• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blir man lyckligare som flippare?

marlun

Rolex
Har nu facit på frågan jag själv ställde.

Har sålt en stor del av min lilla samling och har redan hunnit lägga vantarna på några nya klockor. Kan säga att det är roligare nu när man inte känner sig tvungen att behålla sina klockor. Det är även kul att prova nytt och att gå till posten och hämta paket.

Så ja, jag tycker att man får ut mer av intresset av att ha lite rotation i klocklådan och att flippa lite. Sedan gillar jag konceptet med keepers, men klockan som i så fall hade varit keepern är för min nuvarande budget lite för dyr så jag hade inte kunnat flippa och ha kul samtidigt som jag skulle äga den klockan. :)
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Intressant tråd.
Precis börjat min klockresa och har nu 3 st en fjärde kommer inom kort.
Kan heller inte riktigt slå mig till ro. Tror att det beror på att
drömklockan är ouppnårlig.
 
Senast ändrad:

KlasK

Cartier
2-Faktor
Jag har länge velat vara en flippare och testa annat, men kan inte. Varje gång jag kollar ner på min exp II känner jag för stort sentimentalt värde i den. Explorern var den första fina klocka jag köpte så det känns nästan som att kapa av en arm om den skulle gå. Även om jag inte kan ro för att tänka på annat såklart.

Jag har insett att allt har sin tid, spara, leta och tillslut kan man utöka samlingen utan att flippa. Senast för mig var med en Speedmaster, nästa får tiden utvisa :)
Håller med dig. Funderat på att flippa min första fina klocka men kan inte med det
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
En sak jag funderat över, utan att trampa någon på tårna:
Om vi som är intresserade av klockor har varierande inkomster allt från direktörslöner till studenter
Medelpriset på en Rolex, Ap JLC mm är säg 50 000
Hur har vi råd eller vad är det vi försakar? No offence då jag vet det kan vara ett känsligt ämne
 

marlun

Rolex
En sak jag funderat över, utan att trampa någon på tårna:
Om vi som är intresserade av klockor har varierande inkomster allt från direktörslöner till studenter
Medelpriset på en Rolex, Ap JLC mm är säg 50 000
Hur har vi råd eller vad är det vi försakar? No offence då jag vet det kan vara ett känsligt ämne
Jag råder dig att starta en annan tråd för att avhandla det ämnet. :)
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Jag tror inte att man blir lyckligare som flippare, däremot infinner sig ett gött rus när man väntar på nästa klocka :).
Tyvärr så varar ju det ruset alldeles för kort tid.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Nu har jag flippat 5 klockor och har endast min PADI och Terrorist kvar, känner mig lite olycklig. Beror på hur man ser det att vara lycklig som flippare eller inte.
 

fysikaren

Breitling
Jag skulle vilja vidga denna fråga, till er som sysslar med klockor. Jag har inte ägt en klocka på 15 år och har nu gått med här då jag är väldigt sugen på att skaffa mig en klocka av diverse anledningar. Jag är egentligen emot ett allt för materialistisk tänk och lever i allmänhet realtivit obundet ifrån materiella ting. Ändå känner jag ett väldigt sug efter en klocka. Blir ni lyckligare av klockor (berikar det er genuint) eller är det ett köpsug precis som andra saker?

Antar att detta är lite som att svära i kyrkan genom att ställa denna fråga. :)
 
Senast ändrad:

