• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Står i bilköpartagen och har hittat ett intressant objekt, den är dock hos Riddermarks och där har man ju höft mycket oroväckande om.

Har förstått att de har en trygghetsgaranti när man köper som inkluderar vinterdäck och ska täcka upp för fel som uppkommer. Någon som köpt hos Riddermark och har erfarenhet kring hur det funkat med denna garanti och annat i övrigt?

Står i bilköpartagen och har hittat ett intressant objekt, den är dock hos Riddermarks och där har man ju höft mycket oroväckande om.

Har förstått att de har en trygghetsgaranti när man köper som inkluderar vinterdäck och ska täcka upp för fel som uppkommer. Någon som köpt hos Riddermark och har erfarenhet kring hur det funkat med denna garanti och annat i övrigt?
Aldrig köpt, sålt flera. De har iaf varit väldigt noga med att inte på något sätt i deras annonser påtala de ibland väsentliga fel jag väldigt tydligt påtalat för dom i samband med försäljning.
Kanske de därefter löser det smidigt med sina garantier om/när köparen upptäcker felen. Ingen aning.

Bil på färja idag.
IMG_9450.jpeg

Och efter turen testade jag att montera OEM fälgar med spacers på 15mm. Utseendet blev bättre än original men fick någon typ av obalans runt 90. Nu har de däcken legat ett par år så det kanske går till sig om några mil. Tänker att de kanske blivit en smula deformerade av att ligga. Trycket var mellan 1.0 och 1.6 innan jag fyllde upp till 1.9 runt om. Navet var pressfit mot centrum på fälgen. Kunde efterdra en del. Ville känna vad en lättare original fälg gör för känslan med 195/50 15 mot de snyggare på 205/50 15. Byter sannolikt tillbaka.
IMG_9451.jpeg

Senast ändrad:

Riddermark har lågt antal reklamationer i förhållande till sin försäljningsvolym, inte högt. Men när man säljer mest i Sverige så blir det en del bilar med fel på. De följer svensk lagstiftning men inte en promille mer. Tyvärr förstår många svenska begagnatköpare inte skillnaden på reklamationsrätt och garanti. Det är två väldigt olika saker.

Denna mötte jag idag på vägen. Ljudet 🥰

IMG_5425.jpeg

IMG_2313.jpeg

Plötsligt i mellanskåne!
Såg den på långt avstånd, men hade dålig tid att stanna och ta nån vettig bild.
Det är väl kanske förmodligen en replika, men den ser onekligen ganska vettig ut.
Fanns kanske vettiga kit för dessa? Samtida Fierossor kunde man aldrig ens nästan ta för en äkta - eller ens på allvar överhuvudtaget.

Jag höll på att göra i brallan när jag såg en, som enligt mig såg vettig ut, i min lilla hemstad.

Efter ihärdigt googlande såg jag att det var en kopia och lärde mig att det finns ganska vettiga kit/byggen där även interiör ser riktigt bra ut.

Motor är väl det som avslöjar säkrast. Sitter jänke-8a i den som rullar hemma hos mig.

Senast ändrad:

Köpte en A6 Allroad -18 av dem i september, lade till försäkring då man läst lite om dem och det var shitstorm I pressen just då. I november när det var dags att dra igång värmaren så fick jag bara felmeddelande. Åkte till Audi som konstaterade att en pump var paj. Skulle kosta 9k att laga. Riddermarks tog det på försäkringen utan knorr…..så jag har inget att klaga på…..

Lite bilder från dagens utställning på Sollidens Slott hos Kungen 😀
IMG_20250727_161437.jpg

IMG_20250727_101405.jpg
IMG_20250727_100953.jpg
IMG_20250727_093712.jpg
IMG_20250727_094431.jpg

Bilagor

• IMG_20250727_093547.jpg
    IMG_20250727_093547.jpg
    1.3 MB · Visningar: 3
  • IMG_20250727_093512.jpg
    IMG_20250727_093512.jpg
    2.1 MB · Visningar: 2
  • IMG_20250727_090021.jpg
    IMG_20250727_090021.jpg
    1.6 MB · Visningar: 3
  • IMG_20250727_084922.jpg
    IMG_20250727_084922.jpg
    1.8 MB · Visningar: 3
  • IMG_20250727_084657.jpg
    IMG_20250727_084657.jpg
    1.9 MB · Visningar: 1
  • IMG_20250727_084449.jpg
    IMG_20250727_084449.jpg
    1.7 MB · Visningar: 3
  • IMG_20250727_094758.jpg
    IMG_20250727_094758.jpg
    1.9 MB · Visningar: 3
  • IMG_20250727_154219.jpg
    IMG_20250727_154219.jpg
    1.2 MB · Visningar: 3
  • IMG_20250727_101011.jpg
    IMG_20250727_101011.jpg
    1.8 MB · Visningar: 2
  • IMG_20250727_100941.jpg
    IMG_20250727_100941.jpg
    1.6 MB · Visningar: 3
hustrun har öppnat för husbil/campervan...
use-case är tre veckor i alperna eller längs nån av Europas kuster med syfte att vara på en ny plats nästan varje dag,
krav 4 sovplatser och dusch,
jag vet inte mycket, men undrar tex
-hur autonom kan/får/vill man vara? man behöver väl tvätta en gång i veckan?
-hur jobbigt är det med husbil vs campervan på bergs/kustvägar?

första googling, nåt sånt här kanske är rimligt?

