• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beslutsångest

Fridolfz

Basic
Hej alla!

Är ny här på klocksnack men följt diskussionerna länge! Se gärna min presentation i introtråden :)

Jag har haft en omega seamaster sedan 2008 och har nu bestämt mig för att köpa någon eller några nya klockor. De jag funderar på är JLC ultra master moon(ref: 136842) , panerai GMT 3 days (ref: PAM01537), sjöö sandström RS chronograph (ref: 011737) och rolex hulk (ref: 116610LV) . Som ni märker är det helt olika typer av klockor och som jag förstått det så är det kanske ingen idé att ens försöka köpa en rolex och allra minst en hulk från AD..

Det jag tänkte rådfråga er på klocksnack är vad ni har för erfarenheter av klockorna, är det värt att köpa begagnat och om ni har några andra intressanta alternativ till klockorna :)

Klockorna:

moon.jpg

PAM 01537.jpg
sjöö.png
hulk.jpg

Av dom du drog exempel på så skulle jag välja Pannan alla dagar i veckan! Utan konkurrens om du frågar mig!

pam-01537-jpg.1159131

1. Hulken är alldeles för dyr, kontra va du får för pengarna, visst om du kan få tag på den till listpris.

2. JLCn är trevlig, men den känns inte som en klocka man kan murvla omkring med, som dom andra, mer en kontorsklocka.

3. Och Sjöö Sandström är trevlig dessutom kul att den är svensk, men den slår inte Paneraien!

Senast ändrad:
Hej alla!

Är ny här på klocksnack men följt diskussionerna länge! Se gärna min presentation i introtråden :)

Jag har haft en omega seamaster sedan 2008 och har nu bestämt mig för att köpa någon eller några nya klockor. De jag funderar på är JLC ultra master moon(ref: 136842) , panerai GMT 3 days (ref: PAM01537), sjöö sandström RS chronograph (ref: 011737) och rolex hulk (ref: 116610LV) . Som ni märker är det helt olika typer av klockor och som jag förstått det så är det kanske ingen idé att ens försöka köpa en rolex och allra minst en hulk från AD..

Det jag tänkte rådfråga er på klocksnack är vad ni har för erfarenheter av klockorna, är det värt att köpa begagnat och om ni har några andra intressanta alternativ till klockorna :)

Klockorna:

moon.jpg

PAM 01537.jpg
sjöö.png
hulk.jpg

Jag skulle valt JLC. Det är ju en smakfråga, men personligen gillar jag JLCs långa tradition som urverkstillverkare, och då inte bara pt sig själv utan även åt bla PP, AP, VC, IWC mfl.

Pannan av dessa, sjukt nice med våffeltavla :) gillar hulken också men dom har stuckit alldeles för mycket i pris tycker jag.. men kan du få en till listpris lr nära så absolut!

Det rätt stor skillnad i inköpspris... Jag föredrar ädnå hulk trots att den är dyrast, den är den enda redo för bad och vatten.

Har haft exakt den Sjöö sandströmen du kikar på! Var väldigt nöjd med den och kan varmt rekomendera den. Tycker att SS har väldigt bra kvalite överlag och tycker att det är extra roligt att märket är svenskt. Det är bara att köra på:)

Tack för alla svar!
Klockorna fyller alla varsin funktion känns det som men som ni säger så är Hulken så väldigt dyr nu och verkar vara omöjligt att få tag på till list, men jag ska försöka iaf. Badmässigt så har jag ändå kvar min Omega seamaster 300m så det borde vara lugnt.

Tänker att JLCn kommer fungera perfekt som jobbklocka (kontor) och på finare tillställningar.

@Affe - Jag är väldigt sugen på paneraien, jag föll direkt för våffeltavlan och gillar funktionen med GMT. Har fått för mig att det är bra att ha när jag reser, hehe. På tal om GMT har du någon erfarenhet av GMT och hur användbart det är? Jag har aldrig haft den funktionen.

@Tomas Eriksson - Ja det är väldigt stor skillnad i inköpspris, allra helst om man köper Hulken på andrahandsmarknaden :p Anledningen till att jag även la till Sjöö Sandströmen är för att jag tycker det är roligt att det är ett svenskt märke och vet att det går att få riktigt bra rabatter på dem! Upp till 40% har jag hört och då tänker jag att det inte är en så stor investering för att få en klocka till att byta mellan.

@Elias.A - Härligt att höra! Hur kommer det sig att du inte har kvar den? Jag tycker den är väldigt snygg och sportig, men samtidigt diskret och man skulle utan vidare kunna köra den till kostym!

