• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Borra lugholes?

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Finns det någon metallurg eller annan kunnig som känner sig hugad att svara på om man i efterhand kan borra lugholes i en äldre boett?

Just det här exet har en del åverkan. Kan det vara så att boetten är försvagad och att det även hänt saker inuti, eller är det bara det ytliga som man ser?

image.jpeg
image.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ser ut att vara en kromad mässingsboett!
Tyvärr rätt trista när kromet släpper men fördelen är att de är mycket lätta att borra i! ;)
Det går att borra i alla boetter - det är bara mer eller mindre besvärligt!

Ytterligare en dag när man lär sig något nytt :) Hade inte den blekaste om att det fanns kromade mässingsboetter utan trodde att det blivit något form av angrepp på stålet.

Är det besvärligt i bemärkelsen att få en fin borryta, eller är det så illa att boetten kan spricka?
 

McGyver

Rolex
Det svåra brukar vara att spänna upp boetten rätt, få borret att "bita" ( om man borrar från utsidan) och givetvis att hitta rätt punkt för hålet!
Din boett verkar ha relativt raka sidor + mässing => bör vara ganska enkelt att borra från utsidan.
Skall det göras "rätt" så borras de ur från insidan - men det kräver lite mer avancerad utrustning.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det svåra brukar vara att spänna upp boetten rätt, få borret att "bita" ( om man borrar från utsidan) och givetvis att hitta rätt punkt för hålet!
Din boett verkar ha relativt raka sidor + mässing => bör vara ganska enkelt att borra från utsidan.
Skall det göras "rätt" så borras de ur från insidan - men det kräver lite mer avancerad utrustning.

Det finns risk att du har ett mail snart :)
 

forsii

Omega
Det svåra brukar vara att spänna upp boetten rätt, få borret att "bita" ( om man borrar från utsidan) och givetvis att hitta rätt punkt för hålet!
Din boett verkar ha relativt raka sidor + mässing => bör vara ganska enkelt att borra från utsidan.
Skall det göras "rätt" så borras de ur från insidan - men det kräver lite mer avancerad utrustning.
Det finns risk att du har ett mail snart :)

Har man en vanlig borrmaskin och en borr utav passande storlek bör det inte vara så svårt. Det är ju jobbigare att få borren att bita som @McGyver säger. Det är lätt hänt att borren slinter och fortsätter att repa boettan. När man vanligtvis borrar i trä så är det enklare att "förhugga" ett hål med skurmejsel eller dylikt, vet inte om det finns något liknande verktyg eller tillvägagångssätt när det gäller metall!

Lycka till!
 

BCKSTRM

Rolex
Ytterligare en dag när man lär sig något nytt :) Hade inte den blekaste om att det fanns kromade mässingsboetter utan trodde att det blivit något form av angrepp på stålet.

Är det besvärligt i bemärkelsen att få en fin borryta, eller är det så illa att boetten kan spricka?
Hadeju varit cool i mässing. Go for it - borsta fram mässingen :)
 

Psykel

Patek
Vad tror expertpanelen om att borra lughål i en Seiko SNZG13?
Fnular på att bygga om min till mer av en flieger istället för militärstuk och känner att, om möjligt, borrade lughål skulle vara pricken över i.
(Skamlöst stulen bild från google.)
41kUY6yseSL.jpg
 
Det bästa är nog om man gör det hela i en fräs med koordinatbord.

När jag gjort detta har jag först kört ner med en fräs (med samma storlek som borren) i den sluttande "luggytan" och sedan gått ner med borr. Då kan man vara tämligen säker på att borren inte slirar/knäcks men det kanske är lättare i mässing/basmetall. Rikligt med verktygsolja är bra om man kör rostfritt/titan.

/Philemon
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Finns det någon metallurg eller annan kunnig som känner sig hugad att svara på om man i efterhand kan borra lugholes i en äldre boett?

Just det här exet har en del åverkan. Kan det vara så att boetten är försvagad och att det även hänt saker inuti, eller är det bara det ytliga som man ser?

image.jpeg
image.jpeg

Bumpar gammal tråd, men hur gick det? Hr samma funderingar.
 

d@ke

Cartier
Brukar borra på frihand med dremel inifrån. Är man bara stadig på hand och håller samma vinkel för varje hål brukar resultatet bli helt ok. Det intressanta är ju att utgångshålen hamnar symmetriskt på vardera boettsida.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
hehe behövs inget specialborr. Går bra att kröka till ett vanligt borr.

Tror att hålen blir mindre fina med en krökt borr? Förstår inte ens hur det skulle gå till. Har läst att de flesta använt en pelarborr eller fått tag i en tandläkarborr, synd att man inte har något av det!
 

Freddie L

Panerai
Tror att hålen blir mindre fina med en krökt borr? Förstår inte ens hur det skulle gå till. Har läst att de flesta använt en pelarborr eller fått tag i en tandläkarborr, synd att man inte har något av det!
En tandläkarborr-"maskin" är en handhållen luftdriven turbin eller en elektrisk motor. Ett tandläkar-"borr" är generellt antingen en (hårdmetall)fräs eller en diamant för mjukare material. Det finns även specialfräsar för metall av olika typer. Gemensamt för dem alla är dock att de inte är designade för att "borra" med utan att arbetsdelen sitter på utsidan inte i spetsen, och att man därför snarare "penslar" med dem. Så tandläkarspåret är rätt svalt.

Det krökta borret var ett skämt! ;)
 
Senast ändrad:

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Ta en knivspets/ett kakelborr och rulla mellan fingrarna med spetsen på stället där du vill ha hålet. Det borde göra så att inte borret "dansar" omrking när du väl borrar.
Du skall inte använda en vanlig borrmaskin, då chucken på dessa inte kan hålla ett 0,5-1mm borr. Du vill ha så lågt moment men så högt varvtal som möjligt. Dremel är nog det enda om du vill ge dig på att göra det själv.
 

d@ke

Cartier
man använder lång borr och borrar "förbi" motstående lug. Blir inte vinkelrätt borrat, men det behöver inte vara fel.
så här alltså...
WP_20170401_21_11_42_Rich.jpg
WP_20170401_21_09_40_Rich (2).jpg

(SKX031 med domad safir, NH36-verk, triplock med fet krona, borttagna kronskydd, 62MAS-tavla och visare.)
...borret ska vara rakt, men man kan behöva kröka till lite själv innan man varvar upp dremeln. Börja med ett borr som är lite smalare än änden på den bandsprint du tänkt använda.
Man gradar av utgångshålet med ett stort borr. Olja är för fegisar. Det funkar bättre med en schysst single malt. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Topp