• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket bedragare

Hej,
Obs! Det här kommer bli lång-läsning jag vet. Men måste skriva av sig efter ett bedrägeri. Skriver angående ett bedrägeri som startat med kontakt via Blocket:s chatt. Det skedde när jag la ut min Omega Speedmaster Moonwatch till försäljning på Blocket. Blev kontaktad av en användare den 9:e maj i år 2022 och fick då frågan om klockan fortfarande var till salu. Bedragarens profilnamn på Blocket var ”wimstentreprenad” i ett enda ord. Presenterade sig som ”Alex” i Blockets chatt vid första meddelandet. Sa då att han kunde komma till mig ”imorgon” för att genomföra köpet av Omega:n . På morgonen, den 10:e maj skrev han i Blockets chatt ”Har min legitimation i Uddevalla och kan inte åka dit,kan visa upp min flickväns leg istället. Du kan ta reg.nr också” . Kl. 18.08 fick jag meddelande från bedragarna i Blockets chatt, ”står utanför nu” . Då var de två män, ålder 30-40 år, av utländsk härkomst. De kollade på klockan som var i sin originalbox med tillhörande certifikat. Sa då att de genomför betalningen direkt från Skandiabanken och frågade efter mitt kontonummer. Jag läste upp det och den ene av de två männen hade sin mobil i handen och, som det såg ut, skrev in mitt bankkontonummer och summan på 59.000 SEK, som vi kommit överens om. Hade det dock ej nedskrivet och fick EJ någon signatur med penna och papper. Den ene,som genomförde den falska bankörningen, repeterade mitt bankkontonummer och visade sedan upp en ”bekräftelse” från Skandiabanken på sin mobil. Det var, med största sannolikhet en fejk-bild på hans mobil då ingen överföringen gjorts till mitt bankkonto. De tar klockan med box och certifikat,säger att pengarna borde kunna ses på mitt bankkonto imorgon. De säger tack hejdå och lämnar platsen i den silverfärgade Volvo S60 D4 av årsmodell 2016 som de anlände med, ca 20 min senare får jag meddelande att betalningen kommer att genomföras av företagets revisor. Dagen efter skriver de i Blockets chatt att ”företag har fått en stor skuld på 370 000 SEK och kan ej betala för klockan” och undrar om jag kan investera pengar i en Rolex-klocka som har ett påstått värde på ca 250 000 SEK eller om jag har guld eller andra saker av värde att lägga emellan. Jag svarar då NEJ och upplyser om att jag kommer att polisanmäla händelsen om betalningen ej genomförs direkt. Jag ser några minuter senare att meddelandet i chatten är läst. Morgonen där efter är deras profil på Blocket ”wimstentreprenad” raderad. När jag kollar upp reg.numret CYU 030 som var på den silverfärgade Volvo S60:an som de körde, står bilen som skrotad 2018. Blockets kundtjänst meddelar att de ej kan spåra användaren. Givetvis polisanmäler jag händelsen direkt och gör även en anmälan till Larmtjänst om stöld av min Omega Speedmaster Professional Moonwatch 311.33.42.30.01.002 med boettnummer 78871992 . Första och sista gången man använder Blocket som länk med hänvisning till Chrono24, där jag först la ut min Omega till försäljning. 60 000 SEK ner i sophinken😕 Bara att tänka ljust😉
 

Bilagor

  • C21B2FAF-2933-4595-838B-7A44335A2445.jpeg
    C21B2FAF-2933-4595-838B-7A44335A2445.jpeg
    492.1 KB · Visningar: 48
  • 39E3BA9A-5D8D-4FDA-B9B5-0EB376FEC849.jpeg
    39E3BA9A-5D8D-4FDA-B9B5-0EB376FEC849.jpeg
    469.7 KB · Visningar: 37
  • 354CAA60-796B-46C1-9C05-187E2F1B8D47.jpeg
    354CAA60-796B-46C1-9C05-187E2F1B8D47.jpeg
    1,016.3 KB · Visningar: 37
  • 5B77B09B-5A60-41EA-BDC5-EAA092F38B3C.jpeg
    5B77B09B-5A60-41EA-BDC5-EAA092F38B3C.jpeg
    1,022.7 KB · Visningar: 46

Hugger69

Patek
2-Faktor
Så fruktansvärt trist att höra och vi lider med dig! 😔

Exakt samma sak hände min kompis, precis samma förfaringssätt!
Det kan t.o.m. vara samma personer men det här inträffade här i Umeå!

