• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ska beställa ny tjänstebil och står i valet och kvalet mellan MB E220d SE-edition med AMG Sky-paket och vinterpaket eller BMW 520d Business Connected edition med M-sportpaket och vinterpaket. Förmånsvärdet hamnar ganska likvärdigt men får lite bättre rabatt på mercan så det blir billigare leasingavgift. Vad hade ni valt och vad har jag missat i utrustning som inte får missas?

Skulle gå på BMW men tror att Mercedes är snäppet bättre i ljudkomforten, tydligen bränts 100tals miljoner i utvecklingskostnader från MB för att få deras bilar att ha ännu bättre ljudkomfort

Ska beställa ny tjänstebil och står i valet och kvalet mellan MB E220d SE-edition med AMG Sky-paket och vinterpaket eller BMW 520d Business Connected edition med M-sportpaket och vinterpaket. Förmånsvärdet hamnar ganska likvärdigt men får lite bättre rabatt på mercan så det blir billigare leasingavgift. Vad hade ni valt och vad har jag missat i utrustning som inte får missas?

Mercan som bil är riktigt trevlig, (design, komfort och rapp styrkänsla) men jag tyckte inte dieselmotorn var så "refined". Där kommer nog BMWn vara trevligare. Mercan är klart mer elegant i min bok. BMWn är det lite "sportig farsa" över, så det beror nog i slutändan på vilken look du är ute efter samt hur viktig len gång är för dig.

Stog bakom denna skapelse när jag kom tillbaka till min egen, så underbart vacker !!

Tydligen 254hk 0-100 6,6sec från -89 enl carinfo, habegär!!!

Ingen aning om prisbild, någon som har bra koll??

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

En B6 3.5, det är godis det. Riktigt ovanliga och riktigt coola. De har dragit iväg duktigt i pris de senaste åren. Faktum är att jag inte minns vad det begärdes för den jag senast såg till försäljning på Blocket. Troligen 280-300 och det kan ha varit ett par år sedan. De är nog klart dyrare nu. Undrar hur många av de få 2.8 och senare 3.5 som såldes nya i Sverige som fortfarande är kvar i landet?

Skulle gå på BMW men tror att Mercedes är snäppet bättre i ljudkomforten, tydligen bränts 100tals miljoner i utvecklingskostnader från MB för att få deras bilar att ha ännu bättre ljudkomfort

Mercan som bil är riktigt trevlig, (design, komfort och rapp styrkänsla) men jag tyckte inte dieselmotorn var så "refined". Där kommer nog BMWn vara trevligare. Mercan är klart mer elegant i min bok. BMWn är det lite "sportig farsa" över, så det beror nog i slutändan på vilken look du är ute efter samt hur viktig len gång är för dig.

Känns som 2 rätt jämbördiga bilar men tycker nog att jag får lite mer för pengarna i Mercan dels p.g.a. av mycket utrustning i SE-edition utförandet och dels får jag bra mycket mer i rabatt på den så lutar nog åt den. Är det nåt mer än SE, AMG-Sky, vinterpaket och Burmester surround system man bör plocka med för att känna sig helnöjd :D

En B6 3.5, det är godis det. Riktigt ovanliga och riktigt coola. De har dragit iväg duktigt i pris de senaste åren. Faktum är att jag inte minns vad det begärdes för den jag senast såg till försäljning på Blocket. Troligen 280-300 och det kan ha varit ett par år sedan. De är nog klart dyrare nu. Undrar hur många av de få 2.8 och senare 3.5 som såldes nya i Sverige som fortfarande är kvar i landet?

Ah så pass, jäkligt läcker var den alla fall. Granskade den i detalj på nära håll och inte mkt till skavanker, -89 lär ju den varit rena raketen:)

Jag har haft en Jaguar S Type, inte R V8 som denna, utan vanliga 3 liters V6. Otroligt bekväm bil, skön att köra om än automatlådan var lite väl hackig ibland. Min var från 2002 och hade en massa småfel hela tiden, men det hör liksom lite till. Mot slutet började diverse varninslampor lysa såpass frekvent att jag uppgraderade till en XF.

