Laddar...
Nymans Ur 1851

Borra lugholes?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Clark Kent, 9 mars 2016.

Taggar:
  1. Clark Kent
    Trådstartare

    Clark Kent X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.826
    Finns det någon metallurg eller annan kunnig som känner sig hugad att svara på om man i efterhand kan borra lugholes i en äldre boett?

    Just det här exet har en del åverkan. Kan det vara så att boetten är försvagad och att det även hänt saker inuti, eller är det bara det ytliga som man ser?

    image.jpeg image.jpeg
     
    Chuck gillar detta.
  2. McGyver

    McGyver X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.595
    Från:
    Lund
    Ser ut att vara en kromad mässingsboett!
    Tyvärr rätt trista när kromet släpper men fördelen är att de är mycket lätta att borra i! ;)
    Det går att borra i alla boetter - det är bara mer eller mindre besvärligt!
     
    Holmqvist, Holy diver och Clark Kent gillar detta.
  3. Clark Kent
    Trådstartare

    Clark Kent X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.826
    Ytterligare en dag när man lär sig något nytt :) Hade inte den blekaste om att det fanns kromade mässingsboetter utan trodde att det blivit något form av angrepp på stålet.

    Är det besvärligt i bemärkelsen att få en fin borryta, eller är det så illa att boetten kan spricka?
     
  4. McGyver

    McGyver X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.595
    Från:
    Lund
    Det svåra brukar vara att spänna upp boetten rätt, få borret att "bita" ( om man borrar från utsidan) och givetvis att hitta rätt punkt för hålet!
    Din boett verkar ha relativt raka sidor + mässing => bör vara ganska enkelt att borra från utsidan.
    Skall det göras "rätt" så borras de ur från insidan - men det kräver lite mer avancerad utrustning.
     
    Clark Kent gillar detta.
  5. Clark Kent
    Trådstartare

    Clark Kent X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.826
    Det finns risk att du har ett mail snart :)
     
    Forsberg gillar detta.
  6. forsii

    forsii Rebel soldier

    Inlägg:
    129
    Har man en vanlig borrmaskin och en borr utav passande storlek bör det inte vara så svårt. Det är ju jobbigare att få borren att bita som @McGyver säger. Det är lätt hänt att borren slinter och fortsätter att repa boettan. När man vanligtvis borrar i trä så är det enklare att "förhugga" ett hål med skurmejsel eller dylikt, vet inte om det finns något liknande verktyg eller tillvägagångssätt när det gäller metall!

    Lycka till!
     
  7. BCKSTRM

    BCKSTRM X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.215
    Hadeju varit cool i mässing. Go for it - borsta fram mässingen :)
     
  8. Psykel

    Psykel Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    3.143
    Vad tror expertpanelen om att borra lughål i en Seiko SNZG13?
    Fnular på att bygga om min till mer av en flieger istället för militärstuk och känner att, om möjligt, borrade lughål skulle vara pricken över i.
    (Skamlöst stulen bild från google.)
    [​IMG]
     
  9. PhilemonArthur

    PhilemonArthur Rebel soldier

    Inlägg:
    106
    Det bästa är nog om man gör det hela i en fräs med koordinatbord.

    När jag gjort detta har jag först kört ner med en fräs (med samma storlek som borren) i den sluttande "luggytan" och sedan gått ner med borr. Då kan man vara tämligen säker på att borren inte slirar/knäcks men det kanske är lättare i mässing/basmetall. Rikligt med verktygsolja är bra om man kör rostfritt/titan.

    /Philemon
     
    Matts gillar detta.
  10. Jooiie

    Jooiie Rebel soldier

    Inlägg:
    91
    Från:
    Småland
    Såg en moddad SKX på WUS för ett tag sen som hade borrade lugholes, så riktigt tufft ut.
    Någon som är sugen på att ge sig på min? @McGyver, @PhilemonArthur? :woot::woot:
     
  11. hasselnot

    hasselnot Y-Wing pilot

    Inlägg:
    593
    Från:
    Stockholm
    Bumpar gammal tråd, men hur gick det? Hr samma funderingar.
     