Tyvärr är det nog inget som en försäkring normalt ersätter, men självklart ska du anmäla förlusten till ditt bolag!
 

seikosha

Rolex
2-Faktor
Riktigt tråkigt, hoppas allting löser sig och att du får ersättning. Därför jag utav ren princip ALDRIG godkänner någon "banköverföring" som betalmetod, som även flera på detta forum/blocket har försökt att pracka på mig, sen har folk mage att bli griniga också. Säger inte att det ej finns hederligt folk, men pengarna skall finnas på kontot via Swish eller kontant direkt. Annars blir det ingen affär. Sådär, nu har jag sagt mitt som jag står fast vid.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Beklagar men gjort är gjort och nu kan andra lära av dina misstag. Man ska aldrig lämna ifrån sig klockan förrän pengarna sitter på ens konto. Man ska reagera med red alert när någon vill betala direkt från ett bankkonto till ditt. Banksekretessen gör att du aldrig får veta vem som har just det kontot. Använd enbart Swish. Det stämmer dock att en överföring mellan två olika banker kan ta någon dag. Är det det enda man har och gå på kan man be personen visa sitt konto för där anges det direkt om en överföring är gjord eller inte för pengarna dras direkt från betalarens konto, sen sätts de in på ditt dagen efter om allt är som det ska. Om köparen insisterar på att göra en banköverföring ska man som säljare boka tid för överlämning av klockan när pengarna kommit in på kontot, som oftast är dagen efter.

En snabb koll hos Transportstyrelsen innan du lämnade ifrån dig klockan hade berättat att registreringsnumret hänvisade till en skrotad bil. Då hade du fått en varningsklocka till om att man behöver gräva mer, https://www.transportstyrelsen.se/s...s-agaruppgift/sms-tjansten-vem-ager-fordonet/.

Jag beklagar ändå för det är ändå sorgligt. Hade ni skrivit ett kvitto hade köparen tvingats visa legitimation och kontaktuppgifter, gärna mobilnummer också om man ber om det. Det är ingen garanti men det är lite jobbigt för köparen om du sitter med kvittot och klockan och inget stödja när du googlar på lämnade uppgifter.

Ta det som en dyr läxa och lär av den så det inte händer igen. Det ska kännas bra för båda parter. Gör det inte det tror jag att man ska lita på sin känsla och backa.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Beklagar det som inträffat. Sjukt tråkigt.

Men som tidigare skrivits, godkän ALDRIG en banköverföring om ni inte har samma bank och du då kan se pengarna på ditt konto direkt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tråkig läsning @Klockfantast88 . Vi lider med dig. Nu är ditt inlägg på samma tema inte det första, och säkert inte det sista heller tyvärr.
Jag får intrycket av att det händer något i hjärnan när man köper eller säljer något dyrt som är litet nog att få plats i handen, som en klocka...
Jag har aldrig hört om att någon sålt en bil eller mc, lämnat ifrån sig nyckel och skrivit över fordonet, innan full betalning syns på kontot.
Samma förfarande då det handlas klockor över nätet av privata säljare oinspekterat. Skulle man köpa en bil osedd i andra änden av landet för 30-50-100K, genomföra full betalning, och sedan hoppas att den dyker upp som säljaren lovat?
Tyvärr är den enda lärdomen andra tar av liknande läsning, att hålla sig ifrån just den personen som är bedragare. Någonstans måste man ha ett sunt köp/säljbeteende själv.
 