Senast ändrad:
use-case är tre veckor i alperna eller längs nån av Europas kuster med syfte att vara på en ny plats nästan varje dag,

Hur pass stora krav på ”plats 3 och 4”?
Frun släpade med mig på en runda i svärfars ”plåtis” i storlek med Transportern i somras och vi sov väl någorlunda, men eventuella ytterligare personer hade fått kompromissa väl mycket, trots att det finns möjlighet för fyra passagerare.

Senast ändrad:

De där bilarna är för små för 4 personer i 3 veckor såvida man inte är van, och nöjd, med utrymmet i ett litet tält. Man står i princip på varandra och sover bland alla grejer.

Priserna är också så höga att du lätt köper en "riktig" husbil för de pengarna.

Så här under semestern törstar jag efter bra bilrelaterade tidningar att läsa. Då det känns som jag läst mig lite mätt på Teknikens Värld och Vi Bilägare och t.ex. Elbilen inte faller mig i smaken. Så undrar jag vad andra läser och vad jag missat?

Har sporadiskt köpt Car när jag är ute och reser, vet att andra pratar om Evo. Men finns det något mer magasin som bör kollas in?

Så här under semestern törstar jag efter bra bilrelaterade tidningar att läsa. Då det känns som jag läst mig lite mätt på Teknikens Värld och Vi Bilägare och t.ex. Elbilen inte faller mig i smaken. Så undrar jag vad andra läser och vad jag missat?

Har sporadiskt köpt Car när jag är ute och reser, vet att andra pratar om Evo. Men finns det något mer magasin som bör kollas in?
Försök hitta begagnade nummer av Klassiker. Tyvärr nerlagd nu sen nån månad. Men var nog fasen Sveriges bästa biltidning..

Det börjar bli dags att införskaffa en familjebil. Tänkt budget är ca 200k.
Huvudsakligen rätt korta pendlingsavstånd. Två bakvända bilbarnstolar i något eller några år framöver. Tänker därför tråkigt, rymligt och ekonomiskt resonligt.
Fastnat för denna modell och annons med få ägare, bra servicehistorik och fullt utrustad.
Ska dock sägas att jag är tvärkass på bilar, så några åsikter skulle uppskattas.

När jag sålde min fd BMW och köpte Toyotan så var egentligen tanken att bli en Alfista iom införskaffning av en Giulia Quadrifoglio, men det fanns inga till salu vid tidpunkten. Till våren finns det risk att man gör ett nytt försök med Alfa Romeo, dom säger ju att man måste ägt en i varje fall.. Är rätt påläst kring modellen så vet vad den har för tillkortakommanden, men jag tycker den är så urbota brutal bara.

Jag är jättenöjd med supran efter åtaliga tusenlappar i modifikationer och delar, men nästa får bli något som är färdigt från fabrik. Dessutom börjar man ju närma sig gubb-ålder..

Lite nya bilder
20250622-DSC03240.jpg

20250622-DSC03399-3.jpg

20250705-DSC03629-2.jpg

20250707-DSC03697.jpg

När jag sålde min fd BMW och köpte Toyotan så var egentligen tanken att bli en Alfista iom införskaffning av en Giulia Quadrifoglio, men det fanns inga till salu vid tidpunkten. Till våren finns det risk att man gör ett nytt försök med Alfa Romeo, dom säger ju att man måste ägt en i varje fall.. Är rätt påläst kring modellen så vet vad den har för tillkortakommanden, men jag tycker den är så urbota brutal bara.

Jag är jättenöjd med supran efter åtaliga tusenlappar i modifikationer och delar, men nästa får bli något som är färdigt från fabrik. Dessutom börjar man ju närma sig gubb-ålder..

Lite nya bilder
20250622-DSC03240.jpg

20250622-DSC03399-3.jpg

20250705-DSC03629-2.jpg

20250707-DSC03697.jpg
Grym bil.

Toyota vet att BMW kan raka sexor. Vad jag har hört testade de den stackars motorn så in i helvetet för att det skulle nå en Toyota och deras kvalitetskrav.

Det hela är mer en stämpel hos BMW att deras motorer är kvalitet - eftersom Toyota testat och gett motorn grönt ljus.

Grym bil.

