• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beställt klocka , priset gått upp 20%

Har beställt en klocka av AD och lagt handpenning .
Beställning gjordes under början av 2022 och handpenning las . Sedan dess har priserna på klockan ökat med ca 18 %.
Skulle vilja höra era tankar kring detta . Skall säljpriset gälla när beställningen gjordes och man "låste" affären med handpenningen eller skall priset vara det som gäller när den levereras . Klockan kostar idag ca 150k och handpenningen som las var ca 10% . Det är fortfarande oklar leveranstid på den.

Har beställt en klocka av AD och lagt handpenning .
Beställning gjordes under början av 2022 och handpenning las . Sedan dess har priserna på klockan ökat med ca 18 %.
Skulle vilja höra era tankar kring detta . Skall säljpriset gälla när beställningen gjordes och man "låste" affären med handpenningen eller skall priset vara det som gäller när den levereras . Klockan kostar idag ca 150k och handpenningen som las var ca 10% . Det är fortfarande oklar leveranstid på den.
I min värld hade handpenning inneburit att det är priset när man lägger den som gäller vid affär om inget annat har avtalats. Men när det gäller klockhandlare verkar det vara lite hela havet stormar kring vad som gäller och inte.

Över lag känns hela konstruktionen med att ta emot handpenning på en vara som ska levereras någon gång i en diffus framtid på lika diffusa villkor rätt märklig. Men är det säljarens marknad så är det - antar jag.

Den relevanta frågan är väl vad butiken säger? De får ju ingen faktura förrän klockan anländer så nya priset är ju mest logiskt. Schysstast är dock att ge motsvarande rabatt.

Håller med, dock är det väl så att på en populär modell betalar hellre säkert butiken tillbaka handpenningen om det står x antal kunder i kö för att köpa den direkt för nya priset än sälja den 18% billigare.

Jag gissar man tyvärr får betala vad den kostar idag inte när handpenning lades om inte annat avtalats.

När första prishöjningen kom (ett år sen och 3 månader efter beställning.) ringde jag och frågade . Då sa AD att originalpriset gäller eftersom jag lämnat handpenning. Dock var prishöjningen bara 7% då. Efter det har det varit 2 prishöjningar till på totalt ca 18 %. Är.lite fundersam om AD kommer hålla det dom sagt.

Hur ser avtalet ut när du betalade handpenningen? Jag har sett avtal där det stod att vid ev prishöjning så gäller det nya priset...

I min värld hade handpenning inneburit att det är priset när man lägger den som gäller vid affär om inget annat har avtalats. Men när det gäller klockhandlare verkar det vara lite hela havet stormar kring vad som gäller och inte.

Över lag känns hela konstruktionen med att ta emot handpenning på en vara som ska levereras någon gång i en diffus framtid på lika diffusa villkor rätt märklig. Men är det säljarens marknad så är det - antar jag.
Problemet är väl att det inte finns något skrivet kontrakt på vad som gäller. Om jag te x lagt handpenning på en bostad hade det varit tydligt i skrift vilket totalbelopp som avsågs och vad som gäller.
Men jag vill minnas att de flesta Sthlm's AD iaf har en ganska tydlig och uttalad policy på att det är butikspris vid leverans som gäller.

Problemet är väl att det inte finns något skrivet kontrakt på vad som gäller. Om jag te x lagt handpenning på en bostad hade det varit tydligt i skrift vilket totalbelopp som avsågs och vad som gäller.
Men jag vill minnas att de flesta Sthlm's AD iaf har en ganska tydlig och uttalad policy på att det är butikspris vid leverans som gäller.
Ja, det brukar vara det som är problemet när det blir tjafs om handpenningar - och att det inte finns någon egentlig lagstiftning att falla tillbaka på. Har man sagt/skrivit/ropat ut på torget vilka villkor som ska gälla så är det inga konstigheter mer än eventuella svårigheter att bevisa det i efterhand.

I detta fall förstod jag OP så att det var överenskommet muntligen att priset som gällde när handpenningen lades var det som skulle gälla vid leverans, även om det möjligen gjordes upp först efter den första prishöjningen. Eventuella problem uppstår först den dagen handlaren har råkat glömma detta och det inte finns något som styrker det utöver OPs minne av saken.

