• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Betydelsen av bekväma klockor

En tanke från en annan tråd i Lifestyle-delen.
@Affe skrev nåt om attityd eller liknande. Rakhet skrev en annan.
Jag tror du har ett exempel ovan, på hur andra upplever det som uttrycks.
Skrattretande: nedvärderande? Otvivelaktigt, ja!
Kan det kanske vara så att somliga av de som tyckt just att dykarur med finjusteringsmöjligheter "on the fly", inte har provat just små tunna ur på läder? Skulle tro det. Det är säkert som du skriver, att dessa är skönare, men har man inte provat finns ju inte den referensen. Så då får man väl ta det man har, helt enkelt.
Bara en reflektion...
Är det dykaruren som blir nedvärderade? Kanske, det tycker jag de kan tåla då de är så tuffa.

Känslan av skinn är subpar till länk, oavsett hur nätt och tunt ditt dressur är.
Finner det helt orimligt, låter som du är ute efter något annat än komfort? Eller rättare sagt har en annan måttstock. För mig är ett bekvämt ur ett ur som man glömmer av att man bär.

IMG_0678.JPG
Finner det helt orimligt, låter som du är ute efter något annat än komfort? Eller rättare sagt har en annan måttstock. För mig är ett bekvämt ur ett ur som man glömmer av att man bär.
Jag antar att smaken är olika, som vanligt. Men jag kan inte säga annat än att den bekvämaste klockan jag äger är en Seiko 5 (submarinerinspirerad ref SNZF17K1) på Colareb. Glömmer bort att den sitter där, trots att det inte är ett dressur. Känslan av Länk håller jag med @Nicbex om att den är överlägsen, men skönast är nog ändå läder/skinn. Smaksak som sagt.

Länk är skönt och har som du säkert vet en ypperlig ledningsförmåga av värme. Länk håller sig dessutom fräsch i en oändlighet med enkel rengöring från och till. Skinn å sin sida blir varmt och svettigt och sunkigt med tiden. Det går aldrig att justera en läderrem på samma fina sätt som en länk heller, om man nu inte vill stansa nya hål. Har man väldigt känslig hud kanske det är obekvämt med stål, det vet jag ingenting om, men jag återvänder alltid tämligen fort till länken efter att jag vid svaga tillfällen bytt till läder/gummi. Vi får hoppas att jag trivs med läder till den Black Bay Dark jag beställt dock, tyckte det blev "too much PVD" med svart länk.

Självklart känns ju ett tunt dressur mycket mindre, mindre närvaro, men det betyder ju inte nödvändigtvis att det är den känslan man önskar :)

Tycker det helt beror på hur många klockor man roterar mellan. Jag som sällan bär samma klocka mer än en dag (ibland inte ens en hel dag) kan ha ett par som inte är jättebekväma men som jag ändå gillar. Hade det däremot varit en klocka som skulle bäras dag ut och dag in hade det varit en helt annan sak.

Sen är det få saker som är bekvämare en små nätta dressare på mjuka läderband. Har aldrig burit något på länk som är i närheten.

Länk är skönt och har som du säkert vet en ypperlig ledningsförmåga av värme. Länk håller sig dessutom fräsch i en oändlighet med enkel rengöring från och till. Skinn å sin sida blir varmt och svettigt och sunkigt med tiden. Det går aldrig att justera en läderrem på samma fina sätt som en länk heller, om man nu inte vill stansa nya hål. Har man väldigt känslig hud kanske det är obekvämt med stål, det vet jag ingenting om, men jag återvänder alltid tämligen fort till länken efter att jag vid svaga tillfällen bytt till läder/gummi. Vi får hoppas att jag trivs med läder till den Black Bay Dark jag beställt dock, tyckte det blev "too much PVD" med svart länk.

Självklart känns ju ett tunt dressur mycket mindre, mindre närvaro, men det betyder ju inte nödvändigtvis att det är den känslan man önskar :)
Har full förståelse för att man föredrar länk, både för känslan och utseende. Har dock svårt att se hur de kan vara bekvämare, snällare mot handleden, än läder. Iaf enligt min specifikation.

Tex ploprofen sitter bekvämt på min handled med mesh. Detta mest tack vare att det relativt stora spännen klistrar mot huden så den inte rör sig så mycket. Detta krävs i min värld då den är så tung. Den är dock långt ifrån att vara lika bekväm som min 4 mm tjovka Santos på skinnband.

För övrigt röstar jag alltid på titan när det gäller komfort. Min genom tiderna skönaste var SBGA127.

...Titan är ett fantastiskt behagligt material om man ska ha metallänk.
Jag kan i princip bara använda klockor i titan, stål blir jag direkt känslig av och måste ta av mig. Så frågan är om syftet är att ha den mest bekväma klockan som (knappt) känns att man har på armen, då blir ju slutsatsen att den mest bekväma är att inte ha någon alls (?) vilket vi givetvis inte är ute efter. Läder är skönare än titanlänk enligt mig, gummi funkar bra om det inte är för styvt och tjockt. Läder mest bekvämt för det formar sig efter handledens form efter ett tag IMHO.

Ser att det är en gammal tråd men man kan väl försöka återuppväcka. Och bekvämlighet är A och O, om det här hade varit ett skoforum hade det varit mycket mer fokus på bekvämligheten. För egen del förstår jag inte hur länkar överhuvudtaget kan göras utan mikrojusteringar, försöker hitta en bra damklocka till min tjej och väldigt många fina, men så har dom inte mikrojusteringarna.... Och materialen: varför inte mer i titan som är så oerhört mkt skönare än stål. Och så storleken: varför så hög procentandel 38mm+, jag vill ha 34-37

Tillbaka
Topp