• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Behöver råd kring val av dykarklocka :)

Seikos lilla solardykare känns väldigt nära dina önskemål.

Edit. Och välkommen hit 🙂
Screenshot_20220125-173113.png
Håller med på denhär! Seiko har mycket fint!

Hej,
Fortsätter på denna tråd då jag har liknande funderingar som Alfons, men primärt tänkt mig en automatisk isf för en quartz. Gillar att det är finmekanik isf batteri.
Har tänkt det som en aktivitetsklocka som eventuellt åker på lite stryk i användning men ändå är snygg. Har andra klockor som jag alternerar med.

Min kravspec är alltså:
1. En dykarklocka
2. Automatiskt urverk
3. Safirglas
4. Ingen chronograph för att ge enkel look och färre knappar
5. Storlek har jag inte lyckats bestämma mig än, har andra 42 mm, så det är nog ungefär den storleken
6. Glas baksida så att man kan se urverket vore kul
7. Keramik bessel
8. ~10-15k i maxpris.
9 "Snygg" vilket är väldigt subjektivt, men det måste ju kännas rätt
10 Svart och med armband i metall
11 "Ny", vilket tyvärr minskar urvalet, så begagnad med minimalt slitage är ett alternativ.

Dvs. jmf med vad som tidigare sagts i denna tråd är det främst 2 och 6 som skiljer för mig.
Inte helt säker på att alla krav går att möta, och i slutändan så har jag inte provat så många ännu, och det måste ju göras.

Har hittat följande till en short list.
Finns naurligtvis massor som saknas på listan, men något ni tycker jag borde titta på?
Andra funderingar, tex. över min kravlista?

Tack!

Tissot Seastar 1000 Powermatic 80
7600:-

Certina DS Action Diver
7790:-
Har inte glas baksida eller keramik bessel, men jag tycker nog att den är snyggast

Seiko 5 Sports
3498:- (klart billigast)
Inte den look jag känner mest för, men varför inte. Funderar också på om det är så bra med veckodagsvisning om man alternerar med andra klockor och måste ställa detta varje gång - lite pyssel kanske.

Longines HydroConquest
13300:-
Har inte glas baksida, och inte säker på att jag gillar looken med de stora siffrorna

Oris Aquis Date Calibre 400
33600:- (så måste nog bli en begagnad)

Oris Aquis Date
22900:- (så måste nog bli en begagnad eller på rea)
Har inte glas baksida vad jag förstår, annat urverk med kortare gångreserv än ovan

Tag Heuer Aquaracer proferssional 300
33400:- (så måste nog bli en begagnad)

För tillfället out of range och dyrare alternativ
Tudor Pelagos
47260:- (så även begagnad hamnar nog out of range)
Väldigt stilig, men också metal screwdown baksida om jag fattat rätt

Senast ändrad:
Tudor Pelagos
Kör på Pelagosen. Nästan köp är aldrig bra utan leder ofta till att man säljer och sedan köper det man vill ha. En snabb sök på forumet visar att de utan problem går att få för runt 28-35kSEK. Du alltid lägga upp en på Köpes avdelningen.

Däremot kan det vara bra att veta att Pelagosen är ganska stor. Mitt tips är att gå och testa den först. Annars är ju BB58 ett riktigt bra alternativ. Det ligger flera fina ute för runt 30k.
Men om du känner att du vill vänta med något dyrare skulle jag köra på Seikon den är riktigt fin och är nog det mest prisvärda alternativet av de du kikat på.

Hej,
Fortsätter på denna tråd då jag har liknande funderingar som Alfons, men primärt tänkt mig en automatisk isf för en quartz. Gillar att det är finmekanik isf batteri.
Har tänkt det som en aktivitetsklocka som eventuellt åker på lite stryk i användning men ändå är snygg. Har andra klockor som jag alternerar med.

Min kravspec är alltså:
1. En dykarklocka
2. Automatiskt urverk
3. Safirglas
5. Storlek har jag inte lyckats bestämma mig än, har andra 42 mm, så det är nog ungefär den storleken
7. Keramik bessel
8. ~10-15k i maxpris.
11 "Ny", vilket tyvärr minskar urvalet, så begagnad med minimalt slitage är ett alternativ.

Dvs. jmf med vad som tidigare sagts i denna tråd är det främst 2 och 6 som skiljer för mig.
Inte helt säker på att alla krav går att möta, och i slutändan så har jag inte provat så många ännu, och det måste ju göras.

Finns naurligtvis massor som saknas på listan, men något ni tycker jag borde titta på?

Tack, Joakim

Certina DS Action Diver
Har inte glas baksida eller keramik bessel, men jag tycker nog att den är snyggast

Seiko 5 Sports
Inte den look jag känner mest för, men varför inte. Funderar också på om det är så bra med veckodagsvisning om man alternerar med andra klockor och måste ställa detta varje gång - lite pyssel kanske.

