• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bang for buck!

Rivalen

Rolex
Svårt för jag gillar inte utseendet på BCn, men det blir nog RD oavsett. Vet inget om vad som kan väntas avseende servicekostnader i jämförelse. Det blir Rollen på utseende och känslan och en tro att det blir billigast i längden.
 

Landshark

Cartier
Svårt att se liknelsen mellan de båda...
Anser dock generellt att Breitling har för "lågt" anseende. Se bara på svaren i denna tråd.
#Dörrvakt och GTB# kommer som ett brev på posten. Lite synd, kan jag tycka...
Den "upplevda kvaliteten" hos Breitling matchar utan vidare Rolex IMHO.

Mest "knall för hinken" blir i min värld lätt Breitlingen...
Bästa "investeringsobjektet" mer tveksamt...

Och var f-n håller åsiktsmaskinen @SwedishMade hus...
 
Senast ändrad:

Landshark

Cartier
Måste vara Spencer som bumpade tråden. Wasn't me...

Sorry btw för hårda ord. Är mer diplomatisk idag.

Kanske är det någon typ av "test"...?!
Kan villigt erkänna att jag gick på den, dvs trodde att det var en ny tråd skapad av @Spencer66 i någon form av "back-to-the-basic", sannolikt på fyllan...

(Får mig osökt att tänka på tråden under legendariska; där guld-fejk-rollen öser in grattis-poster trots varningar i stil med att den kan ha varit i en elefant-vagina...)
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Bratten givetvis, den som påstår något annat är obegriplig. BFB var väl innebörden. Daytonan är rätt tråkig när man väl haft en, sällan en keeper.
 

SwedishMade

Cartier
Svårt att se liknelsen mellan de båda...
Anser dock generellt att Breitling har för "lågt" anseende. Se bara på svaren i denna tråd.
#Dörrvakt och GTB# kommer som ett brev på posten. Lite synd, kan jag tycka...
Den "upplevda kvaliteten" hos Breitling matchar utan vidare Rolex IMHO.

Mest "knall för hinken" blir i min värld lätt Breitlingen...
Bästa "investeringsobjektet" mer tveksamt...

Och var f-n håller åsiktsmaskinen @SwedishMade hus...

Kul att jag är saknad men jag måste ju jobba lite ibland också! Även om det väl är semestertider.

#Dörrvakt, #GTB eller kanske snarare #GHB ..., nej den Breitlingen är inget att ha jämfört med Daytonan. Främst pga utseendet. Dock saknar Rolexen datum, så mitt val blir ingen alls.

Skall man använda kronografen till något annat än att ta tid på kypare så skall man ha en digital tidsvisning, och därmed blir rekommendationen Breitling Aerospace.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Designen är väl en stor del i det hela, åtminstone för mig, och i det här fallet är det ju solklart vilken klocka som drar det längsta strået oavsett prislapp.

Förtydligande, Daytona drar längsta strået designmässigt.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Slänger upp denna mot Daytonan och frågar bang for buck?
20150422_085219.jpg
 
D

Deleted member 1265

Guest
image.jpg
Gillar generellt rolex och som många nämnt, sett mer enbart till ekonomin så är rolexen förmodligen bättre.
Men:
För mig på mitt av nittiotalet var breitling en superklocka, en dröm. Hade liksom inte cash då att köpa en sådan. Så med det sagt, fan man kanske skulle köpa sig en breitling typ ngt som på bilden, för att komma tillbaka till den där goa nittiotalskänslan. (Kombinerat med en m3 e36 kanske:) ) ett par dockers, en fet mobiltelefon, en husig skjorta. Japp breitlingen är grymmast av de två!
 

SwedishMade

Cartier
Alltså den där är så sjuuuuukt läcker, väljer den framför Daytonan alla dagar i veckan!! :woot:

Ja, att den har datum gör ju att man väljer Tudor.

image.jpg
Gillar generellt rolex och som många nämnt, sett mer enbart till ekonomin så är rolexen förmodligen bättre.
Men:
För mig på mitt av nittiotalet var breitling en superklocka, en dröm. Hade liksom inte cash då att köpa en sådan. Så med det sagt, fan man kanske skulle köpa sig en breitling typ ngt som på bilden, för att komma tillbaka till den där goa nittiotalskänslan. (Kombinerat med en m3 e36 kanske:) ) ett par dockers, en fet mobiltelefon, en husig skjorta. Japp breitlingen är grymmast av de två!
Vid mina första trevande klocksteg var jag på ett besök på Kaplans. Jag hade då precis som du siktet på en Breitling. Den vänliga personalen där frågade då mig "Kör du en gul M3?". Då svaret var NEJ ansåg de att jag skulle kolla på andra märken, vilket jag gjorde. Men på senare tid har jag köpt en av de få Breitling som jag tycker "håller", Aerospacen.
 

