• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hej hej.
Vi behöver en andrabil.
Jag har börjat kika lite på BMW 1-serie.
Ni som kan BMW - hur ser denna ut tex?
Jag har aldrig haft BMW och vet inget om utrustning osv - några måsten?
Pengen runt 170k är typ smärtgränsen.

Inget fel på den där sannolikt. Men du betalar en del extra för M-paket om du inte bryr dig om sånt.

Hej hej.
Vi behöver en andrabil.

Ganska grundutrustad men saknar inget egentligen som behövs flr en andrabil.
Prismässigt har jag dålig koll på 1-serien, men känns spontant inte knasigt.
Som @alfgren säger betalar du säkert en del för M-paket.
Brukar innebära lite lägre och sportigare chassi utan att bli för stötigt, snyggare front och trevligare säten.
Även ratten brukar vara annorlunda, men om den är bättre är ju rent subjektivt.
Funktionsmässigt har den tuta och knappar och man vrider åt det håll man vill åka som alla andra.

Ganska grundutrustad men saknar inget egentligen som behövs flr en andrabil.
Prismässigt har jag dålig koll på 1-serien, men känns spontant inte knasigt.
Som @alfgren säger betalar du säkert en del för M-paket.
Brukar innebära lite lägre och sportigare chassi utan att bli för stötigt, snyggare front och trevligare säten.
Även ratten brukar vara annorlunda, men om den är bättre är ju rent subjektivt.
Funktionsmässigt har den tuta och knappar och man vrider åt det håll man vill åka som alla andra.

Mycket bättre än originalratten, både greppmässigt och man ser mera av instrumentklustret, vilket kan vara lite begränsat på 1-serien med standardratten.

När jag köpte min 4-serie Gran Coupé tyckte säljaren att jag skulle lägga typ 1.800:- på en M-sportratt. Aldrig i helvete tyckte jag. Då lade han till den utan kostnad då bilen blir mycket mere lättsåld i nästa led. "Det första folk frågar om när dom ringer på en begagnad.". I efterhand hade jag lätt betalat dom där ca 1.800:- för ratten, då den är värd det. :happyhappy:

Mycket bättre än originalratten, både greppmässigt och man ser mera av instrumentklustret, vilket kan vara lite begränsat på 1-serien med standardratten.

När jag köpte min 4-serie Gran Coupé tyckte säljaren att jag skulle lägga typ 1.800:- på en M-sportratt. Aldrig i helvete tyckte jag. Då lade han till den utan kostnad då bilen blir mycket mere lättsåld i nästa led. "Det första folk frågar om när dom ringer på en begagnad.". I efterhand hade jag lätt betalat dom där ca 1.800:- för ratten, då den är värd det. :happyhappy:
Se där!
Senast jag hade standardratt var på min 318i E30 från -86.
Tyvärr härrans massa år sedan, och hade jag kunnat häva köpet och betala tillbaka de tolv tusen jag fick för den hade jag gärna gjort det, ratten till trots.
Men jag hade sportchassi!

Se där!
Senast jag hade standardratt var på min 318i E30 från -86.
Tyvärr härrans massa år sedan, och hade jag kunnat häva köpet och betala tillbaka de tolv tusen jag fick för den hade jag gärna gjort det, ratten till trots.
Men jag hade sportchassi!

Hade en 3-serie med standardratten innan 4-serien så jag kunde jämföra direkt.

Flitens lampa lyser i verkstaden på kul-bilen.

Motorbyte inkl allt som behöver kärlek runtomkring.

Står på Motorsportsalongen 21-22 Nov i Örebro. Välkomna att sparka däck 🎉

1000011060.jpg

Hej hej.
Vi behöver en andrabil.

Första servicen (vilket är den viktigaste) efter 2 år o 3k mil!? Njae
Ser ut som skinnet behöver en ordentlig behandling (tidigare ägare inte brytt sig)
Dvs en ägare (eller fler) som inte brytt sig…
Men visst det är en alldaglig bil på beg marknaden..

Har dessa BMW 1-serie en app och parkeringsvärmare normalt sett?
Det står oftast inte i utrustningslistan på Blocket, men på vissa exemplar står det. Då undrar jag ifall det kan finnas utan att det är utskrivet? Man får givetvis kolla med säljarna, men ändå…

Det står oftast inte i utrustningslistan på Blocket, men på vissa exemplar står det. Då undrar jag ifall det kan finnas utan att det är utskrivet? Man får givetvis kolla med säljarna, men ändå…
Nä skulle inte säga det. Min mor har haft 2 st 1-serie, båda med M-paket, men ingen har haft motorvärmare. Så antar att det är tillval och att man säkert då även skriver ut det som en USP.

