• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bandstift-bitar kvar i lugghål

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Tja!

Jag postar här i fixa-forumet också, köpte en trevlig Citizen AutoDater 7 med trasig länk. När den kom fram visade det sig även att bandstiftet verkat ärjat fast i lugghålen. Jag började vålda loss hela stiftet och självklart så gick den lös på båda sidorna och täppte igen hålen.
Fanns säkert något bättre sätt att göra det på :)

Nu vetefan hur jag ska få ut dom, borra? Svårt att sätta så där små lödningar :/

IMG_7502.JPG
 

tictac62

Cartier
Lägg ner band skänkeln i bensin och peta inte, i hålet och blås med tryckluft, luft på burk eller dammputs för klockor, eller en revaxör tuta som du blåser i hålet med, oftast löser det fettet och bandstiften delen lossar. Annars kan du ta gem eller metallstift som du lägger lite superlim på och sätter försiktig på bandstift delen du vill få bort, hjälper inte detta är det vara att borr.
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Lägg ner band skänkeln i bensin och peta inte, i hålet och blås med tryckluft, luft på burk eller dammputs för klockor, eller en revaxör tuta som du blåser i hålet med, oftast löser det fettet och bandstiften delen lossar. Annars kan du ta gem eller metallstift som du lägger lite superlim på och sätter försiktig på bandstift delen du vill få bort, hjälper inte detta är det vara att borr.
Schysst!
Tack för tipsen! Ska börja trixa lite.
 

rogart-63

Patek
Om du har en typ dremel ? Går det att borra ut med litet rundborr . Mässingen i stiftet är mjukare än stålet? Om det nu är stålboett? Lycka till och testa dom andra tipsen först innan du går på med borren .
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om du har en typ dremel ? Går det att borra ut med litet rundborr . Mässingen i stiftet är mjukare än stålet? Om det nu är stålboett? Lycka till och testa dom andra tipsen först innan du går på med borren .
Svårt när det inte är genomgående luggar att borra i vinkel... Om det är rost finns det väl något speciellt medel som man kan använda.
Har för mig att @McGyver gjorde en tråd om att få ut en skruv utan skruvuhuvud för något år sedan?
 

rogart-63

Patek
Svårt när det inte är genomgående luggar att borra i vinkel... Om det är rost finns det väl något speciellt medel som man kan använda.
Har för mig att @McGyver gjorde en tråd om att få ut en skruv utan skruvuhuvud för något år sedan?
Alun brukar funka fint . Massa alun pulver i varmt vatten och låt det ligga några timmar . Finns i affären . Tror dock bara det funkar på vanligt stål .
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Lämnade in klockan i måndags, ringde i onsdags och kollade, då hade dom försökt få rostlösande att värka ett tag. Inte helt enkelt projekt det här :)

Det skulle nästan vara skönt att säga åt dom att ta isär skiten och kör den i ultraljud. Men i övrigt verkade den i gott skick så det kanske blir overkill. Men nu vill jag fan snart ha den på armen.
 
Topp