Prismässigt så har jag sett att man borde kunna komma ner under 60 för JLCn och runt 50 för Pannan om jag minns rätt. Ganska bra priser skulle jag säga!

Vad tror ni bra alternativ skulle kunna vara?

Jag tycker JLC är en smäckrare klocka än alla övriga alternativ på läder.

Så + 1 för JLC samt komplikationerna som medföljer.

(Hulken kan du glömma detta årtionde)

Tack för alla svar!
Klockorna fyller alla varsin funktion känns det som men som ni säger så är Hulken så väldigt dyr nu och verkar vara omöjligt att få tag på till list, men jag ska försöka iaf. Badmässigt så har jag ändå kvar min Omega seamaster 300m så det borde vara lugnt.

Tänker att JLCn kommer fungera perfekt som jobbklocka (kontor) och på finare tillställningar.

@Affe - Jag är väldigt sugen på paneraien, jag föll direkt för våffeltavlan och gillar funktionen med GMT. Har fått för mig att det är bra att ha när jag reser, hehe.

@Tomas Eriksson - Ja det är väldigt stor skillnad i inköpspris, allra helst om man köper Hulken på andrahandsmarknaden :p Anledningen till att jag även la till Sjöö Sandströmen är för att jag tycker det är roligt att det är ett svenskt märke och vet att det går att få riktigt bra rabatter på dem! Upp till 40% har jag hört och då tänker jag att det inte är en så stor investering för att få en klocka till att byta mellan.

@Elias.A - Härligt att höra! Hur kommer det sig att du inte har kvar den? Jag tycker den är väldigt snygg och sportig, men samtidigt diskret och man skulle utan vidare kunna köra den till kostym!

Prismässigt så har jag sett att man borde kunna komma ner under 60 för JLCn och runt 50 för Pannan om jag minns rätt. Ganska bra priser skulle jag säga!

Exakt! Den passar till nästan allt. Om jag hade haft hur mycket pengar som helst så skulle jag definitivt haft kvar den:) Den fick tyvärr lämna för att göra plats åt annat. Har dock en annan SS just nu, en chronolink som jag är väldigt nöjd med, den är också att rekomendera

Exakt! Den passar till nästan allt. Om jag hade haft hur mycket pengar som helst så skulle jag definitivt haft kvar den:) Den fick tyvärr lämna för att göra plats åt annat. Har dock en annan SS just nu, en chronolink som jag är väldigt nöjd med, den är också att rekomendera

Jag förstår! Chronolinken är väldigt snygg också! Jag tror ändå att jag väger mer mot Chronographen :)

Jag tycker JLC är en smäckrare klocka än alla övriga alternativ på läder.

Så + 1 för JLC samt komplikationerna som medföljer.

(Hulken kan du glömma detta årtionde)

Tack för input! Ja, man får väl vänta på nån stor krasch för att det ska finnas en sportslig chans att få tag i en Hulk!

Tack för alla svar!

@Affe - Jag är väldigt sugen på paneraien, jag föll direkt för våffeltavlan och gillar funktionen med GMT. Har fått för mig att det är bra att ha när jag reser, hehe. På tal om GMT har du någon erfarenhet av GMT och hur användbart det är? Jag har aldrig haft den funktionen.

Som sagt, roliga klockor alla fyra på sitt sätt, du kommer bli nöjd oavsett vilken du väljer tror jag! Jag gillar komplikationen GMT, den är/var till stor hjälp när jag var ute och reste i jobbet för ca 10 år sedan. Att kunna ha både den lokala tiden och tiden i Sverige var till stor hjälp för mig iaf. Helst där det kunde tids diffa +- 6-8 kanske 10 timmar ibland!

Av dom du drog exempel på så skulle jag välja Pannan alla dagar i veckan! Utan konkurrens om du frågar mig!

pam-01537-jpg.1159131

1. Hulken är alldeles för dyr, kontra va du får för pengarna, visst om du kan få tag på den till listpris.

2. JLCn är trevlig, men den känns inte som en klocka man kan murvla omkring med, som dom andra, mer en kontorsklocka.

3. Och Sjöö Sandström är trevlig dessutom kul att den är svensk, men den slår inte Paneraien!
Kloka ord min vän!

Hade det varit mitt val och mina pengar hade jag valt pannan. Har bara haft 112:an så en panna med fler komplikationer vore skoj.
Hulken är svårfångad för vettiga pengar och de andra är inte intressanta för mig.

Tillbaka
Topp