Longines HydroConquest
Har inte glas baksida, och inte säker på att jag gillar looken med de stora siffrorna

Oris Aquis Date
Har inte glas baksida vad jag förstår, annat urverk med kortare gångreserv än ovan

Tudor Pelagos
Jag tycker du skall ha en Monta Oceanking. Fantastisk finish väl i klass som Tudor eller bättre. Relativt dyr då du får ta hem den från USA. Kan löna sig att maila dom och beklaga dig över momsen o be om en juste rabatt. Dom skall vara vettiga att ha att göra med. Kan ev finnas någon på forumet som dyker upp beg men ovanliga. Väldigt prisvärda även om dom landar en bit norr om 20k
e-3.jpg

Kör på Pelagosen. Nästan köp är aldrig bra utan leder ofta till att man säljer och sedan köper det man vill ha. En snabb sök på forumet visar att de utan problem går att få för runt 28-35kSEK. Du alltid lägga upp en på Köpes avdelningen.

Däremot kan det vara bra att veta att Pelagosen är ganska stor. Mitt tips är att gå och testa den först. Annars är ju BB58 ett riktigt bra alternativ. Det ligger flera fina ute för runt 30k.
Men om du känner att du vill vänta med något dyrare skulle jag köra på Seikon den är riktigt fin och är nog det mest prisvärda alternativet av de du kikat på.
Jo, jag har sett att det är en vanlig kommentar av personer här på klocksnack, att köpa extra allt alternativet isf för nästan alternativet. Tror att det är ett bra råd, och det gör att klockval tar tid.

Men i mitt fall pratar jag om en 3e eller egentligen en fjärde klocka, för att ha när jag snickrar på sommarstugan hänger en dag på stranden eller åker mountainbike nedför ett berg. Men samtidigt vill ha en snygg riktig klocka.
Jag har redan en dress klocka, en på jobbet klocka (kontor nu när man får komma tillbaka dit) till vardags, en vintage etc. Pelagosen skulle kunna passa fint som alternativklocka där.

Inser att alla ligger i olika prisklasser, men för mig är en klocka för 30k lite för mycket för att jag skall känna mig bekväm och inte vara för försiktig när jag har den på armen vid aktiviteter som jag nu tänker mig.
Jag är mer inne på rätt klocka till rätt tillfälle, isf en enda klocka för allt.

Den sista funderingen med Pelagosen är ju att för det priset måste de andra kraven på min kravlista tickas av, och den har inte glas baksida så att man kan se urverket, vilket är lite synd tycker jag. Så för mig är den också en "nästan klocka". Skulle då häldre titta på en Omega Seamaster Diver, men som sagt det är ändå en klocka för ett annat användningsområde för mig.

BB58 finns den inte som ny längre?
Hittade Tudor Black Bay 41
Den verkar lite billigare än Pelagosen, men annars har jag nog samma issues med den som med Pelagosen då den är i dyraste laget och har metal back.

Men tack för att du öppnat upp Tudor märket för mig.

Jag tycker du skall ha en Monta Oceanking. Fantastisk finish väl i klass som Tudor eller bättre. Relativt dyr då du får ta hem den från USA. Kan löna sig att maila dom och beklaga dig över momsen o be om en juste rabatt. Dom skall vara vettiga att ha att göra med. Kan ev finnas någon på forumet som dyker upp beg men ovanliga. Väldigt prisvärda även om dom landar en bit norr om 20k
e-3.jpg
Monta var ju lite intressant.
Jag är att betrakta som nybörjare men snabb googling gav inte så mycket ang. Monta. Det står Swiss made på klockan, men samtidigt ligger företaget i USA.
Vad betyder det?

Den svarta är listad på deras hemsida men är Sold-out
för 2140 USD
bara den blåa finns.

Däremot finns det en ny-begagnad på chrono24

BB58 finns den inte som ny längre?
Den du länkade till är den urpsrungliga Black Bay'en. Den har andra dimensioner och annat urverk.
Här är länken till 58'an

Gällande Tudor skulle jag skippa transpartent boett. I mitt tycke är deras urverk enorm fula. Bra men fula, där är Omega's co-axial trevligare. Däremot kan det bli svårt att hitta en i den budgeten du lagt.

Om det är en riktig beater du söker inom den budgeten återkommer jag nog till Seikon som är riktigt bra.

Monta var ju lite intressant.
Jag är att betrakta som nybörjare men snabb googling gav inte så mycket ang. Monta. Det står Swiss made på klockan, men samtidigt ligger företaget i USA.
Vad betyder det?

Den svarta är listad på deras hemsida men är Sold-out
för 2140 USD
bara den blåa finns.

Däremot finns det en ny-begagnad på chrono24
Surfare på Monta och review så hittar du mycket om märket. Jag är faktiskt osäker på hur mycket som tillverkas var men dom kör ju Selitta 300 verk och kvaliteten är grym. Man kan säkert maila o fråga. Dom skall vara smidiga såvitt jag vet...

Den du länkade till är den urpsrungliga Black Bay'en. Den har andra dimensioner och annat urverk.
Här är länken till 58'an

Gällande Tudor skulle jag skippa transpartent boett. I mitt tycke är deras urverk enorm fula. Bra men fula, där är Omega's co-axial trevligare. Däremot kan det bli svårt att hitta en i den budgeten du lagt.

Om det är en riktig beater du söker inom den budgeten återkommer jag nog till Seikon som är riktigt bra.
Ok, nu trillade poletten ner :)
Har nu förstått att det är en stilig beater som jag är ute efter.

Var inne och läste ordlistan (https://klocksnack.se/threads/förkortningar-fraser-och-deras-riktiga-betydelse-v2.28634/) för någon vecka sedan för första gången men allt fastnade tydligen inte. Börjar direkt fundera på om folk vanligtvis har flera beaters, en med "ringa värde" och en med "mycket ringa värde".