Bolio

Panerai
Känns som de flesta väljer vad de helst vill ha och inte bang for buck. Jag tror iof att det är det samma. Breitlingen kommer nog aldrig stiga i värde vilket Rolexen med all säkerhet kommer att göra.
Personligen skulle jag aldrig köpa en Breitling för att bära möjligen för att göra affär på. De har en modell som jag tycker är rätt ok man alla andra finner jag noll intresse av.
Har för mig att någon skrev för ett antal år sedan att ju mer man kan om klockor och ju fler modeller man prövar desto mindre intresse får man för Breitling. Jag tycker detta stämmer rätt bra.
Jag tror rätt många här har haft Breitling till en början men nu finns ingen i samlingen. Självklart stämmer inte det på alla för vissa fastnar stenhårt för dessa ur och deras egna design.
Så för min del spelar priset ingen roll alls, skulle alla dar i veckan ta en Daytona oavsett vilken Breitling den står upp emot.
Så svaret på frågan blir självklart Daytonan.
 

Landshark

Cartier
Känns som de flesta väljer vad de helst vill ha och inte bang for buck. Jag tror iof att det är det samma. Breitlingen kommer nog aldrig stiga i värde vilket Rolexen med all säkerhet kommer att göra.
Personligen skulle jag aldrig köpa en Breitling för att bära möjligen för att göra affär på. De har en modell som jag tycker är rätt ok man alla andra finner jag noll intresse av.
Har för mig att någon skrev för ett antal år sedan att ju mer man kan om klockor och ju fler modeller man prövar desto mindre intresse får man för Breitling. Jag tycker detta stämmer rätt bra.
Jag tror rätt många här har haft Breitling till en början men nu finns ingen i samlingen. Självklart stämmer inte det på alla för vissa fastnar stenhårt för dessa ur och deras egna design.
Så för min del spelar priset ingen roll alls, skulle alla dar i veckan ta en Daytona oavsett vilken Breitling den står upp emot.
Så svaret på frågan blir självklart Daytonan.

I och för sig misstänker jag att TS ursprungliga fråga svalnat något i aktualitet...

@Bolio, Du förefaller som typexemplet på "oss som så klart ogillar Breitling" (se min tidigare post).
Jag är inte heller så förtjust i varumärket som sådant, men kan inte helt ignorera att de tillverkar (bland annat) underbara klockor...
Lite som klocktillverkarnas motsvarighet till Audi. Hyffsat bra skit helt enkelt... :)
 
D

Deleted member 1265

Guest
Ja, att den har datum gör ju att man väljer Tudor.


Vid mina första trevande klocksteg var jag på ett besök på Kaplans. Jag hade då precis som du siktet på en Breitling. Den vänliga personalen där frågade då mig "Kör du en gul M3?". Då svaret var NEJ ansåg de att jag skulle kolla på andra märken, vilket jag gjorde. Men på senare tid har jag köpt en av de få Breitling som jag tycker "håller", Aerospacen.
Till det intressanta, vad kör du då?
 

Englunds

Breitling
Bratten givetvis, den som påstår något annat är obegriplig. BFB var väl innebörden. Daytonan är rätt tråkig när man väl haft en, sällan en keeper.

Håller med om ovanstående.

Jag tycker att man bara ser Daytonan på kvinnor nu för tiden av någon anledning, den har blivit något av ett damur.
Min högst personliga åsikt är f.ö att designen helt enkelt är för tråkig och det gör klockan överprisad för vad man får. Med det sagt så hade jag varken köpt den eller bratten men det är en annan diskussion...
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Blandar man in Tudorchronon i leken så blir det ju mer intressant. Jag tycker Tudorn finns med några riktigt snygga tavlor och bezeler till en rimlig peng. Har man beslutsångest får man ju både en riktig och en reversed panda för samma pengar som en Daytona.
 

poormans

Rolex
jag har alltid gillat daytona men som beater föredrar jag en billigare kronograf med datum och lite bättre size , chronomaten är ok men crosswind/crosswind speciaal eller headwind är väldigt mkt klocka för pengarna

cheers
christian

här är en av mina beaters med sommarband på
 
Topp