  12. d@ke

    d@ke Stormtrooper

    Inlägg:
    304
    Från:
    och till
    Brukar borra på frihand med dremel inifrån. Är man bara stadig på hand och håller samma vinkel för varje hål brukar resultatet bli helt ok. Det intressanta är ju att utgångshålen hamnar symmetriskt på vardera boettsida.
     
    hasselnot gillar detta.
  13. hasselnot

    hasselnot Y-Wing pilot

    Inlägg:
    593
    Från:
    Stockholm
    Hur får man plats med en borr mellan luggarna utan att vinkla borren? :)
     
    Forsberg och Greve Carl-Magnus gillar detta.
  14. d@ke

    d@ke Stormtrooper

    Inlägg:
    304
    Från:
    och till
    man använder lång borr och borrar "förbi" motstående lug. Blir inte vinkelrätt borrat, men det behöver inte vara fel.
     
    hasselnot gillar detta.
  15. hasselnot

    hasselnot Y-Wing pilot

    Inlägg:
    593
    Från:
    Stockholm
    Tack för tipset!
     
  16. ironcastle

    ironcastle AT-ST driver

    Inlägg:
    1.225
    Från:
    Söder om Stan
    Borra snett ska man ju inte göra. Du behöver en specialborr. De är inte så vanliga, men men...
    images.jpg
     
    Forsberg, MrJazze, d@ke och 1 annan gillar detta.
  17. Aurum

    Aurum Jag är så arg, så väldigt arg!

    Inlägg:
    14.683
    Har du biler på detta? Låter lite galet.
     
  18. hasselnot

    hasselnot Y-Wing pilot

    Inlägg:
    593
    Från:
    Stockholm
    Läste på forum att en tandläkarborr eller pelarborr använts.
     
  19. ironcastle

    ironcastle AT-ST driver

    Inlägg:
    1.225
    Från:
    Söder om Stan
    Tror mest på denna metod
    02 12 2015.jpg
     
    hasselnot gillar detta.
  20. d@ke

    d@ke Stormtrooper

    Inlägg:
    304
    Från:
    och till
    hehe behövs inget specialborr. Går bra att kröka till ett vanligt borr.
     
    dnill och ironcastle gillar detta.
  21. hasselnot

    hasselnot Y-Wing pilot

    Inlägg:
    593
    Från:
    Stockholm
    Tror att hålen blir mindre fina med en krökt borr? Förstår inte ens hur det skulle gå till. Har läst att de flesta använt en pelarborr eller fått tag i en tandläkarborr, synd att man inte har något av det!
     
  22. Freddie L

    Freddie L Y-Wing pilot

    Inlägg:
    938
    En tandläkarborr-"maskin" är en handhållen luftdriven turbin eller en elektrisk motor. Ett tandläkar-"borr" är generellt antingen en (hårdmetall)fräs eller en diamant för mjukare material. Det finns även specialfräsar för metall av olika typer. Gemensamt för dem alla är dock att de inte är designade för att "borra" med utan att arbetsdelen sitter på utsidan inte i spetsen, och att man därför snarare "penslar" med dem. Så tandläkarspåret är rätt svalt.

    Det krökta borret var ett skämt! ;)
     
    Senast ändrad: 20 mars 2017
    d@ke, ironcastle och hasselnot gillar detta.
  23. Ansgar

    Ansgar Rebel soldier

    Inlägg:
    169
    Från:
    Göteborg
    Ta en knivspets/ett kakelborr och rulla mellan fingrarna med spetsen på stället där du vill ha hålet. Det borde göra så att inte borret "dansar" omrking när du väl borrar.
    Du skall inte använda en vanlig borrmaskin, då chucken på dessa inte kan hålla ett 0,5-1mm borr. Du vill ha så lågt moment men så högt varvtal som möjligt. Dremel är nog det enda om du vill ge dig på att göra det själv.
     
    hasselnot gillar detta.
  24. d@ke

    d@ke Stormtrooper

    Inlägg:
    304
    Från:
    och till
    så här alltså...
    WP_20170401_21_11_42_Rich.jpg WP_20170401_21_09_40_Rich (2).jpg
    (SKX031 med domad safir, NH36-verk, triplock med fet krona, borttagna kronskydd, 62MAS-tavla och visare.)
    ...borret ska vara rakt, men man kan behöva kröka till lite själv innan man varvar upp dremeln. Börja med ett borr som är lite smalare än änden på den bandsprint du tänkt använda.
    Man gradar av utgångshålet med ett stort borr. Olja är för fegisar. Det funkar bättre med en schysst single malt. Lycka till!
     
    Senast ändrad: 1 april 2017
    Forsberg, jabla, Freddie L och 4 andra gillar detta.