Tack för länken till 58an. Som jag sa kanske en jakt på en sådan också är ett framtids projekt som en alternativ finklocka, men inte nu.

Skall se om jag får lite tid i helgen att besöka några ställen där man kan titta, klämma och prova. I slutändan måste den ju också sitta rätt på handleden.

Är lite svårt att hitta konkreta argument för och emot. Letar med ljus och lykta.
Har sammanfattat mitt grävande ang. klockorna på min shortlist här på forumet vilket gett följande (stoppade vid klockor över 25k i nypris och ursäktar för långt inlägg):

Tissot Seastar 1000 Powermatic 80 - "underskattat, inte hippt bland entusiaster"
Aquvist har lagt upp lite bilder https://klocksnack.se/threads/tissot-tråden.56699/post-3518370
och gjort en "unboxing" https://klocksnack.se/threads/den-stora-paketöppningstråden.23957/post-3515587
Hade en Tissot Seastar 1000 Powermatic 80 (T1204071704100) ett tag och den har jag inget illa att säga om, väldigt trevlig blå tavla!

övriga citat:
jag tycker dom är ett av de mest underskattade Schweiziska märkena. Samtidigt kanske dom mer är en klocka för gemene man än för entusiaster.
Härlig blå färg och bra storlek:)
Nu har jag en Oris Small Second dykare också, och tycker att hoppet upp i kvalitetskänsla till den från min Seastar är ungefär lika stort som det var från Glycinen till Tissoten. Rejält upplevd klasskillnad mellan fattigklockorna alltså.

Certina DS Action Diver - "mycket för pengarna, lite tråkigt märke"
Review från J-P, utmärkt!
vridringen, som är snygg i sin kantighet men fastnar hela tiden t ex i kläderna och vrider vridringen "ur led". Vridringen blev också snabbt glapp och lös, så det minsta lilla får den att vrida sig
Lysmassan är bra och funkar hela natten
Länken har varit schysst och klockans 43 mm diameter och tyngd på knappt 190 gram har funkat bra för mig. Jag har en 19,5 cm vrist så större klockor funkar bra för mig
En udda grej med klockan hände bara ett par dagar efter att jag hade fått den. Den stannade! Jag skickade tillbaka den och urmakaren ringde mig och sa att orsaken var en lös skruv. Hmm, bristande kvalitetskontroll? Har inte hört eller läst om något liknande någonstans.

ytterligare citat:
Microjusteringen på länken är med suverän på sommaren då man blir lite bredare om handleden .
Första "riktiga" klockan köptes i år och det är även den som har burits mest. Certina ds action diver 38. Flera klockor har kommit och gått (både dyrare och billigare) sedan dess men den här har stannat och har utan konkurrens varit mest på handleden.
i somras då jag började läsa in mig på Certinas långa historia och vad de betytt för utvecklingen av klockor, framförallt dykare. Då insåg jag att det bara handlat om lata fördomar från min sida och beställde en DS Action Diver för att testa. Omedelbart slogs jag av vilken kvalitetskänsla det var. Finishen på boett och länk var helt i klass med Sinn eller Longines.
Har så svårt för Certina som varumärke. För mig andas det bara trist och tråkig. Men den där har onekligen bra spec och ett tilltalande utseende.
Certina ger nog mest klocka för pengarna av ALLA etablerade märken. Jag har flera stycken och har ägt mer än ett dussin.

Seiko 5 Sports - "lågt pris som argument, kavlitetsfrågetecken"
Seiko 5 Sports SRPD53K1 - den billiga dykaren från Japan i sin moderna tappning
Har själv Seiko 5:an och tavlan är magiskt bra och priset ännu bättre..
just my 2-cents.. 😊

Seiko kvalitet tveksam?, vilket lyfts i denna tråd med youtube klipp (https://klocksnack.se/threads/tissot-tråden.56699/post-3926204)
Tror Seiko specar sina verk (4R36) mellan -35 spd och + 45 spd. Så den höll sig inom vad Seiko garanterar. Så visst får jag ställa om klockan ofta, men å andra sidan en anledning att få ”umgås” med den😉

Longines HydroConquest "ett snäpp upp, men polerat attraherar inte"
Juiper har gjort en review! Tack för det!
I mitt tycke hade en helt borstad länk gjort sig så mycket bättre. För en klocka som skall användas dagligen är inte polerat optimalt. Hairlines efter några ynka dagar och fula fettfläckar efter några sekunder. Dock är det här något man kan åtgärda och något som jag kommer åtgärda inom kort :)
-ändlänkarna linjerar inte speciellt snyggt med bandhornen.

-bandhornen och kronskydden hade nog mått bra av en liten fas/radie då kanterna är något vassa.
gudars så bekvämt den ligger på handleden. Mittlänkarna närmast ändlänk och på halvlänkarna är fristående vilket leder till att länken är väldigt flexibel och bekväm. Detta i kombination med hyfsad jämvikt boett/länk, utformning av boett och bandhorn gör att klockan ligger bekvämt där den skall och sjunker in lite skönt i handleden.
Det är lite kul att ta klivet upp från 2824-baserade verk till ett 2892. Balansfjäder i kisel bådar gott :)
klockor med kiselfjäder har 5 års garanti.