Värmare har varit rätt ovanligt tillval på BMW i alla år.
Det kan ha att göra med att när många tillverkare installerade dieselvärmare för att få tillräcklig kupévärme körde BMW med elvärmare istället, vilket gjorde steget till parkeringsvärmare mycket större.
Volvo tex behövde bara installera en timer så var man klar.

Nej det är ovanligt på BMW i största allmänhet. Förekommer förstås, men främst på större och dyrare modeller.

Monterade en LED-ramp som är integrerad i skylthållaren på frugans Civic. Väl i tid inför vintermörkret, och vilken jävla skillnad det blev.

Tog typ 20-30min att installera, och behåller närapå original-look, och funkar med helljus-automatiken 👌🏻

(OZZ LP1 utifall att någon undrar)

1d9b9490632ec999eabda395703dc2b9.jpeg

IMG_0054.jpeg

Japp, är ju så. Tanken har slagit mig att går ner en storlek i bil, och då kanske få en lite nyare med färre mil för ungefär samma pengar. Men landar nog i att jag gillar en stor bil ändå, och önskemålet om fyrhjulsdrift begränsar utbudet en del. Var förbi verkstan imorse igen, och felsökningen säger att ytterligare ett glödstift behöver bytas så nu byter jag de resterande två så hoppas jag verkligen det är klart sen. Passar även på att få skivor och belägg fram bytta när jag ändå är där då vet att de börjar bli trötta. Så planen kvarstår att ha kvar bilen några år till.
Kan svara mig själv med att nu är alla glödstift bytta, och skivor och belägg fram när vi ändå höll på. Motorvarningslampan lyser med sin frånvaro så var väl glödstiften som bråkade. Nu hoppas vi det rullar problemfritt ett bra tag.

Hej hej.
Vi behöver en andrabil.

Har haft några större och just nu en 1serie som andrabil.
Utan att på något vis ge dig ett uttömmande svar så: BMW är väldigt bra utifrån värdetapp, det finns alltid en kund som jagar underifrån. Det är ett stort steg mellan 5 serien och 1 serien i känsla och kvalitet, men 3serie och 1serie är bra nog. Motorn som sitter i den där och dess föregångare har haft lite kamkedjor som blivit slappa men det är oklart om de är mycket sämre än någon annan. Små bensinare som servas på miltal får väldigt många kallstarter för att sen rulla 10km utan att bli riktigt varm.
Vissa bilmärken kör man till tippen andra lagar man för samma typ av skada.

Ska du köra längre sträckor så hade jag försökt få tag på en 120D den har en stabil motor efter 2014, annars är nog den du hittat bra.

En annan sak, den har budgetstereon så du saknar diskanter i dörrarna, allt ljud spelas nere vid knäna i och under sätet. Ljudet blir därefter men om det är en andrabil så är det kanske okej.

Överväg om dieseln skulle passa och om 3 eller 5 serie skulle kunna funka istället. Men BMW är rätt val😉

Har haft några större och just nu en 1serie som andrabil.
Utan att på något vis ge dig ett uttömmande svar så: BMW är väldigt bra utifrån värdetapp, det finns alltid en kund som jagar underifrån. Det är ett stort steg mellan 5 serien och 1 serien i känsla och kvalitet, men 3serie och 1serie är bra nog. Motorn som sitter i den där och dess föregångare har haft lite kamkedjor som blivit slappa men det är oklart om de är mycket sämre än någon annan. Små bensinare som servas på miltal får väldigt många kallstarter för att sen rulla 10km utan att bli riktigt varm.
Vissa bilmärken kör man till tippen andra lagar man för samma typ av skada.

Ska du köra längre sträckor så hade jag försökt få tag på en 120D den har en stabil motor efter 2014, annars är nog den du hittat bra.

En annan sak, den har budgetstereon så du saknar diskanter i dörrarna, allt ljud spelas nere vid knäna i och under sätet. Ljudet blir därefter men om det är en andrabil så är det kanske okej.

