• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Behöver råd kring val av klocka (Rolex)

Hej!

Under min uppväxt var jag och min pappa intresserad av klockor, främst rolex, dock mer på en visuell nivå där vi inte nördade ner oss i detaljer, då ekonomin inte fanns så förblev det just en materiell dröm.

Han gick dessväre bort när jag var 17, nu många år senare går jag i tankarna att köpa en rolex i ett form av minne från han. Planen är att den ska gå i familjen i flera generationer, jag har varit och pratat flera gånger med en auktoriserad handlare och det ser ut som om jag kommer få lägga en beställning nu i januari. Då det är mitt första köp va en sportmodell inte aktuellt om jag tolkade han rätt (synd, men förståligt), dock skulle det gå och lösa en datejust.

Vilken datejust skulle ni rekomendera i att investera i? Eller borde jag rent av köpa en begagnad rolex klocka? Gillar dock tanken av att den är helt ny och att köpet skapar en sorts upplevelse.

Allt gott!

Nej det har du rätt i, att det egentligen inte spelar någon roll, dock gillar jag de flesta modellerna, vilket som la grunden till ordvalet. För om jag gillar de flesta modellerna lika mycket anser jag att den potentiella värdeutvecklingen kan hjälpa mig med det slutgiltiga beslutet.

Om det ska knyta an till din far undrar jag om det var någon särskild modell ni kikade på och drömde om? Om ni kikade på en datejust kan det kanske vara tokigt att köpa t.ex. en sub? Men jag röstar på en ny från AD om du nu får möjligheten till det, datejust är ruskigt fina och klassiska.

Jag vill minnas att vi främst tittade på detjust samt day date, i med att en rolex låg så långt borta från verkligheten vid den tiden så var det aldrig en specifik modell utan mer att han/vi beundrade de flesta modellerna av datejust och Day date.

Så en datejust lär det till 99% bli, önskar dock det var en specifik modell, hade gjort beslutet lättare.
Postade främst här i hopp om att det fanns en specifik modell som är ett "måste" att ha i samlingen som hade kunnat lindra min beslutångest en aning.

Den mest klassiska modellen skulle jag säga är 36mm med svart/silver urtavla, fluted bezel och jubilee! Den kan det inte bli fel med.

Bilagor

• B0C69477-2FC0-4885-BE1A-B419FA0252B1.jpeg
    B0C69477-2FC0-4885-BE1A-B419FA0252B1.jpeg
    36.2 KB · Visningar: 8
En ny är förstås aldrig fel. Vilket år gick han bort?
Det skulle ju kunna vara ett alternativ att leta efter en begagnad från det året.

Jag vill minnas att vi främst tittade på detjust samt day date, i med att en rolex låg så långt borta från verkligheten vid den tiden så var det aldrig en specifik modell utan mer att han/vi beundrade de flesta modellerna av datejust och Day date.

Så en datejust lär det till 99% bli, önskar dock det var en specifik modell, hade gjort beslutet lättare.
Postade främst här i hopp om att det fanns en specifik modell som är ett "måste" att ha i samlingen som hade kunnat lindra min beslutångest en aning.
Då skulle jag rösta på en sprillans datejust, med slät ring och oysterlänk. Så vansinnigt vackert!

Har inte så mycket att bidra kring med Rolex, men jag tycker absolut att du ska gå på en mindre modell, typ 36mm datejust. Jag tänker främst på att du säger att du köper den med målet att den ska kunna gå vidare in familjen i generationer.

Har själv en dotter och även om hon är ung så ser jag inte att hon kommer att ta över mina större klockor, men väl min 36mm Longines Conquest jag har ärvt från min morfar som jag även hoppas att hon då vill använda.

Om du inte redan gjort det sa ga in pa www.rolex.com sa ser du alla olika modeller,material,tavlor och lankar.
Sedan kan du bygga precis vad du vill. Skriv upp referensnumret och fraga din AF om det ar mojligt att fa kopa en sadan.

Min gissning ar att en DateJust bor inte vara nagra problem. Du far sakert vanta 1-6manader innan just "din" klocka dyker upp. Men det kan det val vara vart att fa precis vad du vill ha

Har inte så mycket att bidra kring med Rolex, men jag tycker absolut att du ska gå på en mindre modell, typ 36mm datejust. Jag tänker främst på att du säger att du köper den med målet att den ska kunna gå vidare in familjen i generationer.