Alundgren 1528 försöker välja mellan Longines HC och Oris AqD och får kommentaren
Kanske att Longines är strået vassare när det gäller ”bang for the buck” sett till nypriset, men det är marginellt enligt mig.

Har du testat någon av dessa? Det är ju en del skillnad i storlek. Longines Hydroconquest på 41mm och Oris Aquis på 39,5mm (som jag har för mig att flera här på forumet sagt upplevs mindre än vad måttet anger). En annan aspekt är power reserve: Longines med 64h och Oris med 38h.

Nifo försöker välja mellan Certina och Longines får rådet
välja mellan DS Action DIver och HydroConquest är inte enkelt. I grunden har de ju samma urverk så det blir detaljer och varumärke som avgör. DS är lite större, lite enklare länk tycker jag (dock borstad så den får bruksigare look - klarar inte av polerade bitar som HC har). Jag har själv en DS och är hur nöjd som helst, men skulle gärna "byta upp" mig

Oris Aquis Date "Kvalitetshopp jmf Tissot men kort gångreserv"
Video review här: https://klocksnack.se/threads/oris-aquis-date-43-mm-svart-en-videorecension.140898/
Se ovan ang. Tissot vs. Oris, Longines vs. Oris

För mig med ca. 16-17cm handled så var den nyare nog i sig bättre. Den är lite mer slim, speciellt med metall-länk. Länken på gamla är väldigt robust.
Orisen är bättre på det viset, men tjockare på "höjden" så att säga.
tycker generellt inte så mycket om polerade länkar på dykare.

Monta Oceanking "billig i förhållande till kvalitet man får, måste köpas på nätet om ny"
Ok, först för att förstå märket. Dom har huvudkontor i St. Louis (Arch Gateway city) och säljer sina klockor däreifrån, men säger "Swiss made" eftersom alla deras klockar tydligen görs i Schweiz.
Jag vet inte om det är fuskigt, men ok. Ett av alla dessa gamla märken som köpts upp och återupplivats eller?
Tyckte faktiskt att deras Skyquest (GMT variant) såg intressant ut.
Kaliber i deras Oceanking är ETA 2893-2 eller Sellita sw330-1.

Citat på klocksnack om Monta och Oceanking
Den kom i förrgår och jag kunde inte vara nöjdare! Magisk finish och fantastisk länk, som är tunn och läcker och lirar så bra med den ganska rejäla närvaron som själva dinkan ger.
Har en Monta Triumph och de är mer en prisvärda, har ägt varken modern Rolex eller Omega, men tycker Montan håller en klart högre nivå en Planet Ocean 2500 eller 16610 Submarinern. Ligger nog före Oris, Tag och Sinn som @Bezelman sade, men skulle också lägga finishen före Tudor. Vad gäller urverk så kan man ju tycka vad man vill om inhouse eller ETA/Sellitta. Monta kommer ju nu att höja på prisen och blir knappast sista prishöjningen.

Men som sagt så kvalitetsmässigt är Monta uppe bland de stora och inte på vanlig mikronivå.
har själv en Oceanking som jag är supernöjd med och även om jag har viss förståelse för att folk anser det vara mycket pengar för ett "okänt" märke så brukar de vara av en helt annan uppfattning när man väl fått chansen att klämma och känna på en i verkligheten. Jag skulle nog snarare nästan säga att det är billigt om man ser till kvaliteten, vad man får för pengarna och sedan jämför med andra tillverkare.
Att få hjälp lokalt med service/garantiärenden och märkesspecifika delar tycker jag är ett argument vid köp. Å andra sidan är det ju kul att ha något som inte alla andra har. Men man skall köpa det man gillar, problemet med Monta är att hitta någon att klämma på.
Designmässigt tröttnade jag också fast inte för att den inte har djup. Det tyckte jag absolut den har men jag gillade inte riktigt den dominanta glasringen eller de feta luggarna. Men...kikar man på klockan i lupp o jämför finish på visare, index, tavla, borstning etc OCH lägger till finare urverk, passning på länk mot klocka, lume, box o tillbehör samt justering av gång från fabrik. Ja, då får du nog svårt att titta en Sinn, Oris, Tag, eller annat i prisklassen som är lika bra.

Tag Heuer Aquaracer proferssional 300 (kommentarer utanför tävlan då för dyr för min lista)
Jag brukar inte vara den som är den, men kan inte rekommendera dig att införskaffa en TAG. Du pyntar mestadels för varumärket i sig.
Tror du skulle bli mer nöjd med en Certina DS Action Diver eller en Tissot Seastar 1000 faktiskt.

Liknande tidigare frågor/trådar:
Dykarklocka max 10k https://klocksnack.se/threads/dykarklocka-för-max-10-000.78349/

Annan allmän kommentar ang. att det skall vara en Beater eller GADA (https://klocksnack.se/threads/vilken-är-bästa-gada-klockan.75524/post-1904606) är ju fortfarande att automat vid vibrerande aktivitet är inte att rekomendera. Så mountainbike för mig kanske är uteslutet.
Körde tigersåg en hel dag när vi rev 3-tumsväggar med en Seiko automat på armen ... den gick inget vidare efter det.

