• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beater vs keeper: Explorer - vad göra?

Weberg

Audemars
garfield Visst är det så. Och det är jag väl medvetet om. Barnen i Syrien och allt det där. Men om jag inte kan få ventilera en sån fråga bland likasinnade på ett forum för KLOCKOR, vart ska jag då vända mig? Då är ju hela forumet ett waste of space eftersom det är just såna och liknande frågor vi diskuterar dagarna i ända här...
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
När jag köper nåt som känns dyrt brukar jag resonera som så här: Det kommer nya pengar.
Och det gör det.
Visst det är en dyr klocka, men du gillar den. Den gör dig cool. :cool:
Du får en ding - den tappar värde. En repa - ouch!
Men du har redan betalt den. Du äger den, du har den inte till låns. Använd den som du vill, utan att tänka på vad den kanske kan vara värd om den är mint om tio år. Visst, du kanske tröttnar på den och säljer den lite sliten för några tusenlappar mindre. Men är det inte värt det?

Jo, det är det!
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
garfield Visst är det så. Och det är jag väl medvetet om. Barnen i Syrien och allt det där. Men om jag inte kan få ventilera en sån fråga bland likasinnade på ett forum för KLOCKOR, vart ska jag då vända mig? Då är ju hela forumet ett waste of space eftersom det är just såna och liknande frågor vi diskuterar dagarna i ända här...

Okejrå. Fair enough.
 

fredrikb

Cartier
Delvis kommer väl tänket för att man kanske ska sälja den vidare. Då oroar man sig för repor för att det sänker andrahandsvärdet.

Men klockan blir inte värdelös för att den har några repor mindre. Den blir på sin höjd värd ett par tusenlappar mindre. Och ett par tusenlappar kan det kanske vara värt för att använda klockan medan du äger den?

Skulle det sedan visa sig att du inte säljer den så blir det ju ett icke-problem.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
acce1999 1016 är ju så gruvligt snygg! Det kan man verkligen kalla keeper. Har förstått att det är svårt med jubilee, men om jag behåller den tänker jag inte ge mig utan fortsätta kolla på om det kan gå att lösa. En guldsmed eller liknande borde ju vara flink i fingrarna?!
Visst är en 1016 snygg! Tackar! Ska ut på skidor idag också, och min 1016 ska förstås med... Kan ju vara värt att nämna att min 1016 inte är lika mycket vintage som den som Sond har. Min är nyare och fullständigt genomgången för bara något år sedan. Trycktestad i höstas och med nytt glas, nya packningar, krona, etc, etc. Inte heller har den den äldre gilt-tavlan, vilket gör att den (med visst besvär, förstås) kan lagas eller rentutav ersättas om något händer.

Och jag njuter verkligen av det faktum att jag så gott som alltid har en Explorer på handleden när det är action på gång. (Ibland smyger sig något annat med... ).

Jag är en användare, inte en samlare. Investerar gör jag på annat vis och köper därför inte klockor som är - eller riskerar att bli - så kallade safe queens. Om så sker, så säljer jag och använder pengarna till annat.

Sist: borde gå att anpassa 555B-ändlänkar, eller 550. Eller 502T. Förmodligen enklare med de förstnämnda. Bandhålen på 114270 sitter längre in mot boetten än på 14270, så ändlänkarna behöver slipas i sin radie, för att komma närmre glasringen och därmed tillåta att stiftet kommer på plats. Är du händig och har tålamod så kan du ju med en rundad fil lösa uppgiften.

A
 

Sond

Patek
Det är klart du ska använda fin Explorer. De är ju byggda och marknadsförda för minst dagligt västerländskt liv..;)

Finns ju få klockor som är mer lämpade för dagligt bruk än din. Även om den är fin och mycket åtråvärd är det inte en samlarklocka som man ska vårda som ett barn. Så gläd dig själv med att fr.o.m. Imorgon börja använda den! :)
 
Topp