• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Trodde den här tråden skulle vara den hetaste just nu. Stoppar folk huvudet i sanden när verkligheten kommer för nära eller vad beror det på? Köp en klocka och få fred på jorden?


Orka gå ut och köpa balar med WC-papper igen. :p
Skämt å sido, ett par veckors mat har vi alltid i lager + en hel del vatten.
Om du tänker på rysshotet, har jag inte så mycket att tillägga.
Mer än att jag är villig att försvara min familj med näbbar och klor.
 

MAGNETO

Omega
Ja, mycket torrmat, konserver osv som då får rotera - man får ju äta upp de som har kort bäst-före-datum och fylla på tomrummen som uppstår.
Tycker ni ska ordna mer vatten. 20l räcker inte långt för två vuxna och en bebis. Enklare hygien och blöjbyte kräver också en del extra vatten. Jag har inte gjort nån inventering och jag minns inte riktigt hur mycket jag har men det är minst 50l (två vuxna och en 7-åring och ett par katter).

@LongCon har säkert bra tips att dela med sig av.
Ja tanken är att kunna rotera en del. Nu äter vi aldrig färdiga konserver här hemma men annat så som mjöl, havregryn, tortillas (läst att de ska hålla länge) mm är ju perfekt att bara plocka fram från krislådan när det brustit i veckohandlingen.

Jäkligt bra du sa det där med blöjor! Senast jag spånade på det här med krislåda var innan bebisen. Måste nog komplettera med lite bebissaker nu med.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Orka gå ut och köpa balar med WC-papper igen. :p
Skämt å sido, ett par veckors mat har vi alltid i lager + en hel del vatten.
Om du tänker på rysshotet, har jag inte så mycket att tillägga.
Mer än att jag är villig att försvara min familj med näbbar och klor.
Tänker på hela världsläget. Iran, Kina och Ryssland som är här och samarbetar kring spioneri. Jag har köpt min sista pryl från dessa länder och kommer aldrig att gynna ett svenskt företag som har något med dem att göra. Mina pengar ska gå till demokratiska världen.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Tänker på hela världsläget. Iran, Kina och Ryssland som är här och samarbetar kring spioneri. Jag har köpt min sista pryl från dessa länder och kommer aldrig att gynna ett svenskt företag som har något med dem att göra. Mina pengar ska gå till demokratiska världen.

NATO ger mig tryggare sömn.
Svårt om inte omöjligt att undvika produkter från vissa länder?
Jag kör bil och tankar vanlig bensin. Inte en oansenlig del av tanken innan anfallskriget var ryskt, men idag sägs det vara runt 10%. Går alltså inte att undvika.
 

mega

Rolex
Hej allesammans
tc.
Jag tänkte sätta ihop en liten krislåda med mat att ha hemma och skulle behöva lite tips på vad den skulle kunna innehålla. Vatten har jag fixat i form av är 2x10l dunkar, vattenreningstabletter och ett Lifestraw så vi borde klara oss på den fronten. Har även en annan låda med vevradio, ficklampor, medicin, stormkök osv.

Men när det kommer till mat är det värre. Vad har ni er era lådor/förråd? Vad måste jag ha? Vad kan jag skippa? Har förstått så mycket som att det är torrvaror och konserver med lång hållbarhet som gäller och att jag ska välja sådant familjen i vanliga fall äter eller kan tänka oss äta åtminstone.

Kan tillägga att vi är två vuxna och en bebis på 6 månader i familjen. :)
Jag satsar på mycket pasta och ris samt diverse pastasåser, enkelt att laga och ganska ok.
Ställer in mig på att klara mig två veckor med det som finns i skafferiet etc.
Blir säkert en svintråkig sista vecka (pasta med tomatsås 24/7) men det handlar trots allt om att överleva och inte göra det alltför komplicerat med förrådet.
 

leicaphile

Panerai
Hej allesammans

Jag tänkte sätta ihop en liten krislåda med mat att ha hemma och skulle behöva lite tips på vad den skulle kunna innehålla. Vatten har jag fixat i form av är 2x10l dunkar, vattenreningstabletter och ett Lifestraw så vi borde klara oss på den fronten. Har även en annan låda med vevradio, ficklampor, medicin, stormkök osv.

Men när det kommer till mat är det värre. Vad har ni er era lådor/förråd? Vad måste jag ha? Vad kan jag skippa? Har förstått så mycket som att det är torrvaror och konserver med lång hållbarhet som gäller och att jag ska välja sådant familjen i vanliga fall äter eller kan tänka oss äta åtminstone.

Kan tillägga att vi är två vuxna och en bebis på 6 månader i familjen. :)

När det gäller mat tycker jag man kan välja ett av två alternativ: Antingen bunkrar du saker som du kan lagra länge++ (20-30 år eller mer) och sen får du planera att slänga eller ge bort det innan det blir för gammalt för det lär inte vara saker du kommer att äta så länge annat finns. Eller så köper du bara mer av saker du faktiskt äter. Bara att köpa extra paket pasta, extra burkar pastasås, extra paket bönor och linser osv osv. Tanken är att du bara betar av det gradvis och fyller på med nytt så du har 3-4 veckors "buffer". För de allra flesta är det nog det smartaste alternativet.
 

MAGNETO

Omega
Jag är nog ute efter en medelväg. Skafferiet är välfyllt och jag tror att vi utan problem hade klarat oss ett par veckor med det som finns där. Däremot hade det varit skönt att ha en back up färdigpaketerad i en låda. Det hade också besparat mig en diskussion med frun varje gång hon tycker jag köper ett par paket ”för mycket” av allt haha.

