• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zingo

Rolex
Snart (2016) ska man kunna betala i butiken (i vissa länder) via sin klocka, dock en Swatch, som är kopplad till Visakortet.
När kommer man kunna betala elektroniskt med en Rolex?:rolleyes:

http://digital.di.se/artikel/swatch-och-visa-lanserar-klockbetalningar
aqnbvff.jpg
 

M.U

Rolex
Det är väl kul! Nyskapande för människan framåt! Men skulle aldrig vid mitt sinnesfulla bruka använda mig av detta..
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Haha.. Ser framför mig hur 17åringen på Ica kollar förskräckt på en när man börjar trycka klockan mot kortterminalen med armen i en olustig vinkel och säga att "jag kan vist betala med min klocka!!"
 

Hugii

Audemars
Radiovågor.... gammal och osäkert teknik. Men säkert älskad av handel då det går super "snabbt". :)
I övrigt är det superbra teknik om man delar tvättstuga med sina grannar, och så långt kan jag sträcka mig. :)
Det finns till och med appar (till android) som kan läsa av RFID-kort.

 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Får de bara till en öppen internationell standard så att inte alla behöver vallas in i äppel-trädgården så fungerar det för mig. Men jag misstänker att stora krafter vill dra åt annat håll så det blir väl som vanligt lite hattande fram och tillbaka mellan teknologier innan en tar över.
Är väl mer så att när Apple gör det så händer det.
Finns ju exempel på sådant förut, operatörerna började inte köra ut data-paket i större skala till abonnemangen innan iPhone släpptes. Köpa appar till mobilen, visst det fanns några futtiga försök, men långt från den skalan som AppStore har visat vägen för. Videosamtal hade funnits länge, men ingen använde det mer än att visa att det funkar förrän Apple visade upp FaceTime. Osv.
Handlar inte om att vara först, det handlar om att göra det på rätt sätt, och det har Apple mästrat.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Är väl mer så att när Apple gör det så händer det.
Finns ju exempel på sådant förut, operatörerna började inte köra ut data-paket i större skala till abonnemangen innan iPhone släpptes. Köpa appar till mobilen, visst det fanns några futtiga försök, men långt från den skalan som AppStore har visat vägen för. Videosamtal hade funnits länge, men ingen använde det mer än att visa att det funkar förrän Apple visade upp FaceTime. Osv.
Handlar inte om att vara först, det handlar om att göra det på rätt sätt, och det har Apple mästrat.
Jo, förvisso. Apple är bra på att få användarna att göra sådant som de inte visste att de ville/behövde göra innan. Speciellt när de gör saker inom sitt egna ekosystem. I det fallet när det gäller betalningar så måste de interagera med andra typer av system (finansiella). Ägarna av dessa system (och befintliga användare) tror jag vill se den teknik som har/får störst spridning. Om inte Apple tillåter icke-Apple produkter att använda tekniken (till rimlig kostnad eller gratis) så kommer det inte att slå stort om det finns annan teknik som sprider sig mer (om än långsammare). Jag kan inget om Googles variant men jag misstänker att de är en av de stora konkurrenterna.

Den närmsta jämförelsen jag kan komma att tänka på är FireWire vs. USB. FW var bättre än USB (i alla fall i början) men det är USB som har fått den stora spridningen utanför Apple-trädgården.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jo, förvisso. Apple är bra på att få användarna att göra sådant som de inte visste att de ville/behövde göra innan. Speciellt när de gör saker inom sitt egna ekosystem. I det fallet när det gäller betalningar så måste de interagera med andra typer av system (finansiella). Ägarna av dessa system (och befintliga användare) tror jag vill se den teknik som har/får störst spridning. Om inte Apple tillåter icke-Apple produkter att använda tekniken (till rimlig kostnad eller gratis) så kommer det inte att slå stort om det finns annan teknik som sprider sig mer (om än långsammare). Jag kan inget om Googles variant men jag misstänker att de är en av de stora konkurrenterna.

Den närmsta jämförelsen jag kan komma att tänka på är FireWire vs. USB. FW var bättre än USB (i alla fall i början) men det är USB som har fått den stora spridningen utanför Apple-trädgården.
https://support.apple.com/en-us/HT204916
Något säger mig att bankerna står på kö för att få komma igång med Apple Pay så fort Apple ger grönt ljus för landet.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
https://support.apple.com/en-us/HT204916
Något säger mig att bankerna står på kö för att få komma igång med Apple Pay så fort Apple ger grönt ljus för landet.
Efter lite googling så verkar det inte vara så stor skillnad mellan Apple och Android Pay. Däremot så håller jag fast vid min åsikt att om inte Apple tillåter Apple Pay på icke-Apple enheter så kommer de inte att bli ledande inom denna genre.

Själv har jag ett ICA-kort som numera tydligen kör trådlöst. :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Efter lite googling så verkar det inte vara så stor skillnad mellan Apple och Android Pay. Däremot så håller jag fast vid min åsikt att om inte Apple tillåter Apple Pay på icke-Apple enheter så kommer de inte att bli ledande inom denna genre.

Själv har jag ett ICA-kort som numera tydligen kör trådlöst. :)
Apple kommer aldrig låta andra enheter än Apple-enheter använda Apple Pay för att betala. Att ta emot betalning kommer det så klart finnas alternativ för.
ICA-kortet har väl RFID-chip?
 
Topp