• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beslutsångest- PAM670, 26320rosé eller 26470OR

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Ja men då är det kanske också onödigt att köpa en dyr klocka och då är hela vår hobby förstörd... Nej jag vidhåller att tillsammans med Jom kippur kalender är equation of time det coolaste komplikationen

EoT är grymt och lätt uppe i toppen, men Yom Kippur-kalender är verkligen komplikationernas moder :cigar::cigar:

Edit: jag repeterar; som svar på TS frågeställning - 670 alla dagar i veckan!
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Oew

keroro

Rolex
2-Faktor
@MaziK tyvärr det var bara en sketen 659. Liksom vem fan vill ha 50m WR och roseguld... Equation of time är bra mycket coolare! :D
20161109_142032.jpg
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Fördel AP: Sannolikt lättare att sälja när du tröttnar. Lär imponera mer på brudar i baren på Stureplan.
Nackdel: Vanlig och lite tråkig. (Känner 2-3 killar med rosé-gulds AP:s. Alla är gangsters.)

Fördel Panerai: Cool komplikation, ovanlig/unik.
Nackdel: Du uppfattar AP som stor, Panerai:en är större (Jag har själv en 47mm PAM, vilket är min favoritklocka. Den bärs som en 44mm ungefär). Panerai är mer inkognito (kan vara en fördel också, jag tycker det). Kan vara svårare att sälja efter.

Av de två hade jag nog valt Panerai:en. Den tickar alla nörd-boxar och jag är redan såld på Panerai som varumärke. Men när jag valde mellan två modeller inför köpet av min PAM00372 så kände jag i magen vilken jag egentligen ville ha. När jag tänkte på just 372:an så susade det till mer än alternativet. Och det var, 2,5 år efter - helt rätt beslut!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tar tacksamt emot fler reflektioner! :)
Du ställer ju frågan så..... ingen av modellerna får mig att hoppa högt. Jag vet att du gillar roséguld. Jag gillar mer den naturliga färgen på guld. AP är bara för mycket och kanske är det det du söker? Nej, det tror jag inte då du också trånar efter en komplikation och Panerai i kombination. Jag hade stört mig på datumet som är placerat 20 över, malplacerat och det skapar obalans. Det är förhållandevis få som kommenterat och givit stöd i tråden och jag undrat vad det kan bero på. Finns det fler modeller som du tänkt på men inte nämnt? I den här prisklassen finns det modeller som verkligen kan bli fina klassiker, men de flesta handlar mest om att sticka ut under en kort begränsad tid. Vad vill du känna för känsla och hur länge vill du att den ska hålla i sig?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det som talar för paneraien är tavlan alla dagar i veckan, sedan har jag aldrig testat en 47mm Panna tidigare. Men en stål klocka för så mycket stålar. Vad säger ni? Har hört att den bara tillverkats i 500x så det kanske kan vara värt det.
Notera att 500 ex är per år och inte för modellen totalt om jag tolkar Panerais hemsida rätt där den ligger under det vanliga Luminor 1950-sortimentet. Vore jag i dina kläder skulle jag kolla upp detta lite mer noggrant om det här med att den bara görs i 500 ex är viktigt.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Tar tacksamt emot fler reflektioner! :)
Som en del nämner ovan: tänka om?

Mina reflektioner.
APn du nämner tilltalar mig inte designmässigt. Lite lyx-tacky.
Paneraien är rätt obalanserad och plottrig för att vara en panerai. Sen tycker jag att eq. of time är en rätt töntig komplikation :)

Några uppslag på andra schyssta Panerai-refs runt din budget: PAM 530, PAM 511.

Hoppas du kommer överens med dig själv och hittar något du blir nöjd med!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ska du ha en AP är det definitivt en 26400 du ska ha, mkt snyggare än 42mm. Annars är ju equation of time sjukt coolt! Tänkte du köpa nytt? Annars kan jag tänka mig att den måste skickas iväg direkt för att bli inställd rätt.
IMG_4053.PNG

Juste ja, fanns det en budget? Men dem är väl till för att spräckas ändå.. :)
Kläm in en 26400ro.
26400RO.OO.A002CA.01_ZM_1.jpg

Jag instämmer i kören och vill gärna också slå ett slag för 26400RO om du kan tänka dig 44mm, den är fantastisk. Om det är för stort så är kör 26470OR, jag har själv sneglat lite på den :cool:
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
26470 om du ska ha AP ROO tror jag, den andra, 26400, är riktigt fräck men så himla stor? Blir kanske inte lika användbar... Riktigt bra också att de har keramik ist för gummiknapparna vilket kändes rätt billigt...
 
Topp