• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blekte mitt 14060M insert av misstag

jabla

Sarlacc
Vill man ha ett blekt inlägg på sin klocka är det väl totalt ointressant om det blekts av solen i 20 år eller av Klorin i 20 minuter, de är till salu på amerikanska ebay för hundratals $$ oavsett blekmetoden. Själv gillar jag ett blekt pepsi på min GMT under sommarmånaderna. På en toolig sub är det aldrig fel med en blekt vridring.
 

axa

Omega
Jokkmokkswe skrev:
Varför? Detta var väl en riktigt dass idée. Att hålla på bleka och tjafsa med inserten, är det för att man är missnöjd med referensen man har, eller är det för att församlingen ger sitt tysta medgivande? Näh, tummen ner för detta.

Så farligt är det väl inte?
Det är ju bara att köpa ett nytt insert så är man tillbax på banan igen om man så önskar.

Så länge som verket klarar sig....
 

Knät

Cartier
Ska vi ta en vild gissning på att det är slipmedlet i diskmedlet som orsakat detta och inte varken temperatur eller vatten..
 

trumpetera

Panerai
Om inlägget är av aluminium, är det nog samma oxid som bildas på vitlökspressen när man kör den i diskmaskinen.

Gör inte det.

Heller.
 

Ricrob

Patek
Jaha, där ser man! Man hade ju sett "matte-dial" förr oh nu även "matte-bezel". Ser ok ut men skulle nog personligen behålla blank ring... Eller skaffa vintage rakt igenom.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Vore intressant och veta om blekningen blev av att du använt diskmedel i maskinen eller bara varmt vatten?
Tycker det var våghalsigt gjort hur som! :)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Haha, 99% av folket som bär en Rolex vågar inte ens blöta ner den. Chuck maskindiskar sin och ger den vad den tål i övrigt också. Grymt! Såg nice ut med inlägget också, som om en rätt ny Sub gått igenom en hel del på kort tid.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
matt o snyggt!
...men som tidigare sagts... jag hade nog ploppat loss insertet o kört bara det... gör det o ta ett par vändor till för den rätta "20 år med Jaques ombord på Calypso"-looken... :lol:
 
NiklasArvid skrev:
matt o snyggt!
...men som tidigare sagts... jag hade nog ploppat loss insertet o kört bara det... gör det o ta ett par vändor till för den rätta "20 år med Jaques ombord på Calypso"-looken... :lol:

Passa på och ta ut tavla och visare oxå och kör dom samtidigt..... :cool:
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Man tycker ju att saltet borde göra sitt mot övriga klockan också?

Körde du tablett eller pulver? Spolglans?;-)
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
När den samlade expertisen redan är tillgänglig i denna tråd: OM jag vill pröva detta på min 14060 från -91, är det bara köra på? Det jag undrar är om det är samma insert som till Chucks och vad ett nytt kostar ifall det blir pannkaka?
Sen kanske det finns risk för att den fint patinerade pärlan faller av?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
easy rider skrev:
När den samlade expertisen redan är tillgänglig i denna tråd: OM jag vill pröva detta på min 14060 från -91, är det bara köra på? Det jag undrar är om det är samma insert som till Chucks och vad ett nytt kostar ifall det blir pannkaka?
Sen kanske det finns risk för att den fint patinerade pärlan faller av?

Klorin är best practice... Nytt inlägg 600pix el så...tror jag...
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
NiklasArvid skrev:
easy rider skrev:
När den samlade expertisen redan är tillgänglig i denna tråd: OM jag vill pröva detta på min 14060 från -91, är det bara köra på? Det jag undrar är om det är samma insert som till Chucks och vad ett nytt kostar ifall det blir pannkaka?
Sen kanske det finns risk för att den fint patinerade pärlan faller av?

Klorin är best practice... Nytt inlägg 600pix el så...tror jag...


900kr inkl. montering till en 16610 på Bergströms. 800 kr utan montering.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
...jag penslar på en 50/50-blandning klorin med vatten enbart på framsidan, det tar lång tid... och sköljer mellan varven och låter torka (annars ser man inte slutresultatet) ...men du har bättre kontroll på resultatet...

före... triiist...

IMG_5226_zpsba23749a.jpg




efter, voila! ...matchy-matchy...

P1050387-1.jpg

5512_01_zps3fff497a.jpg
 

Pleximannen

Cartier
NiklasArvid skrev:
Klorin är best practice... Nytt inlägg 600pix el så...tror jag...

