• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Däckstorlek har ändrats lite över tid. :)
Tex:
Ferrari Testarossa
1986, 225/50-16. 255/50-16.
2026(?) 263/35-20. 325/30-20

Lamborghini Countach
1974, 205/70-14. 215/70-14
2022, 255/30-20. 355/25-21

Golf GTI
1976, 175/70-13
2025, 225/40-18

Nissan Skyline
1989 R32, 225/50-16
2025 R35, 255/40-20. 285/35-20

Porsche 911 Turbo
1975, 205/50-15. 225/50-15
2025, 255/35-20. 305/30-21

Toyota Corolla
1966, 165/70-13
2025, 225/40-18

VW buss(buzz)
1950, 185R14
2025, 235/50-20. 265/45-20

Mercedes W123 (E-klass)
1976, 175SR14.
2025, 245/45-19. 275/40-19

BMW 5 serie
1972, 175R14
2025, 245/45-19

Däckstorlek har ändrats lite över tid. :)
Tex:
Ferrari Testarossa
1986, 225/50-16. 255/50-16.
2026(?) 263/35-20. 325/30-20

Lamborghini Countach
1974, 205/70-14. 215/70-14
2022, 255/30-20. 355/25-21

Golf GTI
1976, 175/70-13
2025, 225/40-18

Nissan Skyline
1989 R32, 225/50-16
2025 R35, 255/40-20. 285/35-20

Porsche 911 Turbo
1975, 205/50-15. 225/50-15
2025, 255/35-20. 305/30-21

Toyota Corolla
1966, 165/70-13
2025, 225/40-18

VW buss(buzz)
1950, 185R14
2025, 235/50-20. 265/45-20

Mercedes W123 (E-klass)
1976, 175SR14.
2025, 245/45-19. 275/40-19

BMW 5 serie
1972, 175R14
2025, 245/45-19

Kul data! Kanske kan bli en trend, lite som på tok för korta byxor, att sätta ett gäng 175r15 på en modern 5 serie etc.

Vinterhjul, vilken hade ni valt? Gillar båda men har svårt att bestämma mig. 19” på bägge.
IMG_3021.jpeg

IMG_3013.jpeg
Dom nedre, utan tvekan.

Nu är vinterdäcken på, europeisk friktion Pirelli Sottozero, bor i Sthlm och det ska bli spännande att se hur däcken presterar, bilen är dessutom bakhjulsdrift😅
IMG_2982.jpeg
Däcken kan jag ingenting om förutom dåliga erfarenheter av pirelli överlag, men jag hade nya premiumdäck (dubbdäck) på min bakhjulsdrivna 5-serie. Jag körde många mil på den tiden och jag kände alltid att jag var trygg och hade kontroll när det snöade som värst. Bakhjulsdrift i kombination med bra däck är BMW bra på.

Förutom att det gått mode i stora fälgdiametrar, så har ju även bilarna blivit större och tyngre, vilket kräver fetare däck..
Nån som minns Mk1 Golf GTI? Den vägde 810 kg. 😄

Kul data! Kanske kan bli en trend, lite som på tok för korta byxor, att sätta ett gäng 175r15 på en modern 5 serie etc.
Just det har ju en hel del med bildesign att göra, det skulle helt enkelt få det utseendet om man vill gå ner i dimension, om man nu ens får på hjulen över bromsar osv.
Det är MYCKET märkligt att miljönissarna tillåter dagens dimensioner på hjulen, där finns massor att tjäna på att gå ner i dimensioner, vikt etc.

Vad jag har läst till mig så verkar däcken presterar mycket bra på våtväglag (stämmer rätt bra under dessa regniga dagar jag har kört). Däcken fick också bra kritik på snö och is dock är ju inte jämförbart med nordisk friktion. Min tanke är att använder dessa året runt då vi kör knappt ca 400 mil/år.

Du har inget att oroa dig för.

Har kört tre vintersäsonger på Pirelli Sottozero och det för 10 år sedan och det var inget att klaga på. Man har säkert förfinat däcket sedan dess ytterligare. Kör du vinterdäcken sommartid kommer de att slitas väldigt fort är min erfarenhet och de kommer såklart inte prestera bra eftersom gummit är anpassat för kallare klimat.

De europeiska prestanda vinter däcken fungerar hur bra som helst på vinterväglag i Sverige om man nu inte bor ute i skogen i inlandet någonstans.

Senaste åren har jag kört Michelin Pilot Alpine som också är ett däck utvecklat för europeiska förhållanden.

Har även kört mycket med nordiska vinterdäck på mindre fälg med lägre hastighetsindex och de upplevs närmast som svajiga i motorvägstempo, men såklart väldigt bra på sämre vinterväglag med potthål och sämre underhållna vägar.

Hade börjat med att kolla efter en Mach-1, den har Tremec-låda. Den har dessutom extra kylare etc plus lite annat. Tremeclådan i sig har en annan utvxäxling jämfört med MT-82 som sitter i den vanliga. Sitter 3:55 slutväxel, går att uppgradera till 3:73 för att få den lite mer snärtig(men det blir ju merarbete och kostnad). 24+ dark horse har Torsen diffen (som US Mach-1 har) med 3:73

I örvigt så är Bullitt bara kosmetiskt jämfört mot en vanlig GT.
Sen var det vissa årsmodeller efter 2020 som inte hade "premium interiören" i kombination med magnerride har jag för mig på grund omvärldsläget.

