• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beställde nyss en Sjöö Sandströms och behöver tips

Er-nest

Breitling
Som rurbiken lyder har jag precis beställt en klocka från uretvintage. Klockan är en Sjöö Sandström UTC extreme limited. http://www.uretvintage.se/sjoo-sandstrom-utc-extreme-limited-pv-280006.html

Enligt beskrivningen verkar det vara bra skick på klockan. Jag valde att beställa hem den för att se om detta stämmer, eftersom de har öppetköp i 14 dagar. Vart extra sugen eftersom det är en limited edition.

Har läst en del skit om uretvintage på diverse forum men valde ändå att chansa då jag inte känner att jag har något att förlora. Har någon haft bra erfarenhet utav dom? Och vad tycker ni om priset på klockan om skicket stämmer överens med verkligheten?

Tacksam för svar!
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Välkommen till forumet!

Vet du när klockan är såld? Jag ser att boxen medföljer, men gör certifikatet också det? Blir lättare att säga något om priset med den infon. Om man väljer att värdesätta att modellen är limiterad så kan ju det vara ett argument för ett högre pris, men jag tycker de "vanliga" UTC Extreme är så pass snygga att en limiterad inte motiverar högre pris för mig.

Jag tycker nog att är priset högt, speciellt om certifikatet skulle vara borta! Klockan kommer på läderarmband. Jämför vi med gummiband på en UTC Extreme är listpris ca 35k (+5,7k för länk). Läderband borde väl gå att lösa till ungefär samma pris som gummi? Listpris behöver du inte betala om du är trevlig och diskuterar priset. Så om du inte är toksåld på den limiterade modellen så tycker jag att du skickar tillbaka den och går till AD och köper en Extreme antingen på gummi för säkerligen samma pengar eller några tusenlappar till på länk. Länken är f ö grym så den kommer du nog sakna om du bara har den på läder.

Edit: blev mitt 400 inlägg :D
 

Er-nest

Breitling
Certifikat medföljer enligt deras hemsida. Jag har tittat på den vanliga modellen och jag tycker inte alls att den är lika snygg, plus att urtavlan är mindre. Men som du säger så är det ett stort minus att stålarmbandet inte hänger med.

Tack för svaret hur som helst! Ska bli spännande att se skicket på klockan.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Certifikat medföljer enligt deras hemsida. Jag har tittat på den vanliga modellen och jag tycker inte alls att den är lika snygg, plus att urtavlan är mindre. Men som du säger så är det ett stort minus att stålarmbandet inte hänger med.

Tack för svaret hur som helst! Ska bli spännande att se skicket på klockan.
Vilken är mindre menar du?
@SjööSandström skriver 44.2 mm på sin sida och Uret 44 mm.
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Trevligt val av klocka! Sjöö & Sandström har många fina modeller och precis som du så började mitt sug på deras klockor med just UTC Extreme. Det var oxå pga intresset för denna modell som gjorde att jag hittade till detta eminenta forum.

Kan inte uttala mig om hur uretvintage är att handla från men kan bara instämma i att det är kul med en limiterad utgåva om man uppskattar sådant (vilket jag gör). Dock så är inte storleken på denna limiterade annorlunda än på en "vanlig" UTC Extreme vad jag känner till.

Annars om du är ute efter någon ovanliig modell så finns även denna (inte min annons):
https://klocksnack.se/threads/sjöö-sandström-utc-extreme-black-gold-ii.47274/

Lycka till med ditt köp! Ser fram emot bilder sen! :)

Edit: Torsten skrev före mig samma sak om storleken på UTC Extreme. :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Finns inte länkar att få tag på om man skulle vilja ha längre fram i tiden?

Jo, men länkar brukar vara larvigt dyra att köpa i efterhand, men skiljer oftast inte så mycket mellan länk och läder i nypris. Därför brukar tipset vara att köpa på länk, och komplettera med läder.

