• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beställa klocka från tysk affär - vad ska jag tänka på?

Nissekatt

Breitling
Hej!

Jag har äntligen bestämt mig för att det är en Longine Hydroconquest som ska bli min första riktiga klocka! Problemet är att alla svenska sidor jag kollat (klockia, uret, watchonwatch) har leveranstider på 4-8 veckor vilket jag tycker känns lite överdrivet. Har kollat på chrono24 och hittat en tysk affär som har en i lager och kan skicka direkt men eftersom det handlar om väldigt mycket pengar för mig och eftersom jag bara nyligen börjat intressera mig för klockor och inte har någon vidare insyn än så känns det osäkert. Jag skulle därför behöva lite råd så jag slipper bli blåst!

Säljaren kallar sig Schnürle & Förster GbR och efter lite googlande verkar det som att detta är deras hemsida: http://www.zeit-momente.de/index.html

Har mailat dom och dom säger att man kan betala via banköverföring eller paypal (avgift på 32 euro då) samt att jag kan skicka tillbaka klockan inom 2 veckor om jag inte är nöjd. Frakten skulle gå på 23 euro.

Hur pass pålitligt tycker ni detta känns och är det en bra idé att beställa från utlandet? Och vad för frågor skulle ni rekommendera att jag ställer?

Tack!
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Drog en snabbgoogling och hittade denna tråd. http://uhrforum.de/erfahrungen-mit-www- ... eim-t55761

Att bedöma ett företag efter så lite som en positiv kommentar kanske möjligen är lite förhastat. Personen säger iaf att det var en trevlig kontakt med säljaren och att allt löpte smärtfritt samt leverans inom 24 h. Försökte kolla upp företaget men iom att det inte är ett GmbH eller AG kammade jag noll.

Och kom ihåg, jokes about german sausages are the wurst.
 

Nissekatt

Breitling
Andrew skrev:
Don't mention the war.

:lol:

Jaganata skrev:
Vilken ref är det du ska ha?

L3.644.4.96.6 Det är alltså denna annons jag kollar på: http://www.chrono24.se/longines/hydro-c ... tchTypes=U

Fryken skrev:
Drog en snabbgoogling och hittade denna tråd. http://uhrforum.de/erfahrungen-mit-www- ... eim-t55761

Att bedöma ett företag efter så lite som en positiv kommentar kanske möjligen är lite förhastat. Personen säger iaf att det var en trevlig kontakt med säljaren och att allt löpte smärtfritt samt leverans inom 24 h. Försökte kolla upp företaget men iom att det inte är ett GmbH eller AG kammade jag noll.

Och kom ihåg, jokes about german sausages are the wurst.
:D

Såg den tråden också under mitt letande och det är ju skönt att det iaf finns nått! Annars vad bör jag generellt tänka på? Har tyska handlare bra rykte eller finns det risk att man kan få en kopia? Om jag inte misstar mig så har väl paypal någon form av säkerhetspryl för köpare så antar att det är värt avgiften och köra paypal?
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Jag skulle nog känna mig rätt safe. Dessutom Trusted seller. Är man lite erfaren så brukar man märka rätt snabbt på hur mailkonversationen går om det känns bra eller ej. Hydroconquesten känns inte som en supervanlig modell att kopiera även om det säkert förekommer. Snyggt med blå!

Dock så är det kronografen som heter L3.644.4.96.6, det refnr som står i annonsen. Klockan i annonsen är nog en L3.642.4.96.6. Du kan ju fråga om det och se vad du får för respons.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Nissekatt skrev:
:D

Såg den tråden också under mitt letande och det är ju skönt att det iaf finns nått! Annars vad bör jag generellt tänka på? Har tyska handlare bra rykte eller finns det risk att man kan få en kopia? Om jag inte misstar mig så har väl paypal någon form av säkerhetspryl för köpare så antar att det är värt avgiften och köra paypal?

Har ingen koll på detta paypalskydd som folk pratar om.

Kolla om de använder sig av direct debit, isf har du 45 dagar på dig att returnera varan "no questions asked". Läs mer här under Germany: http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_debit

I övrigt är det lite svårt att dra en snabbanalys av tysk handlarseriositet. Sorry. :)
 

Nissekatt

Breitling
Jaganata skrev:
Jag skulle nog känna mig rätt safe. Dessutom Trusted seller. Är man lite erfaren så brukar man märka rätt snabbt på hur mailkonversationen går om det känns bra eller ej. Hydroconquesten känns inte som en supervanlig modell att kopiera även om det säkert förekommer. Snyggt med blå!

Dock så är det kronografen som heter L3.644.4.96.6, det refnr som står i annonsen. Klockan i annonsen är nog en L3.642.4.96.6. Du kan ju fråga om det och se vad du får för respons.

Mycket riktigt var det en L3.642.4.96.6, var ett skrivfel enligt säljaren.

Jag trodde att man bara gjorde kopior av lite dyrare märken som Rolex och Omega men har sett att det faktiskt finns kopior av Hydroconquest också. Dock verkar det inte vara så vanligt som sagt.

Detta är vad dom skrivit hittils i mail:

Hello Christian,

shipment to Sweden is 23€.
Payment is possible with bank transfer or Paypal. The PayPal fees are 32€.
The watch is in stock and will be sent immediately after receiving the payment.
The watch can be returned within two weeks. The insured shipment for the return is in the duty of the customer.

