• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Besök hos Itay Noy

klevis

Omega
2-Faktor
Hejsan klocksnack,

Jag gillar att resa och upptäcka nya ställen och nya kulturer och under påsken för några veckor sedan så bar det av ned till Tel Aviv i Israel. Skadad som jag är så kollar jag självklart upp om det finns några trevliga klockbutiker dit man reser, hittar några stycken men inget som verkar som ett klockren "ta en omväg dit" ställe.

Men en varm skön dag så händer det sig att jag och sambon strosar runt i gamla Jaffa varvid jag minns att det skulle ligga ett ställe som hette något i stil med "Itay Noy". Mycket riktigt, två högersvängar senare så hittar vi en riktigt mysig liten urmakarstudio som drivs av två israeliska urmakare Itay Noy själv och hans barndomsvän.
1.jpg


Båda var supertrevliga och visade oss runt bland deras kollektioner och deras arbetsområde, förklarade att bara 1 av 20 av urtavlorna för Full Month kollektionen gick att använda för försäljning, resten skrotades då syraetsningen av siffrorna inte höll tillräcklig hög kvalitet. De berättade också att laser inte hade tillräckligt hög precision för att skapa dessa urtavlor. Det visade sig att Itay Noy har varit omnämnda både i ABlogToWatch, WSJ och en hel del andra tidsskrifter. De är mest populära i USA som jag förstod det.
(Nedan Itay Noys kollega.)
2.jpg


Identity:
3.jpg


City Square:
4.jpg


Full Month:
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg


Något som jag fann intressant var att de likt Sjöö Sandström använder sig av Vaucher Manufacture urverk, och jag tror båda av dem använder sig specifikt av Seed VMF 5401 som grundmodell. De hade just kommit tillbaka från Basel World och var rätt glada över att få ha visat upp den nya Full Month kollektionen med en variant av Seed VMF 5401 under huven.

Jag tycker personligen att Itay Noy har en väldigt speciell designstil där vissa av modellerna är väldigt artistiska medan andra är något mer konservativa. Men något som de alla har gemensamt är en riktig anledning till varför de är designade på det sättet det är, där Itay leker med och utforskar konceptet tid på olika sätt. Om ni någon gång har vägarna förbi gamla jaffa i Tel Aviv så kan jag varmt rekommendera att ta en sväng förbi dem och hälsa på! Jag fick också med mig en broschyr från dem som innehåller de nyaste kollektionerna och historien bakom dem. Om någon är intresserad så skickar jag gärna över den, det är bara att PMa!

Hoppas ni ursäktar de kassa bilderna, får nog bli en ny kamera snart, och jag hoppas det var en underhållande läsning :)

Itay Noys hemsida: www.itay-noy.com/

/Klevis
 
Senast ändrad:

klevis

Omega
2-Faktor
Roligt att ni tyckte om det! Glömde säga att alla deras modeller görs i väldigt limiterade upplagor. Som ni ser på Full Month modellerna så görs bara varje modell i 18 ex.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
En av världens coolaste städer alla kategorier och så en sån riktigt trevlig och intressant klockupplevelse på det; tack för rapporten!
 
Topp