• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Boende i Hong Kong?

Makkanxd

Rolex
Nästan men inte långt ifrån. När jag hade en bättre klocka på handleden och de såg det så var de väldigt tillmötesgående trots att jag bara ville titta.
Ah okej!
Någon Seiko skulle man ju kunna köpa men vet inte om jag somsagt är för rädd för att bli blåt om de gäller större belopp.. hos gråhandlare alltås.
 

Josef B

Bestraffaren
Nästan men inte långt ifrån. När jag hade en bättre klocka på handleden och de såg det så var de väldigt tillmötesgående trots att jag bara ville titta.
Money rules i HK, på gott och ont. Allt handlar om ytlighet och det ska vara dyrt. Så länge man kan uppvisa en rik fasad så är man någon, trots att man i hemmets lugna vrå bara äter nudlar. Prioritering. Som i Sthlm, men 1000x värre. Sambon är Hong kongnes och berättat om livet där :)
 
Senast ändrad:

Josef B

Bestraffaren
Båda såg ok ut. Se bara till att det är nära T-banan så det blir lätt att röra sig runt. Taxi har jag för mig är billigt dock. Min uppfattning var att Central kändes säkert, Tsim sha Tsui var sjyst men längre inåt så blev det lite mer ruffigare, inte att det blev farligt. Sambon och jag promenerade väldigt mycket på natten runt Nathan Road utan att vi kände oss rädda.
 

Makkanxd

Rolex
Båda såg ok ut. Se bara till att det är nära T-banan så det blir lätt att röra sig runt. Taxi har jag för mig är billigt dock. Min uppfattning var att Central kändes säkert, Tsim sha Tsui var sjyst men längre inåt så blev det lite mer ruffigare, inte att det blev farligt. Sambon och jag promenerade väldigt mycket på natten runt Nathan Road utan att vi kände oss rädda.
Haft en dålig erfarenhet av Paris så att läget är centralt och att man kan gå runt på kvällarna är viktigt! Lutar nog åt ön iallafall!
 

Josef B

Bestraffaren
Om du är ute efter mer galen shopping så prova åka ut till Sha Tin, lättillgängligt med tåg :). Gigantiskt galleria med olika budgetnivåer. Det var där jag köpte min klocka.
I mitt fall så kan det ibland bli lite konstig turistande då jag gillar att gå i stora shoppingcenter :)
 

Makkanxd

Rolex
Om du är ute efter mer galen shopping så prova åka ut till Sha Tin, lättillgängligt med tåg :). Gigantiskt galleria med olika budgetnivåer. Det var där jag köpte min klocka.
I mitt fall så kan det ibland bli lite konstig turistande då jag gillar att gå i stora shoppingcenter :)
Jag vill gärna shoppa! Men kanske inte lila sugen på att köpa vanliga märkeskläder i butiker som tar i stort sett lika mycket betalt som butiker här hemma.
Men klockor vore ju trevligt om det känns tryggt och bra priser
 

Josef B

Bestraffaren
Jag vill gärna shoppa! Men kanske inte lila sugen på att köpa vanliga märkeskläder i butiker som tar i stort sett lika mycket betalt som butiker här hemma.
Men klockor vore ju trevligt om det känns tryggt och bra priser
Ärligt talat, att shoppa europeiska märken är ingen bra idé, dyrt som satan. Tänkte köpa en Burberry-halsduk, i Sverige kostade den 3600 kr, i HK 4800 kr. Men däremot icke märkessaker är galet billigt. Gillar du sneakers så kanske @yonsson har tips? Det finns en marknad på en parallellgata till Nathan Road. Kolla in den. Galet :) finns allt möjligt!
Det är därför kineserna kommer till väst och shoppar upp allt, här hos oss är det billigt:D
 

Makkanxd

Rolex
Ärligt talat, att shoppa europeiska märken är ingen bra idé, dyrt som satan. Tänkte köpa en Burberry-halsduk, i Sverige kostade den 3600 kr, i HK 4800 kr. Men däremot icke märkessaker är galet billigt. Gillar du sneakers så kanske @yonsson har tips? Det finns en marknad på en parallellgata till Nathan Road. Kolla in den. Galet :) finns allt möjligt!
Nej men precis det är det jag menar!
Kommer givetvis inte köpa märkessaker som kostar lika eller ens nära de priset i Sverige. Men är ju öppen för i stort sett allt annat, därför kändes en trip till Shenzhen aktuell :D
 

maartyn

Omega
Bodde på Cordis i Mong Kok fem nätter i juli för ca 8200kr , kan varmt rekommendera Club-rummen om man vill ha (bra) frukost och lounge-access. Inte jätteturistigt läge och en del kul saker att se närområdet, och nära MTR (tunnelbanan, avstånden är korta i Hong Kong). MTR var väldigt smidigt och billigt.
Upplevde att få taxi-chaufförer kunde engelska, ha med hotellets visitkort och kontanter. Uber fungerade dock klockrent.
 