Kind regards
Marcel

Hello Christian,

the watch is in stock, yes.
I have corrected the reference number. We sell the watch on the photos for sure.
It was a typo.

The watch has the two year factory warranty counting as of the purchase date.

We sell watches on Chrono24 and eBay (ozzyo.) for almost ten years now only from authorized dealers from Europe.
All watches are new with warranty and all accessoires like purchased from the dealer in the shop.
As we do not have a shop to walk in we have low permanent costs and can offer the watches with a reasonable discount

Have a nice weekend
Marcel

Jag tror nog att jag kan känna mig rätt lugn men lite nojigt är det ändå. Klockor är helt ny mark för mig och jag har aldrig köpt något så dyrt över internet förut. :)
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Nissekatt skrev:
Jaganata skrev:
Jag skulle nog känna mig rätt safe. Dessutom Trusted seller. Är man lite erfaren så brukar man märka rätt snabbt på hur mailkonversationen går om det känns bra eller ej. Hydroconquesten känns inte som en supervanlig modell att kopiera även om det säkert förekommer. Snyggt med blå!

Dock så är det kronografen som heter L3.644.4.96.6, det refnr som står i annonsen. Klockan i annonsen är nog en L3.642.4.96.6. Du kan ju fråga om det och se vad du får för respons.

Mycket riktigt var det en L3.642.4.96.6, var ett skrivfel enligt säljaren.

Jag trodde att man bara gjorde kopior av lite dyrare märken som Rolex och Omega men har sett att det faktiskt finns kopior av Hydroconquest också. Dock verkar det inte vara så vanligt som sagt.

Detta är vad dom skrivit hittils i mail:

Hello Christian,

shipment to Sweden is 23€.
Payment is possible with bank transfer or Paypal. The PayPal fees are 32€.
The watch is in stock and will be sent immediately after receiving the payment.
The watch can be returned within two weeks. The insured shipment for the return is in the duty of the customer.

Kind regards
Marcel

Hello Christian,

the watch is in stock, yes.
I have corrected the reference number. We sell the watch on the photos for sure.
It was a typo.

The watch has the two year factory warranty counting as of the purchase date.

We sell watches on Chrono24 and eBay (ozzyo.) for almost ten years now only from authorized dealers from Europe.
All watches are new with warranty and all accessoires like purchased from the dealer in the shop.
As we do not have a shop to walk in we have low permanent costs and can offer the watches with a reasonable discount

Have a nice weekend
Marcel

Jag tror nog att jag kan känna mig rätt lugn men lite nojigt är det ändå. Klockor är helt ny mark för mig och jag har aldrig köpt något så dyrt över internet förut. :)

Ozzyo's feedback på eBay är ju flawless så är det dom så skulle jag känna mig helsäker. Jag minns min första tysklands-deal. En Marcello C Nettuno på eBay. Säljaren var helt ny, betalade via banköverföring. Satan vad nojjig jag var :-D Slutade dock lyckligt!
 

Nissekatt

Breitling
Tack så mycket för hjälpen allihopa! Har beställt den från honom nu, väntar bara på att pengarna ska komma in på mitt paypal-konto sen skickar jag dom raka vägen till Tyskland!

Har nån vecka av otåligt väntande att se fram emot nu! Bilder kommer sen!
 

Nissekatt

Breitling
Klockan kom idag!!!! Var riktigt jobbigt att sitta på föreläsningarna och vänta på att få springa till posten och hämta ut paketet. Ungefär som dagen innan julafton när man var liten, för jävligt!

Har hämtat den nu i alla fall och jag är riktigt nöjd! Trots att jag tycker den ser riktigt fin ut på bilderna så är den faktiskt ännu finare i verkligheten. Den blåa färgen är riktigt tjusig! Den är rätt mörk, i dunkelt ljus ser den nästan svart ut, vilket gör att den ger ett väldigt elegant och stilrent intryckt. Personligen tycker jag att om man är sugen på en blå så kan man gott välja den istället för svart även om man är orolig för att blått inte ska vara lika tidlöst och lättanpassat.

Om någon skulle fundera på att köpa en klocka via Schnürle & Förster så kan jag intyga att det inte är några konstigheter där. Allt gick jättesmidigt!

Tar och lägger upp några bilder också:

wp001292s.jpg


wp001274.jpg


Här är en bild tillsammans med klockan den ersätter. En gammal casio jag haft i drygt 10 år! Det var på tiden eller hur? Haha fan sjukt att jag gått runt med den gamla luffarklockan så länge, skäms nästan nu. ;)

wp001308.jpg
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Fy fa-an vad härligt! Grattis och kul att det gick vägen! Så, då är du över tröskeln. Nu vet du hur snabbt och enkelt det är att köpa klockor internationellt :-D Gäller bara att göra sin research ordentligt så brukar det gå vägen!

Och ja, det var fanemig på tiden att du byte ut det där åbäket. Ingen grann syn ;-)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Coolt! Grattis!

Ser fram emot fler bilder på den. Glöm inte att lägga in den i "blåa urtavlor"-tråden. :)

Och den där Casion kan vara bland det vidrigaste jag har sett. :lol:
 
Topp