• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Barnklockor med ringfunktion

zeke_varg

Omega
Någon som gett sig på att köpa klocka med ringfunktion till barn?

Vår äldsta dotter är en slarver och vi föräldrar ser inte att hon bör axla ansvaret med en dyr telefon ännu. Jag har därför handlat en klocka med ringfunktion som jag/dottern tänkt testa. Detta efter att ha kollat av marknaden, för och nackdelar. Är dock ett blåbär på området.

Klockor som anses vara skräp och direkt olämpliga lyfts upp i denna: https://www.radron.se/artiklar/smarta-klockor-for-barn/

Jag fastnade för cmee2c. Petat i sim 100kr/mån så ska vi se vad den kan leverera. Vårt äldsta barn är 7 år och börja röra på sig mer fritt (Sthlm) och lite trygghetsnarkomaner är vi nog allt.. Hon fyller strax år så den tänkte vi överraska med.

Initialt måste jag säga att det är lite bökigt att förstå klockan och de instruktioner jag tagit del av. En första nöt är att sim-kortet ska ha inaktiverad kod vilket det behövs en mobil med microsim (grannens iPhone 4 funkade) för att lösa med. Eller gå till teliabutik.

Andra bra grejer i klockan:
Den visar tid!
Den går att ringa till/från
Stör-ej-funktion under skoltid
Jag blir informerad om klockan tas av
Jag ska bli informerad om klockan lämnar ett förbestämt regionalt område
Jag kan hitta klockan via gps
En massa andra inställningar

För/nackdelar givetvis med funktionerna om de nu fungerar. Vi kör en test i augusti och se om det är ris/ros för oss.
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Det står i beskrivningen att den inte har sensor för avtagen klocka men den har det alltså?
Kikar oxå runt till min äldsta.
Mvh Kristofer
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Någon som gett sig på att köpa klocka med ringfunktion till barn?

Vår äldsta dotter är en slarver och vi föräldrar ser inte att hon bör axla ansvaret med en dyr telefon ännu. Jag har därför handlat en klocka med ringfunktion som jag/dottern tänkt testa. Detta efter att ha kollat av marknaden, för och nackdelar. Är dock ett blåbär på området.

Klockor som anses vara skräp och direkt olämpliga lyfts upp i denna: https://www.radron.se/artiklar/smarta-klockor-for-barn/

Jag fastnade för cmee2c. Petat i sim 100kr/mån så ska vi se vad den kan leverera. Vårt äldsta barn är 7 år och börja röra på sig mer fritt (Sthlm) och lite trygghetsnarkomaner är vi nog allt.. Hon fyller strax år så den tänkte vi överraska med.

Initialt måste jag säga att det är lite bökigt att förstå klockan och de instruktioner jag tagit del av. En första nöt är att sim-kortet ska ha inaktiverad kod vilket det behövs en mobil med microsim (grannens iPhone 4 funkade) för att lösa med. Eller gå till teliabutik.

Andra bra grejer i klockan:
Den visar tid!
Den går att ringa till/från
Stör-ej-funktion under skoltid
Jag blir informerad om klockan tas av
Jag ska bli informerad om klockan lämnar ett förbestämt regionalt område
Jag kan hitta klockan via gps
En massa andra inställningar

För/nackdelar givetvis med funktionerna om de nu fungerar. Vi kör en test i augusti och se om det är ris/ros för oss.
Lika mycket som jag skäms över övervakningen, lika mycket tänker jag i exakt samma banor. Uppdatera gärna när ni haft den ett tag.
 

zeke_varg

Omega
Lika mycket som jag skäms över övervakningen, lika mycket tänker jag i exakt samma banor. Uppdatera gärna när ni haft den ett tag.
Will do.

Jag själv är nog hälsosam i mitt övervakningstänk. Det finns garanterat föräldrar som borde klippa navelsträngen med sina kids. Klockorna är nog där mer bensin på elden med risiga konsekvenser. Barn som tidigt lör sig att undkomma nitiska och föräldrar med ett järngrepp.

Oavsett så tror jag klockan är en bra grej. Ungar under tio ska inte glida runt med en pryl för 5000kr i fickan som ofrivilligt kan slinka ur fickan el ännu värre bli rånad på.

Jag kör positivt tänk. Det här blir bra!
 

SCM

Cartier
2-Faktor
Har haft en på min dotter tidigare, tyckte det var grymt! Kan ringa henne, skicka korta sms, hon kan ringa mig, inga "obehöriga" kan ringa in. Kan se var hon är och i värsta fall, som man helst inte vill ta till, går det att ringa till klockan utan att det syns och höra vad som pågår i bakgrunden. Geofencing, "larmar" via appen ifall den tas av etc. Har bara positiva erfarenheter av funktionerna i klockan!

Tyvärr tog batteriet slut väldigt fort på den första varianten vi hade, höll bara någon dag eller så. Beställde en till, uppdaterad variant, men den blev bara liggande eftersom iPhonen gjorde tidigt intrång i dotterns liv..

Har således en sådan här att sälja billigt ifall någon är intresserad, PM isf!

061CF27F-B8C5-4620-8614-969BA066ECAB.jpeg
 

Rullplanka

Omega
2-Faktor
MIn äldsta dotter har en Xplora 3s, den har funkat bra under tiden vi har haft den (ca 1år). Använder den mest för att kunna ringa till/från samt skicka sms. Den har "skolläge" som man ställer in vilka tider ringfunktionen skall vara avstängd och endast inprogrammerade nummer kan ringa/ringas, allt fixas i en smidig app som jag har i min telefon.
 
  • Like
Reactions: SCM
Topp