Som jag nämnde faller det sig naturligt i min värld att handpenning läggs när affären görs upp - och sedan fungerar som säkerhet för kostnader som uppstår om köparen inte fullföljer, men att villkoren är avtalade redan då. Visst kan de villkoren vara att priset ska vara vad det råkar vara den dagen varan levereras och att leveransdatum ska vara närhelst säljaren råkar komma över varan - men i sammanhang utanför nischen eftertraktade klockor framstår den typen av villkor som ganska vanskliga från köparens perspektiv.

Det låter ju jättebra att ADs generellt är tydliga med att detta är villkoren som gäller så att även köparen är införstådd med det, vän av ordning hade rekommenderat dokumentation men jag har ett humm om hur kinkigt det verkar vara att köpa somliga klockor så jag har full förståelse för att man inte vill konstra i onödan och riskera att framstå som en krånglig kund.

TL;DR - jag fattar att det är så, jag tycker bara att det är ett onödigt osäkert sätt att göra affärer.

Det låter ju jättebra att ADs generellt är tydliga med att detta är villkoren som gäller så att även köparen är införstådd med det, vän av ordning hade rekommenderat dokumentation men jag har ett humm om hur kinkigt det verkar vara att köpa somliga klockor så jag har full förståelse för att man inte vill konstra i onödan och riskera att framstå som en krånglig kund.
Instämmer helt. Sedan tror jag inte man behöver vara en jobbig kund för att man vill få till ett tydligt avtal för att undvika missförstånd. Däremot är det nog viktigt att acceptera om AD säger att det är priset vid leverans som gäller. 🙂

Fattar inte varför AD tar handpenning öht. Handpenning är främst för att säljaren ska ha en garant för sina omkostnader ifall köparen backar ur men att ta handpenning för en vara som inte går att beställa eller få leveransbesked på är ju äckligt.
I teorin borde marknaden till slut bli mättat på klockor, jag hoppas det sker snart.

Fattar inte varför AD tar handpenning öht. Handpenning är främst för att säljaren ska ha en garant för sina omkostnader ifall köparen backar ur men att ta handpenning för en vara som inte går att beställa eller få leveransbesked på är ju äckligt.
I teorin borde marknaden till slut bli mättat på klockor, jag hoppas det sker snart.
Precis. Handpenning på en TAG för 200 papp som de aldrig kommer sälja till någon annan är vettigt, för random Rolex är det bara onödigt.

Har skrivit detta tidigare.

Om ingenting står I köpeskontraktet mer än summa erlagd samt vara som avses så är det ur köparens synpunkt svårt att hävda vilket pris som skall gälla.
Det som gällde vid avtalets ingång eller det som gäller vid leverans.

Om det däremot fins ett pris med I avtalet så gäller detta vid leverans om inte säljaren kan påvisa att denne haft merkostnader pga tex ökade inköpskostnader.
Däremot så kan denne inte enbart hänvisa till ökat listpris. Varan kan ju ha köpts in till gamla priset,legat I lager etc.

Jag har själv en gång varit med om samma sak.
Handpeng lagd. Avtal skrivet där tidpunkt för leverans och pris framgick.

Vid leverans hade listpris ökat med ca 60000kr vilket man försökte få med hänvisning till just detta.
Men då ovanstående diskuterats så såldes varan för det pris som gällde vid avtalets ingång utan något gnäll.

Konsumentköplagen är väl den lag som reglerar köp mellan privatperson näringsdkare för den som vill läsa på vad som gäller.

Men.....Har säljaren alla trumf på hand så kan ju denne föreslå att återbetala handpengen om kunden upplevs som krånglig.
Huruvida man då kan tvinga fram en leverans ändå blir nästa huvudbry

Gratis lån på obestämd tid är väl jättebra?

Jag vill också kunna låna miljoner till nollränta.
Det vill nog du med om du kunde

Finns inget avtal . Bara kvitto med betalning och ordernummer
Står inte priset på ordern så finns inget pris avtalat. Då vill jag påstå att dom har rätt att ta vilket pris dom vill upp till gällande prislista vid leveranstillfället.