Tack för svar!! Känner dock att driftsäkert är ett måste då det tycks luta åt studier en tid framöver!

Kör i nuläget en S3 från 08 och känner att jag skulle vilja prova på något annat.
Jag är ute efter något med hyfsad effekt och hyfsat driftsäkert, jag har kikat på följande modeller:
BMW 330i e92
BMW 335i e92
BMW Z4 3.0si
BMW 135i
Audi rs4 b7(?)
Audi s4 B8
Audi TTS
Audi s5.

Jag gillar inte att generalisera men jag har lite trust issues mot BMW med några år på nacken. Tänker mig en bil som gärna får ligga under 200k. Hit me up!

Kör i nuläget en S3 från 08 och känner att jag skulle vilja prova på något annat.
Jag är ute efter något med hyfsad effekt och hyfsat driftsäkert, jag har kikat på följande modeller:
BMW 330i e92
BMW 335i e92
BMW Z4 3.0si
BMW 135i
Audi rs4 b7(?)
Audi s4 B8
Audi TTS
Audi s5.

Jag gillar inte att generalisera men jag har lite trust issues mot BMW med några år på nacken. Tänker mig en bil som gärna får ligga under 200k. Hit me up!
RS4an ligger på en annan planet kostnadsmässigt än de övriga vad gäller delar, service och försäkring. De övriga är ju relativt "normala" bilar ändå. Jag har främst kört BMW och haft Z4 och E91 och de har varit tämligen vettiga driftskostnadsmässigt. Vad gäller 335 så får du se upp så att tidigare ägare inte trimmat skiten ur bilen främst. 330 e92 har den berömda N53 motorn med rätt många fel. Z4 har den äldre N52 med något färre typfel. Z4 funkar överraskande bra för 2 personer, helt ok bagage eftersom cabben fälls i utrymmet framför bagaget bakom nackstöden. Inga problem att åka med komplett helgpackning för 2 personer.

RS4an ligger på en annan planet kostnadsmässigt än de övriga vad gäller delar, service och försäkring. De övriga är ju relativt "normala" bilar ändå. Jag har främst kört BMW och haft Z4 och E91 och de har varit tämligen vettiga driftskostnadsmässigt. Vad gäller 335 så får du se upp så att tidigare ägare inte trimmat skiten ur bilen främst. 330 e92 har den berömda N53 motorn med rätt många fel. Z4 har den äldre N52 med något färre typfel. Z4 funkar överraskande bra för 2 personer, helt ok bagage eftersom cabben fälls i utrymmet framför bagaget bakom nackstöden. Inga problem att åka med komplett helgpackning för 2 personer.

Grymt! Tack för vettigt svar.
Jag hittade en skaplig premie på rs4 men som du skriver så sticker det iväg ordentligt där saker börjar behöva bytas och därför känns den inte helt aktuell.

Z4 verkar ju ändå hyfsat lämplig? Skulle bli coupe ifall jag slutade upp med den eftersom jag förmodligen kommer köra den hela året.
BMW m135i - några tankar där? Den verkar gå riktigt bra och behöver nödvändigtvis inte bli mycket dyrare än runt tvåhundringen, kan dock uppfattas en smula trist utseendemässigt?

Grymt! Tack för vettigt svar.
Jag hittade en skaplig premie på rs4 men som du skriver så sticker det iväg ordentligt där saker börjar behöva bytas och därför känns den inte helt aktuell.

