• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blästrad Bulova Accutron II

Torsse

Breitling
Blev nyfiken på Bulova med sina urverk och tittade på Accutron 2, ville dessutom ha en med blå urtavla och när en billig dök upp på Ebay vann jag den, dessutom utan tull.
Men när den dök upp hemma var den fullständigt ryslig – gulddoublén med dess blandning av polerad yta och blingigt fake-rosé guld gjorde att den såg ut som något direkt från Ur och Penns rea!

Hur skulle man göra för att kunna använda denna, den går ju jättefint med sin jämna gång och urtavlan har en härlig djupblå färg…?
Bulova Accutron2.JPG

Iväg till Niklas på Bergströms i Uppsala, han har hjälpt mig förut, han skulle försöka matta ner boetten, kanske det gick att ge den lite mässing- eller kopparfinish?
Nej, ytskiktet var för tunt, lika bra att blästra bort alltihop till titan-finish!
Och titta! Nu blev det helt annat! Med en ljusbrun rem som matchar ”guld”-detaljerna blev den riktigt fin. Nu är jag nöjd!

B3.JPG

B4.JPG

I ett sånt här läge är det helt nödvändigt med modd och fix!
 

Torsse

Breitling
Blästrades den hos Bergströms?
Nej, Niklas gav till slut upp försöket att blästra boetten, PVD-skiktet var för ojämt och tunnt. Han lämnade bort den till någon som blästrade den. Vet ej vem.
Det var krångligt att jobba med den, svårt med glaset och tydligen var det smäckigt och plastigt ihopsatt, men resultatet blev bra ändå.
Lite kul att guldet syns under glaskanten, så det skimrar lite där mot det gråa.
Kostnad?
bs-jpg.247054

1200:-, inkl två batteribyten på kvartsare som aldrig används.
Niklas är jättebra och är alltid positiv att modda, har fixat med flera av mina klockor.
 

Bilagor

  • bs.JPG
    bs.JPG
    98.8 KB · Visningar: 511

Torsse

Breitling
Ingen aning...
Ska fråga nästa gång, han håller på med en annan modding jag har beställt, ni ska få se...
 
Topp