Slutsats ?!?
Det är inte så mycket konkreta argument fortfarande, men jag har haft intressant läsning på min jakt :)

Är lite svårt att hitta konkreta argument för och emot. Letar med ljus och lykta.
Har sammanfattat mitt grävande ang. klockorna på min shortlist här på forumet vilket gett följande (stoppade vid klockor över 25k i nypris och ursäktar för långt inlägg):

Tissot Seastar 1000 Powermatic 80 - "underskattat, inte hippt bland entusiaster"
Aquvist har lagt upp lite bilder https://klocksnack.se/threads/tissot-tråden.56699/post-3518370
och gjort en "unboxing" https://klocksnack.se/threads/den-stora-paketöppningstråden.23957/post-3515587

övriga citat:

ytterligare citat:

Seiko kvalitet tveksam?, vilket lyfts i denna tråd med youtube klipp (https://klocksnack.se/threads/tissot-tråden.56699/post-3926204)

Alundgren 1528 försöker välja mellan Longines HC och Oris AqD och får kommentaren

Video review här: https://klocksnack.se/threads/oris-aquis-date-43-mm-svart-en-videorecension.140898/

Monta Oceanking "billig i förhållande till kvalitet man får, måste köpas på nätet om ny"
Ok, först för att förstå märket. Dom har huvudkontor i St. Louis (Arch Gateway city) och säljer sina klockor däreifrån, men säger "Swiss made" eftersom alla deras klockar tydligen görs i Schweiz.
Jag vet inte om det är fuskigt, men ok. Ett av alla dessa gamla märken som köpts upp och återupplivats eller?

Tag Heuer Aquaracer proferssional 300 (kommentarer utanför tävlan då för dyr för min lista)

Dykarklocka max 10k https://klocksnack.se/threads/dykarklocka-för-max-10-000.78349/

Annan allmän kommentar ang. att det skall vara en Beater eller GADA (https://klocksnack.se/threads/vilken-är-bästa-gada-klockan.75524/post-1904606) är ju fortfarande att automat vid vibrerande aktivitet är inte att rekomendera. Så mountainbike för mig kanske är uteslutet.

Slutsats ?!?
Det är inte så mycket konkreta argument fortfarande, men jag har haft intressant läsning på min jakt :)
Det är svårt att argumentera för och emot när klockor är väldigt subjektivt! Vad en tycker är en fördel kan en annan tycka är en nackdel (open caseback, datum, automat vs quartz osv).

Jag tror att först måste sätta en budget, så att du inte kikar på 100 olika märken och modeller. Självklart får du göra en avvärning där, du kommer få högre kvalitet om du lägger lite mer pengar.

Nu har jag inte hängt med i svängarna men ett märke som ger väldigt mycket för pengarna är Christopher Ward, om du inte redan kikat på deras klockor. De har många trevliga modeller😊
Lycka till i letandet!

Hej,

Min kravspec är alltså:
1. En dykarklocka
2. Automatiskt urverk
3. Safirglas
7. Keramik bessel
8. ~10-15k i maxpris.

Tack!

Certina DS Action Diver

Seiko 5 Sports

Longines HydroConquest

Oris Aquis Date

Tudor Pelagos
Jakten är ju halva nöjet så leta på. Personligen har jag följande råd att ge:
Lyssna inte på de som säger att du ska dubbla eller trippla budgeten. Du kan alltid sälja och köpa dyrare längre fram.
Ta en funderar på glasbaksidan. Klockan blir i regel tjockare och urverk i den här prisklassen är sällan speciellt vackra att se på. Hör inte heller hemma på en dykar-/bruksklocka imo.
Kolla Seiko, Sinn eller ev Longines. De har en del kul klockor i prisklassen som står på egna ben och är rätt lätta att hitta till bra pris i nästan nyskick på K&S

exempel:
Seiko SPB143 som @fredrikb tipsar om ovan
Sinn 104 ST SA ( förvisso en flygare)
Longines hydrconquest eller legend diver

Senast ändrad:

Min kravspec är alltså:
1. En dykarklocka
2. Automatiskt urverk
3. Safirglas
7. Keramik bessel
8. ~10-15k i maxpris.

Tack!

Certina DS Action Diver

Seiko 5 Sports

Longines HydroConquest

Oris Aquis Date

Tudor Pelagos
Spännande val! Personligen hade jag köpt en begagnad Oris Aquis, 2-3 år gammal. Dels för att det är väldigt mycket klocka för pengarna, lätt att hitta och relativt enkelt att köpa diverse armband (gummibandet är nog det skönaste av alla klockor jag provat). Finns ju från 39mm till 47 och även 50 för den som klarar att bära det, open caseback på många av modellerna och enkelt att flippa igen om det inte är något för dig! Sen får du ju inte cal 400 urverket i många av dem begagnande men tycker att de förra urverket håller gått och väl till en klocka som ska bäras som en beater. Lycka till!

Det är svårt att argumentera för och emot när klockor är väldigt subjektivt! Vad en tycker är en fördel kan en annan tycka är en nackdel (open caseback, datum, automat vs quartz osv).

Jag tror att först måste sätta en budget, så att du inte kikar på 100 olika märken och modeller. Självklart får du göra en avvärning där, du kommer få högre kvalitet om du lägger lite mer pengar.