Hej,
Obs! Det här kommer bli lång-läsning jag vet. Men måste skriva av sig efter ett bedrägeri. Skriver angående ett bedrägeri som startat med kontakt via Blocket:s chatt. Det skedde när jag la ut min Omega Speedmaster Moonwatch till försäljning på Blocket. Blev kontaktad av en användare den 9:e maj i år 2022 och fick då frågan om klockan fortfarande var till salu. Bedragarens profilnamn på Blocket var ”wimstentreprenad” i ett enda ord. Presenterade sig som ”Alex” i Blockets chatt vid första meddelandet. Sa då att han kunde komma till mig ”imorgon” för att genomföra köpet av Omega:n . På morgonen, den 10:e maj skrev han i Blockets chatt ”Har min legitimation i Uddevalla och kan inte åka dit,kan visa upp min flickväns leg istället. Du kan ta reg.nr också” . Kl. 18.08 fick jag meddelande från bedragarna i Blockets chatt, ”står utanför nu” . Då var de två män, ålder 30-40 år, av utländsk härkomst. De kollade på klockan som var i sin originalbox med tillhörande certifikat. Sa då att de genomför betalningen direkt från Skandiabanken och frågade efter mitt kontonummer. Jag läste upp det och den ene av de två männen hade sin mobil i handen och, som det såg ut, skrev in mitt bankkontonummer och summan på 59.000 SEK, som vi kommit överens om. Hade det dock ej nedskrivet och fick EJ någon signatur med penna och papper. Den ene,som genomförde den falska bankörningen, repeterade mitt bankkontonummer och visade sedan upp en ”bekräftelse” från Skandiabanken på sin mobil. Det var, med största sannolikhet en fejk-bild på hans mobil då ingen överföringen gjorts till mitt bankkonto. De tar klockan med box och certifikat,säger att pengarna borde kunna ses på mitt bankkonto imorgon. De säger tack hejdå och lämnar platsen i den silverfärgade Volvo S60 D4 av årsmodell 2016 som de anlände med, ca 20 min senare får jag meddelande att betalningen kommer att genomföras av företagets revisor. Dagen efter skriver de i Blockets chatt att ”företag har fått en stor skuld på 370 000 SEK och kan ej betala för klockan” och undrar om jag kan investera pengar i en Rolex-klocka som har ett påstått värde på ca 250 000 SEK eller om jag har guld eller andra saker av värde att lägga emellan. Jag svarar då NEJ och upplyser om att jag kommer att polisanmäla händelsen om betalningen ej genomförs direkt. Jag ser några minuter senare att meddelandet i chatten är läst. Morgonen där efter är deras profil på Blocket ”wimstentreprenad” raderad. När jag kollar upp reg.numret CYU 030 som var på den silverfärgade Volvo S60:an som de körde, står bilen som skrotad 2018. Blockets kundtjänst meddelar att de ej kan spåra användaren. Givetvis polisanmäler jag händelsen direkt och gör även en anmälan till Larmtjänst om stöld av min Omega Speedmaster Professional Moonwatch 311.33.42.30.01.002 med boettnummer 78871992 . Första och sista gången man använder Blocket som länk med hänvisning till Chrono24, där jag först la ut min Omega till försäljning. 60 000 SEK ner i sophinken😕 Bara att tänka ljust😉
Klockroder, nu ska du får höra:
Exakt samme bedragare bedrog mig på min Breitling Navitimer i början av december förra året. Scenariot är detsamma. Signalement och tillvägagångssättet stämmer dessutom alldeles utmärkt. Den ene kallade sig "Alex". På blocket använde de ett slags företagsnamn typ Scanflytt eller liknande och berättade att de var i Umeå på jobb och ville kika på klockan och därefter göra en överföring på plats. De visade också en kvittens på överföringen. Den skulle jag nog synat än mer i sömmarna. Efter någon dag förstod jag att jag var lurad.

De rövade till sig en fantastisk fin Old Navitimer i full Set. Jag följde Blockets rekommendationer och polisanmälde händelsen. Polisen var fantastiskt hjälpsamma och berättade att detta är en allt vanligare form av bedrägeri. De berättade också att det är vanligt att bedragaren vill göra affär under helgen och stoppar överföringen innan den verkställs. Utredningen lades ner ganska snabbt.