Överväg om dieseln skulle passa och om 3 eller 5 serie skulle kunna funka istället. Men BMW är rätt val😉
Stort tack för att du tog dig tid att svara utförligt!
Jag åkte förbi och pratade med killarna på lokala verkstan för att höra mig för lite.
Sugen som jag var på en liten BMW så blev jag besviken när deras första reaktion var ”En sån hade jag inte önskat min värsta fiende!”
De menade på att det är mycket vanligare med maskiner som havererar och strular på dessa än andra bilar.
Jag vet att de givetvis är miljöskadade och att det kanske bara är en liten bump i statistiken. Som vanligt är det ju tur och träff och lite av ett lotteri med begagnade bilar.
Hursomhelst - jag låter förnuftet råda denna gången och söker nu istället Kia… 😳
För samma eller lite mindre pengar får man en Kia Rio 3-4 år gammal med ca 5000 mil på mätaren och garanti kvar i ytterligare några år. Det är arbetsspåret just nu.

Fick lite nostalgitripp efter 1-seriediskussionerna

Min 118D, kortet taget 2014 om jag kommer ihåg rätt. Bilen var byggd 2013, ser att den vid senaste besiktningen hade rullat 19418 mil (sen hur många av milen som varit problemfria låter jag vara osagt.....) :)
Den var trevlig, men lite slö. 120D hade varit bra en kombo

1762931455269.png

Senast ändrad:
Hej hej.
Vi behöver en andrabil.

Hade en E87 130i i tre år, och hade noll problem med den. Supertrevlig bil :)

Hej hej.
Vi behöver en andrabil.

Haft E87 116i, F20 120D, F22 120D
Dålig ljudisolering , väldigt mycket vägljud. Men med 120D (och en optimering) så är det lagom knuff i bilen. Ca 0.6L mil med dieseln.

Jag hade gått på en 3 eller 5 serie. Bättre andrahandsvärde, bättre komfort och en mer solid bil. (Haft F10 530d, F11 535d). Hade valt F10 530d över en F22 120d trots att F22'an var bra mycket mer modern.

I januari kommer den. Min nya bil, som inte är en SAAB, vad har jag gjort?

Jaja nu blir det såhär iaf. Det landade i en laddhybrid från Audi. Närmare bestämt nya A5 Avant. Varför just denna? Jo för att elmotorn sitter monterad i växellådans hus med en egen koppling. Vad är det roliga med detta? Jo att den förblir fyrhjulsdriven vare sig man kör enbart på el eller bensin, och såklart i hybridläge. Rätt fyndigt. Sen kommer det säkert vara en dröm att serva/reparera denna konstruktion om 10-15 år. Men ja, den dagen den sorgen. Hann iaf njuta en del av att specca bilen själv istället för mitt annars eviga letande på blocket efter den perfekt utrustade bilen. Fick väl egentligen försaka ett tillval som jag egentligen verkligen ville ha: Bang Olufsen. De hade gömt detta i ett större paket som innehöll annat jag inte ville ha eller var beredd att betala för. Är också nöjd med att jag inte vek mig och valde 299hk drivlinan utan gick all-in på 367hk versionen. Så med lite tur kommer jag till och från jobbet på el och sen kan jag gasa hem glad i hågen på fredagarna.

P.S Sen är den blå med ljus inredning med. Vi behöver inte fler vita/svarta/gråa bilar.

Bild 38.jpeg

I januari kommer den. Min nya bil, som inte är en SAAB, vad har jag gjort?

Jaja nu blir det såhär iaf. Det landade i en laddhybrid från Audi. Närmare bestämt nya A5 Avant. Varför just denna? Jo för att elmotorn sitter monterad i växellådans hus med en egen koppling. Vad är det roliga med detta? Jo att den förblir fyrhjulsdriven vare sig man kör enbart på el eller bensin, och såklart i hybridläge. Rätt fyndigt. Sen kommer det säkert vara en dröm att serva/reparera denna konstruktion om 10-15 år. Men ja, den dagen den sorgen. Hann iaf njuta en del av att specca bilen själv istället för mitt annars eviga letande på blocket efter den perfekt utrustade bilen. Fick väl egentligen försaka ett tillval som jag egentligen verkligen ville ha: Bang Olufsen. De hade gömt detta i ett större paket som innehöll annat jag inte ville ha eller var beredd att betala för. Är också nöjd med att jag inte vek mig och valde 299hk drivlinan utan gick all-in på 367hk versionen. Så med lite tur kommer jag till och från jobbet på el och sen kan jag gasa hem glad i hågen på fredagarna.

P.S Sen är den blå med ljus inredning med. Vi behöver inte fler vita/svarta/gråa bilar.

Bild 38.jpeg
Riktigt trevlig färg. 👍
Hur lång leveranstid?

Tillbaka
Topp