• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bedrägeri Rolex

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har frågat Nordea nu. Enligt dem finns inte några möjligheter för betalaren själv att "dra tillbaka" en betalning när den gått in på annat konto. Oavsett om det skett genom banköverföring eller genom swish. Någon säkerhetsskillnad mellan de betalningssätten ska inte finnas.

Man kan korrigera en betalning innan den signerats och gått iväg men inte efter. Det görs en tidskrävande utredning från bankens sida om betalning till exempel skett till fel person men det är en process som i så fall sköts av banken där båda parter är inblandade och kontaktas via brev under utredningen innan åtgärd tas. Det är enda sättet.

Däremot ska man förstås aldrig lämna ut sina kortuppgifter till privatpersoner men det vet förmodligen de flesta redan.

Har frågat Nordea nu. Enligt dem finns inte några möjligheter för betalaren själv att "dra tillbaka" en betalning när den gått in på annat konto. Oavsett om det skett genom banköverföring eller genom swish. Någon säkerhetsskillnad mellan de betalningssätten ska inte finnas.

Man kan korrigera en betalning innan den signerats och gått iväg men inte efter. Det görs en tidskrävande utredning från bankens sida om betalning till exempel skett till fel person men det är en process som i så fall sköts av banken där båda parter är inblandade och kontaktas via brev under utredningen innan åtgärd tas. Det är enda sättet.

Däremot ska man förstås aldrig lämna ut sina kortuppgifter till privatpersoner men det vet förmodligen de flesta redan.
Två personer (dvs TS och min kompis som var med om exakt samma sak) påstår ju sig motsatsen, oavsett vad Nordea säger. Min kompis bank kunde inte förklara hur fan det hade gått till. Min kompis är 100% säker på att det var en äkta banköverföring som skedde till honom F2F.

Två personer (dvs TS och min kompis som var med om exakt samma sak) påstår ju sig motsatsen, oavsett vad Nordea säger. Min kompis bank kunde inte förklara hur fan det hade gått till. Min kompis är 100% säker på att det var en äkta banköverföring som skedde till honom F2F.
Kollades det verkligen att summan fanns redovisad på mottagarkontot eller såg man enbart en avsändares utbetalning? Betalning går ju att skriva ut men hade summan gått in? Jag skulle avvakta en stund och se så betalningen fanns disponibel.
Nåt har de här personerna tydligen råkat ut för men det måste var nån scamming med redovisningen av betalningen, en betalning som inte är giltig av någon anledning eller har korrigerats innan den gått iväg kanske.

Är inte mycket säkrat om man vid betalning ber att få pengarna inbetalda till konto 1 och direkt tömmer det kontot genom att flytta över pengarna till konto 2? Går det inte att flytta pengarna mellan sina egna konton är det något konstigt och försöker köparen på något sätt ångra sin överföring så finns inga pengar att ta tillbaka.Tänker jag fel, bankmänniskor där ute?

Har nu läst igenom TS inlägg igen och vad jag förstår fanns aldrig summan på hans konto när han skickade klockan. Rätta mig om jag har fel, men så står det. Där är nog förklaringen.

Hej!
Jag har lyckats trampa i den klassiska fällan att ge ut en klocka innan pengarna satt på kontot. Jag tog förvisso uppgifter osv till köparen så att jag inte skulle kunna åka dit om han skulle dra tillbaka betalningen. Självfallet hade han fullständigt kapat hela identiteten och förfalskat både bankkort, mobilabonnemang och annat smått och gott. Allt är polisanmält men det ni kan hålla utkik efter är en kille som utger sig för att heta ***** *****, ****** finns på riktigt och är reko men han har en extra identitet på rymmen som köpt någon dator också hörde jag.
Tråden har kommit att handla om nåt annat. Möjligen det att man har sett att någon gjort en utbetalning men inte kollat att den gått in.
Annars måste väl banken ha svaret. Antar det skulle bli en jädra utredning av det om det visade sig att det gick att ta ut från andras konton det man satt in. Det hotade hela deras verksamhet och deras kunders med. Har någon råkat ut för det vore det intressant att höra vad banken kom fram till.

Senast redigerad av en moderator:
Har nu läst igenom TS inlägg igen och vad jag förstår fanns aldrig summan på hans konto när han skickade klockan. Rätta mig om jag har fel, men så står det. Där är nog förklaringen.

Tråden har kommit att handla om nåt annat. Möjligen det att man har sett att någon gjort en utbetalning men inte kollat att den gått in.
Annars måste väl banken ha svaret. Antar det skulle bli en jädra utredning av det om det visade sig att det gick att ta ut från andras konton det man satt in. Det hotade hela deras verksamhet och deras kunders med. Har någon råkat ut för det vore det intressant att höra vad banken kom fram till.