Nu har jag inte hängt med i svängarna men ett märke som ger väldigt mycket för pengarna är Christopher Ward, om du inte redan kikat på deras klockor. De har många trevliga modeller😊
Lycka till i letandet!
Tack, jo självklart är det subjektivt. Tyckte bara det var lite kul att försöka gå vetenskapligt tillväga. Det kommer ändå fram argument som man kanske inte tänkt på. Tex. Christopher Ward hade jag aldrig titta på om det inte varit för kommentarer här på klocksnack. Tack för det!
Skulle vara alternativet i så fall till min lista. Keramisk bessel är ett plus, 38h power reserve i minsta laget, steel back skulle jag helst undvika. Men snygg och i rätt prisklass. Även här tycker jag att deras GMT skulle kunna vara ngt för framtiden.
Lyckades inte hitta att de går att köpa över disk i Sverige så att man skulle kunna prova tillsammans med andra klockor, stämmer det?

Jakten är ju halva nöjet så leta på. Personligen har jag följande råd att ge:
Lyssna inte på de som säger att du ska dubbla eller trippla budgeten. Du kan alltid sälja och köpa dyrare längre fram.
Ta en funderar på glasbaksidan. Klockan blir i regel tjockare och urverk i den här prisklassen är sällan speciellt vackra att se på. Hör inte heller hemma på en dykar-/bruksklocka imo.
Kolla Seiko, Sinn eller ev Longines. De har en del kul klockor i prisklassen som står på egna ben och är rätt lätta att hitta till bra pris i nästan nyskick på K&S

exempel:
Seiko SPB143 som @fredrikb tipsar om ovan
Sinn 104 ST SA ( förvisso en flygare)
Longines hydrconquest eller legend diver
Att letandet är nöjet hållar jag helt med om :)

Denna Seiko skulle det då vara?
Jag måste säga att jag är lite överväldigad av Seikos line-up, väldigt många modeller.
Sinn har jag nog uteslutit. Tycker inte deras divers funkar för mig.

Flygaren är inte en match som jag nu tänkt det men tack för förslaget.
Spännande val! Personligen hade jag köpt en begagnad Oris Aquis, 2-3 år gammal. Dels för att det är väldigt mycket klocka för pengarna, lätt att hitta och relativt enkelt att köpa diverse armband (gummibandet är nog det skönaste av alla klockor jag provat). Finns ju från 39mm till 47 och även 50 för den som klarar att bära det, open caseback på många av modellerna och enkelt att flippa igen om det inte är något för dig! Sen får du ju inte cal 400 urverket i många av dem begagnande men tycker att de förra urverket håller gått och väl till en klocka som ska bäras som en beater. Lycka till!
Ja, Oris är synnerligen intressant. Igen en klocka jag fått upp ögonen för de senaste månaderna och verkar som du säger vara mycket klocka för pengarna.

Tack, jo självklart är det subjektivt. Tyckte bara det var lite kul att försöka gå vetenskapligt tillväga. Det kommer ändå fram argument som man kanske inte tänkt på. Tex. Christopher Ward hade jag aldrig titta på om det inte varit för kommentarer här på klocksnack. Tack för det!
Skulle vara alternativet i så fall till min lista. Keramisk bessel är ett plus, 38h power reserve i minsta laget, steel back skulle jag helst undvika. Men snygg och i rätt prisklass. Även här tycker jag att deras GMT skulle kunna vara ngt för framtiden.
Lyckades inte hitta att de går att köpa över disk i Sverige så att man skulle kunna prova tillsammans med andra klockor, stämmer det?

Att letandet är nöjet hållar jag helt med om :)

Denna Seiko skulle det då vara?
Jag måste säga att jag är lite överväldigad av Seikos line-up, väldigt många modeller.
Sinn har jag nog uteslutit. Tycker inte deras divers funkar för mig.

Flygaren är inte en match som jag nu tänkt det men tack för förslaget.

Ja, Oris är synnerligen intressant. Igen en klocka jag fått upp ögonen för de senaste månaderna och verkar som du säger vara mycket klocka för pengarna.
Denna finns ju till salu här inne

Sen var det det här med utseendet!
La upp bilder på de som är med på listan för en jämförelse.
Tissot Seastar
Certina DS Action
Longines Hydroconquest
Seiko 5 Sports
Seiko SPB143J1
Oris Aquis
Cristopher Ward C60
Monta Oceanking

På bild tycker jag det ser lite konstigt ut med dessa som har urtavlan som en "puck" ovanpå (tex. Tissot, Oris), men jag har noterat att i verkligheten är det inte alls lika framträdande.

En annan reflektion är ju att alla är ganska snygga på sitt sätt. Kanske skall köpa allihop!! :cool:

Sen var det det här med utseendet!
La upp bilder på de som är med på listan för en jämförelse.
T120.407.11.051.00_R_1.jpg
C032.807.11.051.00_SLD.jpg
longines-hydroconquest-l3-841-4-56-6-2000x2000.jpg
SRPD55K1.jpg
SPB143J1.jpg
23150_0173377304134-0782405PEB_verticale.png
CW.jpg
product-feat-monta-oceanking-black_530x.jpg

På bild tycker jag det ser lite konstigt ut med dessa som har urtavlan som en "puck" ovanpå (tex. Tissot, Oris), men jag har noterat att i verkligheten är det inte alls lika framträdande.

En annan reflektion är ju att alla är ganska snygga på sitt sätt. Kanske skall köpa allihop!! :cool:
Korta reflektioner från mig:

Seastar (äger en): Trevlig klocka med mycket pang för pengen. Enda jag ser som nackdel är länken som tack vare sin utformning gör sig bäst på handleder över 17mm.