Om du inte skall mecka med coilovers etc så hade jag kollat efter en bil med Magneride.

Om det är något mer specifikt du undrar över så är det bara att säga till.

Saknad men ej glömd
DSC02946-Edit.jpeg
Läcker!!!
Varför sålde du den och vad köpte du instället?

Har kört tre vintersäsonger på Pirelli Sottozero och det för 10 år sedan och det var inget att klaga på. Man har säkert förfinat däcket sedan dess ytterligare. Kör du vinterdäcken sommartid kommer de att slitas väldigt fort är min erfarenhet och de kommer såklart inte prestera bra eftersom gummit är anpassat för kallare klimat.

De europeiska prestanda vinter däcken fungerar hur bra som helst på vinterväglag i Sverige om man nu inte bor ute i skogen i inlandet någonstans.

Senaste åren har jag kört Michelin Pilot Alpine som också är ett däck utvecklat för europeiska förhållanden.

Har även kört mycket med nordiska vinterdäck på mindre fälg med lägre hastighetsindex och de upplevs närmast som svajiga i motorvägstempo, men såklart väldigt bra på sämre vinterväglag med potthål och sämre underhållna vägar.
Kör Michelin premuim-varianter sedan 20+år både sommar o vinter på alla bilar. Solklart bäst överlag. Kvalitet, livslängd, grepp, buller o komfort.

Kör Michelin premuim-varianter sedan 20+år både sommar o vinter på alla bilar. Solklart bäst överlag. Kvalitet, livslängd, grepp, buller o komfort.

Benägen att hålla med. Michelin har varit den bästa kompromissen överlag. Sedan har andra däckfabrikat haft vissa paradgrenar som överträffat Michelin. Premium tillverkarna tillverkar inga dåliga däck. Köper man något från dem är de väl utprövade.

Sedan kan ett standard Kuhmo sommardäck vara alldeles utmärkt för de allra flesta bilägare som kör från punkt A- B i lagliga hastigheter. Prestanda skillnaden mellan däcken märks inte förrän man pressar däcken.

Vinterdäck är inget som man ska kompromissa med. Där når man gränserna fort även vid normala vinterförhållanden. Kör man i riktigt förrädiska förhållanden kanske dubbdäck är det som gäller. Andra kanske mest är ute när vägarna har plogat, saltats och städats under mer gynnsamma förhållanden.

För egen del har dubbfritt central europeiska prestanda vinterdäck fungerat utmärkt. Som att köra med sommardäck på barmark i lägre temperaturer. Man tar sig fram på oplogade vägar också utan bekymmer. Det är mer markfrigång som sätter gränserna än däcken.

På moderna bilar är det svårt att montera mindre fälgar eftersom man sätter dit så stora bromsok. Dagens bilar väger en hel del.

Porsche 993 turbo som var en prestandabil när det begav sig hade 17” fram 205/50 och bak 225/45 som rekommendation på vinterdäck. Bakdäcken sommartid är 285/30 och fram 225/40. Idag hade de flesta kört på sommar storlekarna på vinterdäcken. 30 års däckutveckling har gjort sitt. Sedan har de smalare vinterdäcken bättre egenskaper under vissa premisser och framförallt är de mindre känsliga att kantstötta.

Det är väl den erfarenheten man dras med idag. Det är enkelt att dra en fälg mot en trottoarkant som döljs av snö, is och slask. Men vad gör man när det inte går att få på annat än lågprofil på moderna bilar med enorma bromsok och skivor. Snökedjor kan man glömma att använda, vilket inte är något krav här, men väl i Alperna.

Det låter bra, hade inte däcken varit bra så tror inte jag att BMW hade levererat dessa som standard vinterhjul. Jag är inte orolig att dem slits mer på sommaren då vi kör ca 400 mil/ år.

Europeiska kanske funkar i Malmö där vädret är mildare.

De har hårda gummiblandning och har färre "slitsar"(vet inte riktigt vad det heter) etc i däcken och är inte anpassade för snö och speciellt inte is. De är generellt bättre på torr och vått väglag

Inget jag personligen hade åkt runt med på vintern

Det finns absolut folk som inte förstår skillnaden på bra Åretruntdäck (exempelvis MichelinCrossclimate) eller att köra med sina dubbfria vinterdäck året om...
Nu är väl iofs alla åretruntdäck tveksamma vid lite aktiv körning i alla klimat, men just dessa har väl fått mycket skit? Beror kanske på att Volvo prånglade på folk dem. Bilar har ju glidit iväg när de var parkerade. Dock kul när man ser dessa på SUVar i tex Florida.

Europeiska kanske funkar i Malmö där vädret är mildare.

