• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Basel 2017 the tråd >>>>>

Eftersom Breguet använder en variant av Lemania 2310 idag så skulle en "billig" Speedmaster sabba en del av värdet på en 500k-kronors Breguet med samma verk så nej, jag tror inte Omega kommer få tillgång till 321 (eller motsvarande verk idag). Men det hade suttit fint om de fått det.

Nja. Inte riktigt. Verk är inte synonymt med värde, både på gott och ont.
Hublot användet moddade 7750 och smaskar på dem med prislappar på 150k+
Varianten som Breguet har idag är en rejäl ombyggnad, som dessutom sitter i helguldsboetter så nej, det kommer inte påverka värdet. Anser du att Omega Speedmaster med Cal. 1861 sabbar värdet på Patek 3970, 5970, Vacheron Constantin Traditionelle Chrono bara för att de baserar sig på samma verk?
Omegas 1861, Pateks CH 27-70 (Vanlig krono), CH 27-70 Q (Evighetskalender krono), CHR 27-70 Q (Evighetskalender split från Ref. 5004) är alla baserade på samma grundkaliber, men de kan variera enormt i värde. Samma grundkaliber som verken byggts på kan hittas i Speedmasters för 20.000kr till en unik 5004T som sålde för nästan 4.000.000 USD...

Det är ju i sammarbete med Omega som Lemania 2310/Omega 321 togs fram, så de om någon får väl tillgång till det.
 

fc2

Rolex
Nja. Inte riktigt. Verk är inte synonymt med värde, både på gott och ont.
Hublot användet moddade 7750 och smaskar på dem med prislappar på 150k+
Varianten som Breguet har idag är en rejäl ombyggnad, som dessutom sitter i helguldsboetter så nej, det kommer inte påverka värdet. Anser du att Omega Speedmaster med Cal. 1861 sabbar värdet på Patek 3970, 5970, Vacheron Constantin Traditionelle Chrono bara för att de baserar sig på samma verk?
Omegas 1861, Pateks CH 27-70 (Vanlig krono), CH 27-70 Q (Evighetskalender krono), CHR 27-70 Q (Evighetskalender split från Ref. 5004) är alla baserade på samma grundkaliber, men de kan variera enormt i värde. Samma grundkaliber som verken byggts på kan hittas i Speedmasters för 20.000kr till en unik 5004T som sålde för nästan 4.000.000 USD...

Det är ju i sammarbete med Omega som Lemania 2310/Omega 321 togs fram, så de om någon får väl tillgång till det.

Nej jag tror du missförstod mig. Värdet ändras inte det kan vi alla se men däremot tror jag marknadsavdelningarna vill hålla isär 2310 från Breguet och Omega. Värde kanske är fel ord, status eller nisch kanske är bättre?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte för att Lemania 2310 tillverkats sedan någon gång under våren av 1968 ;)
Men en modifikation av Omega 1861 med pelarhjul och vertikal koppling och datumfunktion hade suttit väldigt väl hos mig. (Vertikal koppling är en mycket bättre och kvalitativ lösning som dock är dyrare att tillverka, men den förlorar inget i amplitud när kronografen startas/är igång vilken vanliga normal gör.)
IMG_5902.JPG

8R48 har 3st vertikala kopplingar, just saying. :)
 

kirex

Cartier
Det jag snappat upp ryktesvägen så här långt och som väl får ses som riktiga lågoddsare är en ny SMP Diver där kaliber 2500 utgår till förmån för kaliber 8800 och så en ny generation AT med METAS-certifierat urverk; AT 8900.

Det blir spännande att se hur detta påverkar nuvarande De Ville Prestige som ju också får sin kraft från kaliber 2500D. Jag har svårt att se att Omega skulle fortsätta beställa batcher från ETA med denna nu legendariska kaliber enbart till instegsmodellen i De Ville-kollektionen, så förmodligen får vi även se en helt ny Prestige (troligen också med kaliber 8800 då detta är den tunnaste av de automatiska manufakturkalibrarna).

En mycket spännande Baselmässa stundar för oss Omega-fans :)

Vänligen
Forumets undersköterska
Jag hade gärna sett en Master Chrongraph caliber 9900 i serien "Deep Black" PO Seamaster 600, 45,5 mm. Lika bilden fast Chronograph.
SE_PlanetOcean_215.92.46.22.01.001_VueC_Large.jpg
 

Whedda

Rolex
Det enda jag smått hoppats på i någon drömfantasi är att de bygger en kronograf baserad på Trésor-verket 8511.
Manuellt, väldigt tunnt, kiselkomponenter i reglagepartiet osv. Vore mycket lovande som ersättare till 1861.

Egentligen är ju deras FOIS den perfekta hyllningen till Speedmastern. Väldigt väldesignad med modern standard. En liknande Broad Arrow 1957 vore ju väldigt fint.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Bump!

Funderar på ifall Grand Seiko kommer släppa en 38-40 mm Diver med high beat verk nästa år, men samtidigt känns det som man satsar på nytt spring drive verk 2017? Nån som känner vibes?
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Svart Yachtmaster i stål.
OP utan dubbla index vid 3, 6, 9, grön tavla och superjubilee. Alternativt en grön DJ tavla.
Skx007s efterföljare m.m
 
Topp