• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Marknaden känns lurig och svårtolkad nu. Det mesta ligger som kommande och alla liksom väntar på varandra får man känslan av. Man vill köpa först men inväntar rätt objekt och så gör även säljaren på objekten man letar efter osv. Kanske tar fart i mars eller så men nu känns det oklart vart det tar vägen (upp såklart men hur mycket och vilket utbud). De få objekt som säljs verkar dock springa iväg ordentligt, främst hus som vi försöker hålla koll på.

Mäklarna leker runt och jagar överpriser genom försäljningar ”under hand” medan det här väntandet pågår.
Min högst amatörmässiga analys :D

Känns som att man ligger bäst till om man väljer att sälja först och köpa sen som det är nu. Men letar man hus är frågan om man vågar. Misstänker att det kommer vara galet snett mellan utbud och efterfrågan när det väl kommer igång.

Vad är rimligt att betala? Att de gör sitt jobb utgår jag ifrån. Kan 60K inklusive styling, fotografering, annonsering på hemsida och hemmet vara en rimlig peng för ett professionellt utfört arbete?
Sålde min gamla 3:a i Sundbyberg -15, mäklaren tog 110k (ingen styling). Hon sålde lägenheten till rekordpris för området.
För övrigt såg jag henne i tidningen året därefter där hon utsågs till årets mäklare i Sverige.

Ligger betydligt mer ute nu och börjar rulla på. Hört från en mäklarvän att köpare börjat bli ängsliga, hoppar av i sista sekund och processerna blivit längre. Brukar vara ett första tecken på att marknaden börjar mjukna lite. Sen tror jag att priserna generellt kommer att hålla sig hyfsat men att sämre objekt blir lite mer svårsålda (tex ”dåliga” 3:eek:r har gått för hur mycket som helst pga bristen).

Tror också det lugnar ned sig. Rucklena till sommarstugor är knappast så exklusivt då folk kan resa ut i Europa för några hundralappar igen. Finns en risk för urblåsning på fastigheter i medelhavet om inte sommarsäsongen blir av. Sen då folk är tillbaka på jobbet kommer man orka med resetiderna/bilköer i de mer uppstressade prismässigt ytterområdena?

Att köpkraften gått upp till höga nivåer beror också på att många jobbar hemifrån samt inte behöver amortera men denna fest kan vara över efter sommaren.

Beror ju helt på vad som säljs och resultat av denna försäljning? Vår mäklar tog en % av slutpriset samt 17K för stylingen. Men då pressade hon ut en bra jävla slant också hur den lägenheten.
Att styla en större lägenhet kostar mer. Det förstår jag. Däremot är det samma tjänst som utförs oavsett om objektet kostar 3 eller 10 miljoner. Köpeskillingen är något mellan köpare och säljare. Det är inget som en mäklare har med att göra, däremot ska de få skäligt betalt för att utföra tjänsten. En bostadsrätt är minimalt med juridik i förhållande till en fastighet. Jag är förvånad över att inte fler säljer sina bostadsrätter privat. Det skulle både köpare och säljare vinna på.

Vad är rimligt att betala? Att de gör sitt jobb utgår jag ifrån. Kan 60K inklusive styling, fotografering, annonsering på hemsida och hemmet vara en rimlig peng för ett professionellt utfört arbete?
Beror på vad lgh är värd. Full styling med lampor, möbler, prydnader et etc plus mäklare inkl allt för en lgh på 4 mil kostar mer än 60 lax

Att köpkraften gått upp till höga nivåer beror också på att många jobbar hemifrån samt inte behöver amortera men denna fest kan vara över efter sommaren.
Amnestin i amorteringskraven påverkar dock inte låneutrymmet. Bankerna räknar fortfarande på "vanlig" amortering.
En bostadsrätt är minimalt med juridik i förhållande till en fastighet. Jag är förvånad över att inte fler säljer sina bostadsrätter privat. Det skulle både köpare och säljare vinna på.
Om det inte var ensamrätt på Hemnet för mäklare skulle en fastighetsförsäljning ske på timpris för kontraktsskrivning. Det är ett under att inte fler använder Hemverket*. Mäkleri är verkligen en bedrövligt överprissatt tjänst. Om nåt väl går snett är deras enda inställning att slå ifrån sig ändå.

* Men sannolikt ser inte folk besparingen som värt risken. Hemverket kostar väl runt 15k? (länge sen jag kollade) så en diff på 35-50k på en försäljning för 8mkr syns inte liksom.

Amnestin i amorteringskraven påverkar dock inte låneutrymmet. Bankerna räknar fortfarande på "vanlig" amortering.

Om det inte var ensamrätt på Hemnet för mäklare skulle en fastighetsförsäljning ske på timpris för kontraktsskrivning. Det är ett under att inte fler använder Hemverket*. Mäkleri är verkligen en bedrövligt överprissatt tjänst. Om nåt väl går snett är deras enda inställning att slå ifrån sig ändå.

