• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beggad Rolex Sub.

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Ytterligare en dumfråga-frågatråd om Rolex.

Det är så här att det börjar rycka lite i fingrarna på mig, jag känner mig inte helnöjd med min Omega Seamaster som är uttagen 2015 (tror jag, tiden går för snabbt)
och är otroligt sugen på en klassisk Rolex sub, jag har sett att priserna flaxar lite mellan 40-48 tusen beroende på årgång 1999-2009?
vad är det som gör att det är så stora skillnad på priserna utöver slitage osv (det förstår jag också) men allt annat som gör att priset skumpar så pass?
ett drömscenario vore ju om man fick iväg sin Omega för 20-22 och sedan lägga mellanskillnaden på en lika fin Rolex som min Omegaklocka är i skick.

skulle gärna se att Rolexrävarna läxar upp mig rejält vad det gäller årgångar, bättre och sämre med begagnat osv.

tack på förhand
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Beror ju på mycket utöver skick. Som tillbehör, om du vill ha datum eller inte, om du vill ha SEL, om du vill ha lugholes eller båda. Om du vill ha femsiffrig referens eller sexsiffrig referens. Osvosvosv. :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Du ställer inga direkt konkreta frågor?

Gör som alla andra och läs på. Informationen finns om du söker. :)
Sen kan du ställa frågor på de detaljer eller oklarheter som finns och intresserar dig.
 

tissoter

Audemars
Saker som spelar in är säkert skick som du själv nämner, handlarens pris, Box och papper, polerat inte polerat, servad eller inte.

Finns massor saker som spelar in :)
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Du ställer inga direkt konkreta frågor?

Gör som alla andra och läs på. Informationen finns om du söker. :)
Sen kan du ställa frågor på de detaljer eller oklarheter som finns och intresserar dig.
jag vet inte exakt vad jag ska läsa på om, därför vänder jag mig till det forum jag vet kan bäst på just detta.
jag vill helt enkelt få ett bra pris på en "ingångsRolex" med bästa möjliga skick :)
 

Salesmayne

Panerai
Killen vill ha lite enkla tips om vad han bör tänka på vid ett framtida köp, det är väl lite onödigt att direkt säga "läs på" som att han vore lat. Låt honom använda forumet till att ställa frågor om han känner för´t. Jag förstår inte riktigt problemet.
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Killen vill ha lite enkla tips om vad han bör tänka på vid ett framtida köp, det är väl lite onödigt att direkt säga "läs på" som att han vore lat. Låt honom använda forumet till att ställa frågor om han känner för´t. Jag förstår inte riktigt problemet.
haha, jag är nog lika lat som människorna som inte "orkar" förklara för mig direkt i tråden.. men jag fattar piken :)
tack ska du ha!
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Killen vill ha lite enkla tips om vad han bör tänka på vid ett framtida köp, det är väl lite onödigt att direkt säga "läs på" som att han vore lat. Låt honom använda forumet till att ställa frågor om han känner för´t. Jag förstår inte riktigt problemet.
Fast det finns ju fyra olika subbar att välja på i de utskriva årtalen.

14060,16610,114060,116610 (plus guld/hulk/kermit-varianter).

Så han kan ju i alla fall välja ut en referens innan vi går vidare med tips.
 

Salesmayne

Panerai
Det var ingen pik alls faktiskt :) Jag förstår bara inte varför folk som varit här så mycket längre än dig och mig exempelvis, stundtals verkar se ner på frågor och ge halvspydiga svar utan någon rimlig anledning. Det är så onödigt bara.

Får jag ställa en dum fråga då kanske: På vilken basis utgörs prisskillnaden i 5 kontra 6-siffrig referens? Är dom 6-siffriga finare på något sätt, bättre verk eller dylikt?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Får jag ställa en dum fråga då kanske: På vilken basis utgörs prisskillnaden i 5 kontra 6-siffrig referens? Är dom 6-siffriga finare på något sätt, bättre verk eller dylikt?

Det är väldigt stora skillnader på en femsiffrig och en sexsiffrig sub. Lättast är att googla så ser du nog direkt.
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Tänkte mest att priset avslöjade vilken Sub jag menade, sorry för det.
Submariner 2001-2009 Med eller utan "lupp", den svarta stålRolexen antar jag? fullt sett är ju att föredra, vill ha allt komplett.
men jag ska läsa på som ni säger om det inte går att få mer hjälp här :)

dessa två modeller ligger i min budget och intresse, tycker dom är skitsnygga och speglar verkligen en klassisk sub i mitt tycke :)
16610
14060
14060M
 
Senast ändrad:

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Tänkte mest att priset avslöjade vilken Sub jag menade, sorry för det.
Submariner 2001-2009 Med eller utan "lupp", den svarta stålRolexen antar jag? fullt sett är ju att föredra, vill ha allt komplett.
men jag ska läsa på som ni säger om det inte går att få mer hjälp här :)

dessa två modeller ligger i min budget och intresse, tycker dom är skitsnygga och speglar verkligen en klassisk sub i mitt tycke :)
16610
14060
14060M
Ingen orsak:/
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Du säger 1999-2009 så jag tänker att det är femsiffrig sub du menar ( med den lite mindre boetten i förhållande till senare "maxicaset" ) Då är det några saker du behöver besluta dig om för att komma vidare.
Datum?
Ja/nej
Tritium/Luminova ( typ av lysmassa på tavlan och visare )
Ja/nej
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Du säger 1999-2009 så jag tänker att det är femsiffrig sub du menar ( med den lite mindre boetten i förhållande till senare "maxicaset" ) Då är det några saker du behöver besluta dig om för att komma vidare.
Datum?
Ja/nej
Tritium/Luminova ( typ av lysmassa på tavlan och visare )
Ja/nej
Hur mycket mindre är boetten, markant mycket mindre?
Luminova är väl ja, datum spelar verkligen inte roll, jag gillar faktiskt inte luppen när jag tänker efter, så jag antar utan.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hur mycket mindre är boetten, markant mycket mindre?
Luminova är väl ja, datum spelar verkligen inte roll, jag gillar faktiskt inte luppen när jag tänker efter, så jag antar utan.
Utan datumbubbla - inget datum d v s en 14060 (M).
Rekommenderar att försöka prova någonstans för att du skall se skillnaden i storlek mellan en 5/6-siffrig sub.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Skillnad mellan 14060 och 114060. Bilder från Google. Den femsiffriga är klart slankare. Mindre boett och framför allt tunnare bandhorn.
IMG_2389.JPG
IMG_2390.JPG
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Får man en 6-siffrig för 40-48 tusen?

Vad gäller 5 siffriga med luminova så tror jag de billigaste i bäst mekaniskt skick är äldre (90-talare) med servicetavla, alltså utan T-25 tavlan. Kanske inget för samlaren men känns som du vill ha så mycket sub som möjligt för så lite pengar som möjligt
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Får man en 6-siffrig för 40-48 tusen?

Vad gäller 5 siffriga med luminova så tror jag de billigaste i bäst mekaniskt skick är äldre (90-talare) med servicetavla, alltså utan T-25 tavlan. Kanske inget för samlaren men känns som du vill ha så mycket sub som möjligt för så lite pengar som möjligt
jag vill ha mest klocka för pengarna skulle jag vilja säga, de flesta florerar ju på runt 45tusen:ish.
 
Topp