• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Black, Starr & Frost - vad vet vi?

Helagoes

Breitling
Ända sedan jag för ett antal år sedan träffade en mycket trevlig och energisk urmakare i Göteborgstrakten har jag letat efter klockor, och då kanske främst fickur, av märket Black, Starr & Frost. Anledningen till detta är att denna urmakare pratade så gott om dessa fantastiska urverk att det var svårt att inte själv bli medryckt. Han berättar att han vid ett tillfälle till och med ska ha betalt en urmakarkollega en betydande summa pengar för att personen i fråga skulle lägga sig i en budgivning om ett fickur av tillverkaren. Utan att ta honom på orden vill jag minnas att han jämförde kvalitén på urverken med den av PP, vilket såklart är rätt vågat att påstå. Om detta stämmer blir man ju nyfiken på varför inte fler talar om tillverkaren?

Om man läser på lite om den historia som finns tillgänglig, så kan man konstatera att det är ett rätt gammalt företag (grundat 1810), som dyker upp i rätt många celebra sammanhang, främst på 1800-talet USA. Idag verkar företaget mest tillverka pråliga smycken med mycket diamanter och några rätt trötta armbandsur med 7750or i. Jag är intresserad av den påstådda storhetstiden - vad vet vi om företaget, historian och framför allt klockorna?
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
De såg ut att ha fina verk ja. Vad jag har förstått så var inte Patek så fantastiska, finns många andra mer eller mindre okända med samma eller högre finish. Beror som vanligt på vad man är ute efter.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Det verkar som om firman inte varit kända för någon egen tillverkning utan oftast beställt och sålt produkter från andra.
Hittade fickur från bla IWC,Longines,AP och Vacheron med båda firmors märkning på klockorna.
högklassiga verk men även en hel del överdimensionerade fickur på ca 8 cm eller mer med inte så avancerade verk alls.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det verkar som om firman inte varit kända för någon egen tillverkning utan oftast beställt och sålt produkter från andra.
Hittade fickur från bla IWC,Longines,AP och Vacheron med båda firmors märkning på klockorna.
högklassiga verk men även en hel del överdimensionerade fickur på ca 8 cm eller mer med inte så avancerade verk alls.
Ett verk behöver inte vara avancerat för att håla hög kvalitet? Menar du att firman inte förädlade urverken själva? Jag har ingen koll själv men hade gissat att de faktiskt gjorde det när det är deras egen märkning på verken.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Nja, har inte lagt ner så mycket tid på att kolla upp firman men de står benämnda som retailers snarare än manufactures i Google och många av de klockor jag såg var helt enkelt triple signed klockor från tex iwc eller longines med fast med båda firmors namn på tavlan men så fanns även de med denna firmas namn på tavlan och i övrigt omärkta verk ( swiss made) Om de var bearbetade eller om firman ens har haft egen verkstad vet jag inte....
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Såg också några verk som var märkta med firman nu..dock osäker på om de var bearbetade, gjorda av firman eller av annat fabrikat helt och hållet
Spännande iaf.
Har aldrig hört om dem innan.
kan bli intressant att leta vidare och se vad denna firma presterat ...
 

zerkzez

Omega
Så här kan det se ut
IMG_0592.jpeg

IMG_1030.jpeg
http://www.touchon-watch.com/touchon repeaters.html
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Ako

zerkzez

Omega
Black, Starr & Frost var en juvelerare samma som Tiffany eller Cartier van cleef & arpels som köpte in det som dom inte kunde tillverka själv
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Snyggt. Mycket riktigt så har ju firman bytt namn ett antal gånger innan det fick det som jag skrev i trådstarten. Men bara för att förtydliga, är kontentan av denna länken att firman inte tillverkade egna urverk?
Jag vet inte om jag ska vara ärlig. Jag gissar att de satte sitt namn på andras grejer. Antingen co-branded eller helt eget.
 
Topp