• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Behöver hjälp med hitta en liknande fläktkåpa!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Denna gick sönder igår, sitter en liten flärp på baksidan som gör att man kan stänga av & sätta på den!

Har väl haft tankar på att bygga om fläkten, men inte för tillfället som det är nu!

Jag vill göra så lätt för mig som möjligt och bara byta ut denna till en ny!

Har googlat runt lite, men inte hittat något matnyttigt!

Skulle uppskatta om man kunde få lite hjälp vad jag ska söka på!

Mvh // Affe

AC285ED6-066D-4812-98A7-B786CEC01F47.jpeg

Hör den till köksfläkten eller är det en tilluftsventil?

Stämmer att den hör till köksfläkten!

Ser ut som en frånluftsfläkt, gissar på en vanlig paxfläky skulle fungera. Går styra med av el på. Alternativt närvaro och fukthalt son jag har.
http://www.pax.se/sv/produktkategori/passad

Tack för tipset, ska kolla upp den mer grundligt när jag kommer hem!

Fick även svar av elon, köksfläkten jag har är förbjuden då den inte har ett filter för fettet som kommer när man lagar mat, går direkt ut i skorstenen, så det är pga brandrisken som denna har tagits bort! Denna har nog sina år på nacken så det blir att jaga nytt tyvärr, det är nog inget dåligt i sig, men estetiskt kommer det se ut som skit dessvärre!

Fick även svar av elon, köksfläkten jag har är förbjuden då den inte har ett filter för fettet som kommer när man lagar mat, går direkt ut i skorstenen, så det är pga brandrisken som denna har tagits bort! Denna har nog sina år på nacken så det blir att jaga nytt tyvärr, det är nog inget dåligt i sig, men estetiskt kommer det se ut som skit dessvärre!
Bättre att investera i en ny om det finns brandrisk!

Hej
Nu för tiden så drar man ett metallrör i gamla leg/hus då slipper man kolfiltret men får rensa lite då och då (samt för att skorsten ev inte är helt tät)
Det finns ju kolfilter och kanalfläktar för inbyggnad men det kan bli en del jobb och ingrepp.
Nu vet jag inte hur ofta du har sotarna hemma hos dej iofs och hur mycket fett det finns det i din skorsten
Titta lite på K rauta och dom större bygg butikerna. :)

//Simon

Bättre att investera i en ny om det finns brandrisk!

Visst är det, det, men dom är ju så jävulst fula dom nya köksfläktarna. Men det är klart att man får tänka på safty first!

Hej
Nu för tiden så drar man ett metallrör i gamla leg/hus då slipper man kolfiltret men får rensa lite då och då (samt för att skorsten ev inte är helt tät)
Det finns ju kolfilter och kanalfläktar för inbyggnad men det kan bli en del jobb och ingrepp.
Nu vet jag inte hur ofta du har sotarna hemma hos dej iofs och hur mycket fett det finns det i din skorsten
Titta lite på K rauta och dom större bygg butikerna. :)

//Simon

Tack för informationen! Men känns som ett alldeles för stort ingrepp! Dessvärre kvarstår problemet med att hitta en likvärdig köksfläkt!

Så ser våran köksfläkt ut idag, kopparkåpan till fläkten är ju så Nice, så den vill man ju behålla intakt.

Att monstera in en nyare köksfläkt under funkar ju, men då skulle all charm försvinna enligt mig!

6055FB07-2AD9-4095-9384-EEF49D8B96E7.jpeg

Denna kopparkåpa är ju bara så übercool.
A4E2C3D1-9956-4B69-B783-04F24809BBA5.jpeg

Senast ändrad:
Så ser våran köksfläkt ut idag, kopparkåpan till fläkten är ju så Nice, så den vill man ju behålla intakt.

Att monstera in en nyare köksfläkt under funkar ju, men då skulle all charm försvinna enligt mig!

6055FB07-2AD9-4095-9384-EEF49D8B96E7.jpeg

Denna kopparkåpa är ju bara så übercool.
A4E2C3D1-9956-4B69-B783-04F24809BBA5.jpeg

Gör rent i kanalen med en damsugare och tvätta ren fläck bladen med diskmedel se över kåpan lite då och då
Det är ju ett kallrasskydd på den du har som jag antar är torr och går lått sönder då den är gammal.
Det går att modda i din kopparkåpa med spiro rör och fettgaller inne men det blir ju lite jobb iofs

Even om man köper en nu fläkt så ska man tvätta fettgaller då det är där det mesta fastnar ;)

//Simon

Tillbaka
Topp