• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bråkmakargatan/OT-forum - behövs det?

Denke skrev:
David skrev:
Pleximannen skrev:
Behövs bråkmarkargatan? Kanske inte men jag kan tycka att man kan ha kvar forumet och flytta trådar dit om/när de spårar ur, istället för att låsa eller ta bort.

Det stör inte mig med OT i huvudforumet. Om man sprider ut på för många underforum så tror jag att det blir lite tystlåtet. Så länge OT inte tar överhanden så tycker jag att det mest är bra att det är lite fritt och livligt. Hellre det än ett dött forum.

++ på allt, precis så.

Vi tycker att detta är väldigt bra poänger som rimmar rätt väl med hur vi tänkte när vi öppnade Bråkmakargatan. Då kör vi såhär:

Bråkmakargatan är stängt, men kan öppnas igen om det spårar totalt i en tråd i de vanliga forumen, som en ren säkerhetsventil. Då och endast då öppnas Bråkmakargatan för postningar i den aktuella tråden.

OT etc är det bara att rulla som vanligt. :mrgreen:

Klart som korvspad!

Instämmer helhjätat!
Och tack för knäckreceptet, ser gärna en ny tråd med era resultat.

Jag skulle PRECIS starta en knäcktråd i din ära, men jag antar att jag slipper.
Jag har gjort tre satser nu. En utan whisky, en med Bowmore och en med Ballechin.
De har stått och vilat i en halvtimma nu, men de verkar inte stelna.

Hur länge ungefär ska man koka? Jag kokade upp det och lät det koka någon minut, sen lär jag det svalna.
Jag har tyvärr ingen termometer. Snackar vi koka i 2min som jag gjorde, eller 30min????

yonsson skrev:
Jag har gjort tre satser nu. En utan whisky, en med Bowmore och en med Ballechin.

Hur länge ungefär ska man koka? Jag kokade upp det och lät det koka någon minut, sen lär jag det svalna.
Jag har tyvärr ingen termometer. Snackar vi koka i 2min som jag gjorde, eller 30min????
Oj sorry.
Det ska koka c:a 15-20 minuter, häll lite av den heta smeten i en kopp med kallt vatten. Går smeten att forma till en rund kula är den färdig, annars får smeten koka några min till.

yonsson skrev:

Gjorde precis en sats utan whisky. Tyvärr så hängde bara grilltermometern med upp till 99 grader. Kokade ca 20-25 minuter. Man märker när den börjar tjockna. Har man ingen termometer då man man göra ett "kultest". När knäcken har kokat ett tag, häller du lite knäck i ett glas med kallt vatten. Den är lagom när knäcken går att forma till en liten kula.

Behövs inte, men tydligen ett underforum för recept på ett klockforum, vet hut, hitta ett receptforum att hänga på istället!
Merry x-mas på den!

Yonsson bor du i sthlm kan du dyka förbi så får du en låda knäck! Pma isåfall så löser vi det, inte ska du behöva gå knäcklös på jul :)

Jokk ut å tugga på en ren med dig :p

Tack för erbjudandet! Bor dock i GBG. Lyckades med omgången efter. Både med vanlig knäck och med whiskyknäck. Riktigt gött blev det! Tricket var att testa med kallvattenbad emellanåt.

Har precis kokat en sats pepparkaksknäck och ett råd boy's.. Koka och låt koka! Jag kokade lätt över en timme och den är ändå inte stenhård, utan ganska perfekt. Ett annat tips om ngn vill ha en riktigt knaprig knäck, typ som Dajm, är att brassa i panna i stället för kastrull och bränna på tills den mörknar.

Gooojuuul på er!

Jag hällde för övrigt upp i muffinsformar istället. Det stelnade ju så sjukt fort, så det var enda sättet att hinna. De blev lite större, men större är ju goare! ;)

Tillbaka
Topp