• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bordsur quartz

Markko55

Basic
Ingen urmakare i Stockholm vill reparera eller serva detta bordsur. Förstår att man kan byta ut quartzverket vilket jag själv inte vill göra. Någon här som är intresserad?

Bilagor

• 20200209_174731.jpg
    20200209_174731.jpg
    491.6 KB · Visningar: 27
  • 20200209_174554.jpg
    20200209_174554.jpg
    617.9 KB · Visningar: 24
Gud vilket slöseri på ett årsur. :( Ingen idé att serva det, köp ett nytt verk på Clas Ohlson och sätt i det istället? Det skulle kosta onödigt mycket pengar att få någon annan att byta det.

Jag tror jag skulle kunna byta ut quartzverket men förstår inte hur jag kopplar in de svängande kulorna.
"kulorna" är pendeln från det gamla mekaniska urverket. Min gissning är att någon, någon gång de senaste 30åren tyckte att det var mer praktiskt att ha ett quartzverk istället för det vackra men mycket känsliga mekaniska årsuret och bytte ut det. Jag tror inte att pendeln (kulorna) har vart fungerande sedan det var ett mekaniskt verk i klockan.

"kulorna" är pendeln från det gamla mekaniska urverket. Min gissning är att någon, någon gång de senaste 30åren tyckte att det var mer praktiskt att ha ett quartzverk istället för det vackra men mycket känsliga mekaniska årsuret och bytte ut det. Jag tror inte att pendeln (kulorna) har vart fungerande sedan det var ett mekaniskt verk i klockan.

Står på urtavlan quartz så har nog aldrig varit nån mekanisk verk i den klockan.

Jag har en alternativ teori:
74.789-600_1024x1024.jpg

Tillbaka
Topp