* Men sannolikt ser inte folk besparingen som värt risken. Hemverket kostar väl runt 15k? (länge sen jag kollade) så en diff på 35-50k på en försäljning för 8mkr syns inte liksom.
Är ganska övertygad om att säljaren får bättre betalt med en motiverad mäklare som sköter budgivningen. Skulle sägs att det är värt pengarna att anlita en bra mäklare. Trodde knappt Hemverket fanns kvar?

Tror ni att det främst är faktorn ”hemmet har blivit viktigare” som driver på? Själv hittar jag inte riktigt något bättre förklaring men har svårt att förstå flockbeteendet att alla plötsligt ska byta upp sig och ta ett ganska stort steg som byte av boende innebär för att ha separat hemmakontor och mycket större yta. Folk måste väl inse att det finns ett efter Corona? I min värld är vi människor så förbannat tröga så vi kommer snabbt vilja gå tillbaka till normalläge när det är över. Alltså inget mer hemarbete och resorna till fjällen och solen återkommer. Frågan är om det senare återkommer eftersom folk kommer betala ränta och amortering för pengarna istället.

Tror ni att det främst är faktorn ”hemmet har blivit viktigare” som driver på? Själv hittar jag inte riktigt något bättre förklaring men har svårt att förstå flockbeteendet att alla plötsligt ska byta upp sig och ta ett ganska stort steg som byte av boende innebär för att ha separat hemmakontor och mycket större yta. Folk måste väl inse att det finns ett efter Corona? I min värld är vi människor så förbannat tröga så vi kommer snabbt vilja gå tillbaka till normalläge när det är över. Alltså inget mer hemarbete och resorna till fjällen och solen återkommer. Frågan är om det senare återkommer eftersom folk kommer betala ränta och amortering för pengarna istället.

Självklart kommer en tid efter Corona. Däremot kommer den tiden, från ett arbetsplatsperspektiv, att se allt annat ut än vad den gjorde före Corona. Många företag har ju ställt om och insett de stora fördelarna med distansarbete och man ska nog knappast ta för givet att platsarbete kommer återgå till att vara huvudregeln efter Corona.

Självklart kommer en tid efter Corona. Däremot kommer den tiden, från ett arbetsplatsperspektiv, att se allt annat ut än vad den gjorde före Corona. Många företag har ju ställt om och insett de stora fördelarna med distansarbete och man ska nog knappast ta för givet att platsarbete kommer återgå till att vara huvudregeln efter Corona.
Kanske du får rätt i din teori? Vad händer då med alla kontorsytor som ingen vill ha? Lägger du till utdöende butiker, blir det många kvadratmeter som kanske görs om till boendeytor. Då blir det köparens marknad. Det blir fler boenden i förhållande till efterfrågan.

Kanske du får rätt i din teori? Vad händer då med alla kontorsytor som ingen vill ha? Lägger du till utdöende butiker, blir det många kvadratmeter som kanske görs om till boendeytor. Då blir det köparens marknad. Det blir fler boenden i förhållande till efterfrågan.
Om fastighetsägare ställer om från kontorsyta till boendeyta känns det som att det blir hyreslägenheter, men det är vad jag tror.

Har ju mest diskuterat bostadsmarknaden allmänt och de problem jag ser med den och den politik som förts. Tyvärr med mig själv som exempel och har ju lyckats skapa mig många ovänner.

Klart är dock att min bostads"karriär" går rätt kasst till vissa glädje.

Hur som tänkte jag be om råd, om det nu finns ngn som vill ge mig det :)

Vi började kika på hus efter sommaren, men hade egentligen inte tänkt köpa förens om ett par år. Vi trivs toppen med allt från lgh till grannar och förskola. Däremot kommer vi vilja ha större, och då gärna hus framöver. Vi vill ha gjort flytten innan skolstart om drygt 3 år.

De kraftiga prisuppgångarna sedan vi började titta har stressat mig och det har gått från "om ett par år" till "asap" då jag såklart ser risken att vi om tre år helt enkelt halkat så långt efter att vi måste acceptera annan plats eller sämre objekt.

Vi bor billigt så vi kan spara rätt snabbt. Skulle säga att vi kan spara för att kompensera en generell uppgång på knappt 5% per år om vi anstränger oss, men om det fortsätter som senaste halvåret kommer vi få ge oss och acceptera sämre bostad.

Hade ni köpt första bästa "acceptabla" hus, eller hade ni chillat?

Jag tror det kommer se väldigt bra olika ut. Många arbetsplatser har sett fördelarna, men det är kanske också så man väljer att se det nu. Det finns för många, om inte alla, arbetsplatser även nackdelar som gör att man kommer försöka återgå så mycket som möjligt. Så, visst, mer distansarbete än innan Corona men långt ifrån hur det är idag. Jag tror att vi gärna vill att en sån här händelse ska revolutionera på något sätt och därför vill vi gärna se det som att det ska ändra världen. Men jag tror ändå vi kommer återgå fortare än kvickt så fort det är möjligt. Vi har väl aldrig varit särskilt duktiga på att ändra våra beteenden egentligen.

