• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Balans med länkbitar.

@HSK
Eftersom han frågar efter att få klockan så balanserad som möjligt så tycker jag att det är ett bra tips att stänga spännet och hålla upp klockan. Då ser man ungefär hur mycket som behöver flyttas för att den ska bli centrerad. Sitter inne delen av spännet rakt under urtavlan så brukar klockan hamna bra, om man inte har väldigt konstiga handleder.

Håller med om att det sitter snett men man måste ju komma ihåg att delarna på insidan är längre än själva claspen. Just det låset kommer ju inte kunna bli helt centrerat och samtidigt sitta skönt. Exakt hur mycket mer än claspen som täcks på insidan ser man ju först om man tar av sig klockan och låser spännet. Ser ju ut att täcka claspen plus minst en länkbit
Gissar att easylink justeringen kanske också spelar in i ekvationen om hur centrerat det blir. Återkommer på måndag med resultatet :)

Eftersom han frågar efter att få klockan så balanserad som möjligt så tycker jag att det är ett bra tips att stänga spännet och hålla upp klockan. Då ser man ungefär hur mycket som behöver flyttas för att den ska bli centrerad. Sitter spännet rakt under urtavlan så brukar klockan hamna bra, om man inte har väldigt konstiga handleder.
Det förutsätter dock att man har helt symmetriska handleder vilket de flesta av oss inte har, därav att man vanligtvis har en bit mer på övre halvan av länken. Jag utgick från att boetten sitter mitt på handleden då bilden togs, gör den inte det får man så klart en skev bild av situationen. :)

@HSK
Eftersom han frågar efter att få klockan så balanserad som möjligt så tycker jag att det är ett bra tips att stänga spännet och hålla upp klockan. Då ser man ungefär hur mycket som behöver flyttas för att den ska bli centrerad. Sitter inne delen av spännet rakt under urtavlan så brukar klockan hamna bra, om man inte har väldigt konstiga handleder.
Tack för tipsen :)

Det förutsätter dock att man har helt symmetriska handleder vilket de flesta av oss inte har, därav att man vanligtvis har en bit mer på övre halvan av länken. Jag utgick från att boetten sitter mitt på handleden då bilden togs, gör den inte det får man så klart en skev bild av situationen. :)

Egentligen har det inte helt att göra med handledens form.
Bilden som las upp var ett mycket bra exempel. Kolla på spännet som du skulle se utifrån, och den del som sitter på insidan. Vilken vill man ha centrerad?

11C956D5-E735-4D34-9A00-5EDF1457D34D.jpeg.jpg

Jag kanske upplevs som dryg och krävande men jag tycker inte att det är OK oavsett när det gäller den här typen av butiker, varken att skylla ett kort bemötande på hög belastning eller att man utfört ett dåligt jobb för att man är ny.

Att bli väl omhändertagen, få full fokus den relativt korta tid affären tar och att få önskemål om t.ex. kortning av länk korrekt utfört är väl halva upplevelsen av att handla från AD. Det finns somliga som plockar ut Rolex till höger och vänster men för de flesta sker det troligtvis bara en eller två gånger under en livstid och då vill man gärna att det ska vara ett minnesvärt tillfälle av rätt anledningar.
Är det inte mer relevant med en bild där klockan faktiskt sitter på handleden? o_O
Tror det handlar mycket om vilka förväntningar man har innan och hur känslan samt resultatet efteråt är.
I det här fallet är jag nöjd med bemötandet men inte resultatet och det är klart att det drar ner helhetsbetyget en aning.

Jag antar att dessa ADs har en tydlig ambition med hur deras kundservice ska vara men att den kanske inte når fram alla gånger.
Jag tillhör kategorin som möjligtvis köper en Rolex once in a lifetime så jag har lite dålig koll på hur det brukar vara.
Men däremot så hade jag nog förväntat mig så här i efterhand att dom skulle ha bättre koll på den här typen av grejer. Det är ändå något som dom gör dagligen.

När du håller på med den där typen av klockor borde du egentligen få lösa problemet själv! :D
Jag lär ju testa något annat emellanåt.
Har provat igenom hela Breitling sortimentet senaste åren så det var dags för något nytt.
Kallas för utveckling Eurenius ;)
Annars skulle jag ha behållt Airborne och loggat ut men det vill jag inte :)

Senast ändrad:
Det är inte svårare än att korta själv. Köp en lupp och en skruvmejsel av rätt storlek och bespara dig besväret att lämna in den...
Har vägarna förbi Nymans i Västerås på måndag så det blir ett stopp där.
Hörde att dom slutar sälja Rolex efter nyår.

Sant men har man inte rätt mejslar eller är lite oförsiktig så kan man göra ganska fula märken på skruvar eller i värsta fall länk. Jag förstår om man inte är sugen på att testa första gången på sin nya Rolex.
Lite så jag tänker. Det mesta är väl enkelt om man kan det. Har inga såna verktyg så det blir att åka förbi en AD denna gång.

Centrering av spänne complete efter ett besök hos Nymans.

Passade på att fråga om tanken bakom tidigare kortning och tydligen skulle det vara så enligt dom. Det görs så för att själva klockans position ska falla både snyggt och praktiskt vid avläsning.
Spännets position brukar man ta mindre eller ingen hänsyn till fick jag till svars.

Jag kan ingenting om sådant men kan åtminstone bedöma att det blev bekvämare nu för egen del.
Skarvade på den sista biten så att det blev fullängd på länken vilket jag aldrig haft på någon klocka förut. Men med justering längst in så känns det nu bra om kanske lite loosy goosy.
( Slarvig bild tagen i bilen på spännet )
11D016CB-4B92-40AE-8749-44CC4AB6BFE9.jpeg

Centrering av spänne complete efter ett besök hos Nymans.

Passade på att fråga om tanken bakom tidigare kortning och tydligen skulle det vara så enligt dom. Det görs så för att själva klockans position ska falla både snyggt och praktiskt vid avläsning.
Spännets position brukar man ta mindre eller ingen hänsyn till fick jag till svars.

Jag kan ingenting om sådant men kan åtminstone bedöma att det blev bekvämare nu för egen del.
Skarvade på den sista biten så att det blev fullängd på länken vilket jag aldrig haft på någon klocka förut. Men med justering längst in så känns det nu bra om kanske lite loosy goosy.
( Slarvig bild tagen i bilen på spännet )
11D016CB-4B92-40AE-8749-44CC4AB6BFE9.jpeg

Hur blev länkfördelningen?

Tillbaka
Topp