• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Visst är den rå och ball! Riktigt häftig motor också. Det var så jäkla coolt att Audi o BMW valde att sätta två stora V10or under huven på dom bilarna. Men som körentusiast är just understyrningen en av anledningarna till att jag inte kan se mig köra en (sportig) Audi. Tror jag aldrig hört om en Audi som visar på överstyrdhet vid gränsen.
Fast är denna understyrning något du kommer lida av såvida du inte kör bana? :)
 
Du hinner ju skicka ett SMS innan den växlat också. Sen är vikten och fyrhjulsdriften jämförbart med Hitlers pansarvagnar.
Haha du är kvar på den gamla
Rs6an hör jag :D
Jag syftade på Audis bilar överlag :)
med tanke på att @Bjoerlin76 skrev ”Men som körentusiast är just understyrningen en av anledningarna till att jag inte kan se mig köra en (sportig) Audi. ”
 
  • Like
Reactions: par
Haha du är kvar på den gamla
Rs6an hör jag :D
Jag syftade på Audis bilar överlag :)
med tanke på att @Bjoerlin76 skrev ”Men som körentusiast är just understyrningen en av anledningarna till att jag inte kan se mig köra en (sportig) Audi. ”

Sorry! Men då frågar vi @Norrlänningen vilken bil som är bäst och så får han bestämma. :D
 
Fast är denna understyrning något du kommer lida av såvida du inte kör bana? :)
Njae, möjligen men inte nödvändigtvis, så visst har du en poäng i det, förutsatt att vi pratar torrt väglag för på vintern blir det säkerligen mer tydligt. Men de har uppenbarligen en annan filosofi till hur bilar ska bete sig än vad jag har. Såg en några år gammal recension av RS3 med Chris Harris. Då körde han visserligen på bana när det blev som tydligast men herrejösses vad den understyrde. När han inte trodde att den kunde understyra mer så gjorde den just det. Den graden av understyrningen gäller nog inte alla Audi men det helt klart en tydlig trend.
 
Senast ändrad:
Hur är det, går det att fimpa ESPn i moderna bilar, finns väl bilar som har ”race-mode” på den?
Eller är jag helt ute och cyklar?
Rätt många standardbilar stänger inte av ESP helt.
Beroende på hur stort ingrepp dom gör går det ju att sladda ändå då det tillåts en del men man kan inte köra lika yvigt som helt utan.
Särskilt förställ blir svårare, verkar som att systemen tillåter mer när man håller fullgas.
Flytet påverkas iaf negativt.
Hur sånt funkar på asfaltbana har jag ingen aning om men jag gissar på ej optimalt. Vilket väl är syftet. Tillsammans med understyrda settings.
 
Jag har nada koll på lite mer race-anpassade bilar, så här kanske jag lär mig något?
Jobbade med hojar förut, väldigt mycket R-hoj.
Ungefär hälgten av kunderna var förgrymmade för att all elektronik inte gick att stänga av, för "de kunde minnsann köra ordentligt". Jag brukade kontra med att de kanske kunde ha kurs för Rossi och grabbarna, eftersom de behöver elektroniken.
Med andra ord, lite stöd är bra att ha, oavsett hur duktig man är. På en modern R-hoj är elektroniken dessutom så finstämd, så är det korrekt justerat för den körning man gör så märks knappt ingreppet, man ser bara lanporna blinka till.
Hur är det på bilfronten?
Är elektroniken ett bra hjälpmedel, eller mest i vägen? Jag tänker att en hel skock med ingenjörer har slitit i veckor för att kunden ska kunna köra fortare och bättre, varför ska man inte använda deras kompetens?
 
Jag har nada koll på lite mer race-anpassade bilar, så här kanske jag lär mig något?
Jobbade med hojar förut, väldigt mycket R-hoj.
Ungefär hälgten av kunderna var förgrymmade för att all elektronik inte gick att stänga av, för "de kunde minnsann köra ordentligt". Jag brukade kontra med att de kanske kunde ha kurs för Rossi och grabbarna, eftersom de behöver elektroniken.
Med andra ord, lite stöd är bra att ha, oavsett hur duktig man är. På en modern R-hoj är elektroniken dessutom så finstämd, så är det korrekt justerat för den körning man gör så märks knappt ingreppet, man ser bara lanporna blinka till.
Hur är det på bilfronten?
Är elektroniken ett bra hjälpmedel, eller mest i vägen? Jag tänker att en hel skock med ingenjörer har slitit i veckor för att kunden ska kunna köra fortare och bättre, varför ska man inte använda deras kompetens?