Har börjat kolla på en bra kylbox/kylväska som kan svälja en del. Visst kan kriget komma men förhoppningsvis är det närmsta kris vi lär uppleva ett längre strömavbrott. Då känns det viktigt att kunna rädda så mycket mat som möjligt från kyl och frys.
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Kan tipsa om frystorkad sojafärs som komplement till pastan/riset och krossade tomaterna. Relativt proteinrikt och lättillagat. Typ:

Sen lite olika kryddblandningar och örter för variation.

+ Vitaminer mot skörbjuggen :)
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Kan tipsa om frystorkad sojafärs som komplement till pastan/riset och krossade tomaterna. Relativt proteinrikt och lättillagat. Typ:

Sen lite olika kryddblandningar och örter för variation.

+ Vitaminer mot skörbjuggen :)

Multivitamin är ett måste!
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Finnarnas syn på beredskap verkar skilja sig en del från den svenska...
Screenshot_20240222-225133_Chrome.jpg

Screenshot_20240222-225202_Chrome.jpg
 

dd_mange

Panerai
2-Faktor
Intresset för hemvärnet verkar ju ha ökat sedan läget i Europa förändrades. Förhoppningsvis ökar även intresset för dem former av civilt skytte som faktiskt bedrivs i Sverige också. Att reglerna kring hur ett vapen får se ut för jakt har slopats, har nog också gett intresset en liten skjuss. Skulle dock behövas en större uppmuntran från dem som bestämmer. Nu måste man ju stå med mössan i hand och be varje gång man ska bedriva en tävling tex.
 

Hawk100

Rolex
Ja tanken är att kunna rotera en del. Nu äter vi aldrig färdiga konserver här hemma men annat så som mjöl, havregryn, tortillas (läst att de ska hålla länge) mm är ju perfekt att bara plocka fram från krislådan när det brustit i veckohandlingen.

Jäkligt bra du sa det där med blöjor! Senast jag spånade på det här med krislåda var innan bebisen. Måste nog komplettera med lite bebissaker nu med.
Glöm inte ett par paket dambindor/tamponger också. Blir lätt grinigt om det inte finns tillgängligt….😉
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag är nog ute efter en medelväg. Skafferiet är välfyllt och jag tror att vi utan problem hade klarat oss ett par veckor med det som finns där. Däremot hade det varit skönt att ha en back up färdigpaketerad i en låda. Det hade också besparat mig en diskussion med frun varje gång hon tycker jag köper ett par paket ”för mycket” av allt haha.

Har börjat kolla på en bra kylbox/kylväska som kan svälja en del. Visst kan kriget komma men förhoppningsvis är det närmsta kris vi lär uppleva ett längre strömavbrott. Då känns det viktigt att kunna rädda så mycket mat som möjligt från kyl och frys.

Du verkar ju ha bra koll på det här, bara att öka beredskapen när du känner för det och kontot tillåter.

Jag behöver själv gå igenom mitt förråd. En del har nog blivit gammalt. Skulle säkert duga i krig men inte annars. Förlorar en del pengar på det men det gör man med en villaförsäkring med om det inte händer något.

Skulle behöva fler gasfilter till maskerna men det är nog mest en fixide. Ett bättre elverk skulle sitta fint att ha hemma, finns ett ok i stugan men ett bra kostar 50K plus. Fylla på med sådant man missat rotera och bara gjort av med vad gäller föda. Bensinen behöver påfyllnad och min jägarexamen lyser med sin frånvaro.

Mer vatten på dunk är nog än bra ide även om man har vattenfilter. Så mycket man får plats med utan att det blir allt för obekvämt. I en kris kan det vara skönt att bara tappa upp vatten till familjen istället för att turas om att ligga och sippa i en pöl med ett filter.
 

Belfort

Omega
I Försvarsmakten så "chock-klorerar" man dunkarna innan längre övningar, någon som kommer ihåg hur man gör? Bör man även koka vattnet innan det hälls ner i dunken?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
I Försvarsmakten så "chock-klorerar" man dunkarna innan längre övningar, någon som kommer ihåg hur man gör? Bör man även koka vattnet innan det hälls ner i dunken?

Vi har så rent vatten om det är kommunalt så det skall absolut inte behövas. Om dunkarna är rena utan mögelpåväxt.

Kommer ihåg att man hade klorin i vattnet i Försvaret men vet inte hur man gjorde trots att jag var tross. Smakade apa. Tror att man kan köra lite vatten + klorin och veva runt, spola ur och fylla på med vatten. Koka vatten innan påfyllnad känns väldigt overkill.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
I Försvarsmakten så "chock-klorerar" man dunkarna innan längre övningar, någon som kommer ihåg hur man gör? Bör man även koka vattnet innan det hälls ner i dunken?


Jag provade att dricka 2 år gammalt vatten som förvarats mörkt i biltema-dunkar, inga tillsatser, ingen kokning prep innan osv. No colon cleanse effect! Anekdoter givetvis. Men jag har köpt Sawyer filter som extra säkerhet utifall att.
 

MAGNETO

Omega
Kranvatten rakt ner i Biltemadunkarna som är stapelbara och livsmedelsgodkända. Några 20-liters och några mer lätthanterliga 10-liters med tappkran. Dunkarna diskas och vattnet byts vid midsommar och nyår.
Jag kör exakt samma. Byter ett par gånger om året. Dunkarna står mörkt och svalt. Har dragit några extra varv med eltejp runt korken, inte för att jag vet om det för någon skillnad men men.

Du ställer ni er gällande konserver kontra de i tetrapack? Läste någonstans att typ bönor och tomater i tetra håller lätt 2-3 år efter bäst före.
 
Topp