• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Batteribyte på cwc dykare

Fujoor

Diamant
2-Faktor
Tjena gott folk. Det oundvikliga har hänt. Min cwc dykare har slut på batteri.

Jag har en cwc rn diver no date. Vad jag kunnat läsa mig till har alla cwc dykare samma urverk med dag och datum (trots att det är en No date?). Har även förstått att man ska ha ett Renata 395.

Någon som har gjort detta batteribyte själv och vet hur man går tillväga? Hittar inga vettiga guider på nätet.

@rogart-63 du har väl bytt batteri på en sån här? Något speciellt man ska tänka på?

Om du är osäker så lämna in och stödj din lokala urmakare? Kostar runt 200.
Bytet i sig är enkelt, men det är viktigt att ha någorlunda bra verktyg så du inte repar bakboetten.

Är sugen på att göra det själv. Har ju bytt på alla mina g-shocks själv och tycker det är tillfredställande.

Tänker att jag bara behöver lära mig en gång så kan jag det sen.

Förstår. Det är inte svårare än att öppna upp bakboett, lossa batteribleck och byta ut det.

Förstår. Det är inte svårare än att öppna upp bakboett, lossa batteribleck och byta ut det.
Jo, det fattar jag med.

Undrar ändå om någon har en video eller bra guide eller möjligtvis en länk till en? Vissa skriver att kronan måste vara på ett visst sätt innan man tar ut batteriet. Lät inte så straight forward.

Tyckte t.ex att batterihållaren på gshock modeller var ett helsike att få bort innan jag såg en guide.

Tjena gott folk. Det oundvikliga har hänt. Min cwc dykare har slut på batteri.

Jag har en cwc rn diver no date. Vad jag kunnat läsa mig till har alla cwc dykare samma urverk med dag och datum (trots att det är en No date?). Har även förstått att man ska ha ett Renata 395.

Någon som har gjort detta batteribyte själv och vet hur man går tillväga? Hittar inga vettiga guider på nätet.

@rogart-63 du har väl bytt batteri på en sån här? Något speciellt man ska tänka på?
Byta batteri på ett ETA 955.112 verk är inte särskilt svårt . Är man bara försiktig så . Behövs inga special verktyg eller nåt sånt. En bra Jaxa för att öppna boetten behövs . Men är du osäker lämna in den till en uris . 200:- är ju rätt billigt .

En annan aspekt är tätheten. Hur bär man sig åt för att den även fortsättningsvis inte tar in vatten? Jo, jag har varit försiktig när jag själv bytt batteri på mindre värdefulla klockor, och gjort mitt bästa för att tätningsringen ska ligga fint och prydligt. På en lite dyrare klocka vet jag inte... Kanske skulle jag fega ur och låta ett proffs göra det. Lätt att klanta till om man inte vet vad man gör.

Jag tänkte trycktesta efteråt naturligtvis , men ni har rätt , jag kanske lämnar in den för hela batteribytet för att vara säker.

En annan aspekt är tätheten. Hur bär man sig åt för att den även fortsättningsvis inte tar in vatten? Jo, jag har varit försiktig när jag själv bytt batteri på mindre värdefulla klockor, och gjort mitt bästa för att tätningsringen ska ligga fint och prydligt. På en lite dyrare klocka vet jag inte... Kanske skulle jag fega ur och låta ett proffs göra det. Lätt att klanta till om man inte vet vad man gör.
Ska du vara hundra på att den är tät så bör du byta krona och packning i baklocket .

Ja, du ser! Visste jag inte! Ska jag göra det själv så håller jag mig till de billigare exemplaren som sagt :rolleyes:

Ska du vara hundra på att den är tät så bör du byta krona och packning i baklocket .
Jag tänker , om man byter själv. Kollar så baklockspackningen ser bra ut, fettar in den, skruvar ihop och sedan provtrycker. Borde man inte vara ganska safe? Det är ändå en ny modell som inte kört mer än 3 år. Om man kronpackningen blivit kass borde den väl inte klara trycktestet?

Jag tänker , om man byter själv. Kollar så baklockspackningen ser bra ut, fettar in den, skruvar ihop och sedan provtrycker. Borde man inte vara ganska safe? Det är ändå en ny modell som inte kört mer än 3 år. Om man kronpackningen blivit kass borde den väl inte klara trycktestet?
Är den bara 3 år gammal så är säkert kronan helt okej. Även baklockspackningen.

Är den bara 3 år gammal så är säkert kronan helt okej. Även baklockspackningen.
Säkert så. Men om den levt hårt som beater, kanske med bastubad, salta bad och dykning och kommer den fortsätta användas på samma sätt, då skulle jag nog ändå fundera på nya packningar när den ändå är hos urmakaren.

Tillbaka
Topp