• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beslutsångest gällande urtavla Rolex Datejust ii

Nicke

Basic
Hej!

Funderar på att skaffa mig en Datejust ii men har lite svårt att bestämma mig för urtavla, vad säger panelen...? :)

Alternativ 1:
gvyHojP.jpg

Alternativ 2:
CRYJowD.jpg

Alternativ 1 känns för mig som ett lite mer "klassiskt" alternativ medan alternativ 2 känns lite roligare.

Klockan skall komplettera och varvas med två andra klockor som för tillfället är en PAM329 och en Rolex Sub C no date.

Tacksam för svar!

//N

Måste vara tråkig och negativ den här gången. Köp en vanlig datejust istället. Efter att ha sett den live tycker jag att den är hopplöst feldesignad i proportionerna. Inget fel på tavlorna men den där jäkla släta ringen upplevs som alldeles för stor. Kronan ska jag inte ens nämna. Kanske att en räfflad ring gör det bättre?

Gillar ingen av dem egentligen, men måste jag välja så är det första, den med sifferindex funkar inte alls tycker jag.

Av de två skulle jag utan tvekan valt 1:an. Men har du funderat på en blå tavla istället? Ungefär lika snyggt som en grå men med fördelen att den är väldigt mycket lättare att läsa av när det är lite halvljust.

2:an. Ekmikael s ser ju fantastisk ut.

Sen kan man väl alltid handla en extra tavla att slänga i om man ångrar sig/vill ha omväxling.

Ja om jag inte minns helt fel så nämnde de på Rob E att en ny urtavla kostar ca 3,5k så skulle du ångra dig angående ditt val av urtavla eller tröttna på den så kostar det dig inte en förmögenhet.

Jag ångrar inte en sekund valet av urtavla och är tacksam att Spencer66 var min "wingman" och knuffade mig i rätt riktning så jag valde rätt. Vit urtavla med stavindex är inte direkt upphetsande och jag hade med stor sannolikhet tröttnat på den. Snyggaste tavlan med stavindex är ju annars lätt den blå. Även den svarta är rätt trevlig.

mV74xfK.jpg

Lycka till! ;)

Nr 2 är roligare i verkligheten.

Hade dock valt blå tavla.

Mmm det hade kanske varit något... Ännu ett alternativ... min tjej kommer att mörda mig om jag tar upp detta med henne... Hon är rätt trött på mina frågor om färg på urtavlor :)

Du brukar ha koll (jag smyger i bakgrunden och läser det mesta här) så jag lägger upp blå tavla på listan.

//N

Måste vara tråkig och negativ den här gången. Köp en vanlig datejust istället. Efter att ha sett den live tycker jag att den är hopplöst feldesignad i proportionerna. Inget fel på tavlorna men den där jäkla släta ringen upplevs som alldeles för stor. Kronan ska jag inte ens nämna. Kanske att en räfflad ring gör det bättre?

Håller med om att proportionerna på 36:an är bättre... Har dock testat båda storlekarna live och jag upplever tyvärr den vanliga som lite liten på min arm...

//N

Tavlor måste man ju nästan jämföra IRL för att kunna fatta ett beslut om inte valet är vit/svart eller två andra helt olika tavlor.

Ja om jag inte minns helt fel så nämnde de på Rob E att en ny urtavla kostar ca 3,5k så skulle du ångra dig angående ditt val av urtavla eller tröttna på den så kostar det dig inte en förmögenhet.

Jag ångrar inte en sekund valet av urtavla och är tacksam att Spencer66 var min "wingman" och knuffade mig i rätt riktning så jag valde rätt. Vit urtavla med stavindex är inte direkt upphetsande och jag hade med stor sannolikhet tröttnat på den. Snyggaste tavlan med stavindex är ju annars lätt den blå. Även den svarta är rätt trevlig.

mV74xfK.jpg

Lycka till! ;)

Måste erkänna att det var din tråd som fick mig att få upp ögonen för denna tavla ;) Mycket fin klocka!!

//N

Tillbaka
Topp