Om man antar att man kan leva med just ett nytt inlägg med luminovaplupp så är det ju igga problem men om man däremot måste ha en patinerad tritiumplupp så blir det väl lite svårare... går ju att hitta men man får väl räkna med att leta lite och det kanske kostar lite mer (?)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
hej på er! Kul respons och tack för både ris&ros!

Postar lite iphonebilder i dagsljus har fösökt få med den matta grå nyansen som uppstår. Måste säga att det blev bra resultat nu när solen tittar fram, nyansen ger klockan lite extra karaktär.

Till er som vill prova så föreslår jag precis som vissa forumister att bara ta av vridringen och köra i maskinen. Jag använde finish powerball och körde 65 grader. Göra processen 2-3 gånger kan nog ge ett ännu bättre resultat, man får prova sig fram helt enkelt. För att plocka av vridringen behövs bara en platt kniv och bända under ringen klockan 7, finns instruktioner på nätet och youtube.

I övrigt fungerar klockan som den ska :)

Ha en härlig fredag och trevlig helg!

Cheers Chuck

68FE5D96-7FB4-4DEE-83CD-A2EA72F8544D-9600-00000B7E0E473FDC.jpg


2E07813A-7EE5-4668-9A27-9B513301A6AB-9600-00000B7E1879362B.jpg


254BE4F6-4F3B-45FF-9587-E98FF3FC2D2A-9600-00000B7E22CDDA99.jpg


52C2B721-CB75-4062-9C14-BF32D8E29C47-9600-00000B7E2C5750F0.jpg


1A80033B-27D2-49AE-8E6B-A0D8934AC474-9600-00000B7E3602095B.jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Pleximannen skrev:
NiklasArvid skrev:
Klorin är best practice... Nytt inlägg 600pix el så...tror jag...

Om man antar att man kan leva med just ett nytt inlägg med luminovaplupp så är det ju igga problem men om man däremot måste ha en patinerad tritiumplupp så blir det väl lite svårare... går ju att hitta men man får väl räkna med att leta lite och det kanske kostar lite mer (?)

...att bleka ett vintageinlägg med korrekt o patinerad plupp känns ju lite mer tveksamt, i nån mening blir ju inlägget "förstört" o på ett nytt serviceinlägg är det ju skitsamma ...men inte på ett ovanligare och betydligt dyrare originalinlägg?

...o justja... man kan ha i lite diskmedel i klorinvattnet också för att sabba ytspänningen, annars kan det bli lustiga effekter vid kanterna... ;)
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
Pleximannen skrev:
NiklasArvid skrev:
Klorin är best practice... Nytt inlägg 600pix el så...tror jag...

Om man antar att man kan leva med just ett nytt inlägg med luminovaplupp så är det ju igga problem men om man däremot måste ha en patinerad tritiumplupp så blir det väl lite svårare... går ju att hitta men man får väl räkna med att leta lite och det kanske kostar lite mer (?)

...att bleka ett vintageinlägg med korrekt o patinerad plupp känns ju lite mer tveksamt, i nån mening blir ju inlägget "förstört" o på ett nytt serviceinlägg är det ju skitsamma ...men inte på ett ovanligare och betydligt dyrare originalinlägg?

...o justja... man kan ha i lite diskmedel i klorinvattnet också för att sabba ytspänningen, annars kan det bli lustiga effekter vid kanterna... ;)


Okej, men hur lång tid snackar vi? Ska blandningen vara på i 30 min eller 3 timmar? Jag vill ju inte tokbleka den, utan mest få lite mattare finish...
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Det var ett tag sen... Men börja med att låta det ligga på i 5min-pass o tvätta efter varje o fortsätt så, går det för sakta får du köra längre pass ;-)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Chuck skrev:
hej på er! Kul respons och tack för både ris&ros!

Postar lite iphonebilder i dagsljus har fösökt få med den matta grå nyansen som uppstår. Måste säga att det blev bra resultat nu när solen tittar fram, nyansen ger klockan lite extra karaktär.

Till er som vill prova så föreslår jag precis som vissa forumister att bara ta av vridringen och köra i maskinen. Jag använde finish powerball och körde 65 grader. Göra processen 2-3 gånger kan nog ge ett ännu bättre resultat, man får prova sig fram helt enkelt. För att plocka av vridringen behövs bara en platt kniv och bända under ringen klockan 7, finns instruktioner på nätet och youtube.

I övrigt fungerar klockan som den ska :)

Ha en härlig fredag och trevlig helg!

Cheers Chuck
@Chuck, du är kung! Friskt vågat! Jag är inte lika vågad, så jag testar att bara köra insertet. Återkommer kanske med resultatet ;)
 
Topp