Sjukt OT, men det roliga är ju att det inte är skinnet som luktar utan parfym man tillsätter.
Haha! Det visste jag inte. Ja, mig lurade de iaf.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Sjukt OT, men det roliga är ju att det inte är skinnet som luktar utan parfym man tillsätter.
Maximalt rattutslag och skräck i blicken!Motorn sitter längst ut på Pinocchios näsa. Klart du kommer att köra av vägen med den.![]()
Fast är denna understyrning något du kommer lida av såvida du inte kör bana?Visst är den rå och ball! Riktigt häftig motor också. Det var så jäkla coolt att Audi o BMW valde att sätta två stora V10or under huven på dom bilarna. Men som körentusiast är just understyrningen en av anledningarna till att jag inte kan se mig köra en (sportig) Audi. Tror jag aldrig hört om en Audi som visar på överstyrdhet vid gränsen.
Finns att köpa hos de som sysslar med bilrecond!Sjukt OT, men det roliga är ju att det inte är skinnet som luktar utan parfym man tillsätter.
Vänsterbroms?Maximalt rattutslag och skräck i blicken!![]()
Fast är denna understyrning något du kommer lida av såvida du inte kör bana?![]()
Haha du är kvar på den gamlaDu hinner ju skicka ett SMS innan den växlat också. Sen är vikten och fyrhjulsdriften jämförbart med Hitlers pansarvagnar.
Haha du är kvar på den gamla
Rs6an hör jag
Jag syftade på Audis bilar överlag
med tanke på att @Bjoerlin76 skrev ”Men som körentusiast är just understyrningen en av anledningarna till att jag inte kan se mig köra en (sportig) Audi. ”
Bromsa för lastväxel är ju en sak men att vänsterbromsa under fullgas som i en gammal v4a är väl inget som går i särskilt många moderna bilar?Vänsterbroms?
Skitsvårt men askul!![]()
Sorry! Men då frågar vi @Norrlänningen vilken bil som är bäst och så får han bestämma.![]()
Njae, möjligen men inte nödvändigtvis, så visst har du en poäng i det, förutsatt att vi pratar torrt väglag för på vintern blir det säkerligen mer tydligt. Men de har uppenbarligen en annan filosofi till hur bilar ska bete sig än vad jag har. Såg en några år gammal recension av RS3 med Chris Harris. Då körde han visserligen på bana när det blev som tydligast men herrejösses vad den understyrde. När han inte trodde att den kunde understyra mer så gjorde den just det. Den graden av understyrningen gäller nog inte alla Audi men det helt klart en tydlig trend.Fast är denna understyrning något du kommer lida av såvida du inte kör bana?![]()
Hur är det, går det att fimpa ESPn i moderna bilar, finns väl bilar som har ”race-mode” på den?Bromsa för lastväxel är ju en sak men att vänsterbromsa under fullgas som i en gammal v4a är väl inget som går i särskilt många moderna bilar?
Ja vissa bilar har ju en eller flera grader av ESP men det vanligaste är av/påHur är det, går det att fimpa ESPn i moderna bilar, finns väl bilar som har ”race-mode” på den?
Eller är jag helt ute och cyklar?
Rätt många standardbilar stänger inte av ESP helt.Hur är det, går det att fimpa ESPn i moderna bilar, finns väl bilar som har ”race-mode” på den?
Eller är jag helt ute och cyklar?
Jag har nada koll på lite mer race-anpassade bilar, så här kanske jag lär mig något?
Jobbade med hojar förut, väldigt mycket R-hoj.
Ungefär hälgten av kunderna var förgrymmade för att all elektronik inte gick att stänga av, för "de kunde minnsann köra ordentligt". Jag brukade kontra med att de kanske kunde ha kurs för Rossi och grabbarna, eftersom de behöver elektroniken.
Med andra ord, lite stöd är bra att ha, oavsett hur duktig man är. På en modern R-hoj är elektroniken dessutom så finstämd, så är det korrekt justerat för den körning man gör så märks knappt ingreppet, man ser bara lanporna blinka till.
Hur är det på bilfronten?
Är elektroniken ett bra hjälpmedel, eller mest i vägen? Jag tänker att en hel skock med ingenjörer har slitit i veckor för att kunden ska kunna köra fortare och bättre, varför ska man inte använda deras kompetens?
Är det någon som har några tankar kring prissättningen på Volvos nya modeller?
Vill jag köpa en BMW med hybridmotor är 530e ett logiskt val, innan tillval gör den mig 455.000kr fattigare. Rimligt, med tanke på att en Passat kostar 399.000. Volvo S90? 670.000kr.
Nu tror jag inte att den säljs längre men X5 hybrid kostade runt 650.000, Volvo XC90 hybrid startar på 820.000!
Vad håller de på med? Det enda vettiga argumentet till att de inte gör helt fel, är att deras leveranstider är enorma, så uppenbarligen är marknaden villig att betala de pengarna men det känns ändå helt vansinnigt.
Jag kan inte tala för supersportbilar som verkligen är gjorda för att smiska bana (eller riktiga sportbilar för den delen heller) men min vid det här laget hyfsat omoderna Golf GTI, årsm. 2010, var hjälpsystemen värdelösa på. Gick inte att stänga av antisladd helt och inte heller något "sportläge". Den var dessutom hyperkänslig. Räckte att man kom med lite attack i en böj på landsväg så bröt den in och bromsade, hade aldrig gått att köra bana med den utan att dra säkringen.Hur är det på bilfronten?