För vidare information så berättade om detta i början av året här på KS. Jag lade också ut Referens- och serienummer. I likhet med dig är Blocket överhuvudtaget inte längre aktuellt som forum att köpa och sälja klockor. Personligen handlar jag numer bara via förmedlare som Chrono24, Chronext och eller vårt KS.

Jag lider verkligen med dig. I mitt huvud snurrar konstant varför jag kom på idén att sälja min Navitimer? Jag saknar klockan jättemycket och letar nu en ny. Surt som fan att den hamnade hos en simpel jävla bedragare. Vill du prata mer så är det bara att du hör av dig.
 
Klockroder, nu ska du får höra:
Exakt samme bedragare bedrog mig på min Breitling Navitimer i början av december förra året. Scenariot är detsamma. Signalement och tillvägagångssättet stämmer dessutom alldeles utmärkt. Den ene kallade sig "Alex". På blocket använde de ett slags företagsnamn typ Scanflytt eller liknande och berättade att de var i Umeå på jobb och ville kika på klockan och därefter göra en överföring på plats. De visade också en kvittens på överföringen. Den skulle jag nog synat än mer i sömmarna. Efter någon dag förstod jag att jag var lurad.

De rövade till sig en fantastisk fin Old Navitimer i full Set. Jag följde Blockets rekommendationer och polisanmälde händelsen. Polisen var fantastiskt hjälpsamma och berättade att detta är en allt vanligare form av bedrägeri. De berättade också att det är vanligt att bedragaren vill göra affär under helgen och stoppar överföringen innan den verkställs. Utredningen lades ner ganska snabbt.

För vidare information så berättade om detta i början av året här på KS. Jag lade också ut Referens- och serienummer. I likhet med dig är Blocket överhuvudtaget inte längre aktuellt som forum att köpa och sälja klockor. Personligen handlar jag numer bara via förmedlare som Chrono24, Chronext och eller vårt KS.

Jag lider verkligen med dig. I mitt huvud snurrar konstant varför jag kom på idén att sälja min Navitimer? Jag saknar klockan jättemycket och letar nu en ny. Surt som fan att den hamnade hos en simpel jävla bedragare. Vill du prata mer så är det bara att du hör av dig.
Högintressant det du skriver! 😮 Jag ska titta närmare på det absolut!
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Så många röda flaggor.

Finns bara en regel när man gör affärer:

När pengarna finns på ditt konto och du har flyttat dem till sparkontot
från ditt transaktionskonto, så lämnar man över klockan.


Varför lär sig inte folk? Tur att det var ett litet belopp.
 

Strand

Breitling
I'm so sad to hear about you being scammed.

Out of curiosity, don't you have the option to do instant transfers between banks in Sweden? I have an option in my danish web bank to do instant transfers even to other danish banks. When I bought a used car from a private seller I brought my laptop to his place and started out with an instant transfer of 1 dkk just to check that I'd got his account number entered correctly and to make sure the instant transfer was in fact instant. Once he confirmed the arrival of the 1 dkk on his bank account I did another transfer for the remaining price of the car. Works like a charm.
 
Thank you for your answer!🙂 Between two different banks it usually takes between 12 to 48 hours to do a banktransfer in Sweden . In this case the buyer/fraudster said he used Skandiabanken to do the transfer, I use Swedbank. I totaly agree with you to test doing a small money transfer first and then do a bigger transfer. Again, thanks for the tip! 🙂 I’m sure it works like a charm!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Nu när det är varmare ute så kan det även vara värt att inte skaka hand / kramas / spela låtsasfotboll med okända som spontant går fram till dig efter hemgång.

Många som har förlorat klockor på detta sätt.


För två veckor sedan, när jag var i Berlin så gick frugan med yngsta sonen en bit före mig och äldsta sonen...

En man kommer fram och kommenterar sonens keps. Frågar var vi är ifrån. Han svarar att han är från Brasilien och vill sedan skaka hand med VÄNSTER hand "bro style".

Jag stannar till och skiftar till höger hand istället. Han frågar varför jag inte ville skaka med vänster hand.
Jag svarar att det är lugnt. Han nickar och går därifrån.