För övrigt en väldigt snygg klocka du har köpt! Jag kan dock inte uttala mig om priset.
 

Er-nest

Breitling
Jag hade fel om urtavlans storlek, ber om ursäkt.

Jag är ganska fixerad just på det här att det endast finns 50 stycken av dessa plus att klockan är otroligt snygg. Därför är jag villig att komplettera med ett länkarmband i efterhand trots att det inte är lönsamt. Om skicket på klockan är bra och alla papper stämmer så överväger jag att behålla den.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag hade fel om urtavlans storlek, ber om ursäkt.

Jag är ganska fixerad just på det här att det endast finns 50 stycken av dessa plus att klockan är otroligt snygg. Därför är jag villig att komplettera med ett länkarmband i efterhand trots att det inte är lönsamt. Om skicket på klockan är bra och alla papper stämmer så överväger jag att behålla den.

Låter bra. Man ska följa magen och hjärtat! :) Många av SS-klockorna delar länk. (Kan dock inte svära på hur det är med din modell). Det innebär att du kan köpa en begagnad SS ORC UTC - på länk - för ungefär samma pris som en ny länk. På så sätt får du både en länk till din klocka, och en rolig kompletterande klocka på köpet! :)
 

Er-nest

Breitling
Låter bra. Man ska följa magen och hjärtat! :) Många av SS-klockorna delar länk. (Kan dock inte svära på hur det är med din modell). Det innebär att du kan köpa en begagnad SS ORC UTC - på länk - för ungefär samma pris som en ny länk. På så sätt får du både en länk till din klocka, och en rolig kompletterande klocka på köpet! :)

Tackar så mycket för tipset!!
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Jag hade fel om urtavlans storlek, ber om ursäkt.

Jag är ganska fixerad just på det här att det endast finns 50 stycken av dessa plus att klockan är otroligt snygg. Därför är jag villig att komplettera med ett länkarmband i efterhand trots att det inte är lönsamt. Om skicket på klockan är bra och alla papper stämmer så överväger jag att behålla den.

Tycker precis som du att detta med limiterad utgåva är väldigt kul och jag tycker precis som @RobertD att du ska lita på din magkänsla! Det är en fantastiskt snygg klocka! Ser fram emot att få höra mer sen samt gärna se bilder på underverket! :)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Kul val. Det är en UTC White Diamond som troligen är tillverkad 2009. Hemligheten är just den lilla diamanten som sitter bredvid det limiterade numret på baksidan.
Naturligtvis motiverar just detta ett högre andrahandsvärde. Vad som sedan är rätt pris är omöjligt att säga och helt upp till köparen.
 

PCB

Audemars
Uretvintage är nog helt ok att handla ifrån,
Men tycker deras prissättning ofta är helt i det blå,,
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Länk kan du köpa till vid sidan av, tror jag. Cirkapris 5,7k men det är väl också diskuterbart. Kolla med AD!
Du verkar vara helt tagen av modellen och då tycker jag att priset är mindre viktigt! Huvudsaken man är nöjd. Marknadspris är en sak, men vill man verkligen ha och behålla något så vad gör några tusenlappar? Kolla bara så att servicebehov inte föreligger! Jag vet inte när SS sålde denna limiterade modell? Priset för en service är ca 7.000 kr.
 
Senast ändrad:

Er-nest

Breitling
Länk kan du köpa till vid sidan av, tror jag. Cirkapris 5,7k men det är väl också diskuterbart. Kolla med AD!
Du verkar vara helt tagen av modellen och då tycker jag att priset är mindre viktigt! Huvudsaken man är nöjd. Marknadspris är en sak, men vill man verkligen ha och behålla något så vad gör några tusenlappar? Kolla bara så att servicebehov inte föreligger! Jag vet inte när SS sålde denna limiterade modell? Priset för en service är ca 7.000 kr.

Jag läste att denna modell skapades 2009. Någon nämnde det tidigare i tråden också!