Makkanxd

Rolex
Bodde på Cordis i Mong Kok fem nätter i juli för ca 8200kr , kan varmt rekommendera Club-rummen om man vill ha (bra) frukost och lounge-access. Inte jätteturistigt läge och en del kul saker att se närområdet, och nära MTR (tunnelbanan, avstånden är korta i Hong Kong). MTR var väldigt smidigt och billigt.
Upplevde att få taxi-chaufförer kunde engelska, ha med hotellets visitkort och kontanter. Uber fungerade dock klockrent.
Ska kolla upp :)
Varför bör man köra kontanter?
 

Makkanxd

Rolex
Bodde på Cordis i Mong Kok fem nätter i juli för ca 8200kr , kan varmt rekommendera Club-rummen om man vill ha (bra) frukost och lounge-access. Inte jätteturistigt läge och en del kul saker att se närområdet, och nära MTR (tunnelbanan, avstånden är korta i Hong Kong). MTR var väldigt smidigt och billigt.
Upplevde att få taxi-chaufförer kunde engelska, ha med hotellets visitkort och kontanter. Uber fungerade dock klockrent.
Är ju omöjligt för en som inte varit där men som du säger, är de inte lite "off"? Eller räcker kanske med att ha nära till tuben
IMG_3120.PNG
 

Josef B

Bestraffaren
Om ni väljer ovan hotell så var de nära båtterminalen till Macau. Kolla om ni kan planera in en natt där. Sofitel är perfekt om ni vill upptäcka de äldre delarna, med slingergator med restauranger och butiker. Eller kolla in något pampigt hotell på Cotai, har tydligen byggts nyligen en gigantiskt hotell med saker att göra. Och självklart så måste man besöka The Venetian. Galet :)
Prova gärna deras beef jerky, finns överallt även i HK.
 

Makkanxd

Rolex
Om ni väljer ovan hotell så var de nära båtterminalen till Macau. Kolla om ni kan planera in en natt där. Sofitel är perfekt om ni vill upptäcka de äldre delarna, med slingergator med restauranger och butiker. Eller kolla in något pampigt hotell på Cotai, har tydligen byggts nyligen en gigantiskt hotell med saker att göra. Och självklart så måste man besöka The Venetian. Galet :)
Prova gärna deras beef jerky, finns överallt även i HK.
Macau verkar häftigt men känner inte att jag bör ha nära till färjan, dit kan man ju ta sig ändå! Känns som man typ borde planera nu hur man vill göra så man inte blir förvirrad när man väl är på plats :D
 

maartyn

Omega
Är ju omöjligt för en som inte varit där men som du säger, är de inte lite "off"? Eller räcker kanske med att ha nära till tuben
Jag tyckte läget var perfekt att utgå från, men det beror ju på vad man är ute efter naturligtvis. Mong Kok är definitivt mer slitet än Central, men alltid mycket folk i rörelse och upplevde det aldrig som otryggt. Dock kan jag tycka att Tsim Sha Tsui var mer påfrestande med alla scam-munkar, copy-bag-copy-watch-män och skräddar-inkastare. Avstånden är som sagt korta, 10 min till Hong Kong Island med MTR från Mong Kok.
Bird-, Gold Fish-, Night- och Ladies Market ligger alla nära Mong Kok.
 

Josef B

Bestraffaren
Omsättningen på klockor är sjukt mycket högre i HK. Sedan så har efterfrågan minskat en hel del på klockor och en del andra kapitalvaror. Vissa säger att det beror på att Kina har satt hårt mot hårt gällande korruption. Klockor är en tacksam muta och när man blir försiktigare med sådant så ger det ett visst fyndläge för oss turister :)
Stämmer bra med korruptionen. HK känner av det och speciellt Macau, där penningtvätten sker.
 

Makkanxd

Rolex
Jag tyckte läget var perfekt att utgå från, men det beror ju på vad man är ute efter naturligtvis. Mong Kok är definitivt mer slitet än Central, men alltid mycket folk i rörelse och upplevde det aldrig som otryggt. Dock kan jag tycka att Tsim Sha Tsui var mer påfrestande med alla scam-munkar, copy-bag-copy-watch-män och skräddar-inkastare. Avstånden är som sagt korta, 10 min till Hong Kong Island med MTR från Mong Kok.
Bird-, Gold Fish-, Night- och Ladies Market ligger alla nära Mong Kok.
Dock tänkte jag absolut besöka en skräddare när jag är där..:D
Är marknaderna vad de låter som? Laidies verkar absolut vara värt ett besök men bird..vad är det?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ärligt talat, att shoppa europeiska märken är ingen bra idé, dyrt som satan. Tänkte köpa en Burberry-halsduk, i Sverige kostade den 3600 kr, i HK 4800 kr. Men däremot icke märkessaker är galet billigt. Gillar du sneakers så kanske @yonsson har tips? Det finns en marknad på en parallellgata till Nathan Road. Kolla in den. Galet :) finns allt möjligt!
Det är därför kineserna kommer till väst och shoppar upp allt, här hos oss är det billigt:D
Finns en hel del fake-sneakers där dock så man behöver ha lite koll.
Nej men precis det är det jag menar!
Kommer givetvis inte köpa märkessaker som kostar lika eller ens nära de priset i Sverige. Men är ju öppen för i stort sett allt annat, därför kändes en trip till Shenzhen aktuell :D
Då blir det nog inte mycket shopping för din del för priserna är som här hemma, få saker som är billigt i Hong Kong.
 

