• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bekräftar ni alltid äkthet efter köp?

mglaum

Panerai
Hej,

Hur gör ni efter ni har köpt och mottagit en klocka från C24 säljare till exempel? Lämnar ni alltid in klockan för att bekräfta dess äkthet? Det finns en hel del större säljare på C24 som har många goda referenser och rekommendationer, bör man ändå lämna in den eller litar ni blint på att allt är korrekt?
 

poormans

Rolex
Hej,

Hur gör ni efter ni har köpt och mottagit en klocka från C24 säljare till exempel? Lämnar ni alltid in klockan för att bekräfta dess äkthet? Det finns en hel del större säljare på C24 som har många goda referenser och rekommendationer, bör man ändå lämna in den eller litar ni blint på att allt är korrekt?
Beror väl på vad det är, är det en vintage kollar jag gång och täthet hos urmakare och som tur är har han bra koll efter mer än 50 år i branchen
 

Andreas777

Cartier
Jag har gått till kaplans för ett värderingsintyg... alltid skönt att ha om något skulle hända och försäkringsbolaget skulle fråga.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Beror så klart på priset man gett för klockan, jag har i samband med köp av dyrare klockor alltid bett en urmakare se över täthet och kolla så det är rätt grejer på insidan samt eventuellt servicebehov.
 

mglaum

Panerai
Låt oss säga att ni köper en som är i väldigt bra skick, nästan ny och oanvänd men ni köper den av en handlare med god renommé, skulle ni fortfarande lämna in den?

Har kikat lite på en Brittisk handlare, spelar väl egentligen ingen roll vilken det är, men den butiken har goda rekommendationer här på forumet. Ska man fortfarande känna någon nervositet kring äkthet och alternativa scenarion som att delar inte är äkta i klockan?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Köpte min dj begagnad här på forummet. Har inte kollar serienummer mot cert ens. Litade på säljaren... naivt antagligen.
Tvättade länken häromdagen, och noterade att det inte fanns ngt serienummer bakom denna. Funderade lite men kom inte fram till ngt. Lika lycklig ändå, i alla fall tillsvidare.
 

Espresso

Cartier
Jag kollar alltid om klockan är äkta om jag köper vi C24, kanske onödiga pengar men då slipper man fundera. Nu har jag iofs inte handlat speciellt mycket begagnat.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nej, behövs inte. Spenderar alltid för många timmar studera detaljer på klockor jag är intresserade av för att inte kunna särskilja en kopia från en äkta.
 

Ruben

Rolex
Har aldrig kollat äkthet eller att serie nr stämmer överens med cert. Bör väl tilläggas att jag bara handlat av kända säljare med många goda omdömen.
"köp säljaren" och nörda ner sig i modellen man ska köpa räcker långt.

Dåliga köp beror oftast på okunskap.
 
Topp