• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Huruvida priset är vettigt låter jag vara osagt likväl som om handlaren är någon du vill göra affär med över ett kilo dadlar.

Men en CRV är riktigt bra bil. Har du inte råd med en RAV4 blir det en CRV här.
Har lillebror HRV som rullat snart 5000 mil utan minsta problem.
Bara oljebyte hittills och för pengarna i mitt tycke bäst i lilla suvklassen Corolla och Yaris Cross undantaget.
Men måste du bräcka grannen är det väl en BMW X2 eller X3 alternativt någon Annan tysk premium

Tack så mycket! Jag har som sagt dålig koll på bilar, men baserat på tidigare listningar i liknande klass verkar den ligga rimligt prissatt. (Tack AI!)
Jag tänker att jag kan vänta lite med att försöka bräcka grannarna åtminstone.

Tack så mycket! Jag har som sagt dålig koll på bilar, men baserat på tidigare listningar i liknande klass verkar den ligga rimligt prissatt. (Tack AI!)
Jag tänker att jag kan vänta lite med att försöka bräcka grannarna åtminstone.
Det tycker jag är vettigt vad gäller bruksbil.
Leksaker får kosta,men ska du bara transportera dig&familj är ju det viktigaste att bilen fungerar problemfritt och har vettiga ägarkostnader.
Det tror jag faktiskt du kommer få med en CRV jämfört med andra liknande SUVs som kostar gam när något går sönder.
Inga märken nämnda men......

Det är väl en orsak till varför Lexus&Toyota alltid hamnar högt eller högst upp vad gäller tillförlitlighet och 2ahandsvärde
Sedan kommer Honda

Kört roadtrips i en tvåsitsig roadster och booking.com appen nere i Sydeuropa. På de slingriga kuststräckorna eller mindre byarna skulle jag inte vilja navigera en husbil. Särskilt inte om man ska åka runt som en vagabond från ställe till ställe. Då är det smidigare med en campingvan, men den kanske är i minsta laget om man är ett par stycken över ett par veckors semester.

Skulle känna mig rätt begränsad i en husbil att ta sig runt. Då ska man kanske ha med sig någon Vespa för att kunna göra utflykter med.

På någon slingrig berg och kuststräcka på Korsika kunde det vara bergsöverhäng ovanför vägbanan som gick ut tillräckligt för att en husbil skulle kunna ta emot om denne höll sig kvar i sin vägbana i en kurva. Dessa fick köra i motsatt vägbana där man i princip knappt kan möta två moderna personbilar. Med turisttrafiken är det inte så enkelt utan lite kaos stämning bland trafikanterna.

Om jag skulle åka på camping semester hade jag valt en VW Califonia camping van eller bil med tält på taket. Accepterat att det är spartansk. Det är väl lite av syftet med en camping resa. Leva lite back to basic. Sedan kan man ta in på hotell någon natt för att fräscha upp sig.

Ska man besöka några förutbestämda platser att utgå från kan man för all del resa runt i en komfortabel husbil.

Hade hyrt och testet vad som passar en. En mini semester helt enkelt hemmavid och sett det som ett experiment innan man ger sig av på en tre veckors husbilssemester i Europa.

Tvätterier finns överallt i hamnar och byar nere i Medelhavet. Snabba och fräscha maskiner som man betalar med kort i. Helautomatisk med tvättmedel färdigdoserat.
Kanske låter nedan extremt men är man van med vindskydd och småtält är en bil att sova i rena lyxen.
(Med hustrun väljer vi bara jättefina hotell, gillar kontraster)

Jag har övernattat i vår E-klass kombi, 2m platt bagage med nedfällt säte. Bara att lägga in en 90*200 madrass.

Sneglat att köpa en Taycan för att få Klima på natten…men är starkt beroende av att köra cab. Tipsar om att 911 kan fälla ned ryggstöden till nästan horisontellt! Z4 och SL till 45 grader. Det är helt ok givet att man är van att sova på flygplan över atlanten…

Gillar friheten i en liten snabb cab.

