• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Boxmaterial

dream_theater_

Basic
2-Faktor
Hej!

Förmodligen en lite ovanlig fråga, men jag söker information om vad de olika klockmärkena tillverkar sina boxar i (även certifikatetui och allt vad som kan tillhöra ett set) för material. Jag har fått svar från Omega via Bergströms att allt deras "läder" är konstläder. Men det var bara Omega som de kunde få fram svar ifrån.

Har ni koll på andra klocktillverkare? Anledningen till varför jag frågar är för att jag inte använder läder av etiska skäl (vilket inte behöver diskuteras i den här tråden, eftersom det kan röra upp känslor i många plan för flera ;))

Trevlig helg!

Oris gör boxen till Staghorn av återvunnet material. En klocka som jag är väldigt sugen på. :)
En del av intäkterna går till att rädda korallreven.
oris-aquis-staghorn-restoration-limited-edition-2000-pcs.jpg

Hej!

Förmodligen en lite ovanlig fråga, men jag söker information om vad de olika klockmärkena tillverkar sina boxar i (även certifikatetui och allt vad som kan tillhöra ett set) för material. Jag har fått svar från Omega via Bergströms att allt deras "läder" är konstläder. Men det var bara Omega som de kunde få fram svar ifrån.

Har ni koll på andra klocktillverkare? Anledningen till varför jag frågar är för att jag inte använder läder av etiska skäl (vilket inte behöver diskuteras i den här tråden, eftersom det kan röra upp känslor i många plan för flera ;))

Trevlig helg!
Köp en klocka o släng boxen och gör en ny av trä så är du på den säkra sidan :)

Men du kan ju inte mena allvar detta med Box, du köper klockan för klockan inte boxen.
Det blir jobbigt om du vill ha en klocka men det som stoppar dig är boxen..., du kanske kan fråga hos ad att du bara vill ha klocka utan box? O sedan köper en alternativ.

Hej!

Trevlig helg!
Jag tror inte du behöver oroa dig så länge du håller dig i prisklassen Rolex och billigare. I det fallet är det nog bara konstmaterial, det är billigare. Konstmaterialen tillverkas företrädesvis av växthusgasskapande fossilmaterial, och monteras av billiga flinka barnfingrar i Asien, så du behöver inte oroa dig att något djur kommit till direkt skada i det fallet.

Har också undrat det! vad är det tex för material på de nya Rolex boxarna samt deras certhållare? Ser ju ut som läder och har för mig att det tom luktade läder?

Köp en beg klocka utan tillbehör som box etc.
Finns ju miljontals klockor som inte används så varför då köpa en ny och bidra till slit o släng-hysterin??;)

Köp en klocka o släng boxen och gör en ny av trä så är du på den säkra sidan :)
Det ser jag inte poängen med. Jag är hellre säker på vad jag köper, och naturligtvis vill jag ha full-set.
Omegas röda boxar i "konstläder" är egentligen gjorda i fallisöndrium. Ett material som har en halveringstid på ungefär promenaden hem från affären. Sedan börjar sönderfallet.
Haha, tog mig ett tag..
Jag tror inte du behöver oroa dig så länge du håller dig i prisklassen Rolex och billigare. I det fallet är det nog bara konstmaterial, det är billigare. Konstmaterialen tillverkas företrädesvis av växthusgasskapande fossilmaterial, och monteras av billiga flinka barnfingrar i Asien, så du behöver inte oroa dig att något djur kommit till direkt skada i det fallet.
Tack för spekulationen... :)
Köp en beg klocka utan tillbehör som box etc.
Finns ju miljontals klockor som inte används så varför då köpa en ny och bidra till slit o släng-hysterin??;)
Min första och enda klocka jag har köpt var begagnad, och det är en Omega. Från dem har jag fått "bekräftat" att deras läder är konstläder.

Men även om jag fortsätter att köpa begagnat eller ej, så är det trevligt att veta vad jag köper.

Men även om jag fortsätter att köpa begagnat eller ej, så är det trevligt att veta vad jag köper.
Fråga du ställer är relevant och viktig.

Jag skulle dock, nu mer direkt än indirekt, vilja hävda att för moder natur totalt sett, är kanske läder / icke läder i asken inte det viktigaste. Bara en sådan sak som gruvdrift innebär ju enorm miljöpåverkan - här är väl järn / stål bättre än guld pga högre halt i malmen.