Har ju mest diskuterat bostadsmarknaden allmänt och de problem jag ser med den och den politik som förts. Tyvärr med mig själv som exempel och har ju lyckats skapa mig många ovänner.

Klart är dock att min bostads"karriär" går rätt kasst till vissa glädje.

Hur som tänkte jag be om råd, om det nu finns ngn som vill ge mig det :)

Vi började kika på hus efter sommaren, men hade egentligen inte tänkt köpa förens om ett par år. Vi trivs toppen med allt från lgh till grannar och förskola. Däremot kommer vi vilja ha större, och då gärna hus framöver. Vi vill ha gjort flytten innan skolstart om drygt 3 år.

De kraftiga prisuppgångarna sedan vi började titta har stressat mig och det har gått från "om ett par år" till "asap" då jag såklart ser risken att vi om tre år helt enkelt halkat så långt efter att vi måste acceptera annan plats eller sämre objekt.

Vi bor billigt så vi kan spara rätt snabbt. Skulle säga att vi kan spara för att kompensera en generell uppgång på knappt 5% per år om vi anstränger oss, men om det fortsätter som senaste halvåret kommer vi få ge oss och acceptera sämre bostad.

Jag hade väntat, lärt mig mer, tittat runt, haft is i magen och byggt upp kapital och huggit snabbt när rätt tillfälle kommer. Då baseras ”spontanbeslutet” på kunskap.

Jag hade gått på hus men fokuserat i princip enbart på läget, mät i pendlingstid inte avstånd, och tomten. Finns utrymme i detaljplan att bygga ut osv? Renovera+bygga till hus är förhållandevis enkelt och smidigare än lgh eftersom man kan ta ett rum i taget utan att det blir obeboeligt. Skit i fula tapeter, golv, gamla vitvaror, ruttna altaner, fönsterbyten osv. Det är småpengar i sammanhanget men de "bekväma" brukar falla ifrån.

Så kan det bli, hur man än vrider och vänder på det så kommer antalet bostäder öka men knappast för att täcka behovet, hur lång är bostadskön i Sthlm t.ex?
Just nu är hyresdiffen mellan kontor och bostad ungefär 6ggr så det kan bli en rejäl hyressänkning för kontorsgästerna innan det lönar sig med ombildning. Sen är många kontor olämpliga (=dyra) att bygga om. Har med buller, avlopp osv att göra.

Jag tror med andra ord inte på någon dramatisk förändring. Kanske långsam på sikt?

Just nu är hyresdiffen mellan kontor och bostad ungefär 6ggr så det kan bli en rejäl hyressänkning för kontorsgästerna innan det lönar sig med ombildning. Sen är många kontor olämpliga (=dyra) att bygga om. Har med buller, avlopp osv att göra.

Jag tror med andra ord inte på någon dramatisk förändring. Kanske långsam på sikt?
Ja är differensen 6x så lär det dröja innan vi ser kontorslokaler ombildade till bostäder.

Så kan det bli, hur man än vrider och vänder på det så kommer antalet bostäder öka men knappast för att täcka behovet, hur lång är bostadskön i Sthlm t.ex?
Bostadskön, är inte den svårtolkad? De flesta samlar poäng år efter år, medvetna om att de hamnar på noll om de tackar ja till något. Det vore intressant att få statistik på hur många som säger upp sin hyreslägenhet i innerstan när de flyttar. Det finns en extrem tröghet o omsättningen, har jag en känsla av.

Var en artikel i DN för ett tag sedan där jag vill minnas att diffen faktiskt var så stor. Det var ju just "varför ombildar man inte kontorsfastigheter till bostäder" som var temat.
Det stämmer så klart, att det finns inbyggda problem med att göra om kontor till hyres- /bostadsrätter. Om företagen bestämmer sig för att säga upp sina kontor, spelar det ingen roll om fastighetsägaren erbjuder hyressänkning. Då är det ett faktum, ytorna står tomma, efterfråga noll. Då måste de börja tänka på andra lösningar. Den dagen den sorgen. Frågeställningen var bara hypotetisk även om förändringen inte är helt osannolik.

Senaste 2.5 decennierna har du inte ångrat en bostadsaffär om du ser på lite längre sikt än 1-3år och köper något folk vill ha. Ska du bo där längre har det lönat sig att köpa.
Skulle inte vänta på ett köpa på botten o sälja på topp scenario då det i princip bara kommer att ha med tur att göra. Tycker det är mer vanligt att folk försöker göra det men sen står de där 3-5år senare och har mindre relativ insats än innan och ångrar sig ordentligt.
Svårt att avgöra för någon annan då boendet (speciellt med barn) är rätt mycket mer än bara en investering. Vi köpte första lägenheten för 7 år sen och har inte direkt ångrat hur vår initiala insats ökat med 900-1000% (även om det är löjligt)

Tillbaka
Topp