När första prishöjningen kom (ett år sen och 3 månader efter beställning.) ringde jag och frågade . Då sa AD att originalpriset gäller eftersom jag lämnat handpenning. Dock var prishöjningen bara 7% då. Efter det har det varit 2 prishöjningar till på totalt ca 18 %. Är.lite fundersam om AD kommer hålla det dom sagt.
Ett sånt svar vore väldigt bra att ha fått skriftligt på, typ per mail. Tyvärr är det väl så att olika anställda kan ge olika svar. Den som svarade när du ringde kan ha slutat när det är dags för leverans. Du kanske inte heller noterade vem som svarade när du ringde?

Precis. Handpenning på en TAG för 200 papp som de aldrig kommer sälja till någon annan är vettigt, för random Rolex är det bara onödigt.
Visst är det så att random Rolex säljer dom bara vidare till näste på listan eller efter något dygn i montern men jag förstår tanken då det begränsar kölistorna. Behöver du inte betala något så skriver du upp dig hos så många AD du bara kan men handpenning betalar du inte hos mer än en.

Hej!
Fast det är ju inte riktigt samma sak va?
Att ta handpenning på någonting som man inte kan leverera är ju bluffmakeri och rent ocker!
Nej självklart ska ju butiken leverera,iallafall I tanken.

Men.....I praktiken kan de ju ta handpeng av 100kunder med löfte om leverans någongång I framtiden.
Och därigenom förstärka sin kassa räntefritt.

Och tröttnar kunden på väntan......
RobE påstår sig inte återbetala om kunden hoppar av....

Vad som gäller angående det slutliga priset beror lite på vad som avtalats samt om det finns ett skriftligt avtal. Finns inget skriftligt avtal skulle jag vilja påstå att konsumenten har trumf på hand. Men som man brukar säga, det är en sak att ha rätt men en helt annan sak att få rätt.

Nej självklart ska ju butiken leverera,iallafall I tanken.

Men.....I praktiken kan de ju ta handpeng av 100kunder med löfte om leverans någongång I framtiden.
Och därigenom förstärka sin kassa räntefritt.

Och tröttnar kunden på väntan......
RobE påstår sig inte återbetala om kunden hoppar av....
I bland kan man nog tycka att folk får skylla sig själva. Det är bedrövligt att etablerade näringsidkare beter sig på det här viset men man får väl samtidigt tänka till även som kund. Skulle jag casha in en handpenning på typ 20k skulle jag allt se till att få en skriftlig deadline för leveransen samt villka vilkor som gäller för affären och kan jag inte få det så skulle jag nog vänligen be dom köra upp affären i rö##en..

I bland kan man nog tycka att folk får skylla sig själva. Det är bedrövligt att etablerade näringsidkare beter sig på det här viset men man får väl samtidigt tänka till även som kund. Skulle jag casha in en handpenning på typ 20k skulle jag allt se till att få en skriftlig deadline för leveransen samt villka vilkor som gäller för affären och kan jag inte få det så skulle jag nog vänligen be dom köra upp affären i rö##en..
Där tycker du&jag helt lika.

Trevlig Fredagkväll (även om det stockholmska vädret suger)

Är ändå förvånad över att det inte skrivs nån form av avtal när man hostar upp en handpenning på 10-15 tusen, borde ligga i både säljaren och köparens intresse kan man tycka att ha ordning och reda på saken?

Tycker också det är märkligt att det inte skrivs tydligare avtal och att seriösa handlare bara tar betalt utan krav på vare sig leverans eller pris. Om jag lägger en handpenning, så vill jag ju veta vad det är jag har lagt en handpenning för. Ganska rimligt ändå.

Uppdatering .
Klockan har kommit
Klockan kostar idag ca 160k
När den beställdes kostade den ca 130k
Butiken släpper sen för 140k ,och då får jag ett extra armband som kostar några tusenlappar utan kostnad .
Jag är först i Sverige med denna klocka tydligen i just den kombinationen enligt AD .
Jag är ganska nöjd med det , vad tycker ni andra ?

Uppdatering .
Klockan har kommit
Butiken släpper sen för 140k ,och då får jag ett extra armband som kostar några tusenlappar utan kostnad .
Jag är först i Sverige med denna klocka tydligen i just den kombinationen enligt AD .
Personligen tycker jag det är fel utifrån att du betalat handpenning om X procent för pris Y, men sen betalar pris Z

Edit: uppenbarligen höll inte AD sitt löfte om att du skulle betala det avtalade priset

Uppdatering .
Klockan har kommit
Är det denna? Fett värt det.
catalogshot_1_m.jpg

Tillbaka
Topp