Tänker personligen att för en del handlar det inte om att kapa millisekunder på banan eller att kunna köra fortast möjligt på landsvägen, utan om att känna att det är en själv som har den stora kontrollen/ansvaret över bilen och dess gränser. Den lite råare känslan som nog i mångas fall skapar mer känsla/adrenalin I körningen, även om en inte har en chans mot diverse teknikunder.

Bara min tanke
 
Är det någon som har några tankar kring prissättningen på Volvos nya modeller?

Vill jag köpa en BMW med hybridmotor är 530e ett logiskt val, innan tillval gör den mig 455.000kr fattigare. Rimligt, med tanke på att en Passat kostar 399.000. Volvo S90? 670.000kr.

Nu tror jag inte att den säljs längre men X5 hybrid kostade runt 650.000, Volvo XC90 hybrid startar på 820.000!

Vad håller de på med? Det enda vettiga argumentet till att de inte gör helt fel, är att deras leveranstider är enorma, så uppenbarligen är marknaden villig att betala de pengarna men det känns ändå helt vansinnigt.
 
Är det någon som har några tankar kring prissättningen på Volvos nya modeller?

Vill jag köpa en BMW med hybridmotor är 530e ett logiskt val, innan tillval gör den mig 455.000kr fattigare. Rimligt, med tanke på att en Passat kostar 399.000. Volvo S90? 670.000kr.

Nu tror jag inte att den säljs längre men X5 hybrid kostade runt 650.000, Volvo XC90 hybrid startar på 820.000!

Vad håller de på med? Det enda vettiga argumentet till att de inte gör helt fel, är att deras leveranstider är enorma, så uppenbarligen är marknaden villig att betala de pengarna men det känns ändå helt vansinnigt.

För att inte tala om kupebullret i typ alla nyare Volvo. Jag har provat v90 och xc90 och dom är jättehemska när det kommer till buller.
 
Hur är det på bilfronten?
Är elektroniken ett bra hjälpmedel, eller mest i vägen? Jag tänker att en hel skock med ingenjörer har slitit i veckor för att kunden ska kunna köra fortare och bättre, varför ska man inte använda deras kompetens?
Jag kan inte tala för supersportbilar som verkligen är gjorda för att smiska bana (eller riktiga sportbilar för den delen heller) men min vid det här laget hyfsat omoderna Golf GTI, årsm. 2010, var hjälpsystemen värdelösa på. Gick inte att stänga av antisladd helt och inte heller något "sportläge". Den var dessutom hyperkänslig. Räckte att man kom med lite attack i en böj på landsväg så bröt den in och bromsade, hade aldrig gått att köra bana med den utan att dra säkringen.
 
Visst är den rå och ball! Riktigt häftig motor också. Det var så jäkla coolt att Audi o BMW valde att sätta två stora V10or under huven på dom bilarna. Men som körentusiast är just understyrningen en av anledningarna till att jag inte kan se mig köra en (sportig) Audi. Tror jag aldrig hört om en Audi som visar på överstyrdhet vid gränsen.

Jag håller helt med. Drivning bak och överstyrningstendenser är att föredra.

Men det är rätt överskattat i en vardagssläde to be honest. Man åker rätt sällan ’på gränsen’ och att glida runt på ställ på vintern är rätt tröttsamt (går iof sjukt bra med alla Quattrobilar jag kört). Att kunna ta sig bort från ICA-parkeringen när det är oplogat är viktigare i det verkliga livet.
 
För att inte tala om kupebullret i typ alla nyare Volvo. Jag har provat v90 och xc90 och dom är jättehemska när det kommer till buller.
Jättehemska vet jag inte om de är men de är säkert bullrigare än motsvarande BMW, jag har kört en del i båda V90 och XC90, på jämn väg upplevs de som ganska tysta även om jag då har kommit från VW, kommer man från en ny BMW är intrycket säkert ett helt annat.

Men de kommer nog justera prissättningen framöver, de har ju bäddat för det genom att bara sälja hybriderna med de mer omfattande utrustningspaketen. När efterfrågan minskar får de väl börja saluföra lägre specade versioner. Vi har två XC60 på företaget jag är anställd (varav en körs av oss) men nu har vi fattat beslutet att inte köpa fler, de är för dyra helt enkelt, svårt att motivera över 700.000 för en Volvo när motsvarande BMW kostar under 500.000 och VW ännu mindre.
 