DSAD 38 (provat): Även detta en trevlig klocka med mycket pang för pengen. Enda nackdelarna jag såg är att den bärs nästan mindre än 38mm, bezelinsert av aluminium och att datumet helt ersatt index kl 3. Men bra borstad länk och skön känsla i ringen.

HC (äger nya 41mm): Den generationen du visar har i mitt tycke en för rörig tavla och ring. Nya generationen med keramisk insert är klart snyggare enligt mig :)

Seiko 5: Har inte provat just den modellen du visar. Men känslan i de Seiko 5 jag provat är enligt mig är en glorifierad Swatch.

SPB: Sjukt snygg klocka, har läst en hel del om folk som är missnöjda med verket. Men ska man ha den någon gång ibland fungerar det säkert bra!

Oris: Läst mycket gott om den, tycker själv att den är riktigt snygg. Det enda att ha i åtanke är att luggarna agerar ändlänk och att man därmed är väldigt låst till länk eller oris originalband.

CW: Verkar ge mycket pang för pengen, personligen stör jag mig på placeringen av loggan, annars inget att anmärka på direkt.

Monta: Stilig klocka som även den verkar ge mycket pang för pengen. Har bara tittat på dem som hastigast.

Senast ändrad:
Korta reflektioner från mig:

Seastar (äger en): Trevlig klocka med mycket pang för pengen. Enda jag ser som nackdel är länken som tack vare sin utformning gör sig bäst på handleder över 17mm.

DSAD 38 (provat): Även detta en trevlig klocka med mycket pang för pengen. Enda nackdelarna jag såg är att den bärs nästan mindre än 38mm, bezelinsert av aluminium och att datumet helt ersatt index kl 3. Men bra borstad länk och skön känsla i ringen.

HC (äger nya 41mm): Den generationen du visar har i mitt tycke en för rörig tavla och ring. Nya generationen med keramisk insert är klart snyggare enligt mig :)

Seiko 5: Har inte provat just den modellen du visar. Men känslan i de Seiko 5 enligt mig är en glorifierad Swatch.

SPB: Sjukt snygg klocka, har läst en hel del om folk som är missnöjda med verket. Men ska man ha den någon gång ibland fungerar det säkert bra!

Oris: Läst mycket gott om den, tycker själv att den är riktigt snygg. Det enda att ha i åtanke är att luggarna agerar ändlänk och att man därmed är väldigt låst till länk eller oris originalband.

CW: Verkar ge mycket pang för pengen, personligen stör jag mig på placeringen av loggan, annars inget att anmärka på direkt.

Monta: Stilig klocka som även den verkar ge mycket pang för pengen. Har bara tittat på dem som hastigast.
Korrekt, jag tycker också den nya Hydroconquest är renare. Borde ha varit denna bild i jämförelsen eftersom jag också tänkt att keramik insert är att föredra.
Longines Hydroconquest

Juniper fick mig att titta på storlekarna och göra en storleksjämförelse. Får inte med hur länken böjer direkt från luggarna men i alla fall. Detta har nog stor betydelse beroende på hur smala handleder man har. Har själv mellan 165 och 170 mm.

Tissot Seastar: 43mm, lug-till-lug 49.6mm och tjocklek 12.7mm (6)
Certina DS Action: 43 mm, lug-till-lug 51mm och tjocklek 13mm (8)
Longines Hydroconquest: 41 mm, lug-till-lug 50mm och tjocklek 11.9mm (7)
Seiko 5 Sport: 42.5 mm, lug-till-lug 46mm och tjocklek 13.25mm (1 smalast lug-lug)
Seiko SPB14: 40.5 mm, lug-till-lug 47.6mm och tjocklek 13.2mm (3)
Oris Aquis: 41.5 mm, lug-till-lug 48mm och tjocklek 13mm (4)
Cristopher Ward C60: 40 mm, lug-till-lug 47.5mm och tjocklek 13.5mm (2)
Monta Oceanking: 40 mm, lug-till-lug 49mm och tjocklek 11.9mm (5)

Bredd mellan luggarna verkar vara 21mm för alla (utom CW och Monta som är 20mm), och inte helt lätt att hitta hur bred länken är vid spännet då vissa smalnar av.

Referenser:

övriga citat:

ytterligare citat:

Slutsats ?!?

90C84DB7-36D8-44DC-9199-7162D3F2279F.jpeg

13DF6BEA-53E0-4E12-8294-BEB2C576AD7A.jpeg

Kul att bli citerad på sitt gamla inlägg :)
Här kommer två färska wrist shots om det kan bidra till beslutsfattandet, mina handleder är typ som dina. Jag går faktiskt en aning i säljtankar på denna så om du är intresserad kan du ju skicka ett DM. Att jag går i säljtankar kanske talar emot klockan i din jämförelse dock, men det är ju lätt att bli rastlös i klockvärlden :)

Jag köpte min begagnad här på forumet för drygt ett år sedan. Som du påpekat är det ju jäkla synd att klockan måste skickas till St Louis för serviceärenden. Detta har jag faktiskt gjort, då en markör på vridringen lossnade i höstas. Försäkrad frakt gick på en knapp tusenlapp men de bytte ut hela vridringen trots att garantin gått ut, vilket ändå är en guldstjärna i kanten för Monta.