De har hårda gummiblandning och har färre "slitsar"(vet inte riktigt vad det heter) etc i däcken och är inte anpassade för snö och speciellt inte is. De är generellt bättre på torr och vått väglag

Inget jag personligen hade åkt runt med på vintern
Jag har iofs blivit lite tveksam till nordiska nu då de är så instabila. I min körning är jag mer rädd för att bilen sladdar i höga hastigheter pga instabila däck än att man glider av vägen i lägre hastigheter. Men då är jag hemmahörande i Göteborg med rätt mycket motorvägskärning också.

Finns ingen bättre än Jonathan på YT (utöver Tirerack) som testar däck.
Ett test han nyligen lagt upp där bland annat ett CE däck är med som referens

Senast ändrad:
Nu är väl iofs alla åretruntdäck tveksamma vid lite aktiv körning i alla klimat, men just dessa har väl fått mycket skit? Beror kanske på att Volvo prånglade på folk dem. Bilar har ju glidit iväg när de var parkerade. Dock kul när man ser dessa på SUVar i tex Florida.
Folk förstår inte skillnaden på riktiga allvädersdäck och de som bara åker på friktionsdäck året om. Det är två väldigt olika saker. Volvos kommunikation kring däcken var också en medial katastrof.

CrossClimate är inte svaret på alla frågor men de är enormt mycket bättre på sommaren än friktionsdäck och de är riktigt bra i slaskvinter och faktiskt ok på snö. Naturligtvis är det inte ett däck för is eller -20 men det är väldigt många söderut som inte träffar på sådant. Bodde jag i södra sverige och var en latmask skulle jag kunnat tänka mig att åka på Michelin Crossclimate året runt. Men nu är jag varken lat eller bor i Skåne ;)

Du kommer inte få sladd med nordiska vinterdäck, det bara känns så. Det är de mjuka däcksidorna som skapar känslan av dåligt grepp men greppet finns där ändå.

Folk förstår inte skillnaden på riktiga allvädersdäck och de som bara åker på friktionsdäck året om. Det är två väldigt olika saker. Volvos kommunikation kring däcken var också en medial katastrof.

CrossClimate är inte svaret på alla frågor men de är enormt mycket bättre på sommaren än friktionsdäck och de är riktigt bra i slaskvinter och faktiskt ok på snö. Naturligtvis är det inte ett däck för is eller -20 men det är väldigt många söderut som inte träffar på sådant. Bodde jag i södra sverige och var en latmask skulle jag kunnat tänka mig att åka på Michelin Crossclimate året runt. Men nu är jag varken lat eller bor i Skåne ;)

Du kommer inte få sladd med nordiska vinterdäck, det bara känns så. Det är de mjuka däcksidorna som skapar känslan av dåligt grepp men greppet finns där ändå.
De var billiga på blocket iaf!

Måste tipsa om denna docu som handlar om Naito Engineering i Japan, en liten bilfirma med 5 anställda.. man kan lugnt säga att skenet bedrar. Helt makalösa bilar.

Älskar.

Följt dem en längre tid. Idag på Instagram meddelade dem att dem ”tyvärr inte kan ta emot besök”. Misstänker att den där filmen fått det att explodera lite hos dem.

Mycket snack om fälgar nu så passar på att höra vad panelen tycker..

Har ju dessa svarta original som just nu agerar vinterfälg, men svart känns lite uttjatat och jag tycker även det har en tendens att ”flyta ihop” på håll så skulle nog vilja ha något annat till våren..
IMG_1459.jpeg

Tänker mig guld,typ som M2CS har, den finns ju dock inte i röd och tycker generellt att guldiga passar bäst till svart eller mörkgrön bil men efter lite googlingar tror jag ändå det kan se rätt schysst ut?
Hiss eller diss?

Stulna bilder från Google:
IMG_1536.jpeg

IMG_1537.jpeg

Gillar japanska klockor men japanska bilar lämnar mig oftast oberörd.
Men sprang på en Honda F1 som var riktigt rolig att stå och studera.
Många detaljer här och där som är skoj att se t.e.x. dom små luftintagen i handknackat aluminium för att ner kyluft till tändspolarna.
Man blir sugen på att skruva isär och se mer hur dom gjort.
3 liter V12 420 hk vid 11500.

IMG_8355.jpeg

IMG_8354.jpeg

Ser ut som drömbutik. Dom har lärt många bilnördar hur mekanik funkar på riktigt.

Har ju dessa svarta original som just nu agerar vinterfälg, men svart känns lite uttjatat och jag tycker även det har en tendens att ”flyta ihop” på håll så skulle nog vilja ha något annat till våren..
IMG_1459.jpeg

Tänker mig guld,typ som M2CS har, den finns ju dock inte i röd och tycker generellt att guldiga passar bäst till svart eller mörkgrön bil men efter lite googlingar tror jag ändå det kan se rätt schysst ut?
Hiss eller diss?

IMG_1536.jpeg

IMG_1537.jpeg
Tror guld gjort sig kanon 😊
Förhoppningsvis inte det nya svarta heller ;)

IMG_1459.jpeg

Hiss eller diss?

IMG_1536.jpeg

IMG_1537.jpeg
Hiss. Guld eller brons funkar bra på röd.

Tillbaka
Topp