• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Boett refinishing

PetriS

Silver
Testar lite boett uppfräschning på min Certina DS2.
Visst, jag gör en viss åverkan på materialet men ack så mycket trevligare att slippa se djupa repor och dings.
Kronsidan - bara kortsidan som fått först behandling. Toppsidan orörd ännu.
91CDED35-B9D5-48B6-882C-96EDAA981245.jpeg

Andra sidan färdig för slutpolering. Överraskande är att övergången mellan ytorna blir skarpare trots hand (tum) slipning.
B5BDE58D-8175-4BC5-A0C7-BD468D6EE02A.jpeg

Det börjar likna nåt, lite ’dimma’ kvar innan högglansen är ok.
CA02BC43-6292-4F9B-82B0-4EE169019D68.jpeg

Senast ändrad:
Testar lite boett uppfräschning på min Certina DS2.
Visst, jag gör en viss åverkan på materialet men ack så mycket trevligare att slippa se djupa repor och dings.
Kronsidan - bara kortsidan som fått först behandling. Toppsidan orörd ännu.
91CDED35-B9D5-48B6-882C-96EDAA981245.jpeg

Andra sidan färdig för slutpolering. Överraskande är att övergången mellan ytorna blir skarpare trots hand (tum) slipning.
B5BDE58D-8175-4BC5-A0C7-BD468D6EE02A.jpeg
Gör inte för mycket! Blir oftast inte speciellt bra sånt där, om man inte har rätt doningar och en klar bild av hur slutresultatet faktiskt blir. Vilken typ av finish hade boetten ursprungligen mm?

Gör inte för mycket! Blir oftast inte speciellt bra sånt där, om man inte har rätt doningar och en klar bild av hur slutresultatet faktiskt blir. Vilken typ av finish hade boetten ursprungligen mm?
Du ser finishen på övre sneda ytan på första bilden. Hela boetten hade mycket dings och såg allmänt dassig ut.
Från fabrik är sneda ytan och kortsidorna högblanka och ytan högst upp runt glaset ska ha borstad finish.
>Fel av mej! Efter lite gogglande så ser det ut som boettens sidor också ska ha borstad finish.<<

Senast ändrad:
Ser ok ut, det där. Men det kan oftast behövas lite fasta verktyg att sätta upp boetten i. Körde du i nån ny metall i de djupare hacken?

Ja det känns kan jag lova i fingrarna efteråt. :dead:
Jag handslipar allt och håller boetten med andra handen. Alla dings och repor har faktiskt gått att slipa bort.
Det tar en oändlig tid men resultatet kommer till slut.

Behåller du borstningen på ovansidan som den är eller har du funderat ut nån metod att återskapa den med?

Tack, intressant att se hur det ska se ut. Riktigt skarp den där! 🙂
Jag kan se direkt att ytan som är borstad ser bredare ut på din. Vad är det för referens på din?

Här är min som den såg ut när jag köpte den.

991CD600-FC2D-4ADA-9F23-729548EF42AF.jpeg
Kan inte Certina reffar och har aldrig öppnat den. Men det dyker upp en del likadana på 5801.300, men en hel del annat med :D
Ska bli kul att se slutresultatet!

Av det jag kan se så ser det mycket bra ut! Har själv handpolerat med 2000 grit och upplevde att inga kanter påverkades, man kör mitt i materialet och eftersom pappret tar så lite så slipper man misstag. Sen polera med duk.

Tillbaka
Topp