Är inte så insatt i serviceintervaller. Har läst att folk gör helt olika. Vissa servar vid behov och andra servar efter ett X antal år. Den "vanliga" servicen är väl byte av packningar och en allmän kontroll? Är det verkligen så dyrt om man inte ska reparera något?
 

Riley

Panerai
Jag har handlat en gång från Uretvintage med bra resultat.
Klockan var i lika bra/bättre skick än beskrivningen.
Här verkar det dock skifta rejält och en fyra i betyg verkar kunna vara allt från ny ur förpackning till daglig deskdiving på räfflat stenbord.
Leveranstiden kan tas med en nypa salt då min ändrades från 3-5 dagar till 3-4 veckor för att slutligen landa på 2 veckor.
Men allt som allt var jag nöjd med affären.
 

Er-nest

Breitling
Jag har handlat en gång från Uretvintage med bra resultat.
Klockan var i lika bra/bättre skick än beskrivningen.
Här verkar det dock skifta rejält och en fyra i betyg verkar kunna vara allt från ny ur förpackning till daglig deskdiving på räfflat stenbord.
Leveranstiden kan tas med en nypa salt då min ändrades från 3-5 dagar till 3-4 veckor för att slutligen landa på 2 veckor.
Men allt som allt var jag nöjd med affären.

Tack för svaret! Jag hittade faktiskt ingenting om leveranstider på deras hemsida. Men har hört från andra forum att det kan ta några veckor innan man får det man har beställt.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Jag läste att denna modell skapades 2009. Någon nämnde det tidigare i tråden också!

Är inte så insatt i serviceintervaller. Har läst att folk gör helt olika. Vissa servar vid behov och andra servar efter ett X antal år. Den "vanliga" servicen är väl byte av packningar och en allmän kontroll? Är det verkligen så dyrt om man inte ska reparera något?
Är den såld 2009 så är det nog dags för service nu. Visst, den kanske håller tiden fint och så, men är oljorna slut så kan något gå sönder och då blir det dyrare så att vänta med service lönar sig troligtvis inte. 4-6 år brukar många vänta mellan service, men visst kan det gå längre. Omegas co-axial verk ska fixa 10 år utan service, vilket vissa säger om Rolex också. Det där med service är en väl debatterad fråga på forumet och jag har inget bra svar :)
Dessvärre är det nog så dyrt. Såhär skriver Nymans ur där servicen kostar 7200 kr: "Service: Renovering av verk, fjäder/fjäderhus, packningar, krona, trycktest, rengöring av boett och länk."
 

Er-nest

Breitling
Är den såld 2009 så är det nog dags för service nu. Visst, den kanske håller tiden fint och så, men är oljorna slut så kan något gå sönder och då blir det dyrare så att vänta med service lönar sig troligtvis inte. 4-6 år brukar många vänta mellan service, men visst kan det gå längre. Omegas co-axial verk ska fixa 10 år utan service, vilket vissa säger om Rolex också. Det där med service är en väl debatterad fråga på forumet och jag har inget bra svar :)
Dessvärre är det nog så dyrt. Såhär skriver Nymans ur där servicen kostar 7200 kr: "Service: Renovering av verk, fjäder/fjäderhus, packningar, krona, trycktest, rengöring av boett och länk."

Min affär känns bara mindre och mindre lönsam :( Om jag ska serva den och köpa länkar slutar det med att jag betalar listpris för en begagnad klocka
 

Er-nest

Breitling
Jag skickade ett mail och frågade om de vet när klockan var servad senast.

"Vi har tyvärr inga uppgifter om service på denna klocka. Den är däremot testad och går bra nu, annars skulle
vi aldrig sälja den utan att göra service först."

Jag vet inte riktigt hur mycket jag vågar lita på det här. Men om vi förutsätter att de har kontrollerat klockan, då borde de väl även sett över oljorna etc. ?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Min affär känns bara mindre och mindre lönsam :( Om jag ska serva den och köpa länkar slutar det med att jag betalar listpris för en begagnad klocka

Som sagt, att komplettera med länk i efterhand är oftast ett kostsamt projekt. Särskilt till mindre märken där man i princip aldrig ser begagnade länkar till salu.