Är elektroniken ett bra hjälpmedel, eller mest i vägen? Jag tänker att en hel skock med ingenjörer har slitit i veckor för att kunden ska kunna köra fortare och bättre, varför ska man inte använda deras kompetens?
Visst är den rå och ball! Riktigt häftig motor också. Det var så jäkla coolt att Audi o BMW valde att sätta två stora V10or under huven på dom bilarna. Men som körentusiast är just understyrningen en av anledningarna till att jag inte kan se mig köra en (sportig) Audi. Tror jag aldrig hört om en Audi som visar på överstyrdhet vid gränsen.
Jättehemska vet jag inte om de är men de är säkert bullrigare än motsvarande BMW, jag har kört en del i båda V90 och XC90, på jämn väg upplevs de som ganska tysta även om jag då har kommit från VW, kommer man från en ny BMW är intrycket säkert ett helt annat.För att inte tala om kupebullret i typ alla nyare Volvo. Jag har provat v90 och xc90 och dom är jättehemska när det kommer till buller.
Kunde du inte sparat den tills alla slutat jobbet? Nu måste jag vänta på underhållningen...För att inte tala om kupebullret i typ alla nyare Volvo. Jag har provat v90 och xc90 och dom är jättehemska när det kommer till buller.
I en osportig vardagssläde så är det överskattat ja, men de har fortfarande en enligt mig tråkig filosofi när det gäller köregenskaper vilket gör mig helt avtänd. I synnerhet när det gäller deras sportigare varianter. Sen har jag andra erfarenheter av Audi på vinterväglag - fick köra TTS på snö och is och det var riktigt kämpigt att få den på ställ över huvud taget. Men kan tänka mig att andra Audis är lite bättre då TTS delar VWs system (?). A4an som man också kunde prova skulle vara bättre då den har Audis Quattro.Jag håller helt med. Drivning bak och överstyrningstendenser är att föredra.
Men det är rätt överskattat i en vardagssläde to be honest. Man åker rätt sällan ’på gränsen’ och att glida runt på ställ på vintern är rätt tröttsamt (går iof sjukt bra med alla Quattrobilar jag kört). Att kunna ta sig bort från ICA-parkeringen när det är oplogat är viktigare i det verkliga livet.
I en osportig vardagssläde så är det överskattat ja, men de har fortfarande en enligt mig tråkig filosofi när det gäller köregenskaper vilket gör mig helt avtänd. I synnerhet när det gäller deras sportigare varianter. Sen har jag andra erfarenheter av Audi på vinterväglag - fick köra TTS på snö och is och det var riktigt kämpigt att få den på ställ över huvud taget. Men kan tänka mig att andra Audis är lite bättre då TTS delar VWs system (?). A4an som man också kunde prova skulle vara bättre då den har Audis Quattro.
Ja visst kan det vara ett säkerhetstänk, även om jag inte tror att det är hela anledningen åtminstone när det gäller deras prestandabilar. Men även om det är det så gör det inte saken bättre. Då är det också ett filosofitänk jag tycker är tråkigt på den typen av bilar.Det är ju ett säkerhetänk från tillverkarnas sida att bygga in understyrning.
En riktigt ’tail happy’ bil, med mycket pulver, är det i ärlighetens namn rätt få förare som är kompetenta att hantera just ’på gränsen’.
Då är understyrning en tidig varningssignal som gör att man märker av, tidigt, att man börjar närma sig gränsen.
Jag hade en rätt extrem, mittmotorbil, och även där fick man jobba rätt mycket för att bygga bort den inducerade understyrningen.
Och ja, Quattro är helt annorlunda, har en VW just nu och den är typ omöjlig, på riktigt, att köra på ställ.
Leveranstiden är knepig på Volvo. Dom prioriterar olika marknader därför är det lång kö. Q1-Q2 var norden och Sverige prio pga nya skatten. Q3-4 kommer övriga marknader vara prio. Även nya V60 har behövts pumpas ut så andra modeller fått vänta. V60, V90cc, V90, Xc60 och Xc90 byggs på ett och samma band. Då blir det knepigt att pumpa ut bilar.Är det någon som har några tankar kring prissättningen på Volvos nya modeller?
Vill jag köpa en BMW med hybridmotor är 530e ett logiskt val, innan tillval gör den mig 455.000kr fattigare. Rimligt, med tanke på att en Passat kostar 399.000. Volvo S90? 670.000kr.
Nu tror jag inte att den säljs längre men X5 hybrid kostade runt 650.000, Volvo XC90 hybrid startar på 820.000!
Vad håller de på med? Det enda vettiga argumentet till att de inte gör helt fel, är att deras leveranstider är enorma, så uppenbarligen är marknaden villig att betala de pengarna men det känns ändå helt vansinnigt.
Kunde du inte sparat den tills alla slutat jobbet? Nu måste jag vänta på underhållningen...
Passat har inga svagheter.Its time to fick sh!t up!
Fast Volvo-åkarna verkar vara mer medvetna och accepterande om sina bilars svagheter än V.A.G-åkarna.![]()
![]()
![]()
Its time to fick sh!t up!
Fast Volvo-åkarna verkar vara mer medvetna och accepterande om sina bilars svagheter än V.A.G-åkarna.![]()
![]()
![]()