Makkanxd

Rolex
Ska du bo 5 stjärnigt kan jag inte nog rekommendera Hotel Icon. Ligger väl typ i tsim sha tsui, kostar cirka 2000/natt men de slåss med The peninsula och liknande som kostar dubbla. Du får en mobiltelefon för gratis samtal och wifi under vistelsen också. 4 stjärnigt tycker jag att the OZO på Hong Kong ön är bra. Gångavstånd till lan kwai fong (bargatan).

Under 4 stjärnor skulle jag inte gå, senast jag var där snålade jag och tog ett trestjärnigt och det var uselt.

Efter att ha testat att bo både på Hong Kong ön samt i Kowloon så föredrar jag helt klar Kowloon. Ön är rätt mycket banker osv.
Att ta sig ifrån Kowloon till Hong Kong ön för till exempel utgång är ändå så sjukt simpelt med star ferry båtarna.

Jag bor i Guangzhou i Kina så jag åker över till Hong Kong flera gånger per år så vill du ha lite tips så hjälper jag gärna till.

Tänk på att om du ska till shenzhen måste du ha ett visum för Kina. Shopping i Kina är inte billigare om du inte ska ha kinesiska märken eller kopior, allt europeiskt är dyrare här än hemma. Enligt mig ger Shenzhen inget mervärde mot Hong Kong, men har du aldrig varit i Kina kanske det är lite intresserant..?
Har faktiskt kollat på icon! Lite dyrare än vi tänkt men kanske värt pengarna.
Har inte varit i Kina, idag kom tjejen med förslaget att åka till Peking istället..:bag:
Verkar helt klart billigare men ingen värme där direkt!
Pratat med några bekanta som varit i både hk och Peking och de sa att de nöjde sig med 3 dar i Hk. Vi tänkte väl åka en vecka-ish och de kanske är lite länge i hk jag vet inte..
 

Bally

Cartier
Har faktiskt kollat på icon! Lite dyrare än vi tänkt men kanske värt pengarna.
Har inte varit i Kina, idag kom tjejen med förslaget att åka till Peking istället..:bag:
Verkar helt klart billigare men ingen värme där direkt!
Pratat med några bekanta som varit i både hk och Peking och de sa att de nöjde sig med 3 dar i Hk. Vi tänkte väl åka en vecka-ish och de kanske är lite länge i hk jag vet inte..
Icon är helt klart värt det i min mening, ett av de bättre hotellen jag bott på. Mobiltelefonen är också guld värd då man kan ha wifi hela tiden för google maps, uber och liknande. Finns fler hotell som erbjuder telefonen som är billigare också men jag har inte hittat nått som jag tyckte var riktigt bra.

Hong Kong är en storstad (en mycket fin sådan), det finns mycket att göra om man gillar sånt som storstäder för med sig (shopping, äta gott osv.) men det finns inte så mycket gammalt och historiskt (vad jag sett) om det är det man är ute efter. Ska ni till Hong Kong är en trip över till Macau också rätt givet så ta med det i planeringen på antal dagar. Första gången jag var till Hong Kong var jag där 5 nätter, jag tyckte inte det var för länge och hade gärna stannat längre, och då var jag inte över till Macau.
 

Phileas Fogg

Cartier
Jag och tjejen planerar att sticka till Hong Kong i november och undrar lite var man vill/bör bo?
Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter var man vill bo och framförallt om det är något område man inte vill bo i?
Resans syfte är väl bara lite klassiska turistsaker :)
Tack på förhand!
Bor i HK sen ett par år, skicka ett pm om du vill ha lite tips!
 

tissoter

Audemars
Finns en hel del fake-sneakers där dock så man behöver ha lite koll.

Då blir det nog inte mycket shopping för din del för priserna är som här hemma, få saker som är billigt i Hong Kong.
Teknik är hyfsat billigt i HK men som flera skriver, kläder från västerländska märken kostar mer än här.

Om ingen skrivit det innan så rekommenderar jag starkt att du köper ett Metro card, HK har ett av de smidigaste tunnelbanesystemen i världen! Får du pengar kvar på kortet kan du dessutom handla för det på 7/11 typ drycker och sånt :)
Vill minnas att det heter Oyster eller Octupussy card, kan köpas på tunnelbanan.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Teknik är hyfsat billigt i HK men som flera skriver, kläder från västerländska märken kostar mer än här.

Om ingen skrivit det innan så rekommenderar jag starkt att du köper ett Metro card, HK har ett av de smidigaste tunnelbanesystemen i världen! Får du pengar kvar på kortet kan du dessutom handla för det på 7/11 typ drycker och sånt :)
Vill minnas att det heter Oyster eller Octupussy card, kan köpas på tunnelbanan.
Taxi är ju typ gratis också. Buss kostar väl typ 4kr.
 
Topp