Servicen är dock vad det är. En klocka som är 6-7 år gammal och aldrig har servats måste servas relativt omgående om man inte vill riskera skador och ännu dyrare serviceräkning. Det är något man får räkna in i priset.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag skickade ett mail och frågade om de vet när klockan var servad senast.

"Vi har tyvärr inga uppgifter om service på denna klocka. Den är däremot testad och går bra nu, annars skulle
vi aldrig sälja den utan att göra service först."

Jag vet inte riktigt hur mycket jag vågar lita på det här. Men om vi förutsätter att de har kontrollerat klockan, då borde de väl även sett över oljorna etc. ?

Den gamla hederliga devisen här är "inget servicekvitto = inte servad". De har på sin höjd mätt den i en timegrapher. Men då skulle jag säga att "inget timegrapher-papper = inte testad". Utan då har de nog bara kollat att den inte tappar tid och att gångreserven är okej, eller något sånt. Men som sagt, utan kvitto/intyg; räkna med att den är oservad.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Jag skickade ett mail och frågade om de vet när klockan var servad senast.

"Vi har tyvärr inga uppgifter om service på denna klocka. Den är däremot testad och går bra nu, annars skulle
vi aldrig sälja den utan att göra service först."

Jag vet inte riktigt hur mycket jag vågar lita på det här. Men om vi förutsätter att de har kontrollerat klockan, då borde de väl även sett över oljorna etc. ?

Hmm... "Utan att göra service först" låter inte rätt i mina öron. De har tittat, inte gjort någon service. Ruckat på sin höjd, men ingen service. Jag litar inte på säljare som vill ha att 6-7 år gamla klockor inte skulle behöva en service. Utgå från att den behöver service om du köper den så slipper du bli besviken om en urmakare hos AD rekommenderar det omgående.

Du bör fråga dig om du är så tagen av klockan att du är beredd att betala lika mycket som för en ny hos AD? Är det den modellen och inget annat så får det kosta, annars finns det ju "bättre" affärer om du förstår hur jag menar :)
 

Spincini

Rolex
2-Faktor
Hade aldrig förutsatt att de kollat över oljorna. Istället får du nog tyvärr räkna med service om ett år eller två.
Många säljer sina klockor när service närmar sig.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Klocka, 27k + service, 7k + länk, 4-5 är ungefär 38-40k.
Du får en ny hos AD på länk för betydligt mindre än så.
 

Er-nest

Breitling
Klocka, 27k + service, 7k + länk, 4-5 är ungefär 38-40k.
Du får en ny hos AD på länk för betydligt mindre än så.
Precis min tanke! Det blir inte en bra affär. Klockan är grymt snygg och jag kommer antagligen inte få tag på en sådan igen. Men jag får nog sansa mig och vänta på något som känns mer "rätt".
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Precis min tanke! Det blir inte en bra affär. Klockan är grymt snygg och jag kommer antagligen inte få tag på en sådan igen. Men jag får nog sansa mig och vänta på något som känns mer "rätt".
Precis. Du får inte igen pengarna på långa vägar om du säljer. Kanske drygt hälften.
Handlar man med "hjärtat" så får det kosta, men det måste kännas helt rätt, annars väntar man.

Förövrigt så vill jag tacka alla som har svarat på mina frågor och försett mig med information. Ett jäkla bra välkomnande till forumet :)
Varsågod! Alltid kul att hjälpa till så folk gör så bra affärer som möjligt.
Är det modellen du är sugen på kan du säkert få tag i en begagnad på forumet till en slant du säkert mer eller mindre får igen vid försäljning!
Skaffa 20 inlägg och börja fiska i köp-avdelningen :)
 
Topp