Z4 verkar ju ändå hyfsat lämplig? Skulle bli coupe ifall jag slutade upp med den eftersom jag förmodligen kommer köra den hela året.
BMW m135i - några tankar där? Den verkar gå riktigt bra och behöver nödvändigtvis inte bli mycket dyrare än runt tvåhundringen, kan dock uppfattas en smula trist utseendemässigt?
Finns hardtop även till cabben, jag körde min vintertid. Ingen optimal vinterbil direkt men det funkar. Skulle själv aldrig valt coupén, den är intressant nog inte nämnvärt rymligare varesig i kupé eller bagage och jag tycker man tappar mycket av poängen med bilen om man inte kan fälla taket. Men det är främst en personlig åsikt. M135 har jag ingen egen erfarenhet av. De flesta verkar väl nöjda?

Det antyds i bilden (om inte annat av Mickey T's-en) att du kör lite rakt fram då och då. Får man se lite bilder eller spec?
Den har en 440 med en Lunati kam som lyfter 507 och lite preppad 727, så inget våldsamt.
Har minimalt med småfix kvar och borde ha den regbesiktigad inom ett par veckor.
Tänkte ha den som en weekend warrior på strippen i Malmö:)

Den har en 440 med en Lunati kam som lyfter 507 och lite preppad 727, så inget våldsamt.
Har minimalt med småfix kvar och borde ha den regbesiktigad inom ett par veckor.
Tänkte ha den som en weekend warrior på strippen i Malmö:)
Kul!
Har du några traction bars, stegar eller annat kul i hjulupphängningen?

Kul!
Har du några traction bars, stegar eller annat kul i hjulupphängningen?
Original just nu men jag kommer beställa CalTracs till nästa säsong.
Har precis fått smidda axlar från Moser och ny klump till bakaxeln med spole och 4.10 utväxling
Känner några som kör banracing och har förstått att det är riktigt roligt, för min del räcker det med att köra rakt fram för att jag ska flina som en dåre:D

Finns hardtop även till cabben, jag körde min vintertid. Ingen optimal vinterbil direkt men det funkar. Skulle själv aldrig valt coupén, den är intressant nog inte nämnvärt rymligare varesig i kupé eller bagage och jag tycker man tappar mycket av poängen med bilen om man inte kan fälla taket. Men det är främst en personlig åsikt. M135 har jag ingen egen erfarenhet av. De flesta verkar väl nöjda?
Tack! Jo m135 verkar har fått extremt bra betyg. Mycket "drivers car" över den känns det som. Tror inte jag är helt kompis med designen riktigt ännu dock.

Z4 faller nog bort efter att jag tagit mitt förnuft till fånga. Lika snabbt tappade jag förnuftet och ska idag kika på en rs4. Vi får se :)

Börjar starkt fundera på att vid snart 32 års ålder skaffa körkort.
Vad tycker panelen är en bra första bil för nån som inte är en omogen 18-åring? Behöver inte vara praktisk, men gärna kul, lite udda, men bra kvalitet.
Har sneglat lite mot Mazda Miata av tidigare årgångar. Vill gärna ha nåt litet och sportigt. Mini?

Börjar starkt fundera på att vid snart 32 års ålder skaffa körkort.
Vad tycker panelen är en bra första bil för nån som inte är en omogen 18-åring? Behöver inte vara praktisk, men gärna kul, lite udda, men bra kvalitet.
Har sneglat lite mot Mazda Miata av tidigare årgångar. Vill gärna ha nåt litet och sportigt. Mini?
Miata är knappt större än en ordinär gympasko. Det går nästan inte föreställa sig hur liten den är om man bara sett den på bild. Skulle inte rekommendera den om du är längre än 175cm. Annars har den fördelen att vara kul att köra men billig i drift. En rätt ovanlig kombo annars. Senaste generationen är ju riktigt kul med fällbart tak. Kan man njuta året runt.

Mini - tja det är väl inget fel på bilen egentligen förutom att den är dyr, trång, bullrig och opraktisk. ;) Själv står jag inte ut med utseendet heller men det är personlig fråga.

Tillbaka
Topp