Det stämmer! Pengarna drogs tillbaka innan de nått mitt konto.

Kan han inte bara "klickat" i lite snabbt ett betalningsdatum någon dag senare och sedan tagit tillbaka "betalningen" lite senare?
Om affären gjordes på EM/kvällen så blir det automatiskt nästkommande bankdag. När de skiljs åt går bedragaren lugnt in på internetbanken och tar bort överföringen, som oftast går att göra fram till midnatt - ibland även fram till tidig morgon dagen efter innan de första clearingarna börjar... :(

Tänkte också på ett senare datum. Känns som att det är lätt att missa vid snabbtitt.

Om affären gjordes på EM/kvällen så blir det automatiskt nästkommande bankdag. När de skiljs åt går bedragaren lugnt in på internetbanken och tar bort överföringen, som oftast går att göra fram till midnatt - ibland även fram till tidig morgon dagen efter innan de första clearingarna börjar... :(
Om jag inte missminner mig så var det på en fredag eftermiddag.

• Like
Reactions: JLW

Förstår - Känns som att det där är något bankerna rent spontant bör fixa!

Trist för dig TS och jag hoppas verkligen att det löser sig för dig på ett eller annat sätt!

Aldrig aldrig aldrig aldrig lämna ifrån sig en klocka innan man på sitt eget kontoutdrag ser att pengarna har gått in. Vad motparten visar på hans eller hennes kontoutdrag/mobiltelefon/kvitto är helt irrelevant. Har köparen en annan bank och pengarna inte kommer in på direkten får vederbörande snällt vänta till den bankdag när pengarna har förts över för att få klockan. Följer man en sådan enkel regel torde såna här bedrägerier aldrig kunna ske. Otroligt tråkigt att drabbas dock.

Tråkigt, lider med dig och hoppas det ordnar sig.

Bifoga gärna bild/bilder på klockan här, skulle kunna hjälpa för framtida försäljningar eller tomtar som registrerar sig och försöker sälja vidare klockan.

Tråkigt tråkigt. Hoppas det löser sig för din del. Kan ju varit så att en betalning lagts med datumet satt till dagen efter? Dvs TS såg betalningen som en kommande betalning längst upp i appen? Sedan drogs den tillbaka, eftersom datumet var satt till morgondagen?

All lycka till att polisen hjälper med att spåra ikapp! Bedrägerier är bland det mest ruttna man kan råka ut för.

Kan han har använd en falsk app eller program?

Jag tänker också det. Det är nog inte särskilt svårt att kopiera designen från några av sidorna på internetbanken, koppla ihop med lite fejkformulär och vipps så kan man visa upp när man klickar igenom alla steg och skapar en överföring. Egentligen är man inte inloggad på den riktiga banken alls.

Jag tänker också det. Det är nog inte särskilt svårt att kopiera designen från några av sidorna på internetbanken, koppla ihop med lite fejkformulär och vipps så kan man visa upp när man klickar igenom alla steg och skapar en överföring. Egentligen är man inte inloggad på den riktiga banken alls.
Kan man knopa ihop lite html och css så är detta inte svårt att göra, sen avänder man den mallen och enbart byter ut värden i taggarna(namn, konto osv).
Det verkar som han är rutinerad iaf, kan inte varit första gången.

Gör man en överföring mellan två olika banker utanför deras clearingtider kan man avbryta transaktionen vid ett senare tillfälle. Ofta är den senaste clearingtiden för att få pengarna samma dag runt 14 på en helgfri vardag. I detta fall var det självklart utanför clearingtiderna, då första clearingen kommer vara måndag morgon alternativt söndag natt för vissa banker. Då är det enkelt att logga in och ta bort transaktionen.

Det man också kan göra är att se till att vid tillfället har man likvida medel för överföringen (fortfarande utanför clearingtiden) och sen bara för bort dessa, då kommer överföringen studsa ett par gånger tills den automatiskt tas bort. När den tas bort är olika för bank till bank.

Därför ska man alltid använda swish eller få bekräftelse tills pengarna är inne på kontot (banktransaktion). Banken kan inte ta tillbaka banktransaktionen utan en god anledning.

IMG_0733.PNG
Först och främst så hoppas jag att det löser sig för dig!
Vart var det någonstans?
Såg att det kom ut en likadan på blocket under eftermiddagen i ängelholm för 50k gärna snabb affär..
Har väl förmodligen inte med detta att göra och du har väl redan stenkoll på blocket men skadar ju inte att kolla.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp