• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beställa nytt glas billigt?

Kessler

Guld
2-Faktor
Kan man köpa ett nytt glas någonstans? Klockmaster vill ta 800kr för att byta glas men jag behöver bara glaset och måste inte vara original och jag gör jobbet. Vad kan ett glas kosta tro?

IMG_20190608_211357.jpg

Är sjukt ledsen för hade just den sjukaste oturen jag tror någon någonsin varit med om. Skulle ta bort en dammtuss och lyckades ta bort allt på klockan men så när jag rengjorde glaset med en tröja så lossnade glaset (?) och vände sig (eeh?) och fastnade på nåt sätt i boetten på fel håll. Så jävla sjukt och vill typ gråta men hoppas det ska gå att lösa enkelt och billigt då iaf.

Jag svarade på din andra inlägg om detta så kolla det men bara det att glaset kom ut så lätt tyder på att det inte var rätt glas till att börja med.

Lackade ur så mycket att jag skrev massa I vad som var fel tråd egentligen så lägger in inläggen här istället.

Omega brukar ganska ofta vara 31,6 . I en eller annan höjd. Omega glas är inte billiga. Trust me o know. Köpte ett nyligen och det kosta en rejäl slant. Vad är det för referens på klockan? Brukar stå i baklocket
Mm blir extra surt när det är en billigare klocka (tyvärr har den en viktig betydelse för mig) Särskilt då jag var nära att fixa allt själv men det lyckades vända sig på nåt vänster...

12555086 och 2839-6 är nummer jag hittar.

Edit: nej 2639-3 står det i baklocket.
Originalglasen är mycket dyra så nöj dig med ett vanligt armerat glas. Har ingen koll på diametern så det får du mäta och sedan beställer du tre glas där en är en storlek för stor, en för liten och en som är rätt. Så står det i böckerna. :)

Sternkreuz ATC borde passa.
https://www.cousinsuk.com/product/standard-chrome-ringed-glass-atc
Tack! Ska kolla där
Jag svarade på din andra inlägg om detta så kolla det men bara det att glaset kom ut så lätt tyder på att det inte var rätt glas till att börja med.
Mjo. Hur sitter glaset? Rakt på bara? Är det lim där? Skulle polera upp lite med tandkräm när jag ändå lossat boetten med glaset, sen skulle jag torka rent och då lossnade glaset från boetten.

Senast ändrad:
Men borde ju finnas annat alternativ än att köpa ett originalglas? Eller? Tänkte att jag går till stjärnurmakarna som är närmsta klockmakare för mig och tar bara med boetten och det trasiga plexit och frågar om de kan sätta dit ett nytt plexi? Då vet de ju inte ens om att det är Omega.

Lackade ur så mycket att jag skrev massa I vad som var fel tråd egentligen så lägger in inläggen här istället.

Mm blir extra surt när det är en billigare klocka (tyvärr har den en viktig betydelse för mig) Särskilt då jag var nära att fixa allt själv men det lyckades vända sig på nåt vänster...

12555086 och 2839-6 är nummer jag hittar.

Tack! Ska kolla där

Mjo. Hur sitter glaset? Rakt på bara? Är det lim där? Skulle polera upp lite med tandkräm när jag ändå lossat boetten med glaset, sen skulle jag torka rent och då lossnade glaset från boetten.
Om det är ett original glas som satt där så ska det vara en liten omega logga mitt i glaset, Du bör kunna se nåt av den även om glaset gått sönder. Btw fanns det nån innerring i glaset? Ser nämligen inte ut att vara ett original glas utan ett vanligt akryl . Det kan vara därför det lossna.
Ska kolla vad det sitter för glas i den. Det finns generic Omega glas på cousinsuk för nån 100:- Om det inte spelar nån roll om det är
Omega.

Det ska sitta ett PZ5005 glas i den. Det är 31.6 mm . Ett ganska lågt glas. Det har friktionring eller innerring. Du kan säkert montera ett ACT eller generic Omega glas.

Om det är ett original glas som satt där så ska det vara en liten omega logga mitt i glaset, Du bör kunna se nåt av den även om glaset gått sönder. Btw fanns det nån innerring i glaset? Ser nämligen inte ut att vara ett original glas utan ett vanligt akryl . Det kan vara därför det lossna.
Ska kolla vad det sitter för glas i den. Det finns generic Omega glas på cousinsuk för nån 100:- Om det inte spelar nån roll om det är
Omega.
Jag misstänkte det. Då var det inte original som satt på. Kan man kolla upp exakt vilken storlek det är om man har referensnumret? Kika gärna på det om du kan :) annars fortsätter jag googla. Har tyvärr inget bra att mäta med så det blir exakt.

Glaset sitter med friktion och på glas utan armerad ring kan man använda lim med det behövs sällan.
Aha okej! Går det att få dit glaset själv utan press?
Det ska sitta ett PZ5005 glas i den. Det är 31.6 mm . Ett ganska lågt glas. Det har friktionring eller innerring. Du kan säkert montera ett ACT eller generic Omega glas.
Stort tack! Jag lyckades mäta till 31mm ungefär så det borde vara rätt. Ska kolla om det finns att köpa billigt och hoppas jag kan få dit det själv? Edit: hittar inget när jag söker på det, mest massa grejer om nån 45mm Pulsar. Det här är en 36mm Omega haha. Aja ska kolla vidare och se om jag fattar.

Tusen tack för svaren allihop! Blir helt galen för jag gillar att fixa saker själv och var stolt över att ha fixat det men så hade jag sjuk otur.

Ett annat problem är att urverket inte sitter fast ordentligt nu :( Satt små grejer vid skruvarna varav den ena är borta. Förstår ungefär hur de ska sitta, får hoppas att jag klarar mig utan det då jag lär ha svårt att pilla dit det när det är så små grejer och har bara 1 av 2. Tror att det kommer sitta fast dugligt om jag får dit glaset.

Skriver igen då jag sökt runt lite. Får fram originalglaset efter det numret du skrev. Finns några på chrono24 att köpa t.ex. Men om jag inte ska ha original, ska jag ta ett 31,6mm då? Vad mer behöver jag veta? Tjocklek antar jag men kanske går att hitta i nån av annonserna. Vad betyder ACT?

Nu har jag lugnat ner mig lite. Om jag börjat pyssla med nåt själv vill jag avsluta det själv haha och nu känner jag att det verkar kunna gå vägen med er hjälp. Enda problemet är ju om jag pressar sönder ett nytt glas sen..

Visst är det mystigt hur delar bara försvinner! :pirate:

Oftast går det att bara trycka ner glaset med handkraft.
Haha nej.. Men det är små pluppar till skruvarna som jag antar pressar mot boetten. Inget som verkar superviktigt (hoppas jag iaf.) För känns inte som att det gör så jäkla stor skillnad. Lägger upp bild:

Skönt att det ska gå att fixa med handkraft!

Bilagor

• IMG_20190608_235612.jpg
    IMG_20190608_235612.jpg
    118.3 KB · Visningar: 1
Jodå. Du ska ha ett PZ5005 glas. Men funkar säkert med ett 31,6 act eller generic omega glas. Original glaset är dyrt .
Ok tack :) Vad är ACT? Hittar bara en enda annons på eBay men var inte mycket billigare än original från Omega.

Det skall finnas två skruvar du lossade i urverkets kant och under skruvarna sitter det sådana bleck och de går in i en skåra i boetten. Sök på bilder på Omega 2639-3 så hittar du en bild där du ser hur de sitter.
Okej får kolla. Men tror du en räcker?

ATC (Armoured Tension Chrome) heter glasen! :)

Du får helt enkelt testa med en och fungerar det så kan det vara men om inte så får vi hitta en ny åt dig.

Ok får prova. Annars köra utan om det går? Eller är det helt idiotiskt?

https://www.amazon.co.uk/31-6mm-crystal-repair-acrylic-plastic/dp/B018176R64 Den borde passa väl?
Nix, det där är ett vanligt plastglas och de måste vara lite bredare då de kläms in på plats, För att använda exakt storlek på dessa måste de limmas. Kanten på insidan boetten är även ganska bred och det kommer inte se så snyggt ut heller, utan hitta ett ATC glas

Dyrt men de finns på eBay.
https://www.ebay.co.uk/itm/Sternkre...hash=item1cbb16aece:m:mmO-6tTd5S83G2m0y19rNwQ

Senast ändrad:
Nix, det där är ett vanligt plastglas och de måste vara lite bredare då de kläms in på plats, För att använda exakt storlek på dessa måste de limmas. Kanten på insidan boetten är även ganska bred och det kommer inte se så snyggt ut heller.
Aha okej. Du verkar kunna rätt mycket mer än mig ;) Tips på en man kan köpa? Så jag inte beställer fel.

Hittade för övrigt andra blecket :)

Skrev jag ACT . Menar ATC . Kan kolla men tror inte jag har några glas i lager. Men säkert finns här nån som har ett 316 glas med kromad tension ring. Har ett par omega PZ5010 men vet inte om det är högre eller lägre. Kan kolla imorgon .

Det ska alltså sitta en metallring på insidan av glaset? Det gjorde det inte på det som satt på innan.

(Greppar efter halmstrån) Kanske var tur att det gick sönder då så jag får dit ett nytt som förhoppningsvis sitter bättre ;)

Faaaaaaaaan. Det är ju Franken :( Tror boetten som jag inte tror är original kommer vara för stor för glaset då det verkar som att boetten är lite för stor för tavlan. Nu vett fan vad man ska göra :(

Faaaaaaaaan. Det är ju Franken :( Tror boetten som jag inte tror är original kommer vara för stor för glaset då det verkar som att boetten är lite för stor för tavlan. Nu vett fan vad man ska göra :(
Lugn nu . Skulle tro att tavlan vilar på inner ringen . Har en likadan här . Och verket vilar på en kant . Tavelskarven syns om man inte har ett glas med innerring .

Lugn nu . Skulle tro att tavlan vilar på inner ringen . Har en likadan här . Och verket vilar på en kant . Tavelskarven syns om man inte har ett glas med innerring .
Okej håller hoppet uppe. Var några respekterade som skrev på ett annat forum att de trodde att boetten och tavlan inte kom från samma klocka.

Men kanske passar ändå och kan ju kanske vara så att att det kommer från samma klocka men att förra glaset var helt fel då den saknade innerring?

Har du lust att lägga upp bild på din? :) Jämfört med några andra och tror att visare plus lume (eller vad man kallar det som är var 5e min för) är franken.

Men hoppas på glaset då :)

@Martin Lovasz @rogart-63

Tack så mycket hörni! Glaset sitter på nu.

Dock fastnade det smuts inne trots att jag blåste osv. Så fick ta loss verket och ta bort det. Men nu får jag inte dit blecken. Hur sätter man på de enklast? Var lättare när glaset inte var på. Kan man sätta dit verket först och sen på med blecken eller måste man krångla dit de tillsammans med verket?

Nya glaset på :)
IMG_20190617_192407.jpg

Tillbaka
Topp