Jag håller helt med. Drivning bak och överstyrningstendenser är att föredra.

Men det är rätt överskattat i en vardagssläde to be honest. Man åker rätt sällan ’på gränsen’ och att glida runt på ställ på vintern är rätt tröttsamt (går iof sjukt bra med alla Quattrobilar jag kört). Att kunna ta sig bort från ICA-parkeringen när det är oplogat är viktigare i det verkliga livet.
I en osportig vardagssläde så är det överskattat ja, men de har fortfarande en enligt mig tråkig filosofi när det gäller köregenskaper vilket gör mig helt avtänd. I synnerhet när det gäller deras sportigare varianter. Sen har jag andra erfarenheter av Audi på vinterväglag - fick köra TTS på snö och is och det var riktigt kämpigt att få den på ställ över huvud taget. Men kan tänka mig att andra Audis är lite bättre då TTS delar VWs system (?). A4an som man också kunde prova skulle vara bättre då den har Audis Quattro.
 
Senast ändrad:
I en osportig vardagssläde så är det överskattat ja, men de har fortfarande en enligt mig tråkig filosofi när det gäller köregenskaper vilket gör mig helt avtänd. I synnerhet när det gäller deras sportigare varianter. Sen har jag andra erfarenheter av Audi på vinterväglag - fick köra TTS på snö och is och det var riktigt kämpigt att få den på ställ över huvud taget. Men kan tänka mig att andra Audis är lite bättre då TTS delar VWs system (?). A4an som man också kunde prova skulle vara bättre då den har Audis Quattro.

Det är ju ett säkerhetänk från tillverkarnas sida att bygga in understyrning.

En riktigt ’tail happy’ bil, med mycket pulver, är det i ärlighetens namn rätt få förare som är kompetenta att hantera just ’på gränsen’.

Då är understyrning en tidig varningssignal som gör att man märker av, tidigt, att man börjar närma sig gränsen.

Jag hade en rätt extrem, mittmotorbil, och även där fick man jobba rätt mycket för att bygga bort den inducerade understyrningen.

Och ja, Quattro är helt annorlunda, har en VW just nu och den är typ omöjlig, på riktigt, att köra på ställ.
 
Det är ju ett säkerhetänk från tillverkarnas sida att bygga in understyrning.

En riktigt ’tail happy’ bil, med mycket pulver, är det i ärlighetens namn rätt få förare som är kompetenta att hantera just ’på gränsen’.

Då är understyrning en tidig varningssignal som gör att man märker av, tidigt, att man börjar närma sig gränsen.

Jag hade en rätt extrem, mittmotorbil, och även där fick man jobba rätt mycket för att bygga bort den inducerade understyrningen.

Och ja, Quattro är helt annorlunda, har en VW just nu och den är typ omöjlig, på riktigt, att köra på ställ.
Ja visst kan det vara ett säkerhetstänk, även om jag inte tror att det är hela anledningen åtminstone när det gäller deras prestandabilar. Men även om det är det så gör det inte saken bättre. Då är det också ett filosofitänk jag tycker är tråkigt på den typen av bilar.

Men men, skitsamma. Ville egentligen inte säga mer än att det är en anledning till att jag har svårt att dras till Audi.
 
Senast ändrad:
Är det någon som har några tankar kring prissättningen på Volvos nya modeller?

Vill jag köpa en BMW med hybridmotor är 530e ett logiskt val, innan tillval gör den mig 455.000kr fattigare. Rimligt, med tanke på att en Passat kostar 399.000. Volvo S90? 670.000kr.

Nu tror jag inte att den säljs längre men X5 hybrid kostade runt 650.000, Volvo XC90 hybrid startar på 820.000!

Vad håller de på med? Det enda vettiga argumentet till att de inte gör helt fel, är att deras leveranstider är enorma, så uppenbarligen är marknaden villig att betala de pengarna men det känns ändå helt vansinnigt.
Leveranstiden är knepig på Volvo. Dom prioriterar olika marknader därför är det lång kö. Q1-Q2 var norden och Sverige prio pga nya skatten. Q3-4 kommer övriga marknader vara prio. Även nya V60 har behövts pumpas ut så andra modeller fått vänta. V60, V90cc, V90, Xc60 och Xc90 byggs på ett och samma band. Då blir det knepigt att pumpa ut bilar.
 
Tillbaka
Topp