• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Basic klocklåda från spill

Rooster91

Panerai
Tänkte det vore skoj att se om jag kan snickra ihop en enkel klocklåda från spillbitar här hemma efter renovering.

Satte igång idag och såga till lite delar och började limma.
IMG_20230111_140905.jpg


Planen är 10 klockplatser och 2 längre smala platser för band.
 

Kenzo

Omega
Vad kul att ni är intresserade! 😃
En liten uppdatering. Bitar kapade men allt behöver slipas o justeras.
Den där kvisten i locket är ju inte så snygg, funderar på nån lösning där man kan ha banden i locket.
IMG_20230112_131134.jpg
Väldigt trevligt projekt! Har funderat på samma!!!
Kvisten tyckte jag gav karaktär… om den verkligen stör kan du ju mejsla ut och ersätta med furuinlägg som hyvlas ner…. Om den är insjunken och det är det som stör så kan du ju fylla i med lite transparent epoxy…. Om du verkligen vill följa den kan du ju välja ut en urtavla som täcker den och bädda ner i epoxyn…🤩
 

Rooster91

Panerai
Väldigt trevligt projekt! Har funderat på samma!!!
Kvisten tyckte jag gav karaktär… om den verkligen stör kan du ju mejsla ut och ersätta med furuinlägg som hyvlas ner…. Om den är insjunken och det är det som stör så kan du ju fylla i med lite transparent epoxy…. Om du verkligen vill följa den kan du ju välja ut en urtavla som täcker den och bädda ner i epoxyn…🤩
Ja det är något med mönstret som tilltalar mig endå, jag målar ju också, kanske borde matcha färgen och måla något motiv där 🤔
En tanke var också att köra plexi där så man ser klockorna.
Men jag vill se vad jag kan göra utan att spendera några pengar.
 

Kenzo

Omega
Ja det är något med mönstret som tilltalar mig endå, jag målar ju också, kanske borde matcha färgen och måla något motiv där 🤔
En tanke var också att köra plexi där så man ser klockorna.
Men jag vill se vad jag kan göra utan att spendera några pengar.
Vad har du mera för överblivet material fr bygget? Något ädelträ? Kakel? Klinker? Fogmassa?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Andra tips som är mer diskreta är att ta från gardinerna, undersidan av soffkuddar eller innertyg på kuddar som har extra kuddfodral redan för att nån har svårt att bestämma sig för färg o mönster.. 😂
 

Kenzo

Omega
Om det faller dig i smaken kan du färga trät mörkare genom att stryka på lite överblivet kaffe på utsidan (om du ej hunnit olja in det än).. ger lite av en valnötston och kan dofta lite (iaf till en början) 😉👍
 

Rooster91

Panerai
Om det faller dig i smaken kan du färga trät mörkare genom att stryka på lite överblivet kaffe på utsidan (om du ej hunnit olja in det än).. ger lite av en valnötston och kan dofta lite (iaf till en början) 😉👍
Coolt tips! Har redan oljat men kanske gör det en gång till med ditt tips om jag känner för det :)
 

Rooster91

Panerai
Vi har inte haft gäster på så länge att gäst täcket fick offra sig för dess stoppning.
Fick en genomgång av symaskinen med sambon och körde igång och försökte hitta det perfekta måttet.
Tror jag kom tillräckligt nära med försök nr 3.
Energin tryter dock så vi fortsätter en annan dag.
IMG_20230114_151318.jpg

IMG_20230114_153547.jpg
IMG_20230114_151332.jpg
IMG_20230114_161826.jpg
 
Topp