och dom hade det körigt kan man lugnt säga.
Kan ha varit en som var ny på jobbet.
Jag kanske upplevs som dryg och krävande men jag tycker inte att det är OK oavsett när det gäller den här typen av butiker, varken att skylla ett kort bemötande på hög belastning eller att man utfört ett dåligt jobb för att man är ny.

Att bli väl omhändertagen, få full fokus den relativt korta tid affären tar och att få önskemål om t.ex. kortning av länk korrekt utfört är väl halva upplevelsen av att handla från AD. Det finns somliga som plockar ut Rolex till höger och vänster men för de flesta sker det troligtvis bara en eller två gånger under en livstid och då vill man gärna att det ska vara ett minnesvärt tillfälle av rätt anledningar.
När du håller upp klockan!
Är det inte mer relevant med en bild där klockan faktiskt sitter på handleden? o_O

utgår att boetten sitter centrerat eller som den ska på andra sidan, så då räcker det att se hur claspen sitter :)
Håller med om att det sitter snett men man måste ju komma ihåg att delarna på insidan är längre än själva claspen. Just det låset kommer ju inte kunna bli helt centrerat och samtidigt sitta skönt. Exakt hur mycket mer än claspen som täcks på insidan ser man ju först om man tar av sig klockan och låser spännet. Ser ju ut att täcka claspen plus minst en länkbit

Tillbaka
Topp