Jag fick inte känslan av att du tyckte det i och med ditt första inlägg, men det kanske var skämtsamt menat! Det finns en hel del folk som blir väldigt provocerade av den här typen av frågor.
Du har rätt i vad du säger, och igen, jag är inte rädd för att köpa begagnat. Men gällande djur/natur kan jag relatera till ett personligt plan i djurfrågan, och kanske inte riktigt på samma sätt gällande miljöfrågor i stort. Även om det naturligtvis är viktigare i ett hållbarhetsperspektiv. Jordklotet med oss som invånare är dömd till undergång vilket som, så man kan ju undra vad det spelar för roll.
USA drar sig ur klimatavtalet, men dream_theater_ köper läderfria boxar!

Jag fick inte känslan av att du tyckte det i och med ditt första inlägg, men det kanske var skämtsamt menat! Det finns en hel del folk som blir väldigt provocerade av den här typen av frågor.
Du har rätt i vad du säger, och igen, jag är inte rädd för att köpa begagnat. Men gällande djur/natur kan jag relatera till ett personligt plan i djurfrågan, och kanske inte riktigt på samma sätt gällande miljöfrågor i stort. Även om det naturligtvis är viktigare i ett hållbarhetsperspektiv. Jordklotet med oss som invånare är dömd till undergång vilket som, så man kan ju undra vad det spelar för roll.
USA drar sig ur klimatavtalet, men dream_theater_ köper läderfria boxar!

Klimatfrågan är inte den största miljöfrågan och avgörande för vår framtid. Den är starkt överdriven och jag är tveksam till dess vetenskapliga grund. Försök att söka forskningspengar (i något land) för att forska efter brister i klimatmodeller etc, du lär inte få några pengar och din akademiska karriär är slut. Så går det när ett ämne politiseras, och så fungerar inte ett friskt vetenskapligt fält.

https://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming_hiatus

Däremot finns det ju många andra sätt att förstöra naturen, men att använda ord som "undergång" tycker jag är kontraproduktivt och inte sanningsnära. Kanske blir medelåldern 80 och inte 90 som den hade varit i en perfekt värld - det innebär dock inte att människorna kan leva lyckliga liv de 80 åren.

Tro mig, jag hade hellre levt det liv jag känner för istället för att inte äta kött, inte klä mig i döda djur och i övrigt försöka göra klimatsmarta val.

Klimatförnekarna har det mycket bättre som tror på det som passar deras livsstil bättre. Vem är jag att avgöra vems forskningsrapport som är sanningsenlig? Men varför chansa.

Klimatfrågan är inte den största miljöfrågan och avgörande för vår framtid. Den är starkt överdriven och jag är tveksam till dess vetenskapliga grund. Försök att söka forskningspengar (i något land) för att forska efter brister i klimatmodeller etc, du lär inte få några pengar och din akademiska karriär är slut. Så går det när ett ämne politiseras, och så fungerar inte ett friskt vetenskapligt fält.

Däremot finns det ju många andra sätt att förstöra naturen, men att använda ord som "undergång" tycker jag är kontraproduktivt och inte sanningsnära. Kanske blir medelåldern 80 och inte 90 som den hade varit i en perfekt värld - det innebär dock inte att människorna kan leva lyckliga liv de 80 åren.

Jag tror inte att den är speciellt överdriven. Isarna smälter och tex isbjörnen är starkt hotad. Sydostasien svämmar över värre och värre för varje år och klimatflyktingarna kommer att bli fler.

Tro mig, jag hade hellre levt det liv jag känner för istället för att inte äta kött, inte klä mig i döda djur och i övrigt försöka göra klimatsmarta val.

Klimatförnekarna har det mycket bättre som tror på det som passar deras livsstil bättre. Vem är jag att avgöra vems forskningsrapport som är sanningsenlig? Men varför chansa.
Hur gör du om du exempelvis kommer in på en restaurang med skinnklädsel, lämnar du och tar en annan restaurang eller är det bekvämligheten som avgör i sådana situationer?

Vad anser du är den största miljöfrågan?

Tillbaka
Topp