marlun

Rolex
Jag skulle vilja vidga denna frågan, till er som sysslar med klockor. Jag har inte ägt en klocka på 15 år och har nu gått med här då jag är väldigt sugen på att skaffa mig en klocka av diverse anledningar. Jag är egentligen emot ett allt för materialistisk tänk och lever i allmänhet realtivit obundet ifrån materiella ting. Ändå känner jag ett väldigt sug efter en klocka. Blir ni lyckligare av klockor (berikar det er genuint) eller är det ett köpsug precis som andra saker?
Intressant fråga. Jag personligen ägnar mycket tid åt intresset och läser artiklar på olika sidor för att lära mig, inte nödvändigtvis för att jag vill äga klockan i fråga. Sedan är köpsuget såklart också en faktor, men för mig är detta ett stort intresse och jag gillar att läsa om och titta på alla möjliga klockor. Hänger man på sådana här forum på en daglig basis så vill jag påstå att man har ett genuint intresse. Är man bara ute efter att lugna sitt köpsug så hänger man väl i skyltfönster och är inne på sidor som främst idkar försäljning av klockor.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag skulle vilja vidga denna fråga, till er som sysslar med klockor. Jag har inte ägt en klocka på 15 år och har nu gått med här då jag är väldigt sugen på att skaffa mig en klocka av diverse anledningar. Jag är egentligen emot ett allt för materialistisk tänk och lever i allmänhet realtivit obundet ifrån materiella ting. Ändå känner jag ett väldigt sug efter en klocka. Blir ni lyckligare av klockor (berikar det er genuint) eller är det ett köpsug precis som andra saker?

Antar att detta är lite som att svära i kyrkan genom att ställa denna fråga. :)
Jag är nog fel person att svara eftersom jag är materialistisk. Med den brasklappen så tycker jag det är kul att ha ett "smycke", vilket är något jag undviker i övrigt.
Sen har det blivit att jag vill uttrycka mig på olika sätt i olika sammanhang, och därför har jag velat ha flera olika klockor. I takt med att jag lär mig mer, eller hittar bättre kämpade exemplar så omsätts det. Just nu har jag kanske 4-6 keepers, lika många till aspiranter (som är kul att ha ibland, men som inte nödvändigtvis kommer stanna), och kanske 15 som ska säljas innan året är slut.
Men det korta svaret är ja. Jag blir glad av mina klockor. Jag tycker om dem, hela processen som ligger bakom att jag äger dem, och anledningen till att jag köpte dem.
 

sjodan

Omega
Hur tänker ni? Är det ovärt att drömma om riktigt fina klockor som man en dag vill äga när man kan äga dem imorgon genom att flippa?

Finns säkert dom som flippar med ekonomisk framgång, själv köper jag vanligtvis för dyrt och säljer sen med typ 30% förlust. Bäst strategi för mig hade varit att äga en endaste klocka och sen spara ihop till drömklockan, visste egentligen detta redan från start, men saker och ting blir ju inte alltid som man tänkt sig....

Vänligen.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Finns säkert dom som flippar med ekonomisk framgång, själv köper jag vanligtvis för dyrt och säljer sen med typ 30% förlust. Bäst strategi för mig hade varit att äga en endaste klocka och sen spara ihop till drömklockan, visste egentligen detta redan från start, men saker och ting blir ju inte alltid som man tänkt sig....

Vänligen.
Jag köper sånt jag vill ha, och accepterar att det kostar. Det är ändå en rätt billig hobby (iaf jämfört med bil, båt eller husdjur).
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Det roligaste är jakten på nytt, det är där och då jag läser på och lär mig om modellerna, blir insatt.. det finns ett tydligare mål med kunskapen, att hitta rätt. Att sälja för att få råd till nytt, bestämma riktning.. mekaniskt eller quartz, ska jag bada, flyga, racea med den(alt. repa länken mot skolbänken)? Erfarenheten hade jag inte fått om det inte vore för mina flippar.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Personligen är jag både flippare och samlare. Billigare klockor som inte har något emotionellt värde blir ofta inte så långvariga. Vissa modeller ligger dock väldigt nära hjärtat då de är mer än bara en klocka.
Exempelvis min sub som jag köpte när jag för första gången hälsade på min syster som flyttat till Kanada. Vi gjorde en fantastisk roadtrip i landet och ett av stoppen var en Rolex AD. Jag betalade även delvis med en liten symbolisk summa jag fått från arv efter farmor och farfar. Det är alltså inte bara en klocka utan en symbol med väldigt högt emotionellt värde.
Billiga Seikos jag köper för att de är kul åker dock ofta ut snbbt och in med något annat för att testa nytt.
 
Topp