Gillar verkligen finishen på den, kan bara understryka vad @Bezelman säger här i tråden. Momstricket har jag dock testat och det gick inget vidare 😂 länken är otroligt fin, bekväm och den steglösa justeringen i spännet superb. Själva urtavlan är väldigt ren och snygg, möjligtvis för ren kan jag ibland tänka.

Av dina alternativ annars skulle jag nog kika efter en begagnad Aquaracer. Har en Tag Heuer Carrera Calibre 5 och är enormt nöjd. Eller en Seiko SPB147/9. Tycker dock att Seikolänkarna inte är de roligaste (obs, har inte känt på just denna!) Däremot var länken det som fick mig att avstå Seiko SBDC053 när jag var ute efter en dykare, och det blev den här Montan istället.
Stort lycka till, jag tror du kommer landa i nåt som blir kanon!

Så nu har jag provat de som jag lyckats hitta i butik av de som är på min short list.

Mina egna reflektioner:
Tissot Seastar: nära maxstorlek för min handled, men sitter bra. Spännet är snäpp som är lite trögt och kanske inte det bästa. Gillar de gamla bandens look riktigt mycket (5 delat som sitter på den svarta) jmf det nya (3 delat som sitter på tex. den grå).
Certina DS Action: Känns väldigt gedigen. Den jag provade var den mindre, 38mm och inte den stora refererad till i storlekschecken ovan. För tillfället tänkte jag en större. Där jag var hade de inte den stora inne. Kanske kunde hittat den någon annanstans.
Longines Hydroconquest: Sitter också bra, men jag tycker luggarna sticker ut lite. Däremot gilar jag inte siffrorna på urtavlan. Kanske funkar för andra men är inget för mig.
Seiko 5 Sport: Tyvärr kändes länken väldigt plåtig på denna. Uppfattade inte att den var lika gedigen som någon av ovan eller de andra. Dock fortfarande lägst pris.
Seiko SPB14: Lite vassare Seiko än Sport. Inget fel tyckte jag, men jag fick ingen wow känsla heller.
Oris Aquis: Sitter bra. Otroligt flexibelt och skönt armband. Kändes lite mindre än de andra. Nog den som satt bäst. Ett minus tycker jag med att länken är integrerad , men om man bara kör deras band funkar det ju. Kanske är det det som gör att den sitter så bra.
Cristopher Ward C60: ej testad
Monta Oceanking: ej testad

Övriga provade utom "tävlan"
Tag Heuer Aquaracer: Klockan kändes stor men liten på samma gång. Uppfattade besseln som bredare vilket gjorde att urtavlan kändes liten.
Omega Seamaster Diver 300: Kändes också ok, men jag kände ingen extrem skillnad i passform balans etc. givet pris. Tyckte nog att Orisen satt bättre på mig.

Självklart bara korta tester när man står i en butik och provar, men det ger en första känsla.

För att använda som snygg beater så lutar det nog åt Tissoten i alla fall, med för mig lagom pris vs. upplevd kvalitet.

Så nu har jag provat de som jag lyckats hitta i butik av de som är på min short list.

Mina egna reflektioner:
Tissot Seastar: nära maxstorlek för min handled, men sitter bra. Spännet är snäpp som är lite trögt och kanske inte det bästa. Gillar de gamla bandens look riktigt mycket (5 delat som sitter på den svarta) jmf det nya (3 delat som sitter på tex. den grå).
Certina DS Action: Känns väldigt gedigen. Den jag provade var den mindre, 38mm och inte den stora refererad till i storlekschecken ovan. För tillfället tänkte jag en större. Där jag var hade de inte den stora inne. Kanske kunde hittat den någon annanstans.
Longines Hydroconquest: Sitter också bra, men jag tycker luggarna sticker ut lite. Däremot gilar jag inte siffrorna på urtavlan. Kanske funkar för andra men är inget för mig.
Seiko 5 Sport: Tyvärr kändes länken väldigt plåtig på denna. Uppfattade inte att den var lika gedigen som någon av ovan eller de andra. Dock fortfarande lägst pris.
Seiko SPB14: Lite vassare Seiko än Sport. Inget fel tyckte jag, men jag fick ingen wow känsla heller.
Oris Aquis: Sitter bra. Otroligt flexibelt och skönt armband. Kändes lite mindre än de andra. Nog den som satt bäst. Ett minus tycker jag med att länken är integrerad , men om man bara kör deras band funkar det ju. Kanske är det det som gör att den sitter så bra.
Cristopher Ward C60: ej testad
Monta Oceanking: ej testad

Övriga provade utom "tävlan"
Tag Heuer Aquaracer: Klockan kändes stor men liten på samma gång. Uppfattade besseln som bredare vilket gjorde att urtavlan kändes liten.
Omega Seamaster Diver 300: Kändes också ok, men jag kände ingen extrem skillnad i passform balans etc. givet pris. Tyckte nog att Orisen satt bättre på mig.

Självklart bara korta tester när man står i en butik och provar, men det ger en första känsla.

För att använda som snygg beater så lutar det nog åt Tissoten i alla fall, med för mig lagom pris vs. upplevd kvalitet.
Köp någon av de du gillar begagnad, du kommer att tröttna. Sen säljer du och köper nästa på listan. Tills du hittar någon du vill ha. Ett tag, sen börjar det om igen.

Tillbaka
Topp