• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Behöver råd kring val av dykarklocka :)

Tjena! Mitt första inlägg här på KS, men hoppas jag kan få lite hjälp även om jag är ny..

Jag är på jakt efter en dykarklocka och det känns som jag googlar och googlar men blir inte klokare för det.
Med risk för att låta alldeles för petig så har jag en liten lista med krav som kommer här:

1. Quartz-Ur (är ännu inte helt såld på mekaniska ur, även om jag förstår charmen)
2. Safir-Glas
3. Helst max 40mm i storlek. Detta är inte hugget i sten men har ganska liten handled och vill att den ska sitta bekvämt.
4. Ingen kronograf, gillar lite mer "clean" look.
5. Budget på ca 7-8000. Men som alltid, desto billigare, desto bättre ;)

Klockan kommer inte användas till några extrema vattensporter, eller egentligen ens badas med, så någon extrem vattentäthet är verkligen inget krav.

Om någon tycker jag är dum i huvudet och borde ändra något på listan är ni självklart välkomna att ifrågasätta, tack på förhand!

Seikos lilla solardykare känns väldigt nära dina önskemål.

Edit. Och välkommen hit 🙂
Screenshot_20220125-173113.png

Istället för att googla kan du ställa in filter på Chrono24.

Av det du hittar där så smäller Seiko solar som @rickards nämner högst. Dessutom finns gamla modellen av Longines Hydroconquest med kvarts i 40mm. Alpina har någon modell ny.

Mycket mer än så finns inte i max 40mm.

Kvarts-gudfader @BarbaBaba kan säkert tipsa om annat.

Man kan ju tycka att den är för mycket militärklocka och något plottrig, men jag skulle nog välja en Hamilton Khaki field i den prisklassen. Dock mekanisk. Finns i flera utförande och även med länk.

Senast ändrad:
Jo tack, nästan mer regel än undantag, men jag börjar se det som ett charmigt inslag :)
Haha ja det är nog rätt. Jag har för min del faktiskt inte haft problem med dom jag själv haft men det är väl snarast ovanligt. Konstigt är det ju men det har ju varit så länge så det skall väl vara så antar jag 🤔

Mnjao. 41 mm utan krona, men den bärs inte så stort. Ganska liten tavelyta och lite indragna index bidrar nog till det. Diametern på boetten säger ju egentligen inte så mycket om hur klockan upplevs.
Är det Cwcs dykare vi pratar om så skulle jag säga att den bärs stort för att vara 41mm. Typ som en Skx, bandhornen sticker en hel del. Men det är min upplevelse, andra uppfattar det såklart annorlunda.

Hmm, vad sägs om en NITE? Runt den prisklassen och lite roligare med Tritium som lyser hela tiden. Ligger en köp köp och sälj just nu.

Certina DS action precidrive känns som en fullträff?! Finns i typ 38mm, och med en avvikelse på max 10 spy (tror jag)
BEA8AFD8-ED6C-4FEA-8D9A-DB835239E7AA.jpeg
Tack för tipset
Jag tror fan det?! Jag har ju haft en sån, vill minnas att den var under 40mm men tar inte gift på det
F2A1AB6D-AF7A-45ED-B038-6863AF29AD48.jpeg
Om den finns i 38 är det verkligen en fullträff! Kikade på deras sida och hittade bara kvartsen i 41mm, kan det vara så att den slutat tillverkas?

Tack för tipset

Om den finns i 38 är det verkligen en fullträff! Kikade på deras sida och hittade bara kvartsen i 41mm, kan det vara så att den slutat tillverkas?
Jag tror fan det?! Jag har ju haft en sån, vill minnas att den var under 40mm men tar inte gift på det
F2A1AB6D-AF7A-45ED-B038-6863AF29AD48.jpeg

Eller så är jag dum i huvudet och det var en 41mm jag hade?! Blir sjukt osäker nu…
Den gamla kvartsaren var 41. Den nya 43. Hittar ingen 38 på hemsidan iallafall :/

Man kan ju tycka att den är för mycket militärklocka och något plottrig, men jag skulle nog välja en Hamilton Khaki field i den prisklassen. Dock mekanisk. Finns i flera utförande och även med länk.

De var ju schyssta, inte sett innan men ser ju trevliga ut. Länken man kunde köpa vid sidan av gillar jag med.

Cwc känns inte särskilt stor i mitt tycke förrän natot är slitet och bör bytas ut för då med försämrad passform märker man av storleken. Bär annars rätt många mindre ur och cwcn är lite av en vardagsfavorit

Tillbaka
Topp