Har själv en dotter och även om hon är ung så ser jag inte att hon kommer att ta över mina större klockor, men väl min 36mm Longines Conquest jag har ärvt från min morfar som jag även hoppas att hon då vill använda.
Tack för tipset, har också kommit fram till att en mindre modell blir bäst för ändamålet. :)

Om du inte redan gjort det sa ga in pa www.rolex.com sa ser du alla olika modeller,material,tavlor och lankar.
Sedan kan du bygga precis vad du vill. Skriv upp referensnumret och fraga din AF om det ar mojligt att fa kopa en sadan.

Min gissning ar att en DateJust bor inte vara nagra problem. Du far sakert vanta 1-6manader innan just "din" klocka dyker upp. Men det kan det val vara vart att fa precis vad du vill ha
Tack! Det hade jag faktiskt ingen aning om att jag kunde göra, har bara varit inne på AD hemsida och tittat fram tills nu. Uppskattas!

Tack! Det hade jag faktiskt ingen aning om att jag kunde göra, har bara varit inne på AD hemsida och tittat fram tills nu. Uppskattas!
Jag tror ( maste faktiskt kolla) att du kan bygga pa AFs hemsida ocksa.

Jodda iallafall Nymans har den mojligheten. Du kan inte bygga,men ser vartenda utforande modellen kommer i.

Hej!

Under min uppväxt var jag och min pappa intresserad av klockor, främst rolex, dock mer på en visuell nivå där vi inte nördade ner oss i detaljer, då ekonomin inte fanns så förblev det just en materiell dröm.

Han gick dessväre bort när jag var 17, nu många år senare går jag i tankarna att köpa en rolex i ett form av minne från han. Planen är att den ska gå i familjen i flera generationer, jag har varit och pratat flera gånger med en auktoriserad handlare och det ser ut som om jag kommer få lägga en beställning nu i januari. Då det är mitt första köp va en sportmodell inte aktuellt om jag tolkade han rätt (synd, men förståligt), dock skulle det gå och lösa en datejust.

Vilken datejust skulle ni rekomendera i att investera i? Eller borde jag rent av köpa en begagnad rolex klocka? Gillar dock tanken av att den är helt ny och att köpet skapar en sorts upplevelse.

Allt gott!
Jag skulle nog känt att den starkaste kopplingen till din drivkrafts historia, tittandet på Rolex tillsammans med din pappa, är i just den tiden och i just de modellerna. Ska ni ha kvar den i generationer är det inte bråttom. Jakten på det perfekta exemplaret, fullset så klart, får ta sin tid. Tack för att du delar ett fint minne. Hoppas du hittar tillbaka till dina minnen genom en noga utvald klocka från den tiden som du vill minnas.

Senast ändrad:
Jag tycker att det inte är lönsamt att tänka på dess värde i framtiden eftersom din mening är att lämna den till de kvarvarande generationer. Jag tycker att du ska köpa en sådan klocka som du gillar. Själv skulle jag köpa en ny eftersom nuvarande är begagnades priser högre eller nästan lika höga än helt nya klockornas priser. Om du köper en hel ny den kommer med fem års garanti och den första service ska låta göras i tio år. Åtminstone DJ modellerna ska du tills vidare få på en rimlig väntetid. Sportmodellerna är väldig svårt att få tag på en ÅF eftersom de har flera års väntetid och det kan vara möjligt att väntelistorna är stängda på grund av omåttligt långa väntetider.

Klassisk snygg
C2DBCD7F-8570-40C5-89D8-A63D753FA39E.jpeg
B7E8D212-AB0C-4C25-A2DA-AF98E0829B84.jpeg
46B33569-89E9-4361-99C4-EBF3D297C066.jpeg

Svart eller blå.
Ska vi tvinga han att köpa en ful stålis med den äckliga länken, det där är ju ingen riktig DJ och det vet du

Hej alla och tack för era tips/råd.

Tänkte skriva en uppdatering, ifall det intresserar någon.

För ett tag sen fick jag äntligen lägga min handpenning, det blev en sub, känns nästan lite overkligt. En pojkdröm som går i uppfyllelse🥳

Grattis, en massproducerad klocka som alla har

Hej alla och tack för era tips/råd.

Tänkte skriva en uppdatering, ifall det intresserar någon.

För ett tag sen fick jag äntligen lägga min handpenning, det blev en sub, känns nästan lite overkligt. En pojkdröm som går i uppfyllelse🥳
Grattis att det är pågång och kul att åf verkar ha lyssnat på din historia och satt upp dig på kö! Många som verkar hakat upp sig på investering, tycker du var ganska tydlig med att det inte handlar om en investering i monetära termer utan i en klocka som ger tillbaka på andra sätt och som du tänkt äga länge.

Tillbaka
Topp