Toyota vet att BMW kan raka sexor. Vad jag har hört testade de den stackars motorn så in i helvetet för att det skulle nå en Toyota och deras kvalitetskrav.

Det hela är mer en stämpel hos BMW att deras motorer är kvalitet - eftersom Toyota testat och gett motorn grönt ljus.
Purister och många älskar skämta "nice BMW!" Etc, men faktum är ju att det är pga drivlinan jag valde denna bil!

Huvudsakligen rätt korta pendlingsavstånd. Två bakvända bilbarnstolar i något eller några år framöver. Tänker därför tråkigt, rymligt och ekonomiskt resonligt.
Fastnat för denna modell och annons med få ägare, bra servicehistorik och fullt utrustad.
Ska dock sägas att jag är tvärkass på bilar, så några åsikter skulle uppskattas.

Väldigt, väldigt vettig. En Volvo är kanske lite mer ombonad och bekväm men jag ser ingen anledning till varför du inte skulle bli oerhört nöjd med den modellen.

Du kanske redan läst, men här finns en artikel från Vi Bilägare som bekräftar bilden. Ovanligt trevlig spec på bilen för övrigt.

Tack så mycket!
Jag har bett Dekra utföra en besiktning för att få en oberoende koll med rostkontroll osv.
Om allt ser bra ut så lutar det åt att det är dags att bli bilägare igen.

Bra bil! Det ser ut som att bilen är delvis omlackerad, se bilens högersida och jämför fram- och bakdörr + bakre kofångare och bakskärm. Ser lacken bra ut och det inte är så noga med färgskiftningar för din del behöver det inte vara ett problem. Sen kan det faktiskt vara så att det är färgskiftningar redan från ny, inte ovanligt på asiatiska bilar.

Kört roadtrips i en tvåsitsig roadster och booking.com appen nere i Sydeuropa. På de slingriga kuststräckorna eller mindre byarna skulle jag inte vilja navigera en husbil. Särskilt inte om man ska åka runt som en vagabond från ställe till ställe. Då är det smidigare med en campingvan, men den kanske är i minsta laget om man är ett par stycken över ett par veckors semester.

Skulle känna mig rätt begränsad i en husbil att ta sig runt. Då ska man kanske ha med sig någon Vespa för att kunna göra utflykter med.

På någon slingrig berg och kuststräcka på Korsika kunde det vara bergsöverhäng ovanför vägbanan som gick ut tillräckligt för att en husbil skulle kunna ta emot om denne höll sig kvar i sin vägbana i en kurva. Dessa fick köra i motsatt vägbana där man i princip knappt kan möta två moderna personbilar. Med turisttrafiken är det inte så enkelt utan lite kaos stämning bland trafikanterna.

Om jag skulle åka på camping semester hade jag valt en VW Califonia camping van eller bil med tält på taket. Accepterat att det är spartansk. Det är väl lite av syftet med en camping resa. Leva lite back to basic. Sedan kan man ta in på hotell någon natt för att fräscha upp sig.

Ska man besöka några förutbestämda platser att utgå från kan man för all del resa runt i en komfortabel husbil.

Hade hyrt och testet vad som passar en. En mini semester helt enkelt hemmavid och sett det som ett experiment innan man ger sig av på en tre veckors husbilssemester i Europa.

Tvätterier finns överallt i hamnar och byar nere i Medelhavet. Snabba och fräscha maskiner som man betalar med kort i. Helautomatisk med tvättmedel färdigdoserat.

Huruvida priset är vettigt låter jag vara osagt likväl som om handlaren är någon du vill göra affär med över ett kilo dadlar.

Men en CRV är riktigt bra bil. Har du inte råd med en RAV4 blir det en CRV här.
Har lillebror HRV som rullat snart 5000 mil utan minsta problem.
Bara oljebyte hittills och för pengarna i mitt tycke bäst i lilla suvklassen Corolla och Yaris Cross undantaget.
Men måste du bräcka grannen är det väl en BMW X2 eller X3 alternativt någon Annan tysk premium

Köpte en billigare bil via Riddermarks som fick lämnas in totalt 5 gånger för 2 olika fel. De tog fullt ansvar och just den säljchefen (Järfälla) gjorde rätt för sig. Kan tänka mig att det delvis är upp till säljare/handläggare

Bra bil! Det ser ut som att bilen är delvis omlackerad, se bilens högersida och jämför fram- och bakdörr + bakre kofångare och bakskärm. Ser lacken bra ut och det inte är så noga med färgskiftningar för din del behöver det inte vara ett problem. Sen kan det faktiskt vara så att det är färgskiftningar redan från ny, inte ovanligt på asiatiska bilar.
Bra spaning. Tack så jättemycket!
Typiskt att bilen ska vara i andra sidan landet för att ta en egen koll.

Tillbaka
Topp