Gissar på att han skulle ha trollat bort min klocka och sedan sprungit, i tron om att jag inte skulle springa efter eftersom jag var "ensam" med sonen.

Lås även inte in klockan på gymmet 🙃
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Fyfan. Hatar sådant här. Lider med dig @Klockfantast88

Kan vara av värde att lägga in på https://www.thewatchregister.com/

Det är såklart bra att du även lagt in serienummer här så man kan hoppas på att någon i framtiden söker på serienumret och hittar denna post.

Som tidigare sagts så är det viktigt att vänta på att pengarna ligger på kontot innan man lämnar ifrån sig det man säljer. Surt att det skedde på detta sättet bara. Att lägga in banköverföring via internetbank kan man nämligen avbryta innan de skickas iväg från sitt konto.

Fan va tråkigt, beklagar. Swish är det som gäller! Hoppas du får tillbaks någonting.

Här är det också viktigt att vara vaksam. Lita inte på deras egen mobil utan stäm av på ditt egna swish att de kommit in då det finns de som använder sig av fake-appar som ser ut precis som swish.
 
I'm so sad to hear about you being scammed.

Out of curiosity, don't you have the option to do instant transfers between banks in Sweden? I have an option in my danish web bank to do instant transfers even to other danish banks. When I bought a used car from a private seller I brought my laptop to his place and started out with an instant transfer of 1 dkk just to check that I'd got his account number entered correctly and to make sure the instant transfer was in fact instant. Once he confirmed the arrival of the 1 dkk on his bank account I did another transfer for the remaining price of the car. Works like a charm.
Bra tips om initial överföring av bara en krona som test! OT: Nej, tyvärr har inte de svenska bankerna ännu kommit på det där med "instant transfers" mellan sig - däremot så kan en betalning från andra sidan jordklotet till dem komma in på kontot på ca 10 minuter efter insättningen. Har inte förstått detta, men det måste väl tydligen vara av största vikt vilken den betalande banken är?
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Bra tips om initial överföring av bara en krona som test! OT: Nej, tyvärr har inte de svenska bankerna ännu kommit på det där med "instant transfers" mellan sig - däremot så kan en betalning från andra sidan jordklotet till dem komma in på kontot på ca 10 minuter efter insättningen. Har inte förstått detta, men det måste väl tydligen vara av största vikt vilken den betalande banken är?
Det finns banklösningar som gör att man betalar in på ett lokalt konto i sitt land. Och sen betalas pengar ut från ett lokalt konto i mottagarens land. Alltså flyttas inte samma pengar mellan länderna utan de sitter på en buffert. På så vis slipper man fördröjningen mellan länderna.

Tex är Wise en sådan lösning som jag använder. Är också mindre pålägg på växelkurserna än vanliga banker. (Ovan länk är en referal code som ger lite rabatt)
 
Senast ändrad:
Skojare på blocket ⚠️
 

Bilagor

  • B7808395-7FF4-4823-9F21-F3451BCA1972.png
    B7808395-7FF4-4823-9F21-F3451BCA1972.png
    109.6 KB · Visningar: 34
  • 19774144-2814-4F06-9029-1B1E02A90013.png
    19774144-2814-4F06-9029-1B1E02A90013.png
    366.2 KB · Visningar: 38

Sage

Cartier
2-Faktor
Hej på er!
Tur att jag löste ditt inlägg Klockfantast 88 har nog mötts av en liknande bedragare! En på blocket kallad borgemilia som enligt konversation på blocket heter Emilia Borg från Ösmo. Allt detta stämmer men nummret som som lämnade är inte knutet till henne 0728453129 ingen som svarar. Vill bara betala med överföring vilket jag kollat inte går att verifiera i realtid men då jag skriver att hon kan knyta sitt konto till swish alternativt föra över till sitt konto med swish hör jag inget mer. En annan sak jag reagerade på är att hon inte hade några frågor, och har varit aktiv på blocket sedan juli 2023🤨 Blir ingen affär där.
Tyvärr måste man vara misstänksam även om som jag lägger ut en fin Omega nyservad trots den är från 2019 med extra länk ca 50k under utpris!

Hälsningar Sage
 
Topp