Det tycker jag är vettigt vad gäller bruksbil.
Leksaker får kosta,men ska du bara transportera dig&familj är ju det viktigaste att bilen fungerar problemfritt och har vettiga ägarkostnader.
Det tror jag faktiskt du kommer få med en CRV jämfört med andra liknande SUVs som kostar gam när något går sönder.
Inga märken nämnda men......

Det är väl en orsak till varför Lexus&Toyota alltid hamnar högt eller högst upp vad gäller tillförlitlighet och 2ahandsvärde
Sedan kommer Honda
Och Mazda. Har en Miata som köptes som demo innan jag byggde om den (banpreppad). Noll fel på 7år.

Kanske låter nedan extremt men är man van med vindskydd och småtält är en bil att sova i rena lyxen.
(Med hustrun väljer vi bara jättefina hotell, gillar kontraster)

Jag har övernattat i vår E-klass kombi, 2m platt bagage med nedfällt säte. Bara att lägga in en 90*200 madrass.

Sneglat att köpa en Taycan för att få Klima på natten…men är starkt beroende av att köra cab. Tipsar om att 911 kan fälla ned ryggstöden till nästan horisontellt! Z4 och SL till 45 grader. Det är helt ok givet att man är van att sova på flygplan över atlanten…

Gillar friheten i en liten snabb cab.

Det där med att fälla sätet för lite sömn längst vägen. Porsche Boxster är ingen hit i den bemärkelsen om man behöver en powernap. Det går inte att fälla sätet särskilt mycket på dem. Det är inte värre än att flyga en långflygning som du säger.

I övrigt är den väldigt praktisk hur man kan packa bagaget både fram och bak. En Europa trio för två är inga problem och bagaget är inte i vägen för att ta ner taket som i vissa anda cabrioleter på marknaden.

En Mercedes SL även äldre tillbaka till R129 generationen borde vara en fantastisk bil för roadtrips söderut.

För egen del tycker jag det är en stor frihet med att boka hotell spontant. Man kan ta in på såväl enklare som exklusivare boenden längst vägen. Det som passar en vid givet tillfälle. En natts sömn för att åka vidare nästa dag till en trevlig destination kräver inte mer än en säng för en natts sömn.

Kunde låta bagaget ligga kvar i bilen och bara ta upp det nödvändigaste i en liten IKEA påse och slänga in smutstvätt i en annan IKEA bag som låg kvar i bilen. Sedan ta med det till ett tvätteri och en dryg timme senare ha rena kläder ihopvikta i den. Weekend och sportbagar låg ofta kvar i bilen såldes under resans gång. Inget av direkt värde. Klockan på armen.

Är egentligen ingen cab människa, men att åka runt på slingriga vägar nere i Italien och Frankrike när solen är på väg ner eller under de varma nätterna är fantastiskt. Känna dofterna från hav och vegetationen. Lite samma upplevde som på motorcykel fast all bekvämlighet.

För många år sedan i min ungdom innan man hade smartphones och appar lyckades jag inte lokalisera något hotell en sen kväll i Antibes så jag sov i hyrbilen utanför stadsmuren. Vaknande tidigt såg hur allt liv väcktes på gator och torg. Oförglömlig upplevde. Om jag hade bott på hotell den natten hade jag inte kommit ihåg eller ens upplevt det. Det är kontraster som gör saker minnesvärda. Högt och lågt.

En kompis nya 930 Turbo. Absolut sjukaste jag kört. När man slår i 4000rpm… 🪦

IMG_9927.jpeg

IMG_9926.jpeg

IMG_9924.jpeg
Cool och ser rätt bruksig ut 👌 var erbjuden en 930 slantnose som inbyte på en bil jag sålde en gång runt 2005 eller så. Vit med knallrött skinn, kanonfint skick och helt original men hade gått 14-15000 mil vilket var en dealbrealer enligt mig. Tog en bunt sedlar istället. Tänk om man vetat vart värdet var på väg… 😡

Körde den dock, det var en upplevelse. Helt analog och bra med turboknuff ;-)

Klurar på en BMW X5 men en nyare hybrid med inte allt för många mil drar iväg lite i kostnad. Frågan är om det är värt att rulla i en bil för 700k. Nöjd med BMW och haft flera bilar men ingen X5.
Alternativet är en XC90 då verkar vi komma lite billigare undan. 🤔
Samma här, en X5 45e spöar, enligt mig en XC90 T8 på alla punkter MEN är det en smart ide att kasta in 700k i en hybrid som jag egentligen tycker är en medioker elbil sammankopplad med en medioker ice bil?

Har inte riktigt landat den frågan ännu.

Beg X5 ter sig hursomhelst ’prisvärd’ om nu en 2500 KG klump med ordentliga driftskostnader och oklart 2 handsvärde kan vara det…..

Denna bilen säljs av Hedin bil och säljaren menar att de fixar till det vid köp. Dock är jag inte sugen att köpa en bil med rost som kommer tillbaka vart annat år 🤷‍♂️
Rostskyddsgarantin är generellt mot ’gonom’rostning dvs hål. Fixar MB det är det på goodwill om den är servad aukt hela vägen osv.

Hedin borde gjort det innan den går ut i hallen kan man tycka, ser ju inte så bra ut.

Rostskyddsgarantin är generellt mot ’gonom’rostning dvs hål. Fixar MB det är det på goodwill om den är servad aukt hela vägen osv.

Hedin borde gjort det innan den går ut i hallen kan man tycka, ser ju inte så bra ut.
Hedin är tyvärr inte kända för att vara proffsiga. Det blir inget köp av den bilen.

Lite udda fråga kanske som inte är helt 100 rätt här kanske men..
Är det vanligt med separat försäkring vid bankörning i Sverige/utimlands?

Är det vanligt med separat försäkring vid bankörning i Sverige/utimlands?
Ja. Vanlig bilförsäkring gäller inte på bana.

Enda undantaget var ett tag Nordschleife för den klassas som vanlig väg men det kryphålet har stängts nu då svenska fb formulerar sig som "försäkring gäller ej under tävlingsliknande förhållanden". Villkoren och skrivningarna är i stort sett identiska mellan bolagen.

Ja. Vanlig bilförsäkring gäller inte på bana.

Enda undantaget var ett tag Nordschleife för den klassas som vanlig väg men det kryphålet har stängts nu då svenska fb formulerar sig som "försäkring gäller ej under tävlingsliknande förhållanden". Villkoren och skrivningarna är i stort sett identiska mellan bolagen.

Det var många år sedan de stängde dörren nere på ringen efter diverse incidenter med GT3:eek:r och dylikt där bolagen användes som sponsorer för folks bilhobby.

Vissa bilklubbar har undantag på deras egna banmöten. Högre självrisk vid skada.

De specialförsäkringarna som erbjuds är väldigt dyra. Skulle tro att det avskräcker de flesta från att teckna. De chansar helt enkelt och kör på egen risk.

En uppmärksammad olycka på ringen nyligen kommer antagligen sluta på ett tråkigt sätt för bägge parterna oavsett skuld. De har bägge haft tur att ha kommit undan lindrigt med personskador, men ekonomiskt lär det svida ordentligt.

Bilrelarerat iaf.
Firar 50års dag hos morsan. Brorsan har fått fram våra gamla klistermärken. Mycket har hänt på ca 50år. Många märken som inte finns kvar längre.
1000006251.jpg
1000006253.jpg
1000006254.jpg
1000006256.jpg
1000006257.jpg

Finns Lasses kvar? Vad heter planeten som Starzinger har hittat? Så mycket frågor. :)

På fråga A svarar jag:
…kanske? Eller kanske t.o.m. sannolikt, iom att det verkar vara en gammal BP.

Roligt med gamla klistermärken! :)

På fråga A svarar jag:
…kanske? Eller kanske t.o.m. sannolikt, iom att det verkar vara en gammal BP.

Roligt med gamla klistermärken! :)
Lasses var en Mobil tapp i Kinna. Tel 10928 ;)
Skulle kunna vara en Meca idag

Det var många år sedan de stängde dörren nere på ringen efter diverse incidenter med GT3:eek:r och dylikt där bolagen användes som sponsorer för folks bilhobby.

Vissa bilklubbar har undantag på deras egna banmöten. Högre självrisk vid skada.

De specialförsäkringarna som erbjuds är väldigt dyra. Skulle tro att det avskräcker de flesta från att teckna. De chansar helt enkelt och kör på egen risk.

En uppmärksammad olycka på ringen nyligen kommer antagligen sluta på ett tråkigt sätt för bägge parterna oavsett skuld. De har bägge haft tur att ha kommit undan lindrigt med personskador, men ekonomiskt lär det svida ordentligt.

Köra bana är farligt, men kul. Körde på Watkins Glen. Fick signa på en waiver tjockare än Bibeln innan jag fick köra + track insurance….såg många fina bilar som blev illa åtgångna…

Köra bana är farligt, men kul. Körde på Watkins Glen. Fick signa på en waiver tjockare än Bibeln innan jag fick köra + track insurance….såg många fina bilar som blev illa åtgångna…

Kör inte med dyrare bil än att du kan skrota den vid kvadd är ett starkt tips.

Ja, jag är seriös. Har sett alldeles för mycket ångest med kvaddade dyrgripar och diverse fulande för att lura FB.

Det börjar bli dags att införskaffa en familjebil. Tänkt budget är ca 200k.
Huvudsakligen rätt korta pendlingsavstånd. Två bakvända bilbarnstolar i något eller några år framöver. Tänker därför tråkigt, rymligt och ekonomiskt resonligt.
Fastnat för denna modell och annons med få ägare, bra servicehistorik och fullt utrustad.
Ska dock sägas att jag är tvärkass på bilar, så några åsikter skulle uppskattas.

Min far köpte en likadan fast med 1,6 diesel och 9 vxl automat när den kom 2016(?) syrran tog över den efter dess, totalt körde de 17000 mil med den tills 2024 med noll fel. Honda är bra skit. Upplevde den som lite bullrig på motorvägen och (i mitt tycke) alledeles för lätt i styrning osv. Ingen bil man direkt kör men utmärkt att transportera sig i.

Som lök på laxen var det inga problem att sälja och få hyfsat betalt för trots rejält antal mil. Riddernarks betalde bra och den vandrade vidare på någon vecka så de är nog eftertraktade.

Syftar du på GT3RS vs M2?

Hiskelig smäll och otroligt det gick så bra för förarna som jag förstått.

Det är väldigt kul att köra bana, och det säkrare är och bättre att köra av sig på en inhägnad motorbana än ute bland allmänheten. Men man ska vara medveten om att det inte är riskfritt.

Syftar du på GT3RS vs M2?

Hiskelig smäll och otroligt det gick så bra för förarna som jag förstått.

Ja, syftade på den. Har bara sett klippet på YouTube och läst lite vad folk skrivit om den. Folk som är frekventa på ringen. Det var många år sedan jag var där själv. Återvänder gärna, men vet också riskerna att köra där. Även utan att andra fordon är involverade. Det ligger spill från bilar på banan vilket kan göra underlaget glashalt när regn faller. Banan är så stor att det kan regna i en del av banan och vara torrt på en annan. Marginalerna är inte stora vid de tillfällena. De största riskerna är att det är så stor skillnad i färdighet mellan förarna som kör på banan.

Ringen är ett gift. Som att köra bil på en bergochdalbana. Det blir inte mycket bättre än så på ett inhägnat område. Det skulle vara allmänna vägsträckor runt om i världen om de gick att stänga av som på en rally sträcka.

Tillbaka
Topp