• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bandval till Heuer.

easy rider

Brüno
2-Faktor
Med en sub är det lätt, släng på en länk och du är hemma. Med en kronograf är det svårare, jag tycker bandet spelar en större roll på dessa. Jag har trakasserat TorNet och fått många tips om passande band, då främst handgjorda. Mailade en av dessa och fick svar och en länk på olika typer av band:
https://skydrive.live.com/redir?resid=88F1E29A0ED8D7E0!936

Gillar många av dom, men har hela tiden haft en tanke om ett lite mer elegantare och tunnare band till min Heuer och vet inte i fall dessa blir grövre. Jag vet att Per körde nåt schysst på sin Daytona.

Så, ge mig förslag och vägledning. Kanske något av de jag fått i förslag ovan? Ett Heuer-spänne ska också inhandlas för att göra den komplett.
Så länge sitter den på detta band jag snidade igår, som känns rätt många av de i länken ovan. Ser snyggt ut men lite för grovt tycker jag.

dbPaJ7q.jpg


3NpPAYZ.jpg
 

Mr Chance

Kalmar
Gillar racingband till kronografer och skulle gått på ett sådant. Skulle dock välja ett ljusbrunt till din Heuer, mest därför att jag tycker det är superläckert till svart tavla. Jag tycker stilen på det du snidat är kanon.
 

Rholm

Cartier
Tycker du ska beställa ett band från Heuerville Straps, så kan du passa på att köpa ett spänne i samma veva......jag är supernöjd med mina därifrån.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag bar min gamla Autavia (2446?) mest på NATO (såklart...) i fältmässiga färger (primärt grått), men relativt ofta på skinn-NATO (där den gjorde sig väldigt bra) och några gånger på Bund (för flygarstuket).
 

KMS

Rolex
Håller med _jonte här! Riktigt coola.

Å andra sidan så gillar jag skarpt racingstraps men kan ibland tycka att bara för att det är en kronograf så behöver man ju inte nödvändigtvis dra på ett racingläder. Hur funkar ett svart vintage/ammo läder till? Lite nyfiken på ett matt mesh också.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Snyggt band du gjort! Bra combo. Jag skulle vilja ha ett sånt fast svart och med lite finare söm.

Jag har inte riktigt landat med vad min Autavia ska sitta på. För tillfället har jag ett svart Nato på den. Tycker det funkar bra, då klockan är stor och ger lite flygvibbar, typ Lemania Viggen.

Min Carrera som är mindre och smidigare känns given på Singulars svarta racingmodell. Provade med ett brunt rallyband tidigare, men det svarta blev mycket snyggare till de svarta detaljerna på tavlan.





 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Tack för bra tips, bilder underlättar dessutom. _jonte har varit inne på de där, mest funderat över färgen. Svart kanske? Vet någon hur Corfam känns, är det likt läder, eller mer som tropic? Går att köpa via bukten också, för runt tusenlappen inkl. re-editionspänne.

Db och Heuerville har snygga straps, definitivt, men tycker att de är lite åt de grovhuggna hållet. Kanske inte behöver vara racinghål, utan kanske ett kroko/alligator skulle funka?

Sen har vi ju Cordovan, vore kul att testa det också.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Det mest välgjorda band jag någonsin haft är det jag beställde från Giuliano, svart struts(!) i corfam-stil. Bandet är tunt och smidigt som originalet, kanterna är vikta, sömmarna spikraka, hålen symmetriska och perfekta - är väldigt nöjd med detta:

Giuliano1_zps6fac06f4.jpg


Har nu även ett blått och ett brunt på väg hem, dock inte strutsläder:

Giuliano2_zps7580e84e.jpg


Har även provat band från James på db10, helt ok, billigare än Giuliano men inte lika välgjorda. Det nedersta mörkbruna på första bilden är gjort i cordovan och är snyggare i verkligheten än på bild:

dB10nr1800x440_zps5e1f3c2b.jpg

dB10nr2800x432_zpsbc028c2d.jpg

5a004f77-77c2-400c-bfd2-3752b6d203cf_zps1568f014.jpg


Annars är Heuerville som Rholm tipsade om också ett bra alternativ.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Vet någon hur Corfam känns, är det likt läder, eller mer som tropic? Går att köpa via bukten också, för runt tusenlappen inkl. re-editionspänne.

Corfam är en typ av konstläder, satt som original på Heuer. Det finns nygjorda replikor och äldre liknande band för en hyfsad peng, men ett äkta corfam i 20 mm kan vara knepigt att hitta under 2-3 tusenlappar, här ett exempel:
http://www.ebay.com/itm/Blue-vintage-Heuer-20mm-original-Corfam-racing-band-NOS-/130278606752

Behöver du någon gång äkta corfam i 22 mm kan du dock PM:a mig...
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Läckra racingband i tråden! Glöm inte bort svart nato som jag tycker funkar mycket bra! Gillar Criss-Cross Autavia
väldigt mycket med den combon!
 

JoakimH

Omega
Jag tycker den är jättesnygg som den är, möjligtvis skulle du kunna prova ett läder med lite mörkare och mindre röd ton.


Med en sub är det lätt, släng på en länk och du är hemma. Med en kronograf är det svårare, jag tycker bandet spelar en större roll på dessa. Jag har trakasserat TorNet och fått många tips om passande band, då främst handgjorda. Mailade en av dessa och fick svar och en länk på olika typer av band:
https://skydrive.live.com/redir?resid=88F1E29A0ED8D7E0!936

Gillar många av dom, men har hela tiden haft en tanke om ett lite mer elegantare och tunnare band till min Heuer och vet inte i fall dessa blir grövre. Jag vet att Per körde nåt schysst på sin Daytona.

Så, ge mig förslag och vägledning. Kanske något av de jag fått i förslag ovan? Ett Heuer-spänne ska också inhandlas för att göra den komplett.
Så länge sitter den på detta band jag snidade igår, som känns rätt många av de i länken ovan. Ser snyggt ut men lite för grovt tycker jag.

dbPaJ7q